Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltakelse av kastrerte hunder, presisering fra NKK


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 286
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, det er slett ikke alle veterinærer som ønsker en lovendring. Jeg har tatt min utdannelse i England, der "alt" skal kastreres, og dette er ikke et syn jeg ønsker å ta med meg tilbake til Norge. H

Forresten: i disse dager hvor hunderasene våre blir mer og mer plaget av innavl, så stiller jeg meg kritisk til å innføre rutinemessig kastrering av hunder. Avlsmaterialet står i fare for å bli betyde

Jeg må si at jeg er fortsatt litt uforstående for akkurat denne innføringen. Jeg forstår at man kan se på det som "juks" hvis en hannhund reagerer på tisper, og så snipper man litt og hunden blir

man kan vell fremdeles stille på uoffisielle stevner/konkurrere? :-)

jeg håper og tror at de som har rett på disp får disp :-) At de hundene som blir kastrert pga helse faktisk får disp men at de som kastrerer bare for å gjøre det kanskje må tenke seg om litt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi blir kastrat han, og han kommer til å gå i trening. Men det er jo litt kjipt da at dersom en av mine andre hunder får en skade så må jeg stille med en hund mindre i stedet for å ta med reserven. Det er jo ikke bare å ha en ekstra en i hans sted heller, for han er bare 3 så jeg vil ha de begge i 9-10 år.

Jeg ser egentlig ikke helt problemet jeg. Tenk på de som har én hund de konkurrerer med - er hunden skada så konkurrerer man ikke. Det er jo ikke verre enn det. Har du en skada hund, så MÅ du jo ikke stille i konkurranse heller? Ja, det er kjipt med skada hund, men hundekonkurranser er vel ikke livet om å gjøre liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

NKK er for det første - som alle andre - pålagt å følge norsk lov. Kastrering av friske hunder er forbudt. Disp. gis til hunder som er kastrert som følge av sykdom.

Å kastrere hund som mister fokus rundt løpetisper er å alternere med tanke på å bedre prestasjon og kommer da inn under dopingregelverket.

Det er ingen menneskerett å konkurrere. Det er gøy ja, men det er det å drive oppdrett også. Tippet det hadde blitt ramaskrik om noen begynte å hyle om hvor forferdelig det er at man ikke kan avle på E hofter. Man har jo kjøpt hunden for avl, brukt mye penger -kanskje importert - og så kan man ikke avle på den. Ikke kan man kjøpe ny hund heller for det har man ikke plass til. Tenk man må vente helt til den dør med å oppfylle opodretterdrømmen.

Eller man kjøper hund med epilepsi til samme formål.

Sånn er det å ha hund, og det er fortsatt sånn at om man vil ha en frisk hund så må man avstå fra å kjøpe valp. Da elimineres en del problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man et dårligere menneske fordi man har planer for hunden og ikke tar det med et smil når enda enda en hund man anskaffer seg ender i "ubrukelig"-bunken? For jeg vet jo strengt tatt ikke om jeg får innvilget dispensasjon før jeg har søkt. Og kastrasjon ved allergi er kanskje ikke helt standard prosedyre, så jeg er ikke overbevist om at jeg vil få innvilget noe som helst.

Ja, vi har et lovverk, men er det opp til Norsk Kennel Klubb å håndheve det? Og selv mener jeg at kastrasjon av hunder ikke er noe mer problematisk enn kastrasjon av katter. Eneste vesentlige forskjellen er at på det ene dyret er det normen og på det andre dyret er det forbudt. Det er jo rimelig ulogisk. Jeg er ikke for systematisk kastrering av hannhunder, men jeg ser ikke problemet med det og jeg synes NKK's eget regelverk er overflødig og rammer en del som kanskje ikke burde rammes.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har et lovverk, men er det opp til Norsk Kennel Klubb å håndheve det? Og selv mener jeg at kastrasjon av hunder ikke er noe mer problematisk enn kastrasjon av katter. Eneste vesentlige forskjellen er at på det ene dyret er det normen og på det andre dyret er det forbudt. Det er jo rimelig ulogisk. Jeg er ikke for systematisk kastrering av hannhunder, men jeg ser ikke problemet med det og jeg synes NKK's eget regelverk er overflødig og rammer en del som kanskje ikke burde rammes.

Som 2ne sier - de håndhever ikke loven, de forholder seg til den. For øvrig står det NKK helt fritt til å lage sine helt egne regler for deltakelse i konkurranser så lenge de ikke har regler som er dårligere enn det loven tilsier. Det er frivillig å delta på konkurranser, men vil man delta så må man forholde seg til de reglene NKK har bestemt.

