Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som kan hjelpe/berolige? Veterinærvakta mener det ikke er akutt.


Recommended Posts

Har en 10 år gammel rottweiler hannhund som siden i fjor sommer har hatt noen problemer. Det startet med at han fikk våteksem på ryggen og hodet/kinnet. Han gikk på antibiotika samt kortison i 10 dager. En liten uke etter kuren var avsluttet så var det fortsatt ingen bedring, han ble bare verre. Så da ble det fjernet mere pels + en del betent og død hud også fikk han ny kur med antibiotika og kortison. Han ble til slutt bedre og sårene grodde sakte men sikkert. Midt oppi det hele så gikk han ned en del i vekt samt at jeg merker at han har blitt gammel på flere områder; mindre aktiv, ikke int i tispe med løpetid og muskelsvinn. 3 uker etter den siste kuren var avsluttet så kom jeg hjem til en hund som hadde tisset inne for første gang siden han var valp samt at han hadde en veldig hoven penis og kulene ved rota var kjempestore og harde. Dette varte i ca ett døgn og så gikk det over. Men drikkelysten fortsatte å stige og han måtte ut på do mye oftere enn før. Jeg tok han med til veterinær som sjekket for en rekke nyresykdommer, diabetes, cushings, leversykdommer og hjertefeil. Alle prøver var helt fine. Merket også at hunden etter noen uker begynte å bli seg selv igjen.

Men nå så ser det ut som hele greia har startet på nytt. For et par uker siden så la jeg merke til at pelsen på ryggen (over nyrene) hadde blitt slitt/tynnere. Så ut som han hadde kødd seg en del. Jeg barberte vekk pelsen på området men fant ingen sår. Og i går kveld når jeg kom hjem fra jobb så var plutselig penisen hoven igjen (samme som sist) og når jeg kom hjem fra jobb i kveld så hadde han tisset inne. I ettermiddag/kveld så har han tisset inne hele 5 ganger. Han sier ikke i fra at han må selv om jeg er hjemme.

Symptomene han har akkurat nå:

Hoven penis

Veldig store og harde kuler ved roten

Veskeansamling i buken eller evt konstant full blære

Slapp, apatisk

Klarer ikke holde seg, det bare kommer uten at han kan kontrollere det

Jeg ringte vakta for jeg begynner å bli redd for at det er noe med nyrene men de mente at så lenge det kommer noe ut, les urin, og at han klarer å stå på bena så er det ikke en akuttsak

Noen som har råd til meg eller som kan berolige meg om at det går bra til jeg kan dra med han på mandag?

Er forberedt på å la han slippe hvis han er alvorlig syk, men jeg avliver ikke en hund uten å vite HVA som er galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har normal veterinærvakt i trondheim, men det er sjelden man kommer til en klinikk som gidder hjelpe dessverre. Vi var hundre prosent sikker på at ene fosterpusen vår skulle dø. 2 uker gammel, men ingen hjelp. Det fikk bare gå naturens gang.

Mitt beste tips, ring igjen og krev å få komme inn. Ellers søker du opp nr privat til din normale veterinær og sender en melding og sier at du ikke får hjelp via vetvakt... Du kommer høyst sannsynlig ikke gjennom hos vakta uansett dessverre :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gamle tispe hadde tilsvarende symptomer (men ikke hoven penis, selvfølgelig); væske i buken, inkontinent, slapphet, smerter osv, og hun hadde akutt pankreatitt som utviklet seg til peritonitt (bukhinnebetennelse), og hun måtte vi la slippe etter et par dager etter at hun kom hjem fra Jeløya (hun ble akuttinnlagt), da det bare ble verre og verre og hun responderte ikke på behandling. :(

Hun gikk fra frisk som en fisk til dødssyk i løpet av et døgn, og jeg hadde insistert på å få hunden sjekka av veterinær så snart som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at det er mulig å tisse så mye som han gjør. Må ut med han ca hvert kvarter og han tisser da samme mengde som han gjør til vanlig. Slik har det vært siden jeg kom hjem i 5 tiden. Jeg skjønner ikke hvor alt kommer i fra?? I dag har han ikke drukket nå mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likehet med andre ville jeg institert kraftig på å få komme til akutttime. Be de, skriv i journalen, at du vurderer at hunden er akutt alvorlig syk og at de nekter deg komme. Tross gjentatte henvendelser. OM det er akutt, eller kunne ventet til i morgen, får de så vurdere og ingenting er bedre enn at du tar feil.

PS. Håper inderlig det går bra med hunden din nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Dyrevernloven har en veterinær plikt til å hjelpe syke og skadde dyr, er det ikke slik??

jeg hadde KREVD å fått hunden sjekka ut og evt truet med å klage inn veterinæren for å gripe inn...

god bedring til hunden, håper du når inn hos veterinæren

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått i natt med han?

Utrolig at veterinærvakten nekter slik de gjør, på å ville sjekke en hund. Selv ville jeg nok forlangt å få komme inn, hadde nok slengt på at hunden slet med å tisse og så vidt klarte stå på bena. Og i ettertid hadde jeg nok meldt i fra om veterinærvaktens manglende interesse for å hjelpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Dyrevernloven har en veterinær plikt til å hjelpe syke og skadde dyr, er det ikke slik??

jeg hadde KREVD å fått hunden sjekka ut og evt truet med å klage inn veterinæren for å gripe inn...

god bedring til hunden, håper du når inn hos veterinæren

De plikter å hjelpe de som trenger det, ja, men de er ikke pliktig til å hjelpe alle til alle døgnets tider om det ikke er akutt. Nå vet jeg ikke hva som er tilfellet i akkurat denne saken siden jeg ikke er vetrinær, men det er helt vanlig at vakta ikke rykker ut med mindre det er høyst nødvendig, spesielt på kveld/natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...