Gå til innhold
Hundesonen.no

Problematikk rundt løpetidstispe og løs hannhund


Mud
 Share

Recommended Posts

Forøvrig er det selvfølgelig uaktuelt å begrense mitt hundehold pga løpetid. Nei, de får ikke løpe løse, men vi går tur der det passer meg uavhengig av hvor jentene er i syklusen sin. Likevel har jeg ikke opplevd nevneverdige problemer med hormonelle hannhunder på visitt, noe som kan virke som nærmest utrolig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Mud, du kan jo være ekstra *****, og levere bikkja til Falck hver gang? Slik lærte ei venninne av meg å passe bedre på bikkja si, blir fort dyrt det. Billigere med bånd og tur da

Helt uproblematisk å holde orden på løpetispe. Man må bare passe på å ikke la de være ute uten tilsyn, og da klarer man alltid å gå imellom selv. Irriterende med løse, innpåslitne kavalerer ja, helt k

Hvor finner dere alle disse idothundene/eierene? Jeg skjønner jeg er heldig, for selv om vi bor i et strøk med stor hundetetthet og "alle" går løse på eiendommen sin så har vi mer eller mindre aldri p

Guest Bølla

Forøvrig er det selvfølgelig uaktuelt å begrense mitt hundehold pga løpetid. Nei, de får ikke løpe løse, men vi går tur der det passer meg uavhengig av hvor jentene er i syklusen sin. Likevel har jeg ikke opplevd nevneverdige problemer med hormonelle hannhunder på visitt, noe som kan virke som nærmest utrolig..

Hvem sier noe om å begrense hundeholdet her? Det handler om å ta hensyn, akkurat som at jeg tar hensyn med mine hunder. Jeg tar hensyn til løpetisper, jeg tar hensyn til eiere av små hunder, yngre/uerfarne eiere og lite hundevante mennesker som ofte kan være redde for store og lite sjenerte hunder.

Det er ikke spesielt vanskelig for en tispeeier å ta hensyn, og da samme gjelder hannhundeiere. Jeg blir matt av denne jeg-mot-verden-tankegangen som enkelte viser her. Men for all del, ring Falken og send de fryktelig nabobikkjene dit, det "fortjener" eieren helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man ha kontroll på hundene sine, men jeg synes du fremstår som en person som ikke aner hva det bor i enkelte hannhunder. Jeg har hatt hannhunder som kunne stikke 2 km for å finne drømmetispen sin, og det hele en uke før hun stod. Det var riktignok verst før 3 år, men hvis man i det hele tatt klarer å forstå hvor magisk lukteorganet til hunder er så er det heller ikke unaturlig om man går litt bananas når 3 tisper i nabolaget har løpetid samtidig, og det er heller ikke unormalt at man prøver seg når man ser mulighetene. Det er nokså normal adferd. For min del så er mine naboer så omtenksomme at de faktisk sier ifra når det nærmer seg løpetid, og jeg kan de fleste syklusene til tispene i nærheten. Hundene her er store og det krever mye å holde igjen om de "soner" ut, så jeg vil mye heller være føre var. Det vil si at jeg ikke lar dem ruse seg på tisseflekker i nærheten, og spesielt ikke i disse periodene. Er det mye løpetid kjøres de langt bort for å kunne løpe fritt, og om jeg absolutt må gå med dem i boligstrøket er jeg reneste Heinrich Himmler.

Det er så begredelig å lese hvordan andre hundeeiere oppfører seg mot andre. Her skal vi ringe Falken og snakke dritt over en lav sko. Hva med å balle deg opp til å ta en alvorsprat med naboen og si det samme som du sier her, ansikt til ansikt? Det er heller ikke greit å oppføre seg som "vanlig" når tispen har løpetid, om man har det minste respekt for andre dyr og eiere. Om alle gjorde litt mer for hverandre og litt mindre for seg selv så hadde verden straks blitt et bedre sted for alle parter.

Nå HAR jeg faktisk pratet med naboen, det var min avgjørelse om å prate med vedkommende som startet hele diskusjonen. Det ga forøvrig ikke noe varig inntrykk, bikkja sto og kikket inn verandadøra vår samme kveld. Løs...

Jeg hadde forøvrig ikke hatt dårlig samvittighet for å ringe Falken heller i dette tilfellet, hund ute på vift MED eier er et utrolig sjeldent unntak.

Uavhengig av løpetid.

Nei, jeg kommer aldri noensinne til å varsle hele nabolaget hver gang tispa mi har løpetid, ærlig talt...

Har noen problemer med sine hannhunder så er det deres problem...

Jeg sier i fra til de nærmeste og de hun omgåes.Å begynne på ringerunde til hele området ( jeg aner forøvrig ikke hvor mange bikkjer som bor her, det bor mye folk her) eller henge opp nabovarsel blir for dumt.

Jeg forstår heller ikke hvor du vil tispeeiere skal gå tur i disse ukene? De kan åpenbart ikke gå i skogen for der lufter du dine, de kan heller ikke gå i nabolaget? Skal de la være å gå tur når de har løpetid? Fordi dine hannhunder åpenbart er i overkant kåte av natur?

Jeg lufter faktisk Nico bare i nabolaget nå som hun løper. Og jeg går i de aller mest "trafikkerte " områdene. Fordi da er sjansen for å møte en løs hannhund ( bortsett fra naboens, men han oppholder seg stort sett i hagen VÅR når han er ute) såpass mye mindre.

Med en gang vi går utenfor allfarvei møter vi en eller annen løs setter.

Det gidder jeg ikke .

Tispa mi er mitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Mud

Du gjør som du vil, det er din rett. Jeg er glad for at jeg bor i et nabolag hvor folk snakker sammen og hvor man arbeider mot de beste løsningene for alle parter. Jeg aner ikke hva som passer din tispe og ditt nabolag best, jeg snakker om hva som passer meg best, jeg har hannhunder som veier godt over 100 kg til sammen, og jeg kan forvente komplett hysteri når en mastiff går løs, man skulle tro at man ikke kan kommandere store hunder bort (guess what, det kan man).

Når en tispe får markere som hun vil i et tettbygd strøk og så lar man seg samtidig overraske over at hannhunder finner veien frem til døren hennes og attpåtil blir man provosert nok til å spre surheter om vedkommende på nett?... Vel. Jeg blir ordløs.

Jeg opplever hele denne diskusjonen og spesielt startinnlegget ditt som svært trangsynt og kunnskapsløst.

PS. Hundene her er godt voksne og de er langt fra unghunder. Men de kan få behov for å dyppe løken en og annen gang likevel, jeg stoler selvfølgelig ikke på dem (rundt høyløpske tisper) og jeg tar dermed ansvar, tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet vårt blir heldigvis ikke påvirket av løpetid i større grad. Jeg sender ikke ut nabovarsler, jeg endrer ikke lufterutiner, og hvorvidt de slippes eller ei bestemmes av hvor god lydighet jeg har på tispeskinnet, ikke hva hannhundeiere i nabolaget måtte mene om det.

Jeg bor som Line i et område der folk flest heldigvis ikke har store problemer med løpetid (som forøvrig er en naturlig tilstand, ikke en smittsom sjukdom), uten at vi antastes av ukontrollerte hannhunder med ansvarsløse eiere. Jeg satser på at neste nabolag blir like problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Her jeg bor virker det heldigvis ikke som folk flest har store problemer, hverken med løpetisper eller horny hannhunder :D

Da vil jeg vel også tro at hundeeierne er sitt ansvar bevist og de hannhundene som er der oppfører seg bra? Det er ikke slik at vi henger opp lapper eller går på nabovarselrunder, men man snakker da sammen og det er ikke til å unngå at man møter hverandre nokså ofte. Om man opplever noe som et problem så bør det ikke være vanskelig å ta det opp, og adferd som å konsekvent dømme tispeeier ELLER hannhundeier blir for meg svært korttenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud

Du gjør som du vil, det er din rett. Jeg er glad for at jeg bor i et nabolag hvor folk snakker sammen og hvor man arbeider mot de beste løsningene for alle parter. Jeg aner ikke hva som passer din tispe og ditt nabolag best, jeg snakker om hva som passer meg best, jeg har hannhunder som veier godt over 100 kg til sammen, og jeg kan forvente komplett hysteri når en mastiff går løs, man skulle tro at man ikke kan kommandere store hunder bort (guess what, det kan man).

