Gå til innhold
Hundesonen.no

Bravecto


Mud
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Grunnen til at dere finner flått i forskjellige størrelser er fordi det enkelt og greit er størrelsesforskjell på flått. Noen er pittesmå, de er "barna" eller larver om du vil - de er de FARLIGSTE i forhold til gift. Noen er kjempesvære - det er hanner, og så har man noen som er midt på tre og det er som regel hunner.

Så altså - flått kommer ikke i standardstørrelse, de varierer i forhold til art, kjønn og alder som alle andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Legge pilla langt bak i gapet og lukke munnen til han svelger?

Jeg synes ikke det er veldig rart det blir fosterskade hvis de gir drektige tisper 3×anbefalt dose? Hvorfor i alle dager skulle de gjøre det? Jeg ville vel ikke gitt drektige tisper ( eller tisper so

Jeg tenker sånn, ut av den totale mengden av hunder som har fått Bravecto, hvor stor % utgjør disse hundene som har fått slike reaksjoner? Antakeligvis ikke så høy prosent, da hadde nok pilla gått av

Det er vel bare nymfer og voksne som er farlige i forhold til sykdom? Larvene overfører ikke sykdom.

@Belgerpia når vi her hjemme snakker om størrelse på flåtten er det hvor stor blodposen har blitt vi tenker på. Stor blodpose viser at flåtten har hengt på lenge, mens relativt tom blodpose viser at flåtten er fersk. Regner med det er det folk i tråden her også mener når de snakker om størrelse på flått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare nymfer og voksne som er farlige i forhold til sykdom? Larvene overfører ikke sykdom.

@Belgerpia når vi her hjemme snakker om størrelse på flåtten er det hvor stor blodposen har blitt vi tenker på. Stor blodpose viser at flåtten har hengt på lenge, mens relativt tom blodpose viser at flåtten er fersk. Regner med det er det folk i tråden her også mener når de snakker om størrelse på flått?

Det jeg tenker på ja.. Når den er stor og blodfyllt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
2 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Den siden slår meg som veldig propaganda-orientert. Se bare på lista med raser nederst - mye rart og mye feil. Veit ikke ass.. Jeg vil se fakta på bordet før jeg tror på det som står der jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Den siden slår meg som veldig propaganda-orientert. Se bare på lista med raser nederst - mye rart og mye feil. Veit ikke ass.. Jeg vil se fakta på bordet før jeg tror på det som står der jeg. 

Nei jeg vet ikke jeg heller. Det finnes en facebook-gruppe og, syntes det var mye skremmende lesing der i hvertfall:

https://www.facebook.com/groups/411371212394679/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Nei jeg vet ikke jeg heller. Det finnes en facebook-gruppe og, syntes det var mye skremmende lesing der i hvertfall:

https://www.facebook.com/groups/411371212394679/

Jeg tenker sånn, ut av den totale mengden av hunder som har fått Bravecto, hvor stor % utgjør disse hundene som har fått slike reaksjoner? Antakeligvis ikke så høy prosent, da hadde nok pilla gått av markedet.

Mine har fått Bravecto to sesonger, merket ikke noe på de. Men, en person foreslo/hevder at Yoshi fikk atopi av Bravecto, siden han ble syk når han ble 2 år, og at det sikkert er senbivirkning. Men det tror jeg ikke, da hadde det ikke slått ut på blodprøver, og det er over 1 år siden han fikk siste pilla, så stoffet er nok ute av kroppen for lengst. (Det var nok heller en dårlig unnskyldning på at det dukka opp sykdom i en ellers stort sett sykdomsfri linje..)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tittet litt inni gruppa på FB og kjenner jeg blir noe skeptisk samtidig som jeg ikke føler jeg får helt tak i om det faktisk er i nærheten av så ille som de skal ha det til.

Får litt propaganda følelse av det hele, men samtidig, er det virkelig verdt å utsette hunden sin for potensielle dødelige skader..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett FB-gruppa, gidder heller ikke. Slike grupper er sjeldent basert på faktiske forhold...
Det er lett å koble sammen eventuelle snodige symptomer med "noe" hunden (ev mennesket) fikk/spiste rett forut for symptomene, selv om det ikke har en sammenheng. Det er derfor vi har forskning.... forskning ser forbi "sammentreffene" og "anedoktene".
Jeg er overhodet ikke bekymret for bravecto - der er lite bivirkninger registrert når det kommer til stykket.

