Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet - en sport for alle? (Blogginnlegg)


Aslan
 Share

Recommended Posts

De aller aller fleste som er aktive kjøper seg bc fordi det er en lett rase å få til. Det er bullshitt å si noe annet. Har man sau, så faller jo så klart valget på bc (eller aussie eller kelpie), men det er en annen sak. Jeg kjøpte selv bc fordi det var lettere å nå målet med den, er ikke flau over å si det en gang. Nå passet ikke BC til meg, men det gjør rælet jeg har på gulvet her. MEN om helsa sier ok, så blir det grått her om noen år, rett og slett fordi det er enklere å nå mine mål. Å gå med en schæfer som har halvannen meter lang og med heroinknekk i knea vil aldri måle seg med en bruksschæfer, sånn er det bare. Vi kan helt klart nå elite suansett fart og spenning i kroppen. Det ser bare ikke like pent ut når vi kommer i nærheten av NM nivå ;) Ergo jeg vil ikke komme meg til NM nivå uansett hvor mye jeg trener. De som karrer seg til plass på geralista med en show-schæfer bør få hederspris og en klapp på skuldra under kjendiggallaen som blir holdt! (forøvrig er det bare vi med show-schæfere som har lov å prate drit om rasen vår)

Litt selvinnsikt er ikke å forakte tenker jeg. Vi har nå de rasene vi har og de rasene er ikke alltid noen genier i hodet, eller Hussein Bolt i fart. Vi kan gjøre det vi kan for å få det til, men innse at det å ligge på Geralista kanskje ikke vil nåes med en aussie (de fleste aussiene jeg har sett og jeg har sett en del nå, bør ha samme spenning og trøkk i kroppen. Som hos bc er det individer som ikke har det, get over it)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det perfekt så er det perfekt - inkl det lille ekstra. Da blir det jo dumt av en dommer å si at dette var perfekt, men ikke gi 10 p. Vel - problemet nå er jo ikke at man gjør ting lettere

Denne bloggen ble vel skrevet som en reaksjon på årets NM, om jeg ikke misforsto? Jeg har ikke peiling på LP, men jeg leste en diskusjon på face i etterkant av årets NM. Som jeg forsto det var dømming

Jeg har startet LP noen ganger nå, for mange ulike dommere, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har fått trekk på tempoet til X'en på innkallingen - hun synes det er en morsom øvelse, så hun gir AL

*klipp*

Jeg forstår derimot ikke dem som aldri kommer seg inn i ringen fordi hunden aldri blir "klar nok", da tar de etter min mening konkurransen litt for alvorlig. Er terskelen for å starte lp1 for dem som trener lp med utradisjonelle raser lavere enn for dem med feks kelpie, schäfer eller bc, som er de jeg personlig oppfatter at strekker debut-datoen langt om de i det hele tatt kommer seg til konkurranse? Ingen forventer jo noe av en med husky eller berner, mens om du kommer med en tradisjonelt "lydig" rase, så er det kanskje kjipere å ikke få en 1. premie?

Om man har et mål om opprykk og man vet at hunden ikke er god nok for det enda, så ser jeg ikke helt vitsen med mindre man mener at hunden har behov for konkurransetrening.

Å starte for å få en tredjepremie er vel ikke så mange som har som mål? For min del blir det å kaste penger ut vinduet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har et mål om opprykk og man vet at hunden ikke er god nok for det enda, så ser jeg ikke helt vitsen med mindre man mener at hunden har behov for konkurransetrening.

Å starte for å få en tredjepremie er vel ikke så mange som har som mål? For min del blir det å kaste penger ut vinduet :P

Ja, og det nettopp det som er poenget mitt: Du har en rase hvor det å få opprykk og 1. premie er innen rekkevidde. Da er det kanskje vanskeligere å komme seg på konkurranse uten at alt er perfekt? For oss vanlige dødelige som ser på lydighet som noe å aktivisere hunden med og ikke så mye mer, er 3. premie helt innafor. Jeg drømmer om sølvmerket, tross alt. :lol:
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det nettopp det som er poenget mitt: Du har en rase hvor det å få opprykk og 1. premie er innen rekkevidde. Da er det kanskje vanskeligere å komme seg på konkurranse uten at alt er perfekt? For oss vanlige dødelige som ser på lydighet som noe å aktivisere hunden med og ikke så mye mer, er 3. premie helt innafor. Jeg drømmer om sølvmerket, tross alt. :lol:

