Gå til innhold
Hundesonen.no

Problematikk rundt løpetidstispe og løs hannhund


Mud
 Share

Recommended Posts

Etter å ha hatt en ulende hannhund liggende pal utenfor ytterdøra og soveromsvinduet i natt etter natt hver gang det var løpetid her, fikk vi nok. Eier ble snakket med ørten ganger, og unnskyldningen den samme hver gang - "er ikke så lett å passe på at ikke barna slipper den ut når de åpner døra". Noen timer senere var han alltid på plass igjen.
Da han hadde stått en natt og skrapa opp hele ytterdøra vår mens han holdt hele nabolaget våkne med ulekonsert, ble Viking (?) ringt. De hentet han, og siden har vi aldri sett hunden løs (men han er observert i bånd :P)...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Mud, du kan jo være ekstra *****, og levere bikkja til Falck hver gang? Slik lærte ei venninne av meg å passe bedre på bikkja si, blir fort dyrt det. Billigere med bånd og tur da

Helt uproblematisk å holde orden på løpetispe. Man må bare passe på å ikke la de være ute uten tilsyn, og da klarer man alltid å gå imellom selv. Irriterende med løse, innpåslitne kavalerer ja, helt k

Hvor finner dere alle disse idothundene/eierene? Jeg skjønner jeg er heldig, for selv om vi bor i et strøk med stor hundetetthet og "alle" går løse på eiendommen sin så har vi mer eller mindre aldri p

  • Var ikke høy i hatten da mi høyløpske tispe ble overfalt av to svære rottweilerhanner. Heldigvis er hun vant til å bli båret, og jeg fikk henne opp i høyden. Men var ikke en morsom setting å stå med en redd tispe i hendene, og to store hoppende rottweilere opp etter seg. Eieren til hannhundene på andre siden av ett jorde fullt av snø, og tilslutt kom han brølende og springende. Da fikk han hør det at han fikk ha hundene under kontroll. Fikk slengt tilbake at jeg måtte da skjønne at løpske tisper kun skal luftes i hagen. Jauda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det: I de lokale politivedtektene har det i alle år stått at løpetisper skal holdes innendørs eller forsvarlig sikret (husker ikke helt den korrekte ordlyden nå). Den passusen forsvant muligens med den ny hundeloven, men det sier vel noe om hvem som har det største ansvaret.

Edit: ble fjernet i 2006 ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest om så mange, i mine øyne kanskje fullt uforståelige tanker angående løpetisper og ansvar, så vil jeg bare si at jeg føler med dere!

Har man ikke 100% innkalling på hannhunden, så slipper man den ikke, hvertfall ikke uten line.. Går hannhunden av tomta om noen tisper har løpetid - så slipper man ikke hannhunden på tomta.

For min egen del så kalles hunden min inn uansett leeenge før han er låst i "løpetispe-modus", og akkurat nå så slippes han ikke i "hundeområder" uten langline pga hormoner.

Jeg har nå hannhund, men har hatt/oppvokst med begge deler, og for meg så blir det at den løse hunden/hundene har ansvaret. Det er ikke det samme som at om en tispe eier har hunden sin i bånd, og det kommer en løs hannhund, så er det fritt frem - men om hannhunden skulle klare det (er timing riktig, størrelse på hund osv. så kan det sikkert være umulig å stoppe!) - så betaler hannhundeier abortsprøyte. Det er virkelig ikke den stakkars tispeeieren sin skyld som går med sin egen hund i bånd.

Etter hundeloven så skal faktisk alle hunder være under kontroll og ikke brase bort til hunder/mennesker/dyr til enhver tid... Uansett om de har løpetid eller ei (tenker på hannhunder nå).

Om vi får oss tispe neste gang (litt usannsynlig men dog), så nekter jeg faktisk å holde bikkja inne/ikke kunne gå tur, fordi bikkja har løpetid - selv om jeg har den i bånd. (Men man oppsøker ikke andre hunder, for i dagens ukontrollerte hundenorge så har eiere for liten kontroll).

Noen puttet på en tier (eller hundrelapp..), men følte bare for å si noe! ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at det blir vanskelig, Varga ble overfalt av to svære hannhunder da hun var høyløpsk som hverken var høflige eller lettskremte, svære var de også, en dobber og en ridgeblanding. Jeg kan løfte varga, men jeg hadde ikke kommet langt med de to på slep, heldigvis så var ikke eierne såå langt unna viss ikke vet jeg ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort eller hvordan utfallet hadde blitt. Jeg slo etter den ene og sparket etter den andre uten at det hadde noe særlig effekt, så nei, det er ikke alltid så enkelt å unngå. Ikke var det på ladestien heller.