Når en tispe får markere som hun vil i et tettbygd strøk og så lar man seg samtidig overraske over at hannhunder finner veien frem til døren hennes og attpåtil blir man provosert nok til å spre surheter om vedkommende på nett?... Vel. Jeg blir ordløs.

Jeg opplever hele denne diskusjonen og spesielt startinnlegget ditt som svært trangsynt og kunnskapsløst.

Trangsynt? Virkelig? Så det er faktisk ikke greit å ha løpetispe med inn og ut av døra si en gang i din verden?

Tispeeiere skal bære hunden inn i bilen og kjøre langt til skogs?

Nabobikkja har neppe fått med seg at Nico har løpetid fordi hun går i nabolaget, han har fått med seg at hun har løpetid fordi han lufter seg selv i hagen VÅR. Hele året...

Og helt ærlig så hadde det vært ett fett om han ikke var der ellers, for det er ikke greit å lufte bikkja ved å slippe den ut og sette seg foran tv daglig.

Kall meg gjerne trangsynt og kunnskapsløs.

Ingen av de andre hannhundene i området ser ut til å være plaget forøvrig ( jeg tror ikke han er plaget heller, han er bare mer interessert enn før hvor han var redd Nico ) , og jeg tenker at det er godt du tydeligvis bor i et lite befolket område.

Hannhunder i byen må nemlig lære seg å takle sånt rimelig kjapt, og merkelig nok gjør de aller aller fleste det.

Mine hannhunder tok heis 11 etasjer ned med løpetispe flere ganger. Såpass forventer jeg at de takler..

Selv lille kåte Jonas. Men han er vokst opp i byen og vet at løpetid ikke er en unnskyldning for ikke å oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hvor har jeg sagt noe om det du beskriver der, @Mud? Fint om du legger fra deg disse hersketeknikkene, jeg har aldri uttalt noe slikt.

Jeg hadde ikke tolerert at en hund kom over på min tomt så hyppig og over så lang tid, hvorfor reagere så sterkt nå? Det er visse deler av norsk lov hundeeiere må forholde seg til, og er forholdet så alvorlig som du skisserer så burde du ha tatt dette mye mer alvorlig for lenge siden. En høyløpsk tispe fortjener ikke å bli voldtatt heller, tross alt.

Så du kan mene så mye og mangt om mine hunder og om meg, men jeg tror nok at jeg har fått nok av mobbesonen for en god, god stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle omtrent tro at eiere med tisper bryr seg null og nada om omgivelsene sine. Her jeg bor virker det heldigvis ikke som folk flest har store problemer, hverken med løpetisper eller horny hannhunder :D

Nei, dette er da virkelig ikke noe problem i dag, da de fleste ikke lar bikkjene sine flakse rundt på egenhånd.

Nei, jeg sender ikke ut nabovarsel (da hadde vel naboene trodd/fått bekreftet at jeg var gal) og har vel kun en gang eller to opplevd at hanhunder har funnet vegen hit, da drevere med for dårlig jaktlyst ;)

Og det er jo heller ikke slik at løpetisper ikke kan ferdes utendørs uten å bli overfalt. Og nei, de lar seg sjelden pare ut over maks en uke. Selv om mange står som påler for kjente hunder omtrent fra dag en, betyr det ikke at de lar seg pare. Og i hvert fall ikke av fremmede hanner. Jeg jakter faktisk med tispene første uka, aldri vært noe problem det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fasinerende hvordan dere kan være så uenige :| Man tar ikke løpetidstispa si ut for å "friste" hannhunder, man går nemlig ut fordi hunder som oftest trenger og FORTJENER aktivitet - uansett om de løper eller ei.. Norge er et fritt land med regler som heldigvis sier at man kan gå ut når man vil, uten å bli overfalt av hannhunder (eller andre hunder forøvrig). Det er ikke alltid at dette praktiserer, men det er slik reglene er, og da er det lov å komme med "dette er ikke greit" mot andre eiere. Er man heldig så møter man de samme, og da husker de deg fra sist gang! :innocent:

Men jeg blir aldri overrasket over hundeeiere, for jeg har virkelig falkeøyne, og unngår alle hunder jeg kan, men likevel så klarer enkelte mennesker liksom aldri å ha kontroll på hundene sine.. Ikke på 100 meter engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg synes det er fasinerende hvordan dere kan være så uenige :| Man tar ikke løpetidstispa si ut for å "friste" hannhunder, man går nemlig ut fordi hunder som oftest trenger og FORTJENER aktivitet - uansett om de løper eller ei.. Norge er et fritt land med regler som heldigvis sier at man kan gå ut når man vil, uten å bli overfalt av hannhunder (eller andre hunder forøvrig). Det er ikke alltid at dette praktiserer, men det er slik reglene er, og da er det lov å komme med "dette er ikke greit" mot andre eiere. Er man heldig så møter man de samme, og da husker de deg fra sist gang! :innocent:

Men jeg blir aldri overrasket over hundeeiere, for jeg har virkelig falkeøyne, og unngår alle hunder jeg kan, men likevel så klarer enkelte mennesker liksom aldri å ha kontroll på hundene sine.. Ikke på 100 meter engang..

Selvfølgelig skal tisper mosjoneres, akkurat som alle andre hunder skal mosjoneres og aktiviseres, det er jo helt likegyldig av løpetid eller ikke. Poenget er at man kan ta litt hensyn, det koster veldig lite og det er akkurat like dumt å angripe hannhundeiere når man knapt tenker over hvordan man legger opp løpet selv som å legge all skyld på tispeeiere som gjør alt galt. Vi har begge like mye ansvar, både i, under og etter løpetider.

Ingen trenger å begrense seg, men man kan vise hensyn. Er det så forbannet vanskelig å gjøre? Det virker nemlig slik i denne tråden, det er jo åpenbart mange som har det vanskelig i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg sagt noe om det du beskriver der, @Mud? Fint om du legger fra deg disse hersketeknikkene, jeg har aldri uttalt noe slikt.

Jeg hadde ikke tolerert at en hund kom over på min tomt så hyppig og over så lang tid, hvorfor reagere så sterkt nå? Det er visse deler av norsk lov hundeeiere må forholde seg til, og er forholdet så alvorlig som du skisserer så burde du ha tatt dette mye mer alvorlig for lenge siden. En høyløpsk tispe fortjener ikke å bli voldtatt heller, tross alt.

Så du kan mene så mye og mangt om mine hunder og om meg, men jeg tror nok at jeg har fått nok av mobbesonen for en god, god stund nå.

Jeg reagerte overhodet ikke voldsomt, jeg kom med en komentar i AN og fikk beskjed om at det uansett var mitt ansvar. DA reagerte jeg.

Bikkja er stort sett lite til bry ( han er verre når han står bindt ute og bjeffer til alle døgnets tider ) så jeg bryr meg svært lite om at han henger der nå som vi ikke har kaniner. Men nå som Nico løper er han med ett litt tøffere og da synes jeg det er på sin plass å si i fra at det ikke er greit og om at hvis MOT formodning noe skulle skje ( noe jeg gjentatte ganger har sagt at jeg ser på som usannsynlig ) er det økonomiske ansvaret ikke mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal tisper mosjoneres, akkurat som alle andre hunder skal mosjoneres og aktiviseres, det er jo helt likegyldig av løpetid eller ikke. Poenget er at man kan ta litt hensyn, det koster veldig lite og det er akkurat like dumt å angripe hannhundeiere når man knapt tenker over hvordan man legger opp løpet selv som å legge all skyld på tispeeiere som gjør alt galt. Vi har begge like mye ansvar, både i, under og etter løpetider.

Ingen trenger å begrense seg, men man kan vise hensyn. Er det så forbannet vanskelig å gjøre? Det virker nemlig slik i denne tråden, det er jo åpenbart mange som har det vanskelig i hverdagen.

Jeg vil si at @Mud viste hensyn da hun pratet med naboen, isteden for å ringe rett til feks viking.. Men når de bare slipper hunden ut igjen, så er jeg faktisk litt usikker på hvor mange ganger jeg hadde leid hunden tilbake før jeg hadde ringt.