Men selv om man har en rase som tilsier at man kan komme høyt opp så betyr det jo nødvendigvis ikke at man har det som mål/ønske. Aktivisering av hund, uavhengig av gren, kan man jo strengt tatt gjøre på trening dersom man ønsker det :)

Med Harly har målet tidligere vært å få opprykk til elite, men aldri å konk i elite. Dessverre fikk føreren konk.lp i vrangstrupen så det målet nåes nok neppe :)

Med Lykke var målet opprykk til C bruks, ikke fordi jeg har så veldig lyst, men fordi det er brukskravet for rasen. Hun debuterte i vår selv om jeg ikke visste om hun hadde mulighet for opprykk, men jeg så uansett behovet for å få en pekepinn om hvordan hun ville takle konkurransesituasjonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Lp skal være en sport for alle, og er nesten enig i at den er det.
Jeg vil ikke ha en Rallyfisering av lp sporten, det SKAL være fokus på detaljer, hunden skal utføre øvelsene så raskt DEN kan, med den presisjonene DEN kan- og ja det skal være høye forventninger til en Elite ekvipasje, men jeg synes det blir litt voldsomt når de nesten krever at hundene skal være som statuer på fellesøvelsene, de skal reagere på millisekundet osv osv.

Alle hunderaser kan løpe, sitte, dekke osv, men det er det å klare å få de til å TA I når de gjør ting som gjør det ekstra krevende å bli gode i de høyere klassene. I kl 1 får man fint en 10'er om hunden galopperer inn på innkallingen og setter seg korrekt på plass. Men det å bare galoppere i Elite er ikke nok- den skal TA I fra den starter, TA I i alle momentene og til den kommer inn på plass. Og DET er ikke enkelt å få til med alle hunderaser. Så er spørsmålet- er det helt rettferdig å kreve det av alle raser, eller burde en uvanlig rase få slippe unna med mindre intensitet enn en rase som BC?

Kjenner jeg er litt todelt. Ja man skal skille klinten fra hveten, men ikke ha så streng bedømmelse at det blir umulig å få ett championat med en annen rase enn BC....

kanskje lage en Championat klasse?

(og at flertallet av Aussiene i Norge er uegnet til å konkurrere i Elite fordi de ikke har trøkk og intensitet- ja det er vel ett stort blinkende faresignal for raseklubben/aussie avlen- mer enn det er noe en lp dommer skal bry seg med..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Lp skal være en sport for alle, og er nesten enig i at den er det.

Jeg vil ikke ha en Rallyfisering av lp sporten, det SKAL være fokus på detaljer, hunden skal utføre øvelsene så raskt DEN kan, med den presisjonene DEN kan- og ja det skal være høye forventninger til en Elite ekvipasje, men jeg synes det blir litt voldsomt når de nesten krever at hundene skal være som statuer på fellesøvelsene, de skal reagere på millisekundet osv osv.

Alle hunderaser kan løpe, sitte, dekke osv, men det er det å klare å få de til å TA I når de gjør ting som gjør det ekstra krevende å bli gode i de høyere klassene. I kl 1 får man fint en 10'er om hunden galopperer inn på innkallingen og setter seg korrekt på plass. Men det å bare galoppere i Elite er ikke nok- den skal TA I fra den starter, TA I i alle momentene og til den kommer inn på plass. Og DET er ikke enkelt å få til med alle hunderaser. Så er spørsmålet- er det helt rettferdig å kreve det av alle raser, eller burde en uvanlig rase få slippe unna med mindre intensitet enn en rase som BC?

Kjenner jeg er litt todelt. Ja man skal skille klinten fra hveten, men ikke ha så streng bedømmelse at det blir umulig å få ett championat med en annen rase enn BC....

kanskje lage en Championat klasse?

(og at flertallet av Aussiene i Norge er uegnet til å konkurrere i Elite fordi de ikke har trøkk og intensitet- ja det er vel ett stort blinkende faresignal for raseklubben/aussie avlen- mer enn det er noe en lp dommer skal bry seg med..)

Beklager, men det at man lager hunder med mindre arbeidslyst, betyr ikke at man skal lempe på krav og regler i Elite? Jeg ser ikke helt at det er en fysisk umulighet for aussiene å TA I og være eksplosive f.eks, at de ikke er det, har vel mer med mangel på motivasjon og arbeidslyst å gjøre, enn at de ikke er BC'er. Det samme gjelder forøvrig for belgerne. Det er ikke det at Nora ikke er en BC som gjør henne treg på konkurransebanen, det er det at hun er en miljøberørt skrapbelger som gjør henne treg på konkurransebanen.