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen med katter... man konkurrerer ikke med katter, mens kastrerte hannhunder kan ha en konkurransefordel framfor ukastrerte hannhunder - DET ønsker man å forhindre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2ne sier - de håndhever ikke loven, de forholder seg til den. For øvrig står det NKK helt fritt til å lage sine helt egne regler for deltakelse i konkurranser så lenge de ikke har regler som er dårligere enn det loven tilsier. Det er frivillig å delta på konkurranser, men vil man delta så må man forholde seg til de reglene NKK har bestemt.

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen med katter... man konkurrerer ikke med katter, mens kastrerte hannhunder kan ha en konkurransefordel framfor ukastrerte hannhunder - DET ønsker man å forhindre.

Man "konkurrerer" (Utstilling) med katt også, men der er det egne kastratklasser. Kanskje noe å innføre i hundeverdenen også? Om kastrering ansees som prestasjonsfremmede eller whatever, så slipper de ukastrerte å konkurrere mot dem?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk ikke hva som er så fryktelig med disse reglene.... Ønsker man en avls/utstillings/prøvehund - så velger man ikke den i kullet som ikke har begge steinene helt nede ved 8 uker. Strengt tatt ikke heller fra et kull hvor noen tegner til å være krypt... Det KAN selvsagt skje at steiner som er nede smetter opp, men det er sjelden, og man har gjerne et forvarsel ved at steinen ikke er helt nede, men beveger seg litt mellom pung og lyske. SÅ da er man sikret en hund med baller. Da er det bare de tusen andre variablene, som etter noen år avslører om bikkja er god nok til formålet, eller ikke...:P

Og hvis man på død og liv må velge en "einstein" valp, så kan du fortsatt stille på blodspor, LP og AG. Altså grener som ikke regnes som avlsvurdering. Jaktprøver feks, kan du ikke starte på med en krypt. Nettop fordi det ansees som avlsvurdering, og krypter uansett ikke skal avles på. Da får man kose seg med bikkja i skauen i steden :)

Og blir bikkjedyret, som man med viten og vilje har valgt seg ut, så håpløs å ha med en stein i buken, ja så får man tydligvis ikke starte på aktivitetsprøver lenger. Skikkelig krise, liksom :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "konkurrerer" (Utstilling) med katt også, men der er det egne kastratklasser. Kanskje noe å innføre i hundeverdenen også? Om kastrering ansees som prestasjonsfremmede eller whatever, så slipper de ukastrerte å konkurrere mot dem?

Nå handler ikke dette om utstilling (der FÅR man faktisk stille en balleløs hund, enn så lenge, merkelig nok), men LP/bruks/ag-konkurranser blir rammet av denne regelen, og det er visst fryktelig ille for de som har kastrert hannhundene sine fordi de synes det er litt interessant med tisper....

Og hvis man på død og liv må velge en "einstein" valp, så kan du fortsatt stille på blodspor, LP og AG.

Nei, det er akkurat det som har blitt problemet da sjø - at det brått ble vanskelig å få konkurrere i LP/Ag og slikt (aner ikke om det også gjelder blodspor) nettopp pga denne regelen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er akkurat det som har blitt problemet da sjø - at det brått ble vanskelig å få konkurrere i LP/Ag og slikt (aner ikke om det også gjelder blodspor) nettopp pga denne regelen :).

Bare hvis man velger å kastrere krypten ;) Så man VET at "velger jeg denne valpen, og senere velger å kastrere den, så blir det null LP og AG".... Uansett vet man at ved å velge en krypt valp, er sjansen for å få en utst/avls/jaktprøvehund, ganske liten...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Det å trene dyr, gjøres ofte med et mål for øye, er det som gir motivasjon.
For noen er målet å få en grei hverdagslydighet med gode passeringer av andre hunder.
For andre er motivasjonen å bli bedre enn en annen ekvipasje på et kurs.
Andre igjen har motivasjon i konkurranser.

Så er det de som bruker konkurranser som et verktøy for å se hvor langt de har kommet seg siden forrige gang. Konkurransene er da check point på veien, delmål.
Slik er kanskje vanskelig å forstå for de som ikke konkurrerer aktivt selv.

At NKK opptrer lite inkluderende er ikke overraskende.

En dag vil nok loven rundt kastrering fjernes, den har allerede myknet opp en del, så trenden vil mest sannsynlig fortsette i den retningen. Norge er ikke et typisk foregangsland, men kommer oftest dinglende etter til slutt.

Endret av Moderator
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv mener jeg at kastrasjon av hunder ikke er noe mer problematisk enn kastrasjon av katter. Eneste vesentlige forskjellen er at på det ene dyret er det normen og på det andre dyret er det forbudt.

