Gå til innhold
Hundesonen.no

Varebil og hund


Alvira
 Share

Recommended Posts

Hei sonenfolk!

Jeg har akkurat kjøpt meg ny bil, en Peugeot Partner 2011. Endelig er tiden med å kjøre div vrak over :D Den har hel skillevegg med et plexiglassvindu. Spørsmålet mitt er, hvordan skal jeg sørge for lufting bak til gullebarna? Jeg vet at å fjerne vinduet er "ulovlig" (jeg fikk det heller ikke til). Er eneste løsning da å borre luftehull?

Er det noen som har noen smarte løsninger, vis meg gjerne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde lufte hull på min gammle Combo... Hadde vel 5 hull med en diameter på 10 cm tror eg... Interesert i å kjøpe bur som passer perfekt i bilen?

Det er vel strengt tatt ikke lov å lage så store luftehull, blir du stoppet vil du få problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppet to ganger med den bilen og hullene ble aldri kommentert på. Når det ikke er vinduet bak i bilen som kan åpnes, er det desverre dårlige luftemuligheter ute å lage hull.

Ang bur, buret er så stort at det tar ca all plassen bak i bilen, greit å kunne åpne bakluken uten at hundene kommer ut...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fungerte det bra?

Ja, jeg vurderer bur - men har tre svære hunder (st. Bernad, Bullmastiff og shafer) så vet ikke helt om det er vits? :)

Hvorfor er det ingen vits selv om du har store hunder?

I et godt tilpasset bur sitter de tryggere enn de gjør løse bak i en Partner. Ved et sammenstøt risikerer du at de slenges rundt, og går døren opp, risikerer du å ha løse hunder langs veien. Dette var vel nylig tilfelle med en Basenji om jeg ikke tar helt feil.

Går det ikke å skifte plexiglasset med gitter? Eller er ikke dette lov heller?

Ville kanskje tatt en samtale til Biltilsynet og sjekket hva som var greit og ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fungerte det bra?

Ja, jeg vurderer bur - men har tre svære hunder (st. Bernad, Bullmastiff og shafer) så vet ikke helt om det er vits? :)

Hvorfor er det ingen vits selv om du har store hunder?

I et godt tilpasset bur sitter de tryggere enn de gjør løse bak i en Partner. Ved et sammenstøt risikerer du at de slenges rundt, og går døren opp, risikerer du å ha løse hunder langs veien. Dette var vel nylig tilfelle med en Basenji om jeg ikke tar helt feil.

Går det ikke å skifte plexiglasset med gitter? Eller er ikke dette lov heller?

Ville kanskje tatt en samtale til Biltilsynet og sjekket hva som var greit og ikke.

For ikke å snakke om at så store hunder kan (uforvarende) gjøre ganske mye skade på hverandre i en kollisjon... Ville definitivt investert i en bur-ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompelus: står det på bein?

Sånn ellers ang bur. Jeg skriver at jeg vurderer det, ikke at jeg har slått det helt fra meg :) Jeg er fullstendig klar over alt dere skriver, jeg vil bare finne den optimale løsningen for meg og mine hunder :)

Er det noen som vet hvor store hull det er lov å lage? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på bein nei, valgte å utnytte høyden. Har ikke lagt buret ut for salg noen steder, bare vurder å selge det sa eg vurdere å kjøpe en helt annen type bil og da ville burdet utnytte plassen dårlig... Om du vil så kan du jo se på det, bor i Bergen eg og.. (Det er et to år gammelt Kela bur med skillevegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på bein nei, valgte å utnytte høyden. Har ikke lagt buret ut for salg noen steder, bare vurder å selge det sa eg vurdere å kjøpe en helt annen type bil og da ville burdet utnytte plassen dårlig... Om du vil så kan du jo se på det, bor i Bergen eg og.. (Det er et to år gammelt Kela bur med skillevegg). 

Hva er str på buret? Hvis du bestemmer deg for å selge og TS ikke skal ha det vet jeg om en som trenger nytt bur til to store hunder i Bergen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på bein nei, valgte å utnytte høyden. Har ikke lagt buret ut for salg noen steder, bare vurder å selge det sa eg vurdere å kjøpe en helt annen type bil og da ville burdet utnytte plassen dårlig... Om du vil så kan du jo se på det, bor i Bergen eg og.. (Det er et to år gammelt Kela bur med skillevegg).

Ja, kan gjerne tenke meg å ta en titt! Har du tenkt på pris? Sender du PM med tlfnummer så kan vi avtale noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke lov å lage så store luftehull, blir du stoppet vil du få problemer.

Og det lurer jeg på hvor folk har fra?

Min har 4 store hull, gått igjennom 2 EU-kontroller uten problemer, vært på flere verksted uten at noen har sakt noe, og vært på kontroll hos biltilsynet uten at noen har kommentert hullene i det hele tatt.