Selvsagt er det ikke noen vits i å legge det praktiske ansvare på hannhundeier når man vet at hannhunden er i hagen, men det sier jo ikke Mud at hun har tenkt noen plass heller. Hun sier jo tvert imot at hun ikke har hunden ute uten tilsyn og ikke løs, og spm i starten var jo ikke hvem sitt ansvar det var, men om hun skulle gå over å fortelle hva det koster for en sprøyte, og det synes jeg er helt på sin plass. En hannhundeier som slipper ut hunden sin med vilje selv om den løper over til naboen og selv om eier har fått beskjed om at det er løpetid hadde fått regninga av meg ihvertfall OM det skulle skje et uhell mens min hund var under oppsyn. Tvilsomt ja, men likevell. Men jeg hadde nok heller levert hunden hos falcken enn å gidde å gå over å forsøke å snakke med noen som ikke vil høre, synd for dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi får oss tispe neste gang (litt usannsynlig men dog), så nekter jeg faktisk å holde bikkja inne/ikke kunne gå tur, fordi bikkja har løpetid - selv om jeg har den i bånd. (Men man oppsøker ikke andre hunder, for i dagens ukontrollerte hundenorge så har eiere for liten kontroll).

Og da tenker jeg at da får du skylde deg selv. De to-tre dagene bikkja faktisk står, så MÅ man ikke trø bikkja oppi de verste hundeområdene der folk er idioter og åpenbart mangler kontroll.

Egentlig er det ganske utrolig at jeg aldri har opplevd noe som helst problem med mine tisper på de 25 årene jeg har hatt tisper i mitt eie. Ikke EN ENESTE GANG har jeg opplevd problemer faktisk, selv ikke da nabobikkja fikk senga si plassert på trappa utenfor da tispa var som verst høyløpsk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tenker jeg at da får du skylde deg selv. De to-tre dagene bikkja faktisk står, så MÅ man ikke trø bikkja oppi de verste hundeområdene der folk er idioter og åpenbart mangler kontroll.

Egentlig er det ganske utrolig at jeg aldri har opplevd noe som helst problem med mine tisper på de 25 årene jeg har hatt tisper i mitt eie. Ikke EN ENESTE GANG har jeg opplevd problemer faktisk, selv ikke da nabobikkja fikk senga si plassert på trappa utenfor da tispa var som verst høyløpsk.

Jeg tror ikke du fikk med deg at jeg skrev at man ikke oppsøker steder med mye hunder/vet det er hunder.. For i dagens hundeverden så er det selvmord!

Off topic, men det kan ha noe å gjøre med hvor du bor? Jeg har hannhund og har måtte sparke etter hunder (sparket ikke hunden, men viftet med beina) og den ville ikke gi seg..

Uff, tenkte på mamma som hadde med seg løpsktispe i skisporet - og møtte en berner sennen som gikk løs..

Enda mer Off topic, men jeg tror det er noe med nuffer og kjønnsdrift - hilsen hun som ble overfalt og jukket på x-antall ganger nesten hver gang hun skulle til eksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så enkelt at om man velger å gå tur med høyløpsk tispe - vel vitende om at de fleste ikke eier kontroll på hundene sine og likevel lar de gå løse, så får man seg sjøl å takke for slike ekle episoder som er å lese i denne tråden. Jeg nekter å tro at noen av dere dauer av å ta tisseturer ut ett par dager mens det står på som verst.

Naboen her lar tispa gå løs i løpetiden, den er vel 10-11 år gammel Finsk Lapphund og hører etter, selv om hun gjerne heller vil by Keiron på en liten "vals". Han er vel heldig at hun ikke blir parra, og har seg selv å takke om hun blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår vi kjenner forskjellige utgaver av arten hund her..

For det første : min tispe må faktisk bæsje og tisse fordi om hun har løpetid.

Hun har også behov for trim. Ergo må vi ut døra vår.

Vi kan ta ut ferie og flytte til gården i Kongsberg hver gang hun løper så nabolagets hannhunder ikke blir plaget av noe så slemt som løpetid, men det har vi ikke råd til gitt..

Nico står neppe enda, men det er ikke slik at hannhundene er uinteresserte fordi hun ikke står.

Ei tispe trenger faktisk ikke være villig for at ting skal bli stress.

At det er 2-3 dager det er snakk om er tull ...

Noen tisper står i mellom hele løpetiden. Nico gjør nok ikke det, men helt ærlig vet jeg ikke for vi holder henne unna hannhunder.

