Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden gikk til angrep og bet av øret til kvinne


bardmand
 Share

Recommended Posts

Jeg likte bildeteksten... "DOGO CANARIO: Rasen er en utmerket brukshund med en rekke egenskaper, blant annet som vakthund. Den kan dessuten bli en god familiehund for erfarne hundefolk. KILDE: WIKIPEDIA FOTO: Knight's Kennel"

Er litt uklart om det er en eller to hunder som har angrepet, siden begge var i bånd og den ene av de to slet seg. Men så lenge de var i bånd og den slet seg ved et uhell, kan kvinnen siktes for brudd på hundeloven?

Trist er det såklart uansett. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt sikkert tro at kvinnen kan siktes. Man plikter å ha kontroll på hunden sin, og bruker man et bånd som hunden sliter seg ut av, evt at man ikke klarer å holde igjen har man jo ikke kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte bildeteksten... "DOGO CANARIO: Rasen er en utmerket brukshund med en rekke egenskaper, blant annet som vakthund. Den kan dessuten bli en god familiehund for erfarne hundefolk. KILDE: WIKIPEDIA FOTO: Knight's Kennel"

 

Er litt uklart om det er en eller to hunder som har angrepet, siden begge var i bånd og den ene av de to slet seg. Men så lenge de var i bånd og den slet seg ved et uhell, kan kvinnen siktes for brudd på hundeloven?

 

Trist er det såklart uansett. :(

Ut fra artikkelen var det bare dogo'n som angrep..

Men jeg tenker at en mentalt god hund angriper ikke sånn uten videre, så enten har det skjedd noe mer eller så har ikke hunden livets rett :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ha så store muskelhunder hvis eneste bruksområde er vakt/vokt. Vi har boligalarmer og forsikringer. En sånn "tøff" muskelhund signaliserer egentlig bare at en mann har liten penis, men ikke penger nok til å kompensere med fin bil. Er det en kvinne som eier den skriker den angst og beskyttelsesbehov. [/generalisering]

Det er sikkert noen eierne av sånne hunder som er kunnskapsrike, ansvarsbevisste og flinke med hunden, men de fleste "sånne" hunder havner i hendene på folk som bare vil ha en tøff og skummelt utseende hund. Tro meg, jeg har kjent en del dårlige folk, og det er uten unntak denne typen hunder de velger. Jeg har _aldri_ sett en harry halvkriminell type med en mynde, spaniel eller retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra artikkelen var det bare dogo'n som angrep..

Men jeg tenker at en mentalt god hund angriper ikke sånn uten videre, så enten har det skjedd noe mer eller så har ikke hunden livets rett :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men det står da flere steder at "hundenE angrep"? Og bildeteksten på siste bilde sier også at begge hundene ble avlivet. Så jeg ble heller ikke helt klok på om det bare var Dogoen eller begge... *forvirret*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt sikkert tro at kvinnen kan siktes. Man plikter å ha kontroll på hunden sin, og bruker man et bånd som hunden sliter seg ut av, evt at man ikke klarer å holde igjen har man jo ikke kontroll.

Man kan dessverre aldri garantere at et bånd ikke glipper eller ryker, uansett størrelse hund, bånd eller eier. Problemet er jo bare når det skjer i slike situasjoner. Jeg har også hatt en rimelig solid sele som plutselig røk, midt ute på et sauejorde. Ikke særlig kult, heldigvis oppdaget ikke Odin sauene før jeg fikk tak i ham igjen...

Ut fra artikkelen var det bare dogo'n som angrep..