Men som jeg sa for et innlegg eller så siden, det er sabla kjekt for alle oss uten BC å skylde på BC'en og dommerne, når det egentlig er sånn at vi ikke har bikkjer som når opp. Eller gidder å bruke de timene det tar for å få en hund som er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Elite er ikke nok- den skal TA I fra den starter, TA I i alle momentene og til den kommer inn på plass. Og DET er ikke enkelt å få til med alle hunderaser. Så er spørsmålet- er det helt rettferdig å kreve det av alle raser, eller burde en uvanlig rase få slippe unna med mindre intensitet enn en rase som BC?

Kjenner jeg er litt todelt. Ja man skal skille klinten fra hveten, men ikke ha så streng bedømmelse at det blir umulig å få ett championat med en annen rase enn BC....

Men vi alle har vel sett "rare" raser i kl 3 og Elite en gang eller fler, hvordan får de det til? @Snusmumrikk ramset jo opp en rekke "odde" raser som konkurrerer i Elite. De kom seg jo dit, så at man må ha BC for å få det til er jo ikke helt riktig. Det finnes sikkert en håndfull dommere som nekter å gi gode poengsummer i Elite med mindre det er en BC de ser på, men liksom.. Hadde jeg vært dommer hadde jeg jo syntes det hadde vært kjempe gøy å se en staffordshire bullterrier i Elite som går bra.. Jeg ville jo ikke straffet de bevisst fordi "de ikke er en BC-ekvipasje" O.o Hadde de skulle få trekk for noe, måtte jeg jo finne noe ordentlig å trekke for. At det ikke er en BC er jo ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det at man lager hunder med mindre arbeidslyst, betyr ikke at man skal lempe på krav og regler i Elite? Jeg ser ikke helt at det er en fysisk umulighet for aussiene å TA I og være eksplosive f.eks, at de ikke er det, har vel mer med mangel på motivasjon og arbeidslyst å gjøre, enn at de ikke er BC'er. Det samme gjelder forøvrig for belgerne. Det er ikke det at Nora ikke er en BC som gjør henne treg på konkurransebanen, det er det at hun er en miljøberørt skrapbelger som gjør henne treg på konkurransebanen.

Men som jeg sa for et innlegg eller så siden, det er sabla kjekt for alle oss uten BC å skylde på BC'en og dommerne, når det egentlig er sånn at vi ikke har bikkjer som når opp. Eller gidder å bruke de timene det tar for å få en hund som er god nok.

Hvor i all verden leser du at jeg mener det??

Jeg mener da for .p... det motsatte...

Enten er jeg utrolig dårlig til å uttrykke meg, ellers så leser du med meget feil briller på...

Edit: @Aussieglis

Ja jeg stiller ett spørsmål- ER det eller er det IKKE rett å lempe på kravene i Elite når det er andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden leser du at jeg mener det??

Jeg mener da for .p... det motsatte...

Enten er jeg utrolig dårlig til å uttrykke meg, ellers så leser du med meget feil briller på...

Edit: @Aussieglis

Ja jeg stiller ett spørsmål- ER det eller er det IKKE rett å lempe på kravene i Elite når det er andre raser?

Jeg leste det her:

Alle hunderaser kan løpe, sitte, dekke osv, men det er det å klare å få de til å TA I når de gjør ting som gjør det ekstra krevende å bli gode i de høyere klassene. I kl 1 får man fint en 10'er om hunden galopperer inn på innkallingen og setter seg korrekt på plass. Men det å bare galoppere i Elite er ikke nok- den skal TA I fra den starter, TA I i alle momentene og til den kommer inn på plass. Og DET er ikke enkelt å få til med alle hunderaser. Så er spørsmålet- er det helt rettferdig å kreve det av alle raser, eller burde en uvanlig rase få slippe unna med mindre intensitet enn en rase som BC?

Kjenner jeg er litt todelt. Ja man skal skille klinten fra hveten, men ikke ha så streng bedømmelse at det blir umulig å få ett championat med en annen rase enn BC....

kanskje lage en Championat klasse?