Om sommeren sliter jeg med varm bil. Noen dager kan jeg rett og slett ikke kjøre. På de verste dagene der vi har måttet kjøre har jeg kjørt på med burvifter, vinduer på vidt gap (får åpna ene bakvinduet litt), våte håndkler de ligger på + mye stopp og vann. Ikke enkelt i det hele tatt :/

EDIT: jeg har Ford Transit Connect

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen vits selv om du har store hunder?

I et godt tilpasset bur sitter de tryggere enn de gjør løse bak i en Partner. Ved et sammenstøt risikerer du at de slenges rundt, og går døren opp, risikerer du å ha løse hunder langs veien. Dette var vel nylig tilfelle med en Basenji om jeg ikke tar helt feil.

Går det ikke å skifte plexiglasset med gitter? Eller er ikke dette lov heller?

Ville kanskje tatt en samtale til Biltilsynet og sjekket hva som var greit og ikke.

Jeg har byttet ut plexiglasset i varebilen med gitter, og dette var godkjent av vegvesenet/biltilsynet. (Den har blitt EU-godkjent i ettertid).

Så jo, det er lovlig. :) Men er nok noen regler rundt det. Fikk en mekaniker som var klar over disse reglene til å bytte ut ruta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan høre på merkeverksted om muligheten for å bytte vegg. Det er helt idiotisk det der. Alle Berlingo/Partner etc kommer til Norge med gitter. De blir så kjørt til Drammen hvor mellomveggen blir byttet med comfort vegg før bilen går ut på makedet. Altså ekstra kostnad helt unødvendig. Evt kan du kanskje montere takluke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan høre på merkeverksted om muligheten for å bytte vegg. Det er helt idiotisk det der. Alle Berlingo/Partner etc kommer til Norge med gitter. De blir så kjørt til Drammen hvor mellomveggen blir byttet med comfort vegg før bilen går ut på makedet. Altså ekstra kostnad helt unødvendig. Evt kan du kanskje montere takluke?

Litt OT, men kan man ikke velge dette selv på disse bilene?

På VW Caddy kan man nemlig velge hvilken type vegg man vil ha. Bilen jeg bestilte var med komfortvegg og gitter.. (+ takvifte selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,du kan velge det selv om ikke bilen allerede er tatt inn til Norge og kjørt ut til forhandler,da er veggen også byttet som standard. Men om du skal ha ny importbil kan du velge vegg. Du kan jo selvsagt også få byttet ut comfortveggen :/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,du kan velge det selv om ikke bilen allerede er tatt inn til Norge og kjørt ut til forhandler,da er veggen også byttet som standard. Men om du skal ha ny importbil kan du velge vegg. Du kan jo selvsagt også få byttet ut comfortveggen :/

Aha, snodig at de bytter på biler sånn uten videre. Men de fleste varebiler blir vel brukt av håndtverkere eller lignende der behovet temperaturregulering i varerom er mindre viktig enn å holde varmen i kupeen om vinteren :P

Men kjipt for oss hundeeiere da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende regler for skillevegg, her er svaret jeg fikk fra vegvesenet:

Hei

Det kan borres hull i plexiglasset. Det finnes ingen standarder på dette hva angår dimensjoner og avstander.

Plexiglassets bæreevne vil reduseres som en følge av dette, men det stilles ingen spesifikke krav til bæreevne i denne del av veggen.

Utover dette tillates det ikke gjort endringer på skilleveggen av noen form, glasset må for eksempel ikke fjernes.

Alternativt kan gitter settes inn i stedet for plexiglass.

Vi viser til Tollvesenets avgifts rundskriv, side 19 «varebil klasse 2»

http://toll.no/upload/aarsrundskriv/2015/2015engangsavgiftendeligpr010115II.pdf

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende regler for skillevegg, her er svaret jeg fikk fra vegvesenet:

Hei

Det kan borres hull i plexiglasset. Det finnes ingen standarder på dette hva angår dimensjoner og avstander.

Plexiglassets bæreevne vil reduseres som en følge av dette, men det stilles ingen spesifikke krav til bæreevne i denne del av veggen.

Utover dette tillates det ikke gjort endringer på skilleveggen av noen form, glasset må for eksempel ikke fjernes.

Alternativt kan gitter settes inn i stedet for plexiglass.

Vi viser til Tollvesenets avgifts rundskriv, side 19 «varebil klasse 2»

http://toll.no/upload/aarsrundskriv/2015/2015engangsavgiftendeligpr010115II.pdf

Da er det bare å borre noen gigahull da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk raskt svar hos vegvesenet! Kan også høre med en mekaniker om å fått AC system/split system front/bak, slik at du har 2 klimasoner. Trur det kan være enklere enn å bytte bil som enkelte mener ^_^ Lykke til! Og håper du finner en løsning som passer deg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...