Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet - en sport for alle? (Blogginnlegg)


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes ikke at det skal gjøres enklere i LP, men derimot at de skal dømme rettferdig. Og med rettferdig mener jeg etter rasen som stiller.

Ta elite da siden det er det bloggen fokuserer på.

Jeg har sett mange flotte hunder i Elite som IKKE er BC.

Belgere, schæfere, staffer, rottiser osv.

Og det er her jeg mener dommere bør se rasen for det den er, hvis jeg kan si det sånn.

En rottis er mye tyngre enn en BC og vil derfor ikke stoppe like kjapt.

De kan derimot gjøre øvelsen perfekt, men ikke med samme knapphet som en Bc (hvis dere skjønner)

Jeg føler også at litt av problemet er at ikke alle instruktører er like opptatt av at øvelsene skal være "perfekte" i kl 1 som oppover.

Og dette kan følge ekvipasjen oppover i klassene.

Så stiger man fort opp til kl 3/Elite, men har noe "slurv" i øvelsene så vil nok de fleste få seg en overraskelse når de stiller der.

En annen ting er at det pga de andre LP formene, som ikke krever like mye detaljestyring som vanlig LP, er mindre folk som går vanlig LP.

De orker ikke pirke.

En tredje ting jeg har sett på en del stevner er det jeg kaller "bekjentskapsdommere".

Dommere som kan gi bedre karakterer til en som tilhører egen klubb/de kjenner enn til en som de ikke vet hvem er.

Jeg så dette helt klart i en kl 1 stevne i fjor hvor jeg ikke deltok selv.

En ekvipasje fikk 7,5 på avstand til tross for FEM dobbeltkommandoer.

Neste ekvipasje fikk 6 på samme øvelse som de gjorde mye bedre, uten dobbeltkommandoer, men med en liten fremdrift (ca 5 cm)

Det var flere som reagerte på dommerens dømming både i kl 1 og i kl 3.

Jeg syntes at LP skal være for alle.

Og det kan være det, men det er ikke alle som kommer helt til Elite. Og det kommer litt an på hundens rase, individ og hvor mye man trener (føler jeg da)

Ang lyd så er jeg litt delt.

Om de lager lyd på individuelle øvelser har jeg egentlig ikke brydd meg så mye om, men når det kommer til fellesøvelsene så syntes jeg det er en uting.

Det kan skape uro for de andre ekvipasjene hvis en hund ligger å piper eller bjeffer. Og i kl 1 er det mange som lar seg påvirke av slikt.

De er jo nye og ikke like stødige som de i Elite.

Det jeg syntes er litt rart er trenden med å starte i kl 1 før man er klar og før hunden kan øvelsene for at man vil ha treningen.

På en måte så betaler man jo for det, men jeg har aldri skjønt dette.

Kanskje fordi jeg ikke ville gjordt dette selv.

Syntes ikke det er rettferdig for hverken ekvipasje eller hund hvis den ikke kan øvelsene.

Må bare fortelle tilslutt at da jeg gikk LP kl 1 i Sarpsborg så jeg en kleinspitz som hadde den nydeligste foten jeg har sett på lenge. Og den gjorde det knall i alle øvelser, men gikk ut på fellesdekk.

Utrolig moro å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det perfekt så er det perfekt - inkl det lille ekstra. Da blir det jo dumt av en dommer å si at dette var perfekt, men ikke gi 10 p. Vel - problemet nå er jo ikke at man gjør ting lettere

Denne bloggen ble vel skrevet som en reaksjon på årets NM, om jeg ikke misforsto? Jeg har ikke peiling på LP, men jeg leste en diskusjon på face i etterkant av årets NM. Som jeg forsto det var dømming

Jeg har startet LP noen ganger nå, for mange ulike dommere, og jeg kan ikke huske at jeg noen gang har fått trekk på tempoet til X'en på innkallingen - hun synes det er en morsom øvelse, så hun gir AL

Angående dette å sammenligne raser. Husker jeg feil, eller står det presisert i regelverket at ekvipasjen skal bedømmes etter rasens natur? :)

Det stemmer, og det skal det, men jeg tror mange tenker at en utypisk rase bør kunne slippe unna med mer enn bare det som er rasens natur.(og helt sikkert noen dommere som ikke tar nok høyde for at ikke alle er eller fungerer som en BC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette å sammenligne raser. Husker jeg feil, eller står det presisert i regelverket at ekvipasjen skal bedømmes etter rasens natur? :)

Det jeg finner i LP reglene er under Helhetskarakter;

Øvelse 9: Helhetsinntrykk

Koeffisient: 3 Maks poeng: 30

Dommeranvisning: Med helhetsinntrykk menes først og fremst samarbeidet mel- lom hund og fører, samt hundens arbeidsvilje og arbeidsglede gjennom samtlige av konkurransens øvelser. Det skal tas hensyn til hund og førers opptreden under og mellom de enkelte øvelser. Det skal også tas hensyn til de forskjellige rasers tem- perament. Helhet skal altså bedømmes selvstendig og skal ikke nødvendigvis re- flektere gjennomsnittet av de øvrige karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers takk for alle svar! Veldig interessant å lese! Ikke tid til å skrive svar selv nå bare :P

Angående dette å sammenligne raser. Husker jeg feil, eller står det presisert i regelverket at ekvipasjen skal bedømmes etter rasens natur? :)

Ja, faktisk, både for bronsemerket og samtlige klasser fra klasse I og opp til Elite. I de tre laveste klassen skal det da tas hensyn til under bedømningen av helhetsinntrykket, i Elite gjelder det innkallingsøvelsen.

http://web2.nkk.no/filestore/Jakt_og_bruks/Regelverk_for_jakt_og_bruks/Regelverk-gjeldene-01.01.2011.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle tilslutt at da jeg gikk LP kl 1 i Sarpsborg så jeg en kleinspitz som hadde den nydeligste foten jeg har sett på lenge. Og den gjorde det knall i alle øvelser, men gikk ut på fellesdekk.

Utrolig moro å se.

Det er en venninne av meg som eier ham, de er en utrolig flott ekvipasje. :) De fikk opprykk på neste stevne (med liggende hund på felles). :) Kjempeartig hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en venninne av meg som eier ham, de er en utrolig flott ekvipasje. :) De fikk opprykk på neste stevne (med liggende hund på felles). :) Kjempeartig hund!

Så utrolig morro.

Ble veldig glad nå for de var en fryd å se på.

Jeg satt der og var såååå imponert over dem så gi gjerne tilbakemelding om det altså for det var flott å se på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Noe av det dummeste jeg har lest på lenge, måtte sjekke publiseringsdato for eventuell aprilsnarr.

Førstepremien kan ikke bare være for den ypperste eliten, det kommer til å drepe sporten! Da får en heller opprette en egen eliteklasse som kun er for de med landslagsambisjoner, og la oss som bare koser oss, men som allikevel trener 5-6 ganger i uka ha en sjanse til å å oppnå høyeste premiering i øverste klasse

Her har man jo virkelig misforstått noe og bør se sine egne begrensninger.

Forfatteren bloggeren ønsker altså at de som bare koser seg skal kunne oppnå høyeste premiering i øverste klasse. kanskje på tide med nedrykk?

Make my day, fortsatt lite mannfolk i LP skjønner jeg og flere blir det vel ikke med sånt kjerringsludder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det dummeste jeg har lest på lenge, måtte sjekke publiseringsdato for eventuell aprilsnarr.

Her har man jo virkelig misforstått noe og bør se sine egne begrensninger.

Make my day, fortsatt lite mannfolk i LP skjønner jeg og flere blir det vel ikke med sånt kjerringsludder.

Jeg lurer fælt på hvorfor det er det dummeste du har lest jeg.

Kjenner jeg blir litt provosert av måten du antyder at det andre føler bare er sludder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg lurer fælt på hvorfor det er det dummeste du har lest jeg.

Kjenner jeg blir litt provosert av måten du antyder at det andre føler bare er sludder.

Fordi det ikke henger på greip?

Jeg kunne skjønt det om eliteklassen var uoppnåelig men det er den jo langtifra og det er ikke det bloggen handler om. Den handler om høyeste premiering, noe som også går igjen i tråden her.

Jeg går da ikke hen å blogger om at RIK/IPO ikke er en sport for alle fordi det er uoppnåelig for vanlig dødelige å få F i IPO3?

Dommerne skyter jo seg selv i begge beina etter å ha pissa på de ( eventuelt motsatt rekkefølge ) ved å strø om seg med 10'ere i øverste klasse uansett sport/gren.

Ja, dette er sludder og sutring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns generelt det dømmes ganske greit jeg. Ihvertfall i kl 1-3. I elite er jeg enig at en del dommere er litt vel ekstreme i hvor små detaljer de gir treff for. 1. Premier i høyeste klasse skal jo ikke være noe alle oppnår. Det er for de beste, men alle trenger jo ikke ha mål om toppen heller? Man oppnår jo mye før det? Nå får man til og med titler. Og det skal tas hensyn til forskjellige rasens fysisk. Ikke alle er like kjappe, men alle raser kan lære seg gode presise øvelser.

Det jeg synes er trist er at det blir mindre og mindre akseptert å rose hunden og vise glede i ringen i elite. Hvorfor skal man ikke kunne fortelle hunden at den er flink, selv om man er i elite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke henger på greip?

Jeg kunne skjønt det om eliteklassen var uoppnåelig men det er den jo langtifra og det er ikke det bloggen handler om. Den handler om høyeste premiering, noe som også går igjen i tråden her.

Jeg går da ikke hen å blogger om at RIK/IPO ikke er en sport for alle fordi det er uoppnåelig for vanlig dødelige å få F i IPO3?

Dommerne skyter jo seg selv i begge beina etter å ha pissa på de ( eventuelt motsatt rekkefølge ) ved å strø om seg med 10'ere i øverste klasse uansett sport/gren.

Ja, dette er sludder og sutring.

Jeg skjønner jo at du er uenig, og det er greit det. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du er uenig? Kanskje du skal prøve på en litt mer konstruktiv og ålreit tone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Uten å banne i kirken så er føleri ofte veldig lite konstruktivt. Hvorfor kan ikke utøverne kose seg med hundene sine, glede seg over gode resultater og forsøke å spørre seg om hvorfor dommeren dømmer som han gjør? Jeg skjønner bare ikke hvorfor man bruker 5000 timer på å få en perfekt sitt, jeg har mer fornuftig å gjøre i livet. Jeg finner lydighet helt uinteressant, og det har blitt mer og mer uinteressant de siste 10 årene. Så jeg skjønner godt at mange flykter til rally.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Uten å banne i kirken så er føleri ofte veldig lite konstruktivt. Hvorfor kan ikke utøverne kose seg med hundene sine, glede seg over gode resultater og forsøke å spørre seg om hvorfor dommeren dømmer som han gjør? Jeg skjønner bare ikke hvorfor man bruker 5000 timer på å få en perfekt sitt, jeg har mer fornuftig å gjøre i livet. Jeg finner lydighet helt uinteressant, og det har blitt mer og mer uinteressant de siste 10 årene. Så jeg skjønner godt at mange flykter til rally.

Kanskje fordi man har det gøy sammen med hunden sin og gir dem mulighet til å bruke seg litt annerledes enn å gå tur? Jeg syns rally er kjedelig og lite givende, men jeg ser jo at mange hunder og eiere trives med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns generelt det dømmes ganske greit jeg. Ihvertfall i kl 1-3. I elite er jeg enig at en del dommere er litt vel ekstreme i hvor små detaljer de gir treff for. 1. Premier i høyeste klasse skal jo ikke være noe alle oppnår. Det er for de beste, men alle trenger jo ikke ha mål om toppen heller? Man oppnår jo mye før det? Nå får man til og med titler. Og det skal tas hensyn til forskjellige rasens fysisk. Ikke alle er like kjappe, men alle raser kan lære seg gode presise øvelser.

Det jeg synes er trist er at det blir mindre og mindre akseptert å rose hunden og vise glede i ringen i elite. Hvorfor skal man ikke kunne fortelle hunden at den er flink, selv om man er i elite?

Jeg antar at det er for å faktisk se hvordan hunden jobber over tid uten belønning. Men man kan jo rose, og man kan gå litt bananas en gang i hvertfall da man gjerne bare får advarsel første gangen, evt et lite trekk i helhet litt avhengig av dommer sikkert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er for å faktisk se hvordan hunden jobber over tid uten belønning. Men man kan jo rose, og man kan gå litt bananas en gang i hvertfall da man gjerne bare får advarsel første gangen, evt et lite trekk i helhet litt avhengig av dommer sikkert.

Vi fikk 5,5 i helhet fordi både hunden og jeg feiret i ringen mellom øvelsene, typ klappe og skryte med god energi :)

Keo fikk også trekk i hver øvelse for å være for intens/glad av samme dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporten har forandret seg veldig siden jeg selv startet for en mannsalder siden. Kravene til fart og presisjon er myyyye strengere, men øvelsene har ikke forandret seg så allverdens. Mannekengen (nå Zen) hadde vi klasse 3, det samme med sitt under marsj, apport over hinder var en klasse 2-øvelse, innkalling m/dekk likeså, men gjennomføringen av øvelsene er blitt betydelig skjerpet. Og det er helt greit, klinten skal jo skilles fra hveten. Men hvor er sjarmen og moroa blitt av underveis ? I Elite, som denne bloggen fokuserer på, er det ikke lov å berøre hunden fra du entrer ringen, ingen lek , ingen høylytt ros osv. Dette har begynt å forplante seg nedover i klassene, jeg har selv fått trekk på helheten for å "støye for mye". Strenge dommere hadde vi før også, men jaggu hadde vi dommere med personlighet, humor og trøkk, som holdt både deltagere og publikum på tå hev.

LP har, etter mitt inntrykk, mistet mye av sin appell som publikumssport, der har RL og AG overtatt mye av interessen.

Når bare 4 av 15 deltagere i NM oppnår 1.premie, gjør man seg noen refleksjoner - var det så dårlig? Eller var dømmingen dårlig ? Jeg var ikke der og vet ikke, så der får andre uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 5,5 i helhet fordi både hunden og jeg feiret i ringen mellom øvelsene, typ klappe og skryte med god energi :)

Keo fikk også trekk i hver øvelse for å være for intens/glad av samme dommer.

Å se på en enkelt dommer er det stort sett liten vits i, det finnes alltid et fåtall som er helt på trynet på den ene eller andre måten. Jeg har aldri fått trekk verken på helhet eller i øvelser for å belønne hunden, men jeg går ikke helt bananas heller, men jeg både klapper og skryter av hunden. Men det er jo mange som går helt bananas og de får gjerne trekk. Jeg har hørt en del få trekk for å ha en for intens hund, men det har gjerne vært ipo hunder som går klistret til fører og er veldig "høye"(intensitet kan de vell ha, men de skal jo ikke gå klistret til fører i LP så der er det jo ikke feil å trekke poeng). Personlig liker jeg det, jeg synes ikke det kan bli for intenst (så lenge det ikke er stress, slurv eller lyd), men hver sin smak. Har fått en del skryt for vår fvf som er/var ganske fin og hakket mer på og glad/intens enn mange andre, jeg skulle gjerne hatt den mye mer intens enn det, men poenget er at det finnes mange dommere som setter pris på glede, utstråling og intensitet. Til sammenligning så var det en sånn ipo trent hund som er veldig intens som gikk til 198 eller 199 (av 200) i kl 2 for et par uker siden.

Personlig så stiller jeg uansett og jeg går som jeg vil og som jeg synes er bra, så får de dømme som de vil. Har man fine øvelser osv så greier man 1.premien uansett om man får noe småplukk her og der. Og det viktigste for meg er uansett å ha en god følelse på hvordan jeg og hunden har jobbet når jeg er ferdig, uavhengig av poeng.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg antar at det er for å faktisk se hvordan hunden jobber over tid uten belønning. Men man kan jo rose, og man kan gå litt bananas en gang i hvertfall da man gjerne bare får advarsel første gangen, evt et lite trekk i helhet litt avhengig av dommer sikkert.

Du ser da virkelig hvordan hunden kan jobbe over tid selv om du roser den og er glad sammen med den i ringen? Den får ikke belønning, den får en tilbakemelding om at du er fornøyd. Lydighet for meg er samarbeid, ikke styring av en maskin.

Jeg er veldig glad i å trene lydighet og jeg har bare positive opplevelser i ringen i kl 1-3. Men jeg må innrømme at jeg syns de siste årenes innstramminger og systemet med gule og røde kort for å rose hunden i ringen i elite tar bort litt av gleden i den høyeste klassen. Elite føles som en annen verden enn kl 1-3 når det kommer til reglene vi som hundeførere må forholde oss til.

Jeg ser heller ikke dette som alle snakker om at dommerene er så fryktelig pirkete i de lavere klassene. Om hunden din lager lyd, ja, så syns jeg du skal få trekk for det. Viser den ikke iver og kommer til deg så fort den klarer på innkallinga, ja, så syns jeg det er helt riktig at den får trekk for det. Alle hunder kan læres å ta i og løpe for mot deg. Hvor fort det går i km/t har jeg virkelig aldri vært borti en dommer som trekker på om man ser hunden tar i. Gamle bernern min løp i full fart på innkallinga hun. Det gikk kanskje ikke like fort som om en bc løper i full fart, men hun fikk full pott på konkurranse forde, fordi hun tok i det hun hadde. Fysisk smetter kanskje ikke en labrador like fort inn i utgangsstilling som en bc, og det skal den ikke ha trekk for. Men om den lunter inn snur seg delvis inn i utgangsstilling, så skal selvfølgelig den ha trekk for det på samme måte som en bc som gjør det samme. Det går på treninga, ikke rasen. Jeg syns veldig mange forventer for mange ekstrapoeng for at de går med en uvanlig rase. Det skal gis karakter ut i fra hvordan hundene utfører øvelsene ifht hvordan de kan klare å utføre øvelsene. Det er ingen større grunn til å skulle få høy poengsum om du går med en boston terrier som henger en meter bak deg i fri ved fot enn om du går med en bc som henger en meter bak deg i fri ved fot. Ingen av de hundene gjør så godt som de kunne gjort (jeg kjenner til to boston terriere som går nydelig i elite, så det er ikke på noen måte umulig, men de har flinke eiere som legger ned like mye tid som de med bc for å bli gode).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

@Snusmumrikk mulig det, jeg har ikke sett noen få noe negativ tilbakemelding på å gi positiv tilbakemelding/bekreftelse til hunden, men alt med måte selvsagt. Selv i elite så ser jeg de fleste klappe litt i hendene mens hunden hopper rundt og er glad.

Vi har nå ihvertfall felles bekjent som har fått advarsel om gult kort for det, og jeg kjenner flere andre. Ikke at gult kort er helt krise, men det er jo ikke akkurat noe trivelig. Og det bare for å rose og klappe litt i hendene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg skjønner jo at du er uenig, og det er greit det. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du er uenig? Kanskje du skal prøve på en litt mer konstruktiv og ålreit tone?

Hvorfor gidde jatte i en alright tone når sonen alltid bare er enig med seg selv likevel? Jeg er ikke her for å få likes. :)

Det snakkes om dårlig rekruttering på grunn avdette, hva har kriteriene for å få 10'ere i elite å si for en nybegynner? Hvis jeg sku slå meg og vurdere LP, så denne bloggen og diskusjonen ville jeg styrt langt unna av helt andre grunner enn det som nevnes her.

Det kritiseres at det er blitt vanskeligere å få høyeste premiering. Vel, jeg syns ikke det er noe som helst rart med det jeg. Uten å ha fulgt med på LP i det hele tatt de siste åra så skjer dette i alle andre aktiviterer så hvorfor skulle det ikke være tilfelle også i hundesport og LP uten at man skal måtte innføre "11" og elite 2?

Skal man følge utviklingen må man trene og bli bedre eller akseptere et lavere nivå. Get over it.

Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor gidde jatte i en alright tone når sonen alltid bare er enig med seg selv likevel? Jeg er ikke her for å få likes. :)

Det snakkes om dårlig rekruttering på grunn avdette, hva har kriteriene for å få 10'ere i elite å si for en nybegynner? Hvis jeg sku slå meg og vurdere LP, så denne bloggen og diskusjonen ville jeg styrt langt unna av helt andre grunner enn det som nevnes her.

Det kritiseres at det er blitt vanskeligere å få høyeste premiering. Vel, jeg syns ikke det er noe som helst rart med det jeg. Uten å ha fulgt med på LP i det hele tatt de siste åra så skjer dette i alle andre aktiviterer så hvorfor skulle det ikke være tilfelle også i hundesport og LP uten at man skal måtte innføre "11" og elite 2?

Merkelig.

Det er veldig vanskelig å ta poenget ditt seriøst når du anlegger en sånn tone. Bortsett fra det er jeg helt enig. Jeg tror heller ikke kravene til høyeste premiering i elite er avgjørende for rekruteringen til hundesporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå ihvertfall felles bekjent som har fått advarsel om gult kort for det, og jeg kjenner flere andre. Ikke at gult kort er helt krise, men det er jo ikke akkurat noe trivelig. Og det bare for å rose og klappe litt i hendene...

Det forekommer helt sikkert, men at det er et så stort problem som enkelte her opplever det kjenner jeg megbikkebigjen i ihvertfall og jeg tror ikke jeg har sett noen som ikke roser og klapper litt å bruker munter stemme av alle eliteutøverne jeg har sett. Hadde det vært et så stort problem så burde det vell være mye mindre utbredt med ros og/eller mange flere gule kort. Jeg tror nok fortsatt at mange har litt feil fokus mtp hva som gjør de fornøyd. Man er sjeldent fornøyd med en 2.premie, det er liksom bare det beste som er godt nok. Og ganske mange virker det som er negative til det hele ene og alene fordi det ikke er like slepphendt som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...