Om jeg tolket deg feil, så beklager jeg det, jeg mener jo at det ikke er umulig for noe annet enn BC å bli LP-champion, jeg ser heller ikke at det nødvendig med en championat-klasse eller en elite-elite-klasse (som noen var inne på tidligere i tråden), problemet er ikke at BC (de gode av dem) er kjappe og presise, problemet er jo at andre raser ikke er det, liksom.

Det at Nora er så miljøberørt som hun er, er noe av det mest frustrerende med den stakkars bikkja, for hun har intensitet, hun har arbeidslyst, hun har fart og hun har egentlig alt som skal til for å bli ****** god - om hun bare ikke falt sammen i konkurranser. Jeg ser ingen grunn til at belgere generelt skal være dårligere enn henne, snarere tvert i mot, de burde være bedre. Ikke fordi de burde være wannabe-BC'er, men fordi de burde være gode belgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det her:

Alle hunderaser kan løpe, sitte, dekke osv, men det er det å klare å få de til å TA I når de gjør ting som gjør det ekstra krevende å bli gode i de høyere klassene. I kl 1 får man fint en 10'er om hunden galopperer inn på innkallingen og setter seg korrekt på plass. Men det å bare galoppere i Elite er ikke nok- den skal TA I fra den starter, TA I i alle momentene og til den kommer inn på plass. Og DET er ikke enkelt å få til med alle hunderaser. Så er spørsmålet- er det helt rettferdig å kreve det av alle raser, eller burde en uvanlig rase få slippe unna med mindre intensitet enn en rase som BC?

Kjenner jeg er litt todelt. Ja man skal skille klinten fra hveten, men ikke ha så streng bedømmelse at det blir umulig å få ett championat med en annen rase enn BC....

kanskje lage en Championat klasse?

Om jeg tolket deg feil, så beklager jeg det, jeg mener jo at det ikke er umulig for noe annet enn BC å bli LP-champion, jeg ser heller ikke at det nødvendig med en championat-klasse eller en elite-elite-klasse (som noen var inne på tidligere i tråden), problemet er ikke at BC (de gode av dem) er kjappe og presise, problemet er jo at andre raser ikke er det, liksom.

Det at Nora er så miljøberørt som hun er, er noe av det mest frustrerende med den stakkars bikkja, for hun har intensitet, hun har arbeidslyst, hun har fart og hun har egentlig alt som skal til for å bli ****** god - om hun bare ikke falt sammen i konkurranser. Jeg ser ingen grunn til at belgere generelt skal være dårligere enn henne, snarere tvert i mot, de burde være bedre. Ikke fordi de burde være wannabe-BC'er, men fordi de burde være gode belgere.

Det gjorde du, for jeg nevnte ikke Aussien før helt nederst i innlegget mitt der jeg sier om Aussien: "og at flertallet av Aussiene i Norge er uegnet til å konkurrere i Elite fordi de ikke har trøkk og intensitet- ja det er vel ett stort blinkende faresignal for raseklubben/aussie avlen"

Der sikter jeg da til innlegget som sier at Aussien ikke avles for å være "brukshund lenger hos de fleste :no:

Ellers i innlegget mitt mener jeg raser generelt som kanskje ikke har like mye innabords som endel gjeterhunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde du, for jeg nevnte ikke Aussien før helt nederst i innlegget mitt der jeg sier om Aussien: "og at flertallet av Aussiene i Norge er uegnet til å konkurrere i Elite fordi de ikke har trøkk og intensitet- ja det er vel ett stort blinkende faresignal for raseklubben/aussie avlen"

Der sikter jeg da til innlegget som sier at Aussien ikke avles for å være "brukshund lenger hos de fleste :no:

Ellers i innlegget mitt mener jeg raser generelt som kanskje ikke har like mye innabords som endel gjeterhunder...

Okay, da beklager jeg feiltolkningen :)

Jeg er dog ikke enig med deg allikevel, en av de mest intense og eksplosive hundene jeg veit om er en fransk bulldog, og selv om hun ikke akkurat er noen maratonløper, så har hun null problemer med å gjøre ting fort, hun er dritkjapp hun, når hun er motivert til det. Det er det samme med f.eks pudler. De er minst like kjappe som belger og aussie, om de er motivert for det, problemet er jo at de ikke nødvendigvis er motivert for å gjøre det jeg syns de burde gjøre :P Det er ikke fysikken som er hinderet for å nå elite liksom, og det er jo der skillet bør gå - på hvor motiverte de er, på hvor gjerne de gjør det vi ber de om å gjøre, på hvor gøy de syns det er å gå et LP-program. Det er ikke for alle hunder, og det burde det ikke heller. Til det har vi rally-LP og heelwork to music og alt det derre der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at alle raser skulle kunne bli klare klasse elite i lydighet, derved lydighetschampion til slutt. Mener dere også at alle de andre hundesportene er noe for alle, og da tenker jeg å komme til den høyeste klassen?