Mine har fått det flere ganger og aldri har jeg observert så mye som en enda episode med verken diaré eller annet...(sånn ift enkelt-erfaringer og anedokter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært medlem i den gruppa en stund nå, og selv om det kan virke som om det er mye hysteri der og "alt" hunden måtte ha av plager skyldes på Bravecto, så fremlegges det også mer saklige uttalelser, obduksjonsrapporter og andre offisielle papirer. Jeg er i alle fall blitt såpass skeptisk til det jeg ser der inne at jeg aldri i livet hadde tatt sjansen på å gi dette til min hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Burde virkelig ikke komme som noe sjokk at enkelte hunder har reagert kraftig på hvilket som helst legemiddel mot flått/annet uttøy. Det er selvsagt ikke risikofritt, selv om de fleste jo ikke får (synlige) bivirkninger av å gå på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale repellanter, særlig Bayvantic eller Seresto (halsbånd), med mindre det er spesielle grunner for å la være. De eldre produktene Exspot og Scalibor er også gode repellanter, men inneholder ikke en neonikotinoid-komponent (imidakloprid) og er mindre potente enn Bayvantic og Seresto. I prinsippet skriver jeg bare ut Bayvantic eller Seresto til mine kunder, med mindre det foreligger en medisinsk grunn for å velge noe annet. Det kan være at hunden har reagert på det tidligere eller at den deler seng med et barn (noe man for øvrig bør unngå).

Bravecto og Nexgard hindrer ikke flåtten i å bite. De bør derfor kombineres med Trilyme borreliosevaksine. Hunden kan likevel smittes av andre flåttbårne patogener, særlig TBE-virus og Anaplasma phagocytophilum, begge fra skogflått. Anaplasmose er den vanligste flåttbårne sykdommen i Norge. Hvis man er så uheldig å ha brun hundeflått i huset kan hunden også smittes med Babesia canis og Ehrlichia canis. Det er verd å merke seg at de fleste av disse smittestoffene overføres med flåttens spytt, og smitter med en gang den biter, ikke etter et døgn når flåtten har avføring. Rådet om å fjerne flåtten innen et døgn gjelder bare Borrelia. Bravecto og Nexgard gir derfor ingen fullgod beskyttelse, slik jeg ser det.

Det bør også nevnes at Bayvantic og Seresto også beskytter hunden mot mygg og knott. Hvis man tar hunden med på ferie til Sør-Europa har man også glede av beskyttelse mot sandfluer som overfører Leishmannia og sviknott som overfører amerikansk hjerteorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sturla skrev:

Jeg vil anbefale repellanter, særlig Bayvantic eller Seresto (halsbånd), med mindre det er spesielle grunner for å la være. De eldre produktene Exspot og Scalibor er også gode repellanter, men inneholder ikke en neonikotinoid-komponent (imidakloprid) og er mindre potente enn Bayvantic og Seresto. I prinsippet skriver jeg bare ut Bayvantic eller Seresto til mine kunder, med mindre det foreligger en medisinsk grunn for å velge noe annet. Det kan være at hunden har reagert på det tidligere eller at den deler seng med et barn (noe man for øvrig bør unngå).

Bravecto og Nexgard hindrer ikke flåtten i å bite. De bør derfor kombineres med Trilyme borreliosevaksine. Hunden kan likevel smittes av andre flåttbårne patogener, særlig TBE-virus og Anaplasma phagocytophilum, begge fra skogflått. Anaplasmose er den vanligste flåttbårne sykdommen i Norge. Hvis man er så uheldig å ha brun hundeflått i huset kan hunden også smittes med Babesia canis og Ehrlichia canis. Det er verd å merke seg at de fleste av disse smittestoffene overføres med flåttens spytt, og smitter med en gang den biter, ikke etter et døgn når flåtten har avføring. Rådet om å fjerne flåtten innen et døgn gjelder bare Borrelia. Bravecto og Nexgard gir derfor ingen fullgod beskyttelse, slik jeg ser det.