Det er stor forskjell (synes jeg) på eiere som kommer løpende etter dyret (her hannhund som løper mot løpetispe) og gjør alt for å få hunden under kontroll vs de som står hundre meter unna og bare ser på et "overfall" og roper halvhjertet på Fido, som ikke kommer.

Det er også stor forskjell på hannhunden som klarte å stikke en gang til naboen, og den som "bor" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om både tispe-eiere og hannhund-eiere har kontroll på dyrene sine, så er det sjelden problem om en tispe løper i nabolaget eller andre steder. Jeg har aldri hatt problemer med naboene mine ift denslags - og mange rundt meg har hannhunder. En nabo i gate nær ved vil gjerne vite når mine løper, for hans hannhund er en kåtpeis som kobler ut all dressur ved fert av løpetisper, og da lar de være å gå i "gata mi" når mine høyløper, og jeg lar være å gå i "gata hans". En annen i samme gate her sliter med at hans hannhund blir anorektisk når tispene mine løper, men han har forøvrig full kontroll på dyret.
Å la være trene med hundene pga løpetid er uaktuelt. Tre uker uten løpeturer med frk Setter feks, ville fått oss alle til å gå på veggen her. Og jeg ser ingen grunn til å ikke løpe på stier der det er helårs båndtvang fordi en eller annen idiot kan finne på å slippe hunden sin. Tre hendelser de siste 10 årene med kåte hannhunder uten kontroll (to av dem på Ladestien - der det altså er helårs båndtvang også for hannhunder) er ikke avskrekkende ift antall, men eksempler på at det ikke alltid er like lett å bare dytte dem unna med foten. (Hvilket altså var poenget med eksemplene).
På 70-og 80-tallet husker jeg at der lå en skokk med løse hannhunder i hagen vår (på landet) når en av tispene våre løp. I dag hadde jeg ikke akseptert denslags, men ringt falken. Det skal være mulig å gå ut av sitt eget hjem med sin egen hund i kobbel, uten å bli overfallt.

Jeg har selv hatt hannhunder - to av dem hormontroll (derav en labrador). Men ansvaret for å ha kontroll over dem var mitt - som eier. Ikke en tilfeldig fremmed med tilfeldigvis løpetispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor og går tur på et ganske populært turområde i Trobdheim (estenstadmarka)- vi går de samme turene når hun har løpetid som ellers, men har faktisk aldri opplevd og få hannhunder som er parringsklare etter oss.. Om det hadde kommet en svær parringsklar hannhund og hivd seg over tispa mi vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde gjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hendt at store ekle hanhunder har kastet seg over den snertne aussie-frøkna her, og da har jeg endt det hele veldig fort ved å kaste meg over hanhunden, dra han vekk og si "NEI!" eller lignende. De ble tidlig interessert i henne, og jeg mistenker at streng-heten min har blitt overført på henne for nå blir hun forbanna selv om hunder hopper opp på henne :P Hun gir de et kjapt og kontant "NEI!" på hundespråket rett og slett :P Hun får i 90% av tilfellene full respekt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slipper løpetispene våre på lik linje som hannhunden, nemlig så lenge vi har kontroll. Om lydigheten på bikkjene er på plass, har det jo virkelig ikke noe å si om det er en løpetispe eller en hannhund. At mine løpetisper er i bånd gjør ikke at alle andres kåte hannbikkjer blir lydigere. Så her får tispene løpe løse uten at vi får dårlig samvittighet for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de ti årene jeg hadde hannhund er det faktisk bare to ganger han oppførte seg helt tulling rundt løpetid. Men det var jo da mitt ansvar å ha kontroll på han.

Samme nå når jeg har tispe. Jeg må passe på at hun ikke er ute alene, men jeg går tur med henne akkurat som før, bare at hun ikke får gå løs i den perioden.

Det viktigste er vel at man passer på den hunden man har uansett kjønn? Men jeg skjønner absolutt at det er slitsomt når man får besøk utenfor huset hele tiden. Tror jeg hadde tatt med løshunden og bundet den ett annet sted da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...