Men jeg tenker at en mentalt god hund angriper ikke sånn uten videre, så enten har det skjedd noe mer eller så har ikke hunden livets rett :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er en ganske tung vakthund, og en fremmed var inne på hundens revir (selv om den ikke bodde der, om hunden tilhørte sønnen og hun passet ham har den nok vært der nok til at stedet er "hans"), det kan være nok. Og artikkelen sier jo lite om hva hunden hadde gjort den siste timen annet enn å gå tur ("på jakt"?). Men unnskyldningen om at han har fått hoppe og hilse, og at det har gått over til angrep, synes jeg var litt tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dessverre aldri garantere at et bånd ikke glipper eller ryker, uansett størrelse hund, bånd eller eier. Problemet er jo bare når det skjer i slike situasjoner. Jeg har også hatt en rimelig solid sele som plutselig røk, midt ute på et sauejorde. Ikke særlig kult, heldigvis oppdaget ikke Odin sauene før jeg fikk tak i ham igjen... Det er en ganske tung vakthund, og en fremmed var inne på hundens revir (selv om den ikke bodde der, om hunden tilhørte sønnen og hun passet ham har den nok vært der nok til at stedet er "hans"), det kan være nok. Og artikkelen sier jo lite om hva hunden hadde gjort den siste timen annet enn å gå tur ("på jakt"?). Men unnskyldningen om at han har fått hoppe og hilse, og at det har gått over til angrep, synes jeg var litt tynn.
Men det fritar deg ikke for ansvaret om hunden skambiter noen? Edit: Hadde han tatt sau hadde du stått ansvarlig da også, vil jeg tro.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dessverre aldri garantere at et bånd ikke glipper eller ryker, uansett størrelse hund, bånd eller eier. Problemet er jo bare når det skjer i slike situasjoner. Jeg har også hatt en rimelig solid sele som plutselig røk, midt ute på et sauejorde. Ikke særlig kult, heldigvis oppdaget ikke Odin sauene før jeg fikk tak i ham igjen...

 

Det er en ganske tung vakthund, og en fremmed var inne på hundens revir (selv om den ikke bodde der, om hunden tilhørte sønnen og hun passet ham har den nok vært der nok til at stedet er "hans"), det kan være nok. Og artikkelen sier jo lite om hva hunden hadde gjort den siste timen annet enn å gå tur ("på jakt"?). Men unnskyldningen om at han har fått hoppe og hilse, og at det har gått over til angrep, synes jeg var litt tynn.

Altså, når en vedkommende står ute i gårdsplassen og ikke gjør noe, hunden kommer gående i bånd, så er det ikke vanlig blant vakthunder å bare gå til angrep sånn..

Det hadde vært helt annerledes hvis vedkommende kom gående inn i huset..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist for alle parter – jeg tviler ikke et øyeblikk på at det hundeeieren siteres på i artikkelen er sant (altså at hun er fryktelig lei seg og ikke forstår hvordan dette kunne skje). Og forferdelig for den stakkars damen som ble angrepet :(

For meg er det ikke tvil om at en hund som angriper slik som dette, ikke har livets rett.

Forøvrig lurer jeg på hvor alle de ufyselige muskelhundene egentlig er hen... Jeg har truffet flere dogo canario, boerboel osv., og alle har vært helt skjønne, sosiale og lydige hunder jeg aldri har følt meg utrygg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står da flere steder at "hundenE angrep"? Og bildeteksten på siste bilde sier også at begge hundene ble avlivet. Så jeg ble heller ikke helt klok på om det bare var Dogoen eller begge... *forvirret*

litt lengre ned står det at hun ga sin hund til naboen mens hun gikk å tok vekk dogoen, så det virker som det er bare den som faktisk angrep.

Stygg sak. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist for alle parter – jeg tviler ikke et øyeblikk på at det hundeeieren siteres på i artikkelen er sant (altså at hun er fryktelig lei seg og ikke forstår hvordan dette kunne skje). Og forferdelig for den stakkars damen som ble angrepet :(

For meg er det ikke tvil om at en hund som angriper slik som dette, ikke har livets rett.

Forøvrig lurer jeg på hvor alle de ufyselige muskelhundene egentlig er hen... Jeg har truffet flere dogo canario, boerboel osv., og alle har vært helt skjønne, sosiale og lydige hunder jeg aldri har følt meg utrygg rundt.

De løper rundt i parken utenfor her og jakter på miniatyrhunder til lunsj.

..neida. De fleste er ute og lufter eierne sine i bånd, når de ikke ligger inne og blir klødd på magen, men det er fortsatt sånn at folk flest som skaffer seg disse hundene ikke har verdens edleste hensikter med hundeholdet. En boligalarm, gode forsikringsavtaler og en mer passende hunderase ville vært en bedre investering for mange. Mulig mitt syn er farget av halvkriminelle idioter, men disse velger som sagt uten unntatt denne typen hunder. De vet ikke opp ned på hvordan en hund fungerer, men kjefter, rister i nakkskinnet, legger i bakken, røsker i halsbåndet og "freestyler" i oppdragelsen av dem. Mantraet er at det er viktig å vise bikkja hvem som er sjefen.

