Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine topp 5 favorittraser!


maysofie
 Share

Recommended Posts

Denne listen er basert på utseendet til de nevnte raser. 

1: Siberian husky. En pen sh er noe av det flotteste som finnes i hundevei..❤️ Men selv om jeg er begeistret for både reinskav og pinnekjøtt, så blir det mindre styr om jeg kjøper de nevnte produkter selv, ferdig slaktet, enn om hundene nedlegger de..

2: Azawakh. Utrolig flotte hunder og hadde jeg bodd i 'hutaheiti' uten naboer, så hadde rasen absolutt vært under vurdering. 

 

3: Skotsk hjortehund. En rase jeg har hatt lyst på i mange år, nydelige hunder! Men med 'halv' forventet levealder og en del helsemessige utfordringer, så blir det nok bare med tanken. 

4: Bullterrier. Har også stått på 'ønskelisten' i mange år meeen..jeg vil være rimelig sikker på at det er samme antall hunder hjemme , ved hjemkomst, som da jeg dro..

5: Dogo argentino. Her har jeg dog berettiget mistanke om at man bør se litt stort på eventuell svinn i bestetningen..mao; jeg tror ikke dette er hunder som egner seg i flokk. 

Edit; aj... bare fem..? Sniker med en rase til..glatthåret foxterrier..flotte men for 'heite' for min smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

1. Siberian Husky Fordi interesser endrer seg, jeg blir mer og mer glad i trekk og tur, samt at de er nydelige showhunder! 2. Langhåret Collie Gjerne en litt gammeldags, uten flere kg med u

Lettere sagt enn gjort, så her kommer det en liste i tilfeldig rekkefølge -Kelpie, kun fordi de virkelig skikkelig kule og de få jeg har møtt har vært så søte. -Shetland sheepdog, de er søte og

Shikoku: Australian shepherd, tricolour: Siberian husky: Saluki: Kai:

Posted Images

Saarlos, sibbe, malle, schäfer og borzoi tror jeg det må bli. :ahappy:

Kommer helt ann på hvordan fremtidig hundehold ser ut om noen av de blir aktuelle. Jeg trives svert godt med terv og pyrre. Minst sannsynlig er mallen, med mindre jeg skulle ramle over en utypisk blomst til omplassering eller noe. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie - fordi de er så bra når de er bra 

Shetland sheepdog - får mer og mer sansen for dem, skikkelig små arbeidsjern når de har rett hode (skulle bare ønske de kom med mindre pels)

Golden fra jaktlinjer - mest fordi jeg savner tolleren :P

Faraohund - fordi de er pene, rare og kule

Cocker fra jaktlinjer - For de jeg kjenner er små forvirra lykkepiller :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lundehund

lundehund.jpg

Er skeptisk til helsetilstand og levealder, men syns det er herlige hunder. Syns historien deres er fascinerende og at krysningsarbeidet er veldig spennende å følge med på. Er nok den rasen på listen det er størst sannsynlighet for at jeg kommer til å eie i relativ nær framtid (eventuelt en blandig i regi av krysningsarbeidet). 

 

2. Storpuddel

storpuddel.jpg

Jeg er helt forelsket i storpudler. Alle jeg har møtt har hatt et helt herlig gemytt og det er en type hund jeg liker veldig godt. Det negative er pelsstell - jeg vet rett og slett ikke om jeg orker. Jeg liker å stille ut også og å holde en puddel i full utstillingsklipp virker som veldig mye arbeid på meg. 

 

3. Boston Terrier

bostonterrier.jpg

Herlige, morsomme, kule hunder som er med på det meste.

 

4. Mops

mops.jpg

De har så utrolig herlig gemytt! Jeg drømmer om å ligge på sofaen med min egen lille kosemops som aldri får nok kjærlighet. Men, jeg er veldig skeptisk til helsetilstand og livskvalitet. Jeg vet at det fins mange dyktige oppdrettere som tar helseproblemene i rasen på alvor, men det er et must for meg at hunden i minste fall skal klare en vanlig fjelltur på noen timer uten større problem.