Sheila gjorde det.. Hun sto tilmed for små valper fra første dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster en abortsprøyte vanligvis?

Som tispeeier så passer jeg alltid ekstra godt på under løpetiden, og jeg holder henne unna de mest populære turområdene. Det blir enten rusleturer i nabolaget eller skogsturer der vi kan være relativt sikre på å få gå alene.

Likevel vil jeg påstå at det er så enkelt som at den som har hunden sin løs har ansvaret når det skjer noe mellom løs hund og hund i bånd. Hvis min hund blir angrepet av en løs hund, så får de ta regningen og skylda. Hvorfor er det annerledes med en løpsk tispe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det bare varer noen dager, det var kanskje dumt ordlagt, men om man absolutt må gå tur med løpetid må man nesten ta høyde for at mange hannhundeiere ikke bryr seg fløyta å lar hunden med null innkalling gå løs.

Jeg har ikke tispe så hvor mye den er villig for parring får bli uvist for min del. Poenget er vel heller at man får takle alt stresset det er med løpetid om man velger tispe, jeg syns det er tullete at dere bærer dere så mye pga. den løpetiden, det er ikke akkurat noen overaskelse at den kommer liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal bare skylde seg selv også når man er ute og kjører og råkjørere kjører for fort og skaper ubehag "fordi de bare ikke bryr seg om å ha god kontroll" og da? Eller jeg skal bare skylde meg selv for at jeg får masse slibrige, ekle, fulle mannfolk etter meg ute på byen, siden jeg er jente med boobs og rumpe, og de ikke bryr seg om å kontrollere seg? Sånn for å sette det veldig på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det bare varer noen dager, det var kanskje dumt ordlagt, men om man absolutt må gå tur med løpetid må man nesten ta høyde for at mange hannhundeiere ikke bryr seg fløyta å lar hunden med null innkalling gå løs.

Jeg har ikke tispe så hvor mye den er villig for parring får bli uvist for min del. Poenget er vel heller at man får takle alt stresset det er med løpetid om man velger tispe, jeg syns det er tullete at dere bærer dere så mye pga. den løpetiden, det er ikke akkurat noen overaskelse at den kommer liksom.

Men hannhunder må jo få lov til å oppføre seg som de vil liksom, for gutter er gutter må vite? Det bør ikke være noen overraskelse for hannhundeiere at det finnes løpetisper her i verden heller liksom, all den tid brorparten av oss ikke er så slemme mot bikkja vår at vi ikke lufter den på 3 -4 uker.

Velger du hannhund så bør du være forberedt på kjønnsdrifter.

Men jeg er muligens unntaket for jeg har alltid vært i mot at tisper ikke skal være med på fellestrening etc når de er høyløpske. Når jeg hadde hannhund.

Jeg synes nemlig at det å klare å kontrollere hannhunden sin rundt løpetid er et hannhundeier - ansvar.

Det er ikke tispa sin jobb å si nei..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist frøkna hadde løpetid sto hun gjennom mesteparten av løpetida. Vi møtte en hannhund vi kjenner, som er kjemisk kastrert.

Men jeg sier uansett i fra om at hun har løpetid... eier insisterer på at det skal gå så fint, pga chip osv. Mens eier står og forklarer om hvor fantastisk denne chippen er bretter frøkna halen til sides og hannhunden hopper på.

Fikk han heldigvis unna uten for store problemer. Men, jeg vet at eieren ikke har tatt forhåndsregler for denne hundens kjønnsdrift, fordi de går ut i fra at en chipp fungerer enda.

Så for meg forsterket dette ideen om at man virkelig må passe på tispa når hun løper/står, for hadde hannhundeieren fått vilja si i starten av samtalen hadde de fått rase rundt i skogen/på jordet i lag, uten at det var noen dårlige intensjoner bak det.

Vi var forsåvidt også enig om at det nok hadde blitt veldig lite pene valper av kombinasjonen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal bare skylde seg selv også når man er ute og kjører og råkjørere kjører for fort og skaper ubehag "fordi de bare ikke bryr seg om å ha god kontroll" og da? Eller jeg skal bare skylde meg selv for at jeg får masse slibrige, ekle, fulle mannfolk etter meg ute på byen, siden jeg er jente med boobs og rumpe, og de ikke bryr seg om å kontrollere seg? Sånn for å sette det veldig på spissen.

Ja, det er så likt at det er sammenlignbart! Mennesker er bare dyr de og, med de instinktene det medfører, så hvorfor bruke dette såkalte intellektet? Kjør på!

Men hannhunder må jo få lov til å oppføre seg som de vil liksom, for gutter er gutter må vite? Det bør ikke være noen overraskelse for hannhundeiere at det finnes løpetisper her i verden heller liksom, all den tid brorparten av oss ikke er så slemme mot bikkja vår at vi ikke lufter den på 3 -4 uker.

Velger du hannhund så bør du være forberedt på kjønnsdrifter.

Men jeg er muligens unntaket for jeg har alltid vært i mot at tisper ikke skal være med på fellestrening etc når de er høyløpske. Når jeg hadde hannhund.

Jeg synes nemlig at det å klare å kontrollere hannhunden sin rundt løpetid er et hannhundeier - ansvar.

Det er ikke tispa sin jobb å si nei..

Jeg syns at alle burde kontrollere hundene sine jeg, men erfaringsmessig så veit vi jo at det ikke er sånn. Så jeg setter på plass hanner som griser med mine tisper (løpetid eller ei), jeg opplyser ikke om at mine tisper har løpetid (og merkelig nok pleier ikke hanner å ha så store problemer med sånt når eieren ikke veit om det), og jeg passer på at hanner ikke får tjuvparet tispa mi. Om det betyr at jeg må ha et ekstra bånd i lomma fordi at naboen ikke klarer å passe på den horny fillebkkja si, så har jeg et ekstra bånd i lomma så ikke den horny fillebikkja parer bikkja mi. Om det betyr at jeg ikke kan gå i midt i de mest befolka turiststedene, så går jeg ikke der. Det er så ****** enkelt som det. Jeg tar ansvar for min hund, særlig om de rundt ikke klarer å ta ansvar for sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Men hannhunder må jo få lov til å oppføre seg som de vil liksom, for gutter er gutter må vite? Det bør ikke være noen overraskelse for hannhundeiere at det finnes løpetisper her i verden heller liksom, all den tid brorparten av oss ikke er så slemme mot bikkja vår at vi ikke lufter den på 3 -4 uker.

Velger du hannhund så bør du være forberedt på kjønnsdrifter.

Men jeg er muligens unntaket for jeg har alltid vært i mot at tisper ikke skal være med på fellestrening etc når de er høyløpske. Når jeg hadde hannhund.

Jeg synes nemlig at det å klare å kontrollere hannhunden sin rundt løpetid er et hannhundeier - ansvar.

Det er ikke tispa sin jobb å si nei..

Selvfølgelig skal man ha kontroll på hundene sine, men jeg synes du fremstår som en person som ikke aner hva det bor i enkelte hannhunder. Jeg har hatt hannhunder som kunne stikke 2 km for å finne drømmetispen sin, og det hele en uke før hun stod. Det var riktignok verst før 3 år, men hvis man i det hele tatt klarer å forstå hvor magisk lukteorganet til hunder er så er det heller ikke unaturlig om man går litt bananas når 3 tisper i nabolaget har løpetid samtidig, og det er heller ikke unormalt at man prøver seg når man ser mulighetene. Det er nokså normal adferd. For min del så er mine naboer så omtenksomme at de faktisk sier ifra når det nærmer seg løpetid, og jeg kan de fleste syklusene til tispene i nærheten. Hundene her er store og det krever mye å holde igjen om de "soner" ut, så jeg vil mye heller være føre var. Det vil si at jeg ikke lar dem ruse seg på tisseflekker i nærheten, og spesielt ikke i disse periodene. Er det mye løpetid kjøres de langt bort for å kunne løpe fritt, og om jeg absolutt må gå med dem i boligstrøket er jeg reneste Heinrich Himmler.

Det er så begredelig å lese hvordan andre hundeeiere oppfører seg mot andre. Her skal vi ringe Falken og snakke dritt over en lav sko. Hva med å balle deg opp til å ta en alvorsprat med naboen og si det samme som du sier her, ansikt til ansikt? Det er heller ikke greit å oppføre seg som "vanlig" når tispen har løpetid, om man har det minste respekt for andre dyr og eiere. Om alle gjorde litt mer for hverandre og litt mindre for seg selv så hadde verden straks blitt et bedre sted for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke greit å oppføre seg som "vanlig" når tispen har løpetid, om man har det minste respekt for andre dyr og eiere.

Hva mener du ikke er greit å gjøre når tispen har løpetid? Foruten å ha hunden løs eller la den hilse på hunder, for det gjør folk vanligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hva mener du ikke er greit å gjøre når tispen har løpetid? Foruten å ha hunden løs eller la den hilse på hunder, for det gjør folk vanligvis ikke.