Helt uenig. Før jeg fikk hund hadde jeg oppdrett av rasekatt, og gjennom mange år som katteeier (og utallige kastrerte katter) har jeg *aldri* opplevd problemer i forhold til kastrering, hverken fysisk eller psykisk. Hos hund derimot, har jeg sett flere tilfeller av f.eks. atferdsendring i negativ retning etter kastrering. Det er vel gjerne en grunn til at man ofte prøver Suprelorin før kirurgisk kastrering på hund - nettopp fordi resultatet er så uforutsigbart. Så for meg fremstår det som helt åpenbart at hunder og katter påvirkes veldig forskjellig av hormoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag vil nok loven rundt kastrering fjernes, den har allerede myknet opp en del, så trenden vil mest sannsynlig fortsette i den retningen. Norge er ikke et typisk foregangsland, men kommer oftest dinglende etter til slutt.

Nå vet jeg ikke hva du mener med myknet opp. Men det virker jo som veterinærer kan være ganske løsslupne ettersom det tydeligvis er et problem med hunder som kastrere under en lav sko.

Det kan ikke tenkes at NKK og Mattilsynet har sett på dette sammen og bestemt seg for å gjøre noe med det? Det er vel en grunn til at det er forbudt og at det nå økes til at det ikke er tillatt å delta på aktiviteter.

Dette er dog mine tanker, jeg vil gjerne høre hvorfor du tror at loven nok vil fjernes en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man et dårligere menneske fordi man har planer for hunden og ikke tar det med et smil når enda enda en hund man anskaffer seg ender i "ubrukelig"-bunken? For jeg vet jo strengt tatt ikke om jeg får innvilget dispensasjon før jeg har søkt. Og kastrasjon ved allergi er kanskje ikke helt standard prosedyre, så jeg er ikke overbevist om at jeg vil få innvilget noe som helst.

Ja, vi har et lovverk, men er det opp til Norsk Kennel Klubb å håndheve det? Og selv mener jeg at kastrasjon av hunder ikke er noe mer problematisk enn kastrasjon av katter. Eneste vesentlige forskjellen er at på det ene dyret er det normen og på det andre dyret er det forbudt. Det er jo rimelig ulogisk. Jeg er ikke for systematisk kastrering av hannhunder, men jeg ser ikke problemet med det og jeg synes NKK's eget regelverk er overflødig og rammer en del som kanskje ikke burde rammes.

Vi er mange her som har planer med hundene våre, og som har måtte plassere enda en hund i "ubrukelig"-bunken, flere av oss har hunder som ikke lar seg fikse med en enkel operasjon, og som har hunder som får forkortet livet av enten sykdom eller behandlingen, så ja.

Hunder er ikke katter. Vi har ikke det samme løshundproblemet som vi har med løskatter. Med tanke på hvor vanlig det har blitt å kastrere hanner, så syns jeg det er på tide at NKK presiserer at kastrering uten at det foreligger en sykdom som grunn til kastreringa, vil gjøre at man ikke har lov til å konkurrere innenfor deres system.

Endret av Moderator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er fortsatt litt uforstående for akkurat denne innføringen.

Jeg forstår at man kan se på det som "juks" hvis en hannhund reagerer på tisper, og så snipper man litt og hunden blir "vanlig" og man dermed begynner å vinne konkurranser. Men det er jo alltid noen som vil ha noen fordeler enn andre.. Jeg tenker også at hvis hunden har det problemet, så vil det sikkert være flere problemer i sekken og ikke nødvendig quickfix.

Jeg skjønner at man kan holde de utenom prøvene som regnes har et avlsformål. Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan delta på LP og AG. Kan det ikke være fint å ha en sport som er åpen for alle? og de nedre klassene går ofte mer på fører enn nødvendigvis potensialet i hunden..

Jeg skjønner også argumentasjonen at noen hevder at dette er arvelig. Men mye annet er arvelig også. Og det vil jo stoppe seg selv. En hund som er kastert vil uansett ikke kunne brukes i parring uansett hvor mye den vinner. Og jeg tror ingen bruker en bror eller ei søster av en hund som vinner mye i LP eller AG, hvis ingenting annet er på plass i kullet.

Jeg skjønner også at NKK vil ta en stilling til norsk lov, men hva med å heller gå inn aktivt og oppfordre dyrlegene til å faktisk følge norsk lov osv. Hvorfor skal man ekskludere folk fra å kunne delta? Har man ikke nok problemer med rekrutteringen av sporten?

Så slik jeg ser det, så tror jeg ikke dette er noe oppdrettere kommer til å ta så veldig nøye. Det kommer bare til å bli solgt flere ubrukelige hunder..

