Gå til innhold
Hundesonen.no

Pumi


Mud
 Share

Recommended Posts

En rase jeg aldri har vurdert tidligere, men siden jeg digger pulien utenom pelsen ( og lyden ) og synes de er knallsøte å se på, vurderer jeg rasen.

Jeg har hatt et dårlig inntrykk av rasen, men er de som pulier er det kanskje en rase hvor man må bli kjent med individene for å se personligheten?

Hva er deres inntrykk av rasen?

Sånn utover lyden - jeg har puli - jeg vet hvordan en ungarer kan høres ut, og jeg vet hvordan jeg unngår å få en hund som bjeffer for å bjeffe.

Hvordan er de sosialt? Hvordan er de mtp redsler? Tåler de unger som herjer og løper rundt de uten å stresse seg opp? Avknapp inne? Hvor vanskelig er klippen?

Jeg vet @roxie88 har Pumi, men er det flere her inne som har erfaring ?

Edit: hadde det ikke vært for at hundene her i hus tilbringer fryktelig mye tid i skogen ville det helt klart blitt en ny puli. Men selv om pelsstellet blir enklere og enklere på Nico frister det ikke med to skogsmopper.

Collie er derfor fortsatt øverst på alternativslisten, med mindre inntrykket mitt av pumier blir motbevist før tiden er inne for ny hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to (som bor under samme tak) og de er som dag og natt. Den eldste er supersær, og den eneste hunden jeg har møtt som er redd for klikker :lol: Begge gjeter en del på eier, med ankelbiting. De er ukompliserte med andre hunder, og på tur bare "er de der". Den yngste virker mer lettrent. Begge har gjort det bra på pumi-gjeterkurs. Jeg har også møtt flere som gjør det bra i agility, de er raske og morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to (som bor under samme tak) og de er som dag og natt. Den eldste er supersær, og den eneste hunden jeg har møtt som er redd for klikker :lol: Begge gjeter en del på eier, med ankelbiting. De er ukompliserte med andre hunder, og på tur bare "er de der". Den yngste virker mer lettrent. Begge har gjort det bra på pumi-gjeterkurs. Jeg har også møtt flere som gjør det bra i agility, de er raske og morsomme.

Ankelgjeting har vi her også... Spesielt i trapper. Men vi har fått luket bort det meste.

De høres litt ut som pulien med at de bare "er der" på tur .. Mopper rundt oss liksom.

Jeg har hørt om en del redsler på rasen, men det er det jo forsåvidt på pulien også om man bommer skikkelig.

Takk for svar! De hørtes ut som pulier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å gå tur med en gjeng hunder før Melvin ble sinnatagg, bla. en pumi. Hun var ekstremt knyttet til eieren sin, vek aldri fra hans side i mer enn 10 sekunder for å hilse litt på de andre hundene, også var det rett tilbake igjen. Ifølge eieren var det typisk pumi. Av det jeg opplevde av henne var hun bare herlig - ikke superinteressert i andre mennesker, eieren var bare best i verden og alt hun brydde seg om :) Men guuud hun kunne bjeffe ja :lol:

Men hvis det egentlig er en puli dere vil ha - kan dere ikke bare kjøpe en til og holde den kort i pelsen? :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg har kjent flere :lol: Når jeg bodde i trøndelag trente jeg med en pumioppdretter. Det er egentlig ikke hunder jeg har noe sterk mening om, og det betyr at de ikke har gjort sterk inntrykk - verken positivt eller negativt :) Ingen store diller som jeg kan huske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en pumi. Vi kaller henne bare pumitrollet. Hun er verdens mest sjarmerende vesen med personlighet i bøtter og spann! Hun er litt katt egentlig. Vi er til for henne på en måte. :)

Sikkert sær, men det gjør ikke noe. Jeg ønsker meg en sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har to pumier, herlige begge to! De har noe vokt, naturligvis, men når man blir kjent med dem er de veldig artige hunder. Stødige i hodet rundt barn (han har to småsøsken på 3 og 5 år), lydige og generelt greie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok , dere beskriver egentlig pulien føles det ut som, så da kan jeg vel egentlig konkludere med at de er veldig like fortsatt :P

Fantastisk! Da er det bare å bearbeide sambo og dra på noen kur - treff for å virkelig hilse på noen.

