Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi har et litt ekkelt "problem" med staffen vår, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men vi prøver :P

Har de siste månedene/året sett noen merkelige flekker på veggene rundt omkring i leiligheten vår. Har tenkt at det er vi som har kommet til å søle litt kaffe eller kakao som har liksom spruta opp på veggen elller noe i den duren, men for litt siden fant vi ut hva det EGENTLIG er:

når Melvin strekker seg så rumpa er opp i været hender det at det spruter ut en brun væske (vil tro det er avføring? Hvordan ser analkjertelvæske ut?) ut av baken på han.

Hvordan fant vi ut at det kommer derfra? Joda, han strakk seg med rumpa mot oss mens vi satt og så film en kveld. Samboer gikk og kasta opp, jeg fikk latterkrampe :sleep:

Nå har jeg nettop vaska stueveggen og panelovnen (jupp) for enda et lite uhell. Forekommer med kanskje 14 dagers mellomrom.

MEN, er dette noe som er vanlig? Han har alltid vært fast og fin i avføringen, sjeldent noe magetrøbbel. Skal en tur til vetrinæren neste uke pga div. andre ting, så tenkte å spørre de da, men føler ikke det er noen hastesak jeg burde dra dit med før, det virker jo ikke som om han plages.

:kiss:

Skrevet

Den enkleste forskjellen på vanlig bæsj og analkjertelvæske er vel lukten. Mens bæsj lukter bæsj lukter analkjertlene ILLE (skulle skrive dritt, men det ble jo feil).

Skrevet

Jeg synes analkjertelsekret høres mer sannsynlig ut enn avføring. En katt jeg hadde gjorde det samme .. mens han sto og strakk seg og fikk kos på pulten min :x Ubehandlet trevegg tok godt imot og holdt godt på både lukt og farge. Etter det begynte jeg å hjelpe han med å tømme analkjertlene litt mer kontrollert.

Skrevet

Okei, så analkjertevæske lukter.. Det lukter egentlig ikke noe særlig, hvertfall ikke som jeg har merket. Nå dro jeg ikke akkurat inn lukta den gangen det havna på meg da, men hvis det lukter helt crazy galematias tenker jeg at jeg kanskje hadde kjent NOE :lol:

Det drypper alltid ut noen dråper når han er ferdig med å bæsje på tur, har tenkt at det er analkjertlene som tømmer seg. Så tror ikke han har noe problem med det, men det kan vel vetrinæren finne ut av tenker jeg :)

Skrevet

Hvis det spruter ut væske, så tenker jeg definitivt analsekret, med mindre Melvin har konstant diaré, da. :P At han tømmer kjertlene på den måten er ganske naturlig, for alt strammer seg jo og stumpen er alt stilt kjekt i været. :teehe: Fargen pleier å være ganske brunaktig, og lukter i varierende grad råtten, metallisk fiskeslo og ekle rompeting. :P

• Like 3
Skrevet

Hahaha takk for konkret beskrivelse @SandyEyeCandy :teehe:

Men ja, da tenker jeg at det kanskje er det også. Det er brunaktig og flytende nok til å bli "rennende dråper" på veggen, og han har ca aldri diarè :P

:heart: hunder :heart::sweat:

Skrevet

Det er veldig lov å le :teehe: Jeg lo også når jeg og samboer satt der nedsprøytet på filmkvelden vår :lol:

Skrevet

:lol:

Dette må du få filmet.

Men trodde analdritt var ganske gjennomsiktig jeg? Ikke brunt?

Hva er egentlig formålet med den kjertelen, er den der bare for å lage kvalm?

• Like 1
Skrevet

Dette må du få filmet.

Formålet er å smøre når dritten kommer ut. Mennesker har tilsvarende såvidt meg bekjent. :P

Skrevet

Dette må du få filmet.

Hvis du med analdritt mener analkjertelsekret (...) så kan jeg iallefall meddele at det kan komme i allverdens farger. Ish. De gangene kjertelen har vært tett og vi har vært hos veterinær har den vært alt fra seriøst-wtf-can-never-be-unseen grønnaktig, gulaktig, melkehvitt og ja. Avhengig av bakteriefloraen. U to the rk.

Skrevet

Dette må du få filmet.

Formålet er å smøre når dritten kommer ut. Mennesker har tilsvarende såvidt meg bekjent. :P

Ehm.. Nå er jeg ingen lege, men analkjertlene er vel der pga duftstoffer for markering.....?

Mennesker har ingen kjertler ved rektum, meg bekjent..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Ehm.. Nå er jeg ingen lege, men analkjertlene er vel der pga duftstoffer for markering....?

Mennesker har ingen kjertler ved rektum, meg bekjent..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha. Vill gjetning fra min side altså. Føler bare det er veldig logisk.

Jeg tror du har helt rett, etter nærmere ettersyn. :P Er godt ikke alle har så vill fantasi her. Da går jeg for din forklaring.

• Like 1
Skrevet

Uff, hørtes ut som en kjip måte (for dere) å tømme analkjrtlene på :lol:

Og sekretet kan både stinke forferdelig, eller lukte tilnærmet ingenting :)

Dette må du få filmet.

Det kommer i varierende farger. Det er for å avgi duftstoffer. Mmmmm :lol:

Edit, så du hadde fått svar :)

Skrevet

Haha. Vill gjetning fra min side altså. Føler bare det er veldig logisk.

Jeg tror du har helt rett, etter nærmere ettersyn. :P Er godt ikke alle har så vill fantasi her. Da går jeg for din forklaring.

Jasså?

• Like 5

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...