F.eks. agilitytrening og klasse 1 og 2 er noe jeg tror og mener de fleste får til - men for klasse 3 og champion MÅ hunden ha fart, det har ikke alle raser. Jeg mener også at lydighetstrening, klasse 1 og 2 er noe alle skal få til om de er målrettet uansett rase. Men skal man opp til elite krever det noe ekstra fra hundene som ikke alle raser er egnet til - det er f.eks. ikke alle raser som gidder alt pirket og detaljene i elite.

Har jeg mål om feks. lydighetschampion, så kjøper jeg meg en hund som har forutsetninger for det. Vil jeg ha en hund med mål om agilitychampion så kjøper jeg en hund med forutsetningene at den er lett med guts og fart.

Men igjen det finnes selvsagt unntak i rasene, jeg har sett høyst utradisjonelle raser i elite i lp og feks. en helt rå corgie som var agility champion. Men har jeg høye mål kjøper jeg ikke en rase med mer jobb å større utfordringer for å oppnå målene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da beklager jeg feiltolkningen :)

Jeg er dog ikke enig med deg allikevel, en av de mest intense og eksplosive hundene jeg veit om er en fransk bulldog, og selv om hun ikke akkurat er noen maratonløper, så har hun null problemer med å gjøre ting fort, hun er dritkjapp hun, når hun er motivert til det. Det er det samme med f.eks pudler. De er minst like kjappe som belger og aussie, om de er motivert for det, problemet er jo at de ikke nødvendigvis er motivert for å gjøre det jeg syns de burde gjøre :P Det er ikke fysikken som er hinderet for å nå elite liksom, og det er jo der skillet bør gå - på hvor motiverte de er, på hvor gjerne de gjør det vi ber de om å gjøre, på hvor gøy de syns det er å gå et LP-program. Det er ikke for alle hunder, og det burde det ikke heller. Til det har vi rally-LP og heelwork to music og alt det derre der :P

:thumbs:

Men det er jo kun noen få individer av de rasene som man klarer å finne så mye motivasjon i til nettopp å kunne gi SÅ mye som det kreves.

Det krever helt spesielle eiere for å gidde å bruke så mange timer på å få det til. Det krever enormt mye for å få det til for de med raser som man ser på som lettrente- og kan jo da tenke seg hvor mye det krever både av tid og kunnskap for å få det til med de andre rasene.

Er det rett at Elite skal være forbeholdt nerdene og de med formel 1 rasene?

Det er DET jeg er usikker på om er rett. Slik det er nå så er det jo kun ett par- tre raser som går igjen øverst på listen. Og slik utviklingen er så vil jeg tro det kun er 1 eller 2 raser igjen om noen år...

Er det noe gøy da??

Ikke helt sikker på om jeg synes de forskjellige grenene skal være forbeholdt ett fåtall raser, ikke sikker på om det er det som er best for hundeNorge- og ja det gjelder de fleste sporter det- også Agility. Synes det er gøy med mange forskjellige raser- også i de høyeste klassene- har ikke lyst til å møtte kjøpe en bestemt hunderase for å drive med "min" sport også i de øverste klassene...

Mange "sports-raser" som ender opp som rene familiehunder da- om alle som har litt ambisjoner må kjøpe samme rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var det ikke alle disse "grenene" av LP i Norge. Det er noe som har kommet i ettertid.

Noen av de gamle LP folka sier til og med at LP var vanskeligere før.

Treneren min kom til Elite med groenendalen sin og de hadde en fvf som til og med BC folka misunnet dem.

De var et syn å se på.

Så det er mulig for de fleste med en villig hund å komme langt.

Når det er sagt så tror jeg mye ligger i hvor mye man legger ned i trening, hvor mye man pirker og hvor villig hunden er.

Det er ikke alle hunder som er like førerorientert som feks belger, BC og diverse raser.

Trener med en fox terrier som er utrolig flink i LP, men som også kan kutte ut hvis han føler for et.

Han har sterke meninger som ikke alltid er de samme som fører. Hihi.