 

5. Amerikansk Akita

americanakita.png

Rett og slett fordi de er helt utrolig vakre hunder! De har dessverre ikke et gemytt som passer inn i mitt hundehold nå, så sånn sett er det nok den rasen på listen det er minst sannsynlig at jeg kommer til å eie, men se på den da! Nydelig! 

 

Listen hadde sett annerledes ut om jeg kunne tatt med min egen rase ja - sannsynligvis kommer jeg alltid til å ha en Schipperke i hus. Det er virkelig drømmerasen for meg :wub:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Saluki

2. Borzoi

3. Podenco ibicenco 

4. Italiensk mynde

5. Luzernstøver 

Edit: jeg måtte forandre på lista, for jeg fikk ikke med meg at vi bare skulle ta med raser som vi ikke har hatt. De fire første på lista er raser jeg godt kunne hatt! Og hvertfall én av dem skal jeg få i relativt nær framtid :D Mens den siste må jeg begynne å jakte for å kunne ha, og det er ikke så veldig aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

 

Mine topp 5 hunderaser ☺️

* Engelsk springer spaniel: grunnet dens mange bruksområder, og fantastiske utseende! kommer nok til å bli en fremtidig hund her i huset!

*engelsksetter: deres måte å være på, og flotte personlighet!

*vorsteh strihår: jaktlysten og energinivået på disse er noe jeg synes er fantastisk! 

*flatcoated retriever: deres fantastiske personlighet og glede, pluss deres utseende.

*labrador retriever: deres lekenhet, og egenskaper! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Googla litt, og kom over denne, følte liksom for å svare da, 3 år senere ?

1. Border Collie - Arbeidsjern uten like, milde og lærevillige. Utseende er jo heller ingenting å klage på! 

2. Chodsky Pes - Fordi omg har dere sett hvor ekstremt nydelige disse hundene er? Gode brukshunder er de også, samt flotte familiehunder! Liker også at rasen ikke er ekstremt stor og kjent av alle. 

3. Nova Scotia Duck Tolling Retriever - Tolleren har liksom alltid vært en favoritt. Retrieverjakt er også noe som fenger meg litt. Gode familiehunder, og veldig gode hunder til brukshundesport! 

4. Jakt Golden Retriever - Mye av det samme som jeg liker med tolleren. Liker ikke utseende på den «vanlige» Golden Retrieveren, men Jakt Golden er helt sinnsykt pene. 

5. JaktLabrador/Chinese Crested - klarer ikke velge ? Liker CC fordi jeg godt kunne tenkt meg en mindre type hund i tillegg, disse er jo ekstremt søte og morsomme! Jaktlabb mye av samme grunnene til jaktgolden og toller, men liker at jaktlabben ikke har den pelsen som ALT fester seg til ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har jo en dumsnill og morsomt bearded collie. Men topp 5 raser utenom han kan være følgende 

Langhåret collie: pene og virker enkle hunder 

Dalmatiner: de ser både pene og ser morsomme ut

Settere: vansklig å velge hvilken type, men utrolig pene hunde som også virker dustete snille og gode fuglehunder. 

Engelsk springer spaniel: allround hund med flott utseende. 

Schapendoes: praktisk str. Veldig morsomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp 5 som man ikke har eid før...

Vanskelig! Men jeg prøver.

1. Schäfer. Drømmehunden på så mange måter. Men uaktuelt på grunn av mange flere. Mest fordi det virker som at det er utrolig vanskelig å finne en som er riktig skrudd sammen både når det gjelder helse og gemytt.

2. Airedale. Men jeg orker ikke en napperase. 

3. Riesen, se pkt 2.

4. Vorsteh. Alle som jeg har møtt har vært superflotte, men jeg er overhodet ikke egnet til en slik type hund dessverre.

5. Grand Danois. Fantastisk vakre, og alle jeg har møtt har vært supertrivelige. Men jeg skal aldri skaffe meg hund som jeg ikke har forutsetninger til å holde igjen fysisk uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Woola skrev:

5. Grand Danois. Fantastisk vakre, og alle jeg har møtt har vært supertrivelige. Men jeg skal aldri skaffe meg hund som jeg ikke har forutsetninger til å holde igjen fysisk uten problemer. 

Etter å ha truffet på noen sånne, altså hunder der eier fysisk har store problemer med å holde igjen eventuellt må surre båndet rundt tre/lyktestolpe der det er tilgjengelig, så skulle jeg ønske flere tenkte som deg.. Båndtvang er null verdt hvis du faktisk ikke greier å holde bikkja igjen.. Jeg klarer meg godt uten denslags 'spennende' møter, der man med hjertet i halsen passerer og håper at båndet på utysket holder..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Etter å ha truffet på noen sånne, altså hunder der eier fysisk har store problemer med å holde igjen eventuellt må surre båndet rundt tre/lyktestolpe der det er tilgjengelig, så skulle jeg ønske flere tenkte som deg.. Båndtvang er null verdt hvis du faktisk ikke greier å holde bikkja igjen.. Jeg klarer meg godt uten denslags 'spennende' møter, der man med hjertet i halsen passerer og håper at båndet på utysket holder..

Jeg skulle ønske hele verden tenkte slik... ?

Min kan være totalt idiot i passeringssituasjoner, og det er vanskelig å vite på forhånd hvem eller hva han klikker på. Så jeg snur dersom jeg ser noen komme med en svær Dogo eller lignende. 

Ikke fordi jeg er redd hunden deres, som de ofte beskylder meg for, men fordi jeg ikke stoler på at de greier å kontrollere den fysisk.

Jeg har sett ei dame ligge på asfalten med beina i spenn etter en fransk mastiff og en mann som surra dogoen sin rundt omtrent alle lyktestolpene i lysløypa. At folk gidder sier jeg bare. Det kan godt hende at det er de andre bikkjene som yppet, men hvis du ikke klarer å få med din egen hund så har du tapt i min bok.

Jeg bor i et nabolag med ei lita dame som går tur med en svær Schäfer, og hun får bare passere dersom den andre hunden går forbi. Hvis den andre hunden legger seg ned, så har hun ikke sjans å få schäferen av flekken. Da hagler det skjellsord fordi «du gjør det mye vanskeligere for meg».

Om jeg så har lyst å stå på skateboard i flagrende rosa kjole med ti JRT på slep forbi deg, skal du fortsatt greie å kontrollere bikkja di, nek!!!!

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Woola skrev:

Jeg skulle ønske hele verden tenkte slik... ?

Min kan være totalt idiot i passeringssituasjoner, og det er vanskelig å vite på forhånd hvem eller hva han klikker på. Så jeg snur dersom jeg ser noen komme med en svær Dogo eller lignende. 

Ikke fordi jeg er redd hunden deres, som de ofte beskylder meg for, men fordi jeg ikke stoler på at de greier å kontrollere den fysisk.

Jeg har sett ei dame ligge på asfalten med beina i spenn etter en fransk mastiff og en mann som surra dogoen sin rundt omtrent alle lyktestolpene i lysløypa. At folk gidder sier jeg bare. Det kan godt hende at det er de andre bikkjene som yppet, men hvis du ikke klarer å få med din egen hund så har du tapt i min bok.

Jeg bor i et nabolag med ei lita dame som går tur med en svær Schäfer, og hun får bare passere dersom den andre hunden går forbi. Hvis den andre hunden legger seg ned, så har hun ikke sjans å få schäferen av flekken. Da hagler det skjellsord fordi «du gjør det mye vanskeligere for meg».

Om jeg så har lyst å stå på skateboard i flagrende rosa kjole med ti JRT på slep forbi deg, skal du fortsatt greie å kontrollere bikkja di, nek!!!!

Som jeg ser det så er det knekkende likegyldig om det er min lille hund som er utagerende i bånd. Uansett så er det den store hundens eier som har ansvaret for å greie å holde sin hund igjen. Om min chi på 2,5 kilo skulle komme seg løs, utgjør den overhodet ingen fare, for hverken den andre hunden eller eieren. Med 'normal' tannstatus for rasen ( som er sørgelig dårlig) så er det vel høyst usannsynlig at hverken den andre hunden eller eieren får så mye som et lite skrubbsår.. 

