Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltakelse av kastrerte hunder, presisering fra NKK


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 286
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, det er slett ikke alle veterinærer som ønsker en lovendring. Jeg har tatt min utdannelse i England, der "alt" skal kastreres, og dette er ikke et syn jeg ønsker å ta med meg tilbake til Norge. H

Forresten: i disse dager hvor hunderasene våre blir mer og mer plaget av innavl, så stiller jeg meg kritisk til å innføre rutinemessig kastrering av hunder. Avlsmaterialet står i fare for å bli betyde

Jeg må si at jeg er fortsatt litt uforstående for akkurat denne innføringen. Jeg forstår at man kan se på det som "juks" hvis en hannhund reagerer på tisper, og så snipper man litt og hunden blir

Men la oss si det skjer at han f. eks får en overproduksjon av hormoner på grunn av testikkelen i buken, da, og blir et monster å ha med å gjøre. Vi kan da fortsatt ikke delta hvis jeg kastrerer, siden dette tydeligvis ikke er en sykdom?

Får krysse fingrene for at det ikke blir noen problemer og at jeg slipper å kastrere da, siden dette tydeligvis er så strengt. Selv om jeg kjenner jeg blir litt uggen av kreftrisikoen, for selv om noen hevder risikoen er liten, hevder andre at den er vesentlig, og da er det vanskelig å vite hva man skal tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg definerer det ikke som et problem "all den tid jeg ønsker å kastrere helt normale hannhunder", jeg definerer det som normalt at man kastrerer hunder som ikke skal gå i avl, om det normale hormonet testosteron kommer i veien for et godt hundeliv.

I min verden defineres det ikke som latskap eller udugelighet å kastrere, det defineres som anvarlighet.

Såvidt jeg husker, har vel du kastrert en hannhund selv uten stor suksess? På min litt feige hannhund som ble kastrert grunnet en svulst (som dessverre senere tok livet av ham), hadde inngrepet en ganske negativ effekt. Han fungerte greit i hverdagen, men mangelen på testosteron gjorde ham alt annet enn tøffere og sikrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke konkurrere med min krypte hund, jeg da, hvis jeg velger å kastrere ham pga faren for testikkelkreft og evt overproduksjon av hormoner? Det er jo bare trist. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å kastrere, men hvis det er det som er best for ham, gjør jeg jo det.

Min venninnes veterinær sa at sannsynligheten for at inngrepet gikk galt var større enn sannsynligheten for kreft :-) Vil tro at dersom du får testet og har det svart på hvitt at det faktisk ER en overproduksjon der så vil du få det godkjent av nkk. men jeg vet altså ikke! men det er egentlig ingen grunn til å kastrere bare fordi hunden er krypt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Edit: Men de som er kastrert pga hyperseksualitet har ikke nødvendigvis noe å gjøre i konkurranse etterpå da de jo helt klart vil ha prestasjonsfremmende resultater av en kastrering..

Det er helt vanlig å hesteverden, hvor det konkurreres langt langt mer enn i hundeverden.

Hingster får en del konsentrasjonsproblemer

(Ja for der konkurrere hingster og brunstige hopper side om side, og ingen må forlate noen bane). Anyway, hingster som mister mye fokus kan kastreres for å få bedre konsentrasjon, og da fortsette konkurranselivet som valakk, om de ikke skal brukes til avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ang hannhund som kastrerer pga krypt etter 01.02.15 og eventuell deltagelse i ag/lp konk har jeg sendt til NKK. Skal prøve å huske å poste svaret her! :)

Edit, svar fra aktivitetsavdelingen:

Hei

I hht Mattilsynet så er det ikke grunnlag for å operere kryptorkide hunder som «forebyggende» mot ev senere sykdom.

Dersom du da likevel skulle velge å kastrere hunden fordi den en kryptorkid (og ikke syk), så kan den ikke stille i konkurranse. Å være kryptorkid er noe de fødes som, ikke en sykdom.

De aller fleste hunder lever godt og lenge med sin steinmangel.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninnes veterinær sa at sannsynligheten for at inngrepet gikk galt var større enn sannsynligheten for kreft :-) Vil tro at dersom du får testet og har det svart på hvitt at det faktisk ER en overproduksjon der så vil du få det godkjent av nkk. men jeg vet altså ikke! men det er egentlig ingen grunn til å kastrere bare fordi hunden er krypt :-)

Hm. Får vel bare vente og se, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker, har vel du kastrert en hannhund selv uten stor suksess? På min litt feige hannhund som ble kastrert grunnet en svulst (som dessverre senere tok livet av ham), hadde inngrepet en ganske negativ effekt. Han fungerte greit i hverdagen, men mangelen på testosteron gjorde ham alt annet enn tøffere og sikrere.

Jeg hadde en dalmis tidligere hvor vi forsøkte kastