Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet - en sport for alle? (Blogginnlegg)


Aslan
 Share

Recommended Posts

Nå brukte jeg kun Berner som et eksempel.

Ja, og jeg tok min hund som et eksempel på at jeg ikke har opplevd "rasediskriminering" i lavere klasser - jeg formoder at dommeren ikke blir strengere om jeg kom inn med en storpuddel eller leonberger eller lagotto romagnolo.

Derimot har jeg opplevd ubehagelig og åpenbar rasediskriminering på ferdselsprøve, så jeg sier ikke at det ikke skjer. Men jeg personlig har enda ikke følt at det i LP-ringen stilles urimelige krav til mine hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det perfekt så er det perfekt - inkl det lille ekstra. Da blir det jo dumt av en dommer å si at dette var perfekt, men ikke gi 10 p. Vel - problemet nå er jo ikke at man gjør ting lettere

Denne bloggen ble vel skrevet som en reaksjon på årets NM, om jeg ikke misforsto? Jeg har ikke peiling på LP, men jeg leste en diskusjon på face i etterkant av årets NM. Som jeg forsto det var dømming

Jeg har startet LP noen ganger nå, for mange ulike dommere, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har fått trekk på tempoet til X'en på innkallingen - hun synes det er en morsom øvelse, så hun gir AL

Jeg tenker at LP er da en sport for alle, men hvorfor må alle ha mål om 1.premie i elite...?

Mitt mål i lydighet er gode karakterer i klasse 1, opprykk og prøve oss i klasse 2, men uten noe forventninger til opprykk til klasse 2.

Klasse elite er ikke for alle hunder, men hvorfor ikke ha som mål om få et perfekt program i de lavere klassene og nøye seg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy : hvorfor syntes du ikke en hund skal bli utstillingschampion dagen etter at den fyller to??

Spør bare fordi jeg ikke helt skjønte den.

@SFX : ja jeg skjønner den.

Har selv opplevd og sett poengtrekk helt ned i kl 1 fordi hunden ikke er like kjapp som feks BC og Kelpie.

Når det er sagt så har jeg sett mye bra dømming også altså. Så det er ikke regelen føler jeg.

@Kristiin : jeg skjønner ikke hvorfor ikke elite kan være for alle.

Så lenge hunden gjør øvelsene slik de står beskrevet og med den fart og smidighet som hører rasen til så burde de fint kunne gjøre det bra i Elite.

Derimot skjønner jeg det hvis de måles med og skal være like kjappe som de raskeste rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy : hvorfor syntes du ikke en hund skal bli utstillingschampion dagen etter at den fyller to??

Spør bare fordi jeg ikke helt skjønte den.

Joda, det må de gjerne bli, hehe. Poenget mitt er bare at det at en hund får bruke tid på å vokse seg inn i kroppen sin og bruker lengre tid på å "ferdig" før den evt får sitt utløsende cert, ikke betyr at den er dårligere enn andre som får sitt utløsende cert dagen etter toårsdagen. Akkurat som en hund ikke trenger å ha opprykk til elite som 1.5-åring, de kan godt få klatre i klassene og bli tryggere lp-hunder uten at det betyr at de aldri vil hevde seg. Vil jeg tru, da. Jeg har ikke en sånn hund og har ingen lp-ambisjoner, jeg bare tenker høyt. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

@SandyEyeCandy : hvorfor syntes du ikke en hund skal bli utstillingschampion dagen etter at den fyller to??

Spør bare fordi jeg ikke helt skjønte den.

@SFX : ja jeg skjønner den.

Har selv opplevd og sett poengtrekk helt ned i kl 1 fordi hunden ikke er like kjapp som feks BC og Kelpie.

Når det er sagt så har jeg sett mye bra dømming også altså. Så det er ikke regelen føler jeg.

@Kristiin : jeg skjønner ikke hvorfor ikke elite kan være for alle.

Så lenge hunden gjør øvelsene slik de står beskrevet og med den fart og smidighet som hører rasen til så burde de fint kunne gjøre det bra i Elite.

Derimot skjønner jeg det hvis de måles med og skal være like kjappe som de raskeste rasene.

Du har belger ? Det er da ingen grunn til at de ikke skal ha god fart selv og de har en annerledes løpestil?

Elite er ikke for alle fordi ikke alle trener mye nok og bra nok for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg konkurrert noe høyere opp enn klasse 1, men der har jeg aldri følt at jeg har fått mindre poeng fordi hunden min ikke er en border collie.
Med cavalieren jeg hadde fikk jeg ganske poengsummer og det var fordi han gjorde alt han skulle på sin måte, det er vel måten det utføres på og ikke rase det kommer an på? men, det er nok stor forskjell på klasse 1 og NM også da :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "treg" og "aussie" hører ikke sammen i min bok. Jeg kan godt skjønne at dommere krever det samme fra en aussie som de gjør fra en BC. Hvorfor skulle de ikke? Hva er det som gjør at en aussie og en BC skal dømmes forskjellig? :huh:

- Hilsen Anniken, som ikke har startet i LP konkurranser før pga heftig angst, MEN det hun finner interessant med LP er jo igrunn detalj-pirkingen. Vil man ikke pirke på detaljer så får man være fornøyd med kl 1 og 2, og evnt begynne med rappy-LP. Det er ikke noe galt i det.

AT min får trekk for å være treg, er helt greit. Men når de trekker for at hun ikke er 'som en border collie', så blir jeg irritert. Aussien er gjerne seigere, tregere og mer 'selvstendige' enn border collien, som er raskere, og mye mer intens. Og det er to forskjellige raser, jeg synes ikke noe om border collie fisering av aussien. De fleste aussier går ikke så bra som bordere, det er stor forskjell, spesielt når man har sett begge raser i aksjon noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

AT min får trekk for å være treg, er helt greit. Men når de trekker for at hun ikke er 'som en border collie', så blir jeg irritert. Aussien er gjerne seigere, tregere og mer 'selvstendige' enn border collien, som er raskere, og mye mer intens. Og det er to forskjellige raser, jeg synes ikke noe om border collie fisering av aussien. De fleste aussier går ikke så bra som bordere, det er stor forskjell, spesielt når man har sett begge raser i aksjon noen ganger.

Men nå tar dere jo bare hundens fysikk med som faktor her. Hundens fysiske evne til å gjøre kjappe bevegelser er jo bare en bitteliten del av det. De aller, aller fleste av oss som har hunder som får trekk for fart, får trekk fordi vi ikke klarer å lære dem å ta i og bevege seg så fort de kan. Jeg får ALLTID trekk for fart på innkallinga til eldste hunden min. Men det er jo ikke fordi han ikke kan løpe fortere. Han har knallbra fart når det er rett innkalling, for det har jeg klart å lære han. Men jeg er tydligvis ikke en god nok hundetrener til å lære han at han må ha full fart mellom momentene og siste biten inn når det er innkalling med stå og dekk. Han får alltid 7,5/8 poeng på innkallinga og trekket er for dårlig fart. Det er da helt riktig det (selv om en bc med flinkere eier kanskje hadde fått 10). Og det er der problemet er på 99,9% av alle andre hunder jeg ser med dårlig fart som får trekk for det også. Vi klarer ikke lære dem å ha god nok fart og rene nok momenter. Og det gjelder alle raser, uansett hvor fort eller sakte de klarer å løpe i km/t. Hvor fort de løper er uinteressant. Det er som viktig er hvor mye de tar i ifht hva de kan klare. Bernern min var vel omtrent like treig som @SFX sin, men fikk også full pott på innkallinga fordi hun løp så fort hun kunne. Hun fikk trekk for seine neddekk, men det var ikke fordi hun ikke kunne legge seg fortere, det var fordi jeg ikke hadde klart å lære henne at hun måtte legge seg i fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AT min får trekk for å være treg, er helt greit. Men når de trekker for at hun ikke er 'som en border collie', så blir jeg irritert. Aussien er gjerne seigere, tregere og mer 'selvstendige' enn border collien, som er raskere, og mye mer intens. Og det er to forskjellige raser, jeg synes ikke noe om border collie fisering av aussien. De fleste aussier går ikke så bra som bordere, det er stor forskjell, spesielt når man har sett begge raser i aksjon noen ganger.

Jeg kjenner ikke igjen aussien som seigere og tregere enn en BC. Jeg har truffet individer som er det, men jeg ser ikke på en god aussie som seig eller treig i det hele tatt. Min egen aussie snur på en femøring, har stålkontroll på kroppen og løper sikkert fortere enn mange BC'er.. Og hun er iallefall intens så det holder når jeg vil ha henne slik :P

Men nå tar dere jo bare hundens fysikk med som faktor her. Hundens fysiske evne til å gjøre kjappe bevegelser er jo bare en bitteliten del av det. De aller, aller fleste av oss som har hunder som får trekk for fart, får trekk fordi vi ikke klarer å lære dem å ta i og bevege seg så fort de kan. Jeg får ALLTID trekk for fart på innkallinga til eldste hunden min. Men det er jo ikke fordi han ikke kan løpe fortere. Han har knallbra fart når det er rett innkalling, for det har jeg klart å lære han. Men jeg er tydligvis ikke en god nok hundetrener til å lære han at han må ha full fart mellom momentene og siste biten inn når det er innkalling med stå og dekk. Han får alltid 7,5/8 poeng på innkallinga og trekket er for dårlig fart. Det er da helt riktig det (selv om en bc med flinkere eier kanskje hadde fått 10). Og det er der problemet er på 99,9% av alle andre hunder jeg ser med dårlig fart som får trekk for det også. Vi klarer ikke lære dem å ha god nok fart og rene nok momenter. Og det gjelder alle raser, uansett hvor fort eller sakte de klarer å løpe i km/t. Hvor fort de løper er uinteressant. Det er som viktig er hvor mye de tar i ifht hva de kan klare. Bernern min var vel omtrent like treig som @SFX sin, men fikk også full pott på innkallinga fordi hun løp så fort hun kunne. Hun fikk trekk for seine neddekk, men det var ikke fordi hun ikke kunne legge seg fortere, det var fordi jeg ikke hadde klart å lære henne at hun måtte legge seg i fortere.

Helt enig med deg. Og liksom, det er ikke så mye forskjell på en BC og aussie-fysikk, med mindre man har en skikkelig svær show-aussie... Min aussie går jo for å være en kupert border collie, selv hos folk som har BC selv :lol:

Slike ting med å trene fart er jo gøy, bruke avstandsbelønning, strategisk plassert belønning osv. for å prøve å få inn den riktige intensiteten i øvelsen osv. Æsj, nå fikk jeg lyst til å gå ut å trene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy: da skjønner jeg. Og er enig ja.

Alle hunder er forskjellig og ikke alle er klare så tidlig.

@Snusmumrikk : har belger nå ja, men hadde bla parson og staff før.

Er enig i at Elite ikke er for alle hvis de ikke gidder eller har lyst til å legge ned jobben for å komme dit. Eller hvis de ikke har gode nok trenere/hunder.

Tenkte mer at Elite var åpent for alle som ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

@SandyEyeCandy: da skjønner jeg. Og er enig ja.

Alle hunder er forskjellig og ikke alle er klare så tidlig.

@Snusmumrikk : har belger nå ja, men hadde bla parson og staff før.

Er enig i at Elite ikke er for alle hvis de ikke gidder eller har lyst til å legge ned jobben for å komme dit. Eller hvis de ikke har gode nok trenere/hunder.

Tenkte mer at Elite var åpent for alle som ønsket.

Men elite er jo det? Det er ikke alle hunder som har potensiale til å bli aller best i elite, men trenger alle å bli best i elite? Jeg kjenner/kjenner til både boston terrier, parson, golden (både utstillings- og jaktvariant), labrador (både utstillings- og jaktvariant), flatcoated retriever, dverg schnauzer, aussie, belger (alle varianter unntatt lakke), kelpie, schäfer, rottweiler, springer spaniel, storpuddel, cocker spaniel, bearded collie, toller, forskjellige blandingshunder, collie og Staffordshire bull terrier som konkurrerer i elite. Det finnes garantert mange av forskjellige raser som ikke jeg vet om. Og om vi tar med klasse 3 blir det ekstremt mye flere forskjellige raser. Det er ikke sånn at det bare er bc som gjør det bra i lydighet, selv om det er den rasen det er flest av på landslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke igjen aussien som seigere og tregere enn en BC. Jeg har truffet individer som er det, men jeg ser ikke på en god aussie som seig eller treig i det hele tatt. Min egen aussie snur på en femøring, har stålkontroll på kroppen og løper sikkert fortere enn mange BC'er.. Og hun er iallefall intens så det holder når jeg vil ha henne slik :P

Helt enig med deg. Og liksom, det er ikke så mye forskjell på en BC og aussie-fysikk, med mindre man har en skikkelig svær show-aussie... Min aussie går jo for å være en kupert border collie, selv hos folk som har BC selv :lol:

Slike ting med å trene fart er jo gøy, bruke avstandsbelønning, strategisk plassert belønning osv. for å prøve å få inn den riktige intensiteten i øvelsen osv. Æsj, nå fikk jeg lyst til å gå ut å trene :P

Jada, min snur på femøringen, har stål kontroll på kroppen og løper i fra de fleste. Bare ikke i lydighets ringen. Jeg snakker mest om evnen til å motta og utføre kommando kjappt, uten slurv, ikke hvor kjapp bikkja er til å snu eller å løpe. Min aussie synes LP er dødt, og det er greit, for jeg har for øyeblikket mistet interessen selv. Det er mye annet vi kan bruke tida på alikevel.

Joda, enkelte aussier fra arbeidslinjer er raske, utfører kommando kjapt og er skikkelige arbeidshunder. Gjerne de med gjeterinstinkt i seg, eller av working linjer, er fine på banen. Men, nå er det sånn at majoeriteten av aussier i Norge ikke akkuratt er ut av slike linjer da. Og jeg, personlig, synes ikke aussien skal ha så mye intensitet (eye f.eks) som border collie. Hadde jeg ønsket den egenskapen hadde jeg kjøpt en border, og ikke en aussie. Jeg synes det skal være forskjell, selvom begge er gjetere (aussien er i tillegg en vokter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jada, min snur på femøringen, har stål kontroll på kroppen og løper i fra de fleste. Bare ikke i lydighets ringen. Jeg snakker mest om evnen til å motta og utføre kommando kjappt, uten slurv, ikke hvor kjapp bikkja er til å snu eller å løpe. Min aussie synes LP er dødt, og det er greit, for jeg har for øyeblikket mistet interessen selv. Det er mye annet vi kan bruke tida på alikevel.

.

Men du beskriver jo ett treningsproblem her, ikke ett dømmings problem.

Om du har en hund som er slik, bare den ikke er det på banen så handler det om motivasjon, treningsenme, mentalitet, miljø, metoder osv

Ikke at dommeren dømmer dårlige øvelser gjennomført av hunden ned pga du vet den KAN bedre. What you se is what you get, også når dommeren dømmer lp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du beskriver jo ett treningsproblem her, ikke ett dømmings problem.

Om du har en hund som er slik, bare den ikke er det på banen så handler det om motivasjon, treningsenme, mentalitet, miljø, metoder osv

Ikke at dommeren dømmer dårlige øvelser gjennomført av hunden ned pga du vet den KAN bedre. What you se is what you get, også når dommeren dømmer lp. :)

De behøver vel fremdeles ikke å uttale seg med at hunden din skal utføre øvelsene mer som en border collie ? Det er jo ikke en border collie. Og at bikkja er treg, er helt greit, det må de gjerne trekke for. Men for min del trenger dem ikke å dra inn andre raser osv, fordi jeg synes ikke det har noen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal tro hvor både dommere, tilskuere og enkelte eiere forventer at alle BC er slik som norgeseliten hva angår både fart, konsentrasjon og presisjon :lol:

Nei, jøss. Jeg skal ikke starte LP før det nye regelverket er kommet i gang, og det blir trolig ikke med denne hunden heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jada, min snur på femøringen, har stål kontroll på kroppen og løper i fra de fleste. Bare ikke i lydighets ringen. Jeg snakker mest om evnen til å motta og utføre kommando kjappt, uten slurv, ikke hvor kjapp bikkja er til å snu eller å løpe. Min aussie synes LP er dødt, og det er greit, for jeg har for øyeblikket mistet interessen selv. Det er mye annet vi kan bruke tida på alikevel.

Joda, enkelte aussier fra arbeidslinjer er raske, utfører kommando kjapt og er skikkelige arbeidshunder. Gjerne de med gjeterinstinkt i seg, eller av working linjer, er fine på banen. Men, nå er det sånn at majoeriteten av aussier i Norge ikke akkuratt er ut av slike linjer da. Og jeg, personlig, synes ikke aussien skal ha så mye intensitet (eye f.eks) som border collie. Hadde jeg ønsket den egenskapen hadde jeg kjøpt en border, og ikke en aussie. Jeg synes det skal være forskjell, selvom begge er gjetere (aussien er i tillegg en vokter).