Den andre eieren kan uten problemer vippe min hund vekk med å bare løfte foten mens en angripende hund på 40-80 kilo kan utgjøre en reell livsfare for både min hund(er)  og meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
On 3/20/2015 at 3:34 PM, maysofie said:

Regla er slik:
List opp fem ulike favoritt hunderaser du selv ikke har eid/eier som du av ulike årsaker liker eller beundrer. Man kan basere valgene på hva man vil, utseende, egenskaper, væremåte, enkeltindivider, bare fordi osv. Dette trenger ikke være raser som du selv ønsker å eie eller som passer inn i ditt liv. Her er det lov å skille på varianter inne rasene.

Hvorfor har du valgt disse rasene? Ville lista sett annerledes ut om du fikk inkludere dine egne raser?
Legg gjerne med bilder!

1. Rumensk rescue. Hjertet mitt blør for de stakkars hjemløse og uelskede. Vinner jeg i Lotto stikker jeg ned til Romania og bor der i 6 mnd for å kunne ta med en varebil full av friske og parasittfrie hunder hjem og gi dem et verdig liv. Bildet er lånt fra Dog Resque Norway sin Facebook-side. Benytter samtidig anledningen til å oppmuntre donasjoner til kastreringsarbeidet deres: http://www.dogrescuenorway.com/kastreringskampanjer/ Per hundepar de får kastrert er det i et langsiktig perspektiv flere titalls tusen sjeler som slipper lide den samme tragiske skjebnen som uelsket gatehund.

9989FA88-3418-4DFC-9983-CDE5EB81790F.jpeg
 

2. Irsk ulvehund. Basert på utseende, størrelse og høy gentle giant-faktor. Ikke min type hund hva trenbarhet og arbeidsmoral angår. 

A52D7E8F-22CA-4765-B51A-DB0A88898D38.jpeg

 

3. Pitbull. Jeg er sterkt uenig i raseforbudet.

F2C2D53B-C583-4EBF-ACA7-DAF0B4527FC6.jpeg

 

4. Tsjekkoslovakisk ulvehund. Igjen, uenig i raseforbudet. Disse hundene er hunder, ikke ulver.

C8CEA33A-CACB-4CB7-93DE-9B6A5B88A51C.jpeg

 

5. Lundehund. Så spesiell anatomi, disse må vi ta vare på. 

0B4171AD-91C1-46CF-AC9C-98C4C233F042.jpeg
 

Hvis jeg skulle inkludert «egne» raser (har hatt/vil ha) ville lista sett sånn ut: 

1. Russisk sort terrier

2. Doodleweiler (sorry, kødd!)

3. Rescue

Endret av Maskot
La tekst mellom bildene og la til svar på siste spørsmål.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/5/2021 at 7:00 PM, Maskot skrev:

1. Rumensk rescue. Hjertet mitt blør for de stakkars hjemløse og uelskede. Vinner jeg i Lotto stikker jeg ned til Romania og bor der i 6 mnd for å kunne ta med en varebil full av friske og parasittfrie hunder hjem og gi dem et verdig liv. Bildet er lånt fra Dog Resque Norway sin Facebook-side. Benytter samtidig anledningen til å oppmuntre donasjoner til kastreringsarbeidet deres: http://www.dogrescuenorway.com/kastreringskampanjer/ Per hundepar de får kastrert er det i et langsiktig perspektiv flere titalls tusen sjeler som slipper lide den samme tragiske skjebnen som uelsket gatehund.

9989FA88-3418-4DFC-9983-CDE5EB81790F.jpeg
 

2. Irsk ulvehund. Basert på utseende, størrelse og høy gentle giant-faktor. Ikke min type hund hva trenbarhet og arbeidsmoral angår. 

A52D7E8F-22CA-4765-B51A-DB0A88898D38.jpeg

 

3. Pitbull. Jeg er sterkt uenig i raseforbudet.

F2C2D53B-C583-4EBF-ACA7-DAF0B4527FC6.jpeg

 

4. Tsjekkoslovakisk ulvehund. Igjen, uenig i raseforbudet. Disse hundene er hunder, ikke ulver.

C8CEA33A-CACB-4CB7-93DE-9B6A5B88A51C.jpeg

 

5. Lundehund. Så spesiell anatomi, disse må vi ta vare på. 

0B4171AD-91C1-46CF-AC9C-98C4C233F042.jpeg
 

Hvis jeg skulle inkludert «egne» raser (har hatt/vil ha) ville lista sett sånn ut: 

1. Russisk sort terrier

2. Doodleweiler (sorry, kødd!)

3. Rescue

1; Jeg er absolutt for å skaffe seg omplasseringshund, i stedet for å kjøpe valp men det finnes plenty  av hunder i Norge som trenger et nytt hjem. Riktignok er de ikke ‘gatehunder’ i vanlig forstand men behovet for et nytt hjem er absolutt tilstede. Siden det alltid er en risiko ved import av hunder for import også av uønskede parasitter, tenker jeg at man bør satse på norske hunder primært. Av en eller annen grunn later det til å være ‘edlere’ å importere utenlandsk omplasseringshund enn å overta en norsk?
 

3; Hvorfor er du i mot forbudet? 
 

4; Nei de er pr.definisjon ikke ulver men tenker du at det er  en god ide å krysse ulv inn i hund?

 

5; Engelsk bulldog har så absolutt også en spesiell anatomi, bør rasen bevares som den er av den grunn? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare mer og mer kresen med alderen, svært få raser jeg kunne sett for meg å hatt i dag, hvertfall skaffet som valp fra oppdretter liksom (omplasseringshund der man faller for enkeltindividet stiller seg jo annerledes for meg hvertfall).

Men det er flere raser jeg virkelig kunne ønske var friskere, for da kunne de absolutt ha vært aktuelle isåfall, men altså utelukket grunnet helsen og da ikke noe jeg heller fantaserer særlig om.

Men raser jeg liker og evt kunne sett for meg å hatt er hvertfall pinscher og whippet. ??‍♀️ Så er jeg faktisk svak for eurasiere tiltross for at jeg slett ikke er noen «spisshundperson». 

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Stjerneskinn skrev:

Men det er flere raser jeg virkelig kunne ønske var friskere, for da kunne de absolutt ha vært aktuelle isåfall, men altså utelukket grunnet helsen og da ikke noe jeg heller fantaserer særlig om.

Kjenner meg veldig igjen i dette! Flere raser som jeg absolutt kunne tenkt meg er uaktuelle så lenge ‘dagens’ helsestatus er gjeldende ..:hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2021 at 9:21 AM, QUEST said:

1; Jeg er absolutt for å skaffe seg omplasseringshund, i stedet for å kjøpe valp men det finnes plenty  av hunder i Norge som trenger et nytt hjem. Riktignok er de ikke ‘gatehunder’ i vanlig forstand men behovet for et nytt hjem er absolutt tilstede. Siden det alltid er en risiko ved import av hunder for import også av uønskede parasitter, tenker jeg at man bør satse på norske hunder primært. Av en eller annen grunn later det til å være ‘edlere’ å importere utenlandsk omplasseringshund enn å overta en norsk?
 

3; Hvorfor er du i mot forbudet? 
 

4; Nei de er pr.definisjon ikke ulver men tenker du at det er  en god ide å krysse ulv inn i hund?

 

5; Engelsk bulldog har så absolutt også en spesiell anatomi, bør rasen bevares som den er av den grunn? 

1. Fordi jeg er relativt høyt utdannet, og har både zoofysiologi, faunistikk og mikrobiologi i utdannelsen, så jeg stoler på egen vurderingsevne og veterinærsjekker hva parasitter angår. Det er et krav om at hundene må ha vært i mitt eie i 6 mnd før innførsel, og disse månedene vil tilbringes på inngjerdet tomt, adskilt fra omverdenen, og tilsvarende lang karantenetid vel hjemme. Jeg har jo vunnet i Lotto i dette scenarioet, så jeg har svær tomt og ingen grunn til å ta med hundene utenfor den med det første. Hvorfor rumensk fremfor norsk? Fordi nordmenn (Finn.no) behandler hunder som varer, og vil ha igjen pengene sine når de går lei. Sånne vil ikke jeg belønne. Jeg betaler faktisk ikke en menneskejævel for å ta over en hund med adferdsproblemer pga behandlingen den har fått av nettopp den som vil ha betalt for jobben h*n ikke har gjort. I tillegg er Dog Recue Norway-gjengen en herlig gjeng som fortjener all støtte og oppmuntring de kan få, og de blir SÅ glade for å se tidligere gatehunder få verdige liv. Derfor.