Jeg personlig er ikke enig i at vi som ikke har BC skylder på det istedenfor å se sin egen hund.

Det er ingen hemmelighet at mange velger BC fordi det er det de ser i toppen og det de får anbefalt hvis de skal komme langt.

Jeg har akkurat startet i kl 1 selv med belgertispa her. Hun er nå 5 år.

Grunnen til sen start er fordi eieren hennes og jeg er like nervevrak i ringen.

Men nå har jeg hoppet i det og er heldig som har ei tispe som er hyper villig og elsker å gå LP. Og hun er stødig som fy.

Hannen min som blir to år nå er litt mer vimsete og trives best i bruks og i gjeting, men han kan alle øvelsene i kl 1.

Når han får tilbake fokuset så skal vi starte også, men jeg vil trygges på tispa og hanskes med nervene mine før det.

Syntes ikke det er riktig at han skal få mine nerver oppå seg i ringen.

Men så er det hva jeg mener da.

Jeg kjenner flere med belgere i elite og har stor tro på at de kan få championatet både nå og etter at de nye reglene kommer.

Alt kommer an på trening og sef på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo kun noen få individer av de rasene som man klarer å finne så mye motivasjon i til nettopp å kunne gi SÅ mye som det kreves.

Det krever helt spesielle eiere for å gidde å bruke så mange timer på å få det til. Det krever enormt mye for å få det til for de med raser som man ser på som lettrente- og kan jo da tenke seg hvor mye det krever både av tid og kunnskap for å få det til med de andre rasene.

Er det rett at Elite skal være forbeholdt nerdene og de med formel 1 rasene?

Det er DET jeg er usikker på om er rett. Slik det er nå så er det jo kun ett par- tre raser som går igjen øverst på listen. Og slik utviklingen er så vil jeg tro det kun er 1 eller 2 raser igjen om noen år...

Er det noe gøy da??

Hvis alle kan bli Elite-utøvere, er det noe gøy å være elite-utøvere da? Det er ikke alle som kan bli Marit Bjørgen bare fordi de har et par langrennski heller, ikke sant, og det er ingen som syns det er noe rart, så hvorfor skal alle kunne hevde seg i lydighet bare fordi de har en hund?

Hvis målet er å ha det gøy med bikkja, så kan man ha det gøy i kl 1, kl 2 og kl 3 også. Man trenger strengt tatt ikke å konkurrere engang, for at det skal være gøy for bikkja. Hvis målet derimot er å bli en av de beste, så bruker man det verktøyet man må ha (les: egnet hund, både individ og rase), og man legger så mange treningstimer i det som man må for å nå så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når belgere og utstillingsavlede labrador klarer å bli lp champion er det da ingen ting i veien for at aussier kan det? Så dårlig og daff har da ikke rasen blitt? Men alle trenger vel ikke bli aller best for å ha glede av å trene lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at elite er for nettopp det - eliten. Resten av oss kan kose oss masse i de lavere klassene uten at det gjør LP til en mindre folkesport fordetom.

Nettopp. Som fotball. Elite for RBK og lignende lag. For øvrig har jeg for min del like stor glede av å se på Sjetne-gutter2000 når de spiller kamp :P:)

I de fleste sporter har man bredden OG eliten. Jeg ser ikke hvorfor hundesporter skal være annerledes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir feil å sammenligne lp sporten med Langrenn og fotball- Det er sporter innen Norges Idrettsforbund

Lydighet er en HOBBY!! Hadde jeg hatt sponsorer så skulle jeg fader'n meg kommet til VM med ei ku! :drool:

Når belgere og utstillingsavlede labrador klarer å bli lp champion er det da ingen ting i veien for at aussier kan det? Så dårlig og daff har da ikke rasen blitt? Men alle trenger vel ikke bli aller best for å ha glede av å trene lydighet?

