Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet - en sport for alle? (Blogginnlegg)


Aslan
 Share

Recommended Posts

Det har jeg tenkt på mange ganger, at, tenk om de beste av de beste prøvde seg med en uvanlig rase :D Ikke fordi jeg ikke hadde trodd de hadde klart det, men fordi jeg lurer på hvor langt det går an å komme med enkelte raser, og er det noen som virkelig er egnet til å teste det ut, og fått ut så mye som mulig av andre raser, er det disse topputøverne, for de vet jo helt klart hva de holder på med, hvordan man bør klargjøre en konkurransehund helt fra valpestadie og trene den opp. Det er så kjedelig at de ikke vil prøve seg med andre enn standardrasene, men jeg skjønner jo at etter å ha trent med super-LP-hunder, kan det føles tungvindt og irriterende kjedelig ut med en utypisk/lite egnet rase.

Men jeg håper jeg enda får se noen ta på seg utfordringen :innocent:

Alle de beste har jo som regel startet med en annen rase; belger, schäfer, puddel osv, og så ender de til slutt opp med BC (og i noen tilfeller retriever), fordi de er de rasene som er enklest å komme langt med. Folk som har hatt ørten elitehunder og vært på landslaget med flere hunder har ikke ambisjoner om å få sin neste hund opp i elite, de har ambisjoner om å vinne NM, delta i Nordisk, VM mm. Og da må man ha den hunden som gjør at det er mest sannsynlig. Og sammenligner man den jevne spaniel med den jevne BC, så er det mest sannsynlig at man kommer dit med en BC.

Å trene opp en hund på HØYT nivå (da snakker jeg ikke om å ha kommet seg opp i elite, men på landslagsnivå) krever ekstremt mye tid og trening. Det er mange som kommer seg opp i eliten, men som ikke kommer seg videre, enten fordi de har trent feil, ikke har en hund som er bra nok eller rett og slett ikke har tid til eller legger ned nok trening for å komme seg videre, selv om de egentlig har ambisjoner om landslaget. Og da går de ikke hen og kjøper seg en spaniel, de kjøper en ny BC etter linjer som er kjent for å gi gode LP-hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det perfekt så er det perfekt - inkl det lille ekstra. Da blir det jo dumt av en dommer å si at dette var perfekt, men ikke gi 10 p. Vel - problemet nå er jo ikke at man gjør ting lettere

Denne bloggen ble vel skrevet som en reaksjon på årets NM, om jeg ikke misforsto? Jeg har ikke peiling på LP, men jeg leste en diskusjon på face i etterkant av årets NM. Som jeg forsto det var dømming

Jeg har startet LP noen ganger nå, for mange ulike dommere, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har fått trekk på tempoet til X'en på innkallingen - hun synes det er en morsom øvelse, så hun gir AL

På torsdag så jeg en kjempefin jrt i eliteringen :D Gjorde et fint program (husker ikke poengsummen). Det var en korhårscollie i elite også. Så man ser de uvanlige raser innimellom også.

Men jeg skjønner at man kanskje må legge mer tid og energi i treningen av de rasene som kanskje ikke har samme motivasjon som de vanlige LP rasene det skjønner jeg at folk ikke gidder i lengden. Det er også lett for at de instruktørene man går for kan de vanlige LP rasene best og derfor lettere kan hjelpe en med problemer som oppstår for de rasene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På torsdag så jeg en kjempefin jrt i eliteringen :D Gjorde et fint program (husker ikke poengsummen). Det var en korhårscollie i elite også. Så man ser de uvanlige raser innimellom også.

Men jeg skjønner at man kanskje må legge mer tid og energi i treningen av de rasene som kanskje ikke har samme motivasjon som de vanlige LP rasene det skjønner jeg at folk ikke gidder i lengden. Det er også lett for at de instruktørene man går for kan de vanlige LP rasene best og derfor lettere kan hjelpe en med problemer som oppstår for de rasene...

Min erfaring her er for det meste helt motsatt. De fleste har hatt sine individer som ikke "stod til forventningene" og er grådig flinke på å legge seg på nivå med hunden. Har vel aldri møtt en instruktør som ikke viser forståelse for at ikke alle hunder er BC og retrievere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring her er for det meste helt motsatt. De fleste har hatt sine individer som ikke "stod til forventningene" og er grådig flinke på å legge seg på nivå med hunden. Har vel aldri møtt en instruktør som ikke viser forståelse for at ikke alle hunder er BC og retrievere.

Det har jeg ;) De aller fleste vet ikke hvilke knapper de skal trykke på for å få en tam schæfer til å ville jobbe, f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ;) De aller fleste vet ikke hvilke knapper de skal trykke på for å få en tam schæfer til å ville jobbe, f.eks

De finnes helt sikkert altså. ;) Kanskje endel også er flinkere med hunder som faktisk ikke ER hunder man har store forventninger til? I forhold til når man kommer med en rase som man har forventninger til men som ikke er så "enkel" allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...