3. Fordi det er blodig urettferdig. Hva er så galt med pitbullen som ikke er så galt med mange lovlige raser som det ikke vurderes noe forbud mot? De rasene som har drept barn er fortsatt lovlige, uten noen restriksjoner, så hva ****?! Hvorfor pitbullegullene? Hvorfor kosemoseamstaffene? Hvorfor ikke schäferene, rottweilerne, ridgebackene, dalmatinerne, goldenene og de irske setterne? Vi burde heller nekte enkelte å ha hund, eller enda bedre: innføre obligatorisk kurs for å få lov til å ha hund over 10 kg, eller hund i det hele tatt. 
 

4. Nei, jeg synes det er en ekstremt dårlig idé å krysse inn ulv, men det er veldig lenge siden og de bare ser ut som ulv, men er mer brukshund i hodet. Altså: mindre ulv i adferd enn en huskyer er, og husky er lovlig, så.. Sarloos er også lovlig, ennå de er langt mer ulvete i adferd. Det virker ganske tilfeldig at den tsjekkoslovakiske ble forbudt og ikke Sarloos. 

Quote

Ulv eller hund?

Den tsjekkoslovakiske ulvehunden er nasjonalrasen i det som i dag er Den slovakiske republikk, og startet som et eksperiment som på 50-tallet. Karpatisk ulv ble krysset med schäfer, og etter den siste ulvekrysningen i 1965, ble resultatene videreforedlet inntil en ny internasjonalt godkjent hunderase så dagens lys i 1989. I kennelklubbenes systematikk befinner rasen seg i gruppe 1, «bruks-, hyrde— og gjeterhunder», samme gruppe som for eksempel schäfer og collie.

Rasestandarden presiserer at ulvehunden skal være «ulvelignende gjennom kroppsbygning, bevegelser, pels, farge og maske.» I temperament og atferd beskrives den blant annet som lærevillig, modig og lojal, og aggresjon regnes som en diskvalifiserende feil på utstilling. Rasen har aldri oppnådd noen særlig utbredelse utenfor opprinnelseslandet, og Justisdepartementet skrev da også i forarbeidene at den bare fantes i et ganske lite antall i Norge, og at det ikke var kjent at de hadde voldt noen skade.

https://www.aftenposten.no/viten/i/qngQe/ulv-ulv-om-aa-skue-hunden-paa-genene

Norge er eneste land i verden som har forbud mot tsjekkoslovakisk ulvehund, og forbudet er ikke begrunnet med annet enn at det var ulv inni der før 1965. Ingen hendelser, ingenting som antyder at dette er en farligere rase enn schäfer på noen måte. Derfor.

5, Engelsk bulldog er jo helt ødelagt. Deres anatomi medfører store helseproblemer totalt uforenelig med god livskvalitet. Lundehundens spesielle anatomi medfører ingen ulemper, men faktisk fordeler for hunden; den kan klatre! ? IL som holder på å ta livet av rasen har absolutt ingenting med de anatomiske særtrekkene å gjøre. Jeg er stor fan av krysningsprosjektet som ble igangsatt for å redde lundehunden, og kunne absolutt tenkt meg å ha en n’te generasjons blandings med islender for å være med og bidra i redningsarbeidet. Mulig maskothund når den planlagte russeren er «ferdigprogrammert» og godt satt?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maskot skrev:

1. Fordi jeg er relativt høyt utdannet, og har både zoofysiologi, faunistikk og mikrobiologi i utdannelsen, så jeg stoler på egen vurderingsevne og veterinærsjekker hva parasitter angår. Det er et krav om at hundene må ha vært i mitt eie i 6 mnd før innførsel, og disse månedene vil tilbringes på inngjerdet tomt, adskilt fra omverdenen, og tilsvarende lang karantenetid vel hjemme. Jeg har jo vunnet i Lotto i dette scenarioet, så jeg har svær tomt og ingen grunn til å ta med hundene utenfor den med det første. Hvorfor rumensk fremfor norsk? Fordi nordmenn (Finn.no) behandler hunder som varer, og vil ha igjen pengene sine når de går lei. Sånne vil ikke jeg belønne. Jeg betaler faktisk ikke en menneskejævel for å ta over en hund med adferdsproblemer pga behandlingen den har fått av nettopp den som vil ha betalt for jobben h*n ikke har gjort. I tillegg er Dog Recue Norway-gjengen en herlig gjeng som fortjener all støtte og oppmuntring de kan få, og de blir SÅ glade for å se tidligere gatehunder få verdige liv. Derfor.

3. Fordi det er blodig urettferdig. Hva er så galt med pitbullen som ikke er så galt med mange lovlige raser som det ikke vurderes noe forbud mot? De rasene som har drept barn er fortsatt lovlige, uten noen restriksjoner, så hva ****?! Hvorfor pitbullegullene? Hvorfor kosemoseamstaffene? Hvorfor ikke schäferene, rottweilerne, ridgebackene, dalmatinerne, goldenene og de irske setterne? Vi burde heller nekte enkelte å ha hund, eller enda bedre: innføre obligatorisk kurs for å få lov til å ha hund over 10 kg, eller hund i det hele tatt. 
 

4. Nei, jeg synes det er en ekstremt dårlig idé å krysse inn ulv, men det er veldig lenge siden og de bare ser ut som ulv, men er mer brukshund i hodet. Altså: mindre ulv i adferd enn en huskyer er, og husky er lovlig, så.. Sarloos er også lovlig, ennå de er langt mer ulvete i adferd. Det virker ganske tilfeldig at den tsjekkoslovakiske ble forbudt og ikke Sarloos. 

Norge er eneste land i verden som har forbud mot tsjekkoslovakisk ulvehund, og forbudet er ikke begrunnet med annet enn at det var ulv inni der før 1965. Ingen hendelser, ingenting som antyder at dette er en farligere rase enn schäfer på noen måte. Derfor.

5, Engelsk bulldog er jo helt ødelagt. Deres anatomi medfører store helseproblemer totalt uforenelig med god livskvalitet. Lundehundens spesielle anatomi medfører ingen ulemper, men faktisk fordeler for hunden; den kan klatre! ? IL som holder på å ta livet av rasen har absolutt ingenting med de anatomiske særtrekkene å gjøre. Jeg er stor fan av krysningsprosjektet som ble igangsatt for å redde lundehunden, og kunne absolutt tenkt meg å ha en n’te generasjons blandings med islender for å være med og bidra i redningsarbeidet. Mulig maskothund når den planlagte russeren er «ferdigprogrammert» og godt satt?
 

 

Nå skal jeg ikke uttale meg om rumenske gatehunder spesifikt men det er kjent at det i diverse rescue’program’ jukses med helsesertifikater, så sånn på generell basis ville jeg vært skeptisk, uansett utdannelse.. Det er slett ikke alle omplasseringshunder man må betale i dyre dommer for, noen får man også gratis og det er vel heller ikke gratis å importere gatehund fra Romania? Forøvrig er det heller ikke nødvendigvis ‘adferdsproblemer’ som ligger bak en omplassering, det kan være helt legitime årsaker også. 
 

Det skal vel heller ikke stikkes under en stol at slett ikke alle gatehunder, hvor de nå enn kommer fra får ‘happy ending’ i Norge. Av flere årsaker vil jeg anta,  i en del tilfeller er jeg tilbøyelig til å tro at det beror på at norsk eier egentlig ikke forstår hva de har gitt seg inn på, i andre tilfeller vil nok opphavet ha en del å si. Jeg får ut fra at man i de aller fleste tilfeller har null peiling på hva gatehunden er mix av eller hva slags gemytt foreldrene har/hadde , bare det kan jo bli ‘spennende’ nok..