Aussien burde absolutt klare å bli Lp champion. Håper ingen har sagt noe annet? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay hva har organiseringen med sammenligningen å gjøre? Breddeidretten er ikke sponset. Der er det utøverne med familier som tar regninga.
Sammenligninga dreier seg om BREDDEN - for alle, og ELITEN - for de få. De seriøse sportene har begge deler. Hvorfor skal det være annerledes med LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elite (əˈliːtə)
substantiv maskulin de beste i en gruppe, toppsjikt

De fleste hundesportene vi har er noe for alle, også lydighet. Jeg synes dog ikke at et championat skal være for alle - da hadde iallefall jeg mistet interessen for lydighet totalt. Hvis et slikt championat er viktig for en, så bør man finne rette rasen, eller enda viktigere, rette individet for å holde på med lydighet. Blogginnlegget sier blant annet at det ikke er har vært et eneste lp-championat til spaniel siden elite klasse ble innført, jeg tror ikke det betyr at ingen spaniel har mulighet til å klare det, hvorfor skulle de ikke? Dette skriver bloggeren "De skal dømmes etter hundens egen evne til å utføre øvelsene. Da er tyngde, fart, beinhøyde, størrelse osv. tatt med i beregningen. Eller er den virkelig det? Alle raser skal per definisjon kunne oppnå Lydighetschampionatet". Det er vel ingenting med konstruksjonen til de fleste spaniels som tilsier at de fysisk sett ikke kan oppnå et championat? De har vel en opprinnelse som jakthunder, arbeidshunder, så at de i dag avles mest for selskap synes jeg ikke vi skal ta hensyn til i lydighetsringen. Og bare for å unngå misforståelser, jeg har ingenting i mot spaniels. Det utsagnet gjelder min rase også, en rase til som i all hovedsak avles som familiehunder og til utstilling.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gitt en spaniel til en av de beste lp-utøverne i Norge og sagt: "du får 30 000 kroner hvis denne bikkja får et lp-championat", så vil jeg tro at den hunden ville vært N LCH ganske raskt. Det handler vel primært om at folk som satser på championat/landslag velger den hunden/rasen som det sannsynligvis er lettest å nå målet med, og som de kan komme lengst med. Og så sitter raseentusiastene igjen med spaniels, rottweiler, schäfer mm, hunder som er fullt ut dugelige, men der ting tar litt lengre tid og man sannsynligvis støter på endel utfordringerpå veien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gitt en spaniel til en av de beste lp-utøverne i Norge og sagt: "du får 30 000 kroner hvis denne bikkja får et lp-championat", så vil jeg tro at den hunden ville vært N LCH ganske raskt. Det handler vel primært om at folk som satser på championat/landslag velger den hunden/rasen som det sannsynligvis er lettest å nå målet med, og som de kan komme lengst med. Og så sitter raseentusiastene igjen med spaniels, rottweiler, schäfer mm, hunder som er fullt ut dugelige, men der ting tar litt lengre tid og man sannsynligvis støter på endel utfordringerpå veien.

Det har jeg tenkt på mange ganger, at, tenk om de beste av de beste prøvde seg med en uvanlig rase :D Ikke fordi jeg ikke hadde trodd de hadde klart det, men fordi jeg lurer på hvor langt det går an å komme med enkelte raser, og er det noen som virkelig er egnet til å teste det ut, og fått ut så mye som mulig av andre raser, er det disse topputøverne, for de vet jo helt klart hva de holder på med, hvordan man bør klargjøre en konkurransehund helt fra valpestadie og trene den opp. Det er så kjedelig at de ikke vil prøve seg med andre enn standardrasene, men jeg skjønner jo at etter å ha trent med super-LP-hunder, kan det føles tungvindt og irriterende kjedelig ut med en utypisk/lite egnet rase.

Men jeg håper jeg enda får se noen ta på seg utfordringen :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg tenkt på mange ganger, at, tenk om de beste av de beste prøvde seg med en uvanlig rase :D Ikke fordi jeg ikke hadde trodd de hadde klart det, men fordi jeg lurer på hvor langt det går an å komme med enkelte raser, og er det noen som virkelig er egnet til å teste det ut, og fått ut så mye som mulig av andre raser, er det disse topputøverne, for de vet jo helt klart hva de holder på med, hvordan man bør klargjøre en konkurransehund helt fra valpestadie og trene den opp. Det er så kjedelig at de ikke vil prøve seg med andre enn standardrasene, men jeg skjønner jo at etter å ha trent med super-LP-hunder, kan det føles tungvindt og irriterende kjedelig ut med en utypisk/lite egnet rase.

Men jeg håper jeg enda får se noen ta på seg utfordringen :innocent:

De fleste av dem har vel starta med ikke-standard-hunder og gjort det tålelig greit med de. De bytter fordi det er mer enn nok jobb å konkurrere på et så høyt nivå selv med standardrasene. Å konkurrere med f.eks spaniel er for spesielt spaniel-interesserte, ikke for spesielt LP-interesserte, det er en forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...