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg lurer litt. Jeg opplever ikke at tjenestehundmiljøet eller bruksmiljøet har probelmer med store hormoner på bikkjene, og det er ganske driftige hunder generellt.

Men problemet innen LP virker være veldig "stort" når jeg leser i div fora. Da lurer jeg jo på om det er en trend?

SKK har forresten strammet inn regelverket igjen etter at de har hatt det ganske "løst" i noen år.

SBK hadde det også slik i flere år, fikk jeg høre, at kastrater og krypte hunder ikke fikk delta på bruks SM. Trooor ikke det har det regelverket lengre. Men finner det ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der, @JeanetteH

En del tjenestehunder blir vel kastrert? Men jeg tenker at feks politihunder ikke skal jobbe så tett på andre hunder at det egentlig blir noe stort problem med intakte hannhunder. Hva de gjør med tispene vet jeg ikke. Med dette mener jeg ikke eller sier jeg ikke at det er umulig for LP- og brukshunder å lære å jobbe med løpetisper i nærheten, men jeg vil tro at politihunder har et litt annet "arbeidsmiljø" med mindre hundetetthet, rett og slett. Dessuten så har jeg forstått det som at kastrerte hanner rett og slett blir mindre gode tjenestehunder.

Førerhunder blir ihvertfall rutinemessig kastrert (også tispene), og det er jo helt logisk.

Jeg vet ikke om det er en trend, eller om tispeeiere tok mer hensyn tidligere. For 20+ år siden så holdt tispeeiere seg borte fra trening og konkurranser så lenge hunden hadde løpetid. Det gjør de ikke nå lenger.

*****************

Jeg kunne godt ha tenkt meg at de gjorde forskjell på reglene for tisper og hannhunder. Humørsvingningene som kan komme i forbindelse med syklusene til tispene, og ikke minst innbiltheten, kan gjøre trening ganske problematisk for enkelte store deler av året. Personlig synes jeg det må være mye verre å "bare trene bort" enn hannhunders evne til å kontrollere seg rundt tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der, @JeanetteH

En del tjenestehunder blir vel kastrert?

Når jeg sier tjenestehunder så tenker jeg politi/forsvar/toll/redningshunder o.l. Og ja, det forventes at de skal kunne jobbe uansett om det er andre hunder tilstede eller løpetid. Og nei, jeg opplever egentlig at de bare kastreres ved sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg lurer litt. Jeg opplever ikke at tjenestehundmiljøet eller bruksmiljøet har probelmer med store hormoner på bikkjene, og det er ganske driftige hunder generellt.

Men problemet innen LP virker være veldig "stort" når jeg leser i div fora. Da lurer jeg jo på om det er en trend?

Jeg vet om hundeinstruktører i konkurranselydighet som anbefalte at spesielt hannhunder kastreres forebyggende, og ga stadige råd og hyllester til kursdeltakerne om hvor fantastisk bra kastrering er for hunden og treningen. Jeg mente absolutt at jeg begynte å se en trend slik du peker mot her. Av den grunn synes jeg det er innmari bra å lese at NKK tar grep. Tommel opp!

Red. Fjernet navnet på avdelingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om hundeinstruktører i konkurranselydighet som anbefalte at spesielt hannhunder kastreres forebyggende, og ga stadige råd og hyllester til kursdeltakerne om hvor fantastisk bra kastrering er for hunden og treningen. Jeg mente absolutt at jeg begynte å se en trend slik du peker mot her. Av den grunn synes jeg det er innmari bra å lese at NKK tar grep. Tommel opp!

Det har jeg også opplevd - og jeg kastrerte :icon_redface: I ettertid er jeg ikke overbevist om hvor lurt det egentlig var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant veterinærer så ser det ikke ut til at de er så veldig imot kastreringer, noe majoriteten innenfor det yrket har ymtet fra på i mange år, og tilogmed ønsket en endring av loven her.

Det er jo ikke selve kastreringen som er omtalt i regelverket, for det er fullt mulig å kastrere med chip.

Det er det kirurgiske inngrepet som er omtalt, og ikke ønsket.

Fra forskning.no

http://forskning.no/husdyr/2011/12/bor-hunden-kastreres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke selve kastreringen som er omtalt i regelverket, for det er fullt mulig å kastrere med chip.

Det er det kirurgiske inngrepet som er omtalt, og ikke ønsket.

Nei det er posetivt nevnt i antidopingregelverket:

Eksempel på tilstander der man ikke kan gi dispensasjon:

Medisinsk (kjemisk) kastrering av hannhund av atferdsmessige årsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...