Jeg føler meg derfor ikke trygg når det kommer en sånn "lekepistol" med eieren på slep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De løper rundt i parken utenfor her og jakter på miniatyrhunder til lunsj.

..neida. De fleste er ute og lufter eierne sine i bånd, når de ikke ligger inne og blir klødd på magen, men det er fortsatt sånn at folk flest som skaffer seg disse hundene ikke har verdens edleste hensikter med hundeholdet. En boligalarm, gode forsikringsavtaler og en mer passende hunderase ville vært en bedre investering for mange. Mulig mitt syn er farget av halvkriminelle idioter, men disse velger som sagt uten unntatt denne typen hunder. De vet ikke opp ned på hvordan en hund fungerer, men kjefter, rister i nakkskinnet, legger i bakken, røsker i halsbåndet og "freestyler" i oppdragelsen av dem. Mantraet er at det er viktig å vise bikkja hvem som er sjefen.

Jeg føler meg derfor ikke trygg når det kommer en sånn "lekepistol" med eieren på slep.

Det der er tøys. De aller fleste som skaffer seg DC gjør det fordi de liker hundetypen og utseende. Og velger en hund de liker, når de først skal ha seg hund. Akkurat som deg. Jeg kjenner mange DC eiere som passer perfekt inn i fordommene du skisserer i tidligere innlegg, utseendemessig, og mange som er så langt fra du kan komme. Morsomt er det at enkelte av de med "heftigst" utseende (les tatoveringsspekkede black-metallere) tidligere hadde raser som chihuahua og borzoi :P

Selvsagt finner du også halvkriminelle idioter blandt eierene, og oppdretterene for den del. Derfor er det også ymse ute og går i rasen. I forhold til kvalitet og mentalitet :) Men de aller fleste er trivelige hunder, med tilsvarende eiere...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Stygg sak! :/

Reagerte litt på dette: "– Hundene forsøkte å treffe pulsåren på høyre side av halsen min. Der hadde jeg mange sår, sier hun fire dager før rettssaken starter." Jaha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg sak! :/

Reagerte litt på dette: "– Hundene forsøkte å treffe pulsåren på høyre side av halsen min. Der hadde jeg mange sår, sier hun fire dager før rettssaken starter." Jaha?

Rovdyr går ofte etter halspulsåren når de avlivet byttet sitt, så syns ikke det er overraskende at det er det hunder også vil gjøre. Kanskje en rar uttalelse, men med tanke på at hun hadde flere bitt i halsen så er det gjerne ikke å usannsynlig å tenke at det var dette hundene forsøkte på? Hunder er rovdyr de også, og instingtene om hvordan de skal avlive et bytte sitter nok dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av problemet med dogoen er at folk rett og slett ikke vet helt hva som kan bo i disse hundene, samt ymse mentalitet.

Har opplevd at noen oppdrettere promoterer dette som selskapshunder, og det er ikke uvanlig at oppdrettere avler på hunder med middels temperament. Så får man valper med dårlig/skummelt temperament, og en valpekjøper som tror de kjøper en selskapshund så har man ikke akkurat de beste forutsetningene for et godt hundehold med en slik type hund. Og ja, desverre tiltrekker ofte denne type rase seg feil type folk, men ikke alle som eier slike hunder er useriøse, kriminelle, eller kun på jakt etter en "skummel vakthund"? Kjenner faktisk at jeg blir litt fornærma av den genelariseringa der :P Min hund er en vakthund, ja, mange synes han ser skummelt ut, ja. Men han er også en utrolig lojal hund, kjempesnill med familien, han funker utmerket til lydighetstrening, funker greit til spor, kan både trekke og kløve. Så ja, han har flere bruksområder! Og de fleste jeg kjenner med denne type hund er seriøse folk, som har et godt og sunt hundehold. Ja, jeg vet om mange useriøse og noen kriminelle som har denne type hund og, men majoriteten er ikke slik!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...