1 time siden, Maskot skrev:

3. Fordi det er blodig urettferdig. Hva er så galt med pitbullen som ikke er så galt med mange lovlige raser som det ikke vurderes noe forbud mot? De rasene som har drept barn er fortsatt lovlige, uten noen restriksjoner, så hva ****?! Hvorfor pitbullegullene? Hvorfor kosemoseamstaffene? Hvorfor ikke schäferene, rottweilerne, ridgebackene, dalmatinerne, goldenene og de irske setterne? Vi burde heller nekte enkelte å ha hund, eller enda bedre: innføre obligatorisk kurs for å få lov til å ha hund over 10 kg, eller hund i det hele tatt. 

Som nevnt i andre tråder; for min del kan folk skaffe seg akkurat hva slags rase de vil, så lenge de er fullt  over hva de har i hende, tar reellt ansvar  og ikke har fjasete ideer om ‘sosialisering’ som kur for alt, aggresjon innbefattet. 
 

Det er helt klart at slike egnede eiere finnes ( jeg har som sagt vært nabo med en) men det er også minst like klart at nettopp slike raser tiltrekker seg folk som absolutt ikke skulle hatt hund og aller minst en slik type hund. Resultat av uegnet eier- potensielt farlig og sterk hund behøver jeg ikke å utdype, de fleste har fått det med seg. Et forbud er selvfølgelig svært urettferdig for de som både ønsker seg en slik rase og som faktisk har vett og forstand til å ha en slik hund. Så da har vi ett problem- for hvordan skal man kunne gi en nogenlunde garanti på at disse hundene havner bare hos de vettuge og ikke hos de andre? 
For å si det på plain norsk; du kan kurse folk i hue  og rævva, har de ikke rette innstillingen hjelper det svært lite. 

1 time siden, Maskot skrev:

5, Engelsk bulldog er jo helt ødelagt. Deres anatomi medfører store helseproblemer totalt uforenelig med god livskvalitet. Lundehundens spesielle anatomi medfører ingen ulemper, men faktisk fordeler for hunden; den kan klatre! ? IL som holder på å ta livet av rasen har absolutt ingenting med de anatomiske særtrekkene å gjøre. Jeg er stor fan av krysningsprosjektet som ble igangsatt for å redde lundehunden, og kunne absolutt tenkt meg å ha en n’te generasjons blandings med islender for å være med og bidra i redningsarbeidet. Mulig maskothund når den planlagte russeren er «ferdigprogrammert» og godt satt?
 

Jeg har tenkt på om lundehundens ‘bevegelighet’ ikke er en form for hypermobilitet. Fra mennesker vet vi jo at dette slett ikke behøver å være uproblematisk. Så ekstremt innavlet som lundehunden er ( diverse kongehus fremstår jo som rene utavlsprogrammene i forhold) er det jo slett ikke utenkelig at så er tilfelle. Det er jo ikke helt ukjent at raseentusiaster i diverse raser finner fantasifulle forklaringer på diverse avvik i egen rase, selv om det skal en god porsjon godvilje til for å tro på disse.. 
Både utbredelsen av IL, diverse adferdsproblemer/avvik, polydaktyli og andre  helsemessige utfordringer er vel nettopp et resultat av innavlen, kanskje også hypermobiliteten? 
 

Vedrørende krysningsprosjektet sp blir det spennende å se hva som kommer ut av det. Det er jo en betydelig motstand i en del av rasemiljøet og spørsmålet er jo hva som skjer når man skal begynne å krysse tilbake på lundehund igjen. ( skjer som i lengre frem i tid) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så gøy ut! Vanskelig å velge bare fem, men akkurat nå ser min liste sånn ut:

1. Jack Russell, strihåra etter utstillingslinjer. Finnes det noe vakrere enn en velstelt, korrekt bygget Jack? Tror ikke det. Naboen driver oppdrett og jeg får helt dånedimpen hver gang jeg ser den banden med sjarmerende gærninger.

2. Kelpie. Har bare møtt to, men fader for noen kule hunder. 

3. Sealyham terrier. Jeg ler hver gang jeg ser bilder av dem, fordi de ser så klovnete og kule ut. Dessuten er de rødlista og en veldig gammel rase.

4. Jaktgolden. Masse glede, energi og arbeidslyst i veldig flott innpakning.

5. Border collie. Den dagen jeg har mulighet til å jobbe litt mindre, skal jeg definitivt skaffe meg et slikt arbeidsjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...