Det bør også nevnes at Bayvantic og Seresto også beskytter hunden mot mygg og knott. Hvis man tar hunden med på ferie til Sør-Europa har man også glede av beskyttelse mot sandfluer som overfører Leishmannia og sviknott som overfører amerikansk hjerteorm.

Litt OT:

Bare for å få litt klarhet? Barn bør ikke dele seng med hund, eller mener du at de ikke bør dele seng ved bruk av Bayvantic eller Seresto.

Lurer litt på å prøve et alternativ til Skau. Blir dog noe usikker ettersom vi har en 15mnd gammel gutt. Selvom han ikke deler seng med hunden, er det ikke til å unngå at de er svært tett på hverandre. Vil det da være noe vits å gå for f.eks. Bayvantic eller Seresto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg langt unna flåtthalsbånd.. For det første har jeg barn, og jeg ønsker ikke at de skal få i den gifta. Og så er det veldig enten eller om hundene tåler det. Enten så går det helt fint, eller så blir de veldig dårlig av det.. 

Jeg bruker expot hvis jeg må bruke noe.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg holder meg langt unna flåtthalsbånd.. For det første har jeg barn, og jeg ønsker ikke at de skal få i den gifta. Og så er det veldig enten eller om hundene tåler det. Enten så går det helt fint, eller så blir de veldig dårlig av det.. 

Jeg bruker expot hvis jeg må bruke noe.. 

Hmm... expot har jeg faktisk god erfaring med fra før, og ikke har jeg en badenymfe heller. Kanskje prøve det, for jeg er også livredd for den gifta. 
Noe må vi ha, hvis ikke får vi en hund full av flått og mest sannsynlig et hus full av flått ettersom den koser seg i hagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SiriEveline skrev:

Hmm... expot har jeg faktisk god erfaring med fra før, og ikke har jeg en badenymfe heller. Kanskje prøve det, for jeg er også livredd for den gifta. 
Noe må vi ha, hvis ikke får vi en hund full av flått og mest sannsynlig et hus full av flått ettersom den koser seg i hagen...

Expot er vannfast så lenge du ikke bader hunden de første døgnene, så vidt jeg vet.. Virkningen varer vel ca 4 uker eller noe pr behandling.. Jeg hadde lett heller valgt det istedenfor flåtthalsbånd.. 

Nå skal det sies at de fleste hundene tåler halsbåndet fint og det er det billigste alternativet. Men tar du på halsbåndet, så får du giften på hendene.. Men barn som da putter hendene i munnen osv, så hadde jeg aldri brukt halsbåndet på hunder som er i kontakt med barn.. Dessuten, ble jeg litt skremt når jeg så hvor dårlig hundene mine ble da jeg prøvde halsbåndet.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen hunder reagerer kraftig skjer med alle legemiddler dessverre. Jeg vil f.eks aldri i verden anbefalle flåtthalsbånd til noen, da min finske fikk voldsom reaksjon. Han mistet all pelsen rundt halsbåndet, sluttet å spise, sluttet å drikke og fikk utslett. Etter at båndet var av, en kraftig dusj, og væske hos dyrlegen ble han rimelig pigg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går for exspot iår, mener å huske en hund fikk det ifjor og to fikk bravecto. Krydde flått på dem uansett....  Exspot er giftig for katter, så ikke la katten sleike på bikkja eller noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Nå er det snart på tide å tenke på forbyggende behandling mot flått igjen. 

http://24blekinge.se/2017/02/11/larm-om-dodligt-fastingmedel-till-hund/ 

" Det populära fästningsmedlet till hundar, Bravecto, ska specialgranskas av EU:s läkemedelsmyndighet, rapporterar lantbrukstidningen ATL. Biverkningsrapporter från USA och Europa har larmat om att medlet kan orsaka förlamning, organsvikt och plötsliga dödsfall."

 

Er det noen her som faktisk har opplevd bivirkninger av bravecto?

Jeg har brukt bravecto på yngstemann to sesonger og tenker å fortsette med det også denne sesongen. Etter en prat med vår farmakologiprofessor er jeg heller ikke skeptisk til å bruke bravecto sammenliknet med forskjellige spot-on eller pour-on løsninger. Halsbånd er utelukket her på grunn av badeglad hund som svømmer i elva stort sett hver dag når været tilsier det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...