Dette er da utelukkende ett treningsproblem. Ikke ett problem med rasen og ikke ett problem med dommerene. At en dommer har gitt en litt lite gjennomtenkt kommentar og sammenliknet hunden din med en annen rase en gang er da ikke ett argument for at lydighet bare er en sport for bc? Jeg ramsa opp en hel rekke andre raser hvor jeg kjenner til hunder som konkurrerer i elite og det finnes selvfølgelig mye flere som ikke jeg kjenner til. Ingen av disse har kommet til elite fordi de er bc'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen stakkars! Dere kjøpte vel ikke BC pga noen forventninger heller, kan jeg tenke meg?

Det var ikke helt seriøst, altså. Ikke sikkert vi noen gang kommer til å prøve oss på LP, men jeg blir veldig fornøyd hvis vi får gjennomført en gjeterhundprøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rutinert elitehund er ikke det samme som en glofersk klasse 1-hund.

Det veit alle med peiling, det. Dere valgte BC av en grunn - forventninger om en lettlært, kjapp LP-hund. Da blir det litt snålt å klage over at andre forventer det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veit alle med peiling, det. Dere valgte BC av en grunn - forventninger om en lettlært, kjapp LP-hund. Da blir det litt snålt å klage over at andre forventer det samme.

Det er merkelig hvor mye du vet om våre tanker, ikke overraskende tar du også feil :) Du ser heller tydeligvis ikke forskjell på forhåpninger om en samarbeidsvillig valp og forventningene av andre i konkurranseringen. Det er forventningene om at man skal ha en ferdig hjernevaska elitehund allerede når man starter i klasse 1 det reageres på, ikke at man har kjøps en trenbar rase. Å sitte, gå, stå og løpe med hodet klistra til låret, momenter som om hunden har klart muskelminne hver eneste gang, strekrette linjer og kunne holde konsentrasjon og presisjon som nybegynner i konkurranse. Dette er ikke noe en BC er født med. Noen Om det er snålt å syntes det er skjeivt, so be it. Det er jeg som må gå med det problemet, ingen andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hvor mye du vet om våre tanker, ikke overraskende tar du også feil :) Du ser heller tydeligvis ikke forskjell på forhåpninger om en samarbeidsvillig valp og forventningene av andre i konkurranseringen.

Nei, jeg har aldri kjøpt valp med håp om konkurranse selv, så det ser jeg tydeligvis ikke forskjellen på..

Det er forventningene om at man skal ha en ferdig hjernevaska elitehund allerede når man starter i klasse 1 det reageres på, ikke at man har kjøps en trenbar rase. Å sitte, gå, stå og løpe med hodet klistra til låret, momenter som om hunden har klart muskelminne hver eneste gang, strekrette linjer og kunne holde konsentrasjon og presisjon som nybegynner i konkurranse. Dette er ikke noe en BC er født med. Noen Om det er snålt å syntes det er skjeivt, so be it. Det er jeg som må gå med det problemet, ingen andre.

Som jeg sa - det veit alle med litt peiling. Hvorfor kjøpte du BC? Du påstår jeg tok feil av hva du forventa, så hva forventa du når du kjøpte BC? Hvorfor akkurat BC og ingen andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er merkelig hvor mye du vet om våre tanker, ikke overraskende tar du også feil :) Du ser heller tydeligvis ikke forskjell på forhåpninger om en samarbeidsvillig valp og forventningene av andre i konkurranseringen. Det er forventningene om at man skal ha en ferdig hjernevaska elitehund allerede når man starter i klasse 1 det reageres på, ikke at man har kjøps en trenbar rase. Å sitte, gå, stå og løpe med hodet klistra til låret, momenter som om hunden har klart muskelminne hver eneste gang, strekrette linjer og kunne holde konsentrasjon og presisjon som nybegynner i konkurranse. Dette er ikke noe en BC er født med. Noen Om det er snålt å syntes det er skjeivt, so be it. Det er jeg som må gå med det problemet, ingen andre.

Nå må du gi deg. Det forventes da samme progresjon av en bc som alle andre hunder. Fint få av bcene jeg har sett få 10 i kl en hadde fått 10 i elite med samme øvelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...