Mitt inntrykk har vært stress og aggresjon :|

@bie : fordi det hjelper ikke sååå mye å klippe pulien hvis man er litt mer i skogen enn bare dagsturer (borrelås med kvist, snorer er bedre da faktisk ..) og hvorfor klippe puli som ikke har pelstypen til det hvis man kan kjøpe pumi? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du bor Mud? Hvis du bor i nærheten av Askim vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Bissibingens Kennel og dra å hilse på hundene deres, de bor sammen med fire pumier, de kan masse om rasen og er veldig hyggelige damer :)

Klippen er ikke vanskelig (sier jeg som ikke egentlig kan klippen :P) for de skal jo ikke friseres slik som en puddel akkurat :) skal jo ha ganske naturlig look.

Skal ha en meget god avknapp inne. Min mangler avknapp ute men det gjør ikke de andre jeg har møtt så der er det nok jeg som har feilet :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du bor Mud? Hvis du bor i nærheten av Askim vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Bissibingens Kennel og dra å hilse på hundene deres, de bor sammen med fire pumier, de kan masse om rasen og er veldig hyggelige damer :)

Klippen er ikke vanskelig (sier jeg som ikke egentlig kan klippen :P) for de skal jo ikke friseres slik som en puddel akkurat :) skal jo ha ganske naturlig look.

Skal ha en meget god avknapp inne. Min mangler avknapp ute men det gjør ikke de andre jeg har møtt så der er det nok jeg som har feilet :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bor i lier :) Vi regner med vi møter en del pumier i forbindelse med kur-arrangementer.

Avknapp ute tror jeg neppe blir et problem, da fisketurer er en del av hverdagen. Da må man nesten lære seg å slappe av :lol:

De høres fryktelig like ut, men jeg blir forvirret av alt det der terrierpratet.

Det er stor forskjell på en gjeterhund og en terrier.

Jeg har hatt begge deler og trives best med gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har terrier, og syns ikke de kan sammenliknes. De pumiene jeg har møtt har ikke hatt den hissigheten og korte lunta som terrierne har/kan ha.

Jeg synes også det er stor forskjell på hvor godt gjeterhunder og terriere leser eier.

Med gjeterhundene har jeg ofte bare tenkt tanken på å gi en komando, på Terrierene har jeg måttet stave det.

Gjeterhundene går til høyre når jeg peker, terrierene kikker dumt på fingeren min :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der terrier sammenligningen forstår jeg ikke at det skrives så mye om for det er ikke terrier i pumien :( men det fører til mange missforståelser ang rasen, ikke bare i Norge. Må man stave noe til en Pumi har man ikke lært den det enda :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der terrier sammenligningen forstår jeg ikke at det skrives så mye om for det er ikke terrier i pumien :( men det fører til mange missforståelser ang rasen, ikke bare i Norge. Må man stave noe til en Pumi har man ikke lært den det enda :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det påståes jo enkelte steder at pulien er en vannhund og naturlig apportør, og det er så fjernt fra virkeligheten som det kan få blitt. Jeg kommer ikke på en rase som er mindre egnet faktisk :lol:

Kanskje bortsett fra mops etc..

Blir de gjennomvåte synker de jo, og det faller dem liksom ikke inn å hente noe som kastes.

Mulig pumien lider under noe av det samme, folk som har hoppet til konklusjoner pga utseendet og uvitenhet, og så har det festet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert denne rasen, men har lyst på en litt større hund neste gang :P Hehe. Har to små hunder nå og kunne ønske meg litt størrelse. Ikke Grand Danois, men noe i BC, Medium- eller Stor Puddel størrelsen.

Nå er vel pumi på størrelse med mellompuddel og mange bc? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...