Ha henne løs, også i sin egen hage eller på sin egen eiendom. Og man trenger kanskje ikke å la henne markere i nabolaget og by seg frem om man har 20 voldsomme hannhunder rundt seg eller bor i tettbygde strøk.

Jeg tar hensyn, og det synes jeg vitterlig at andre også kan gjøre. Det er derimot ingen selvfølge, og det kan jo bevitnes tydelig i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du ikke er greit å gjøre når tispen har løpetid? Foruten å ha hunden løs eller la den hilse på hunder, for det gjør folk vanligvis ikke.

Må bare si noe angående dette: Vi bor midt i byen, og en dame med en liten terrier i flexi følger etter oss i 200-300meter i parken (ja, hun var veldig målrettet, og gikk ikke på stien..), og når vi ikke gidder å gå mer, så snur vi oss og sier at vi trener på å ikke hilse på andre hunder. Hvor hun svarer noe ala: "åja, men hunden min har løpetid, så..", jeg bare "ehhhhh" :|:|:| !! Hun hadde så utrolig lyst til å hilse på oss, selv om hunden hennes hadde løpetid..

Men jeg er veldig enig med at man har sin egen hund under kontroll. Da var vorsteh ble voksen, så kunne han finne på å løpe 2 mil etter nærmeste løpetidstispe... Så da kunne man rett og slett ikke ha hunden løs og snu ryggen til (han løp aldri når vi fulgte med). Sånn var det bare.

Er virkelig løpetid et så stort problem for hannhundeiere? :huh: Burde ikke hunden min vært sprø 100% av tia? Siden vi bor midt i byen og det er veeeeeeldig mange hunder i området?

@Mud , angående løpetidstispe på trening så blir jeg alltid litt sånn "noo, jaja, da må man jobbe hardere da :P:D ", men på agilitytrening, hvertfall inne i hall, så er det ok at de har på truse. Sånn at det hvertfall blir bittelitt lettere når man skal løpe akkurat oppå der hundene har gått :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha henne løs, også i sin egen hage eller på sin egen eiendom. Og man trenger kanskje ikke å la henne markere i nabolaget og by seg frem om man har 20 voldsomme hannhunder rundt seg eller bor i tettbygde strøk.

Jeg tar hensyn, og det synes jeg vitterlig at andre også kan gjøre. Det er derimot ingen selvfølge, og det kan jo bevitnes tydelig i denne tråden.

Så du mener at man ikke kan benytte sin egen eiendom som man selv ønsker dersom man har tispe med løpetid fordi det er et problem for de med hannhunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Så du mener at man ikke kan benytte sin egen eiendom som man selv ønsker dersom man har tispe med løpetid fordi det er et problem for de med hannhunder?

Bruk for all del egen eiendom, men sett ikke en løpsk tispe i en ubevoktet hage uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man ikke kan benytte sin egen eiendom som man selv ønsker dersom man har tispe med løpetid fordi det er et problem for de med hannhunder?

Selvfølgelig kan du benytte din egen eiendom akkurat som du ønsker, men med mindre den er forsvarlig sikret så kan man fort risikere at man får en tyvparing. Og siden det er noe jeg helst vil unngå så har jeg ikke høyløpske tisper ute uten oppsyn. Hunder har dessverre svært liten forståelse for eiendomsrett og privat eiendom, annet enn at hannhunden min vet at dette er HANS eiendom. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk for all del egen eiendom, men sett ikke en løpsk tispe i en ubevoktet hage uten tilsyn.

Man skal aldri la en tispe med løpetid være uten oppsyn, men jeg stusset bare på ditt utsagn om at man ikke skal la den være løs på egen eiendom (implisitt av hensyn til andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Man skal aldri la en tispe med løpetid være uten oppsyn, men jeg stusset bare på ditt utsagn om at man ikke skal la den være løs på egen eiendom (implisitt av hensyn til andre).

Jeg beklager at det var dårlig opplyst, men jeg tok det som en selvfølge at man skjønte hva som lå i begrepet "løs", jeg mener det har blitt diskutert før. Men det var altså uten oppsyn og kontroll, akkurat slik de kan være når de er løse på tur. Det gjør man bare ikke. En hannhund klarer fint å hoppe høyt, det villeste jeg har sett er en boxer som kom seg over et gjerde som er over 180 cm høyt, løpetider kan gjøre alle hanner til aper og det mener jeg man burde ha litt forståelse for. Har man en tispe bør man vite litt om hva en hannhund er og hvordan de fungerer, og omvendt. Verden består aldri bare av meg og mitt, og jeg synes det er helt uforståelig at man skal skape slike problemer når man ikke en gang klarer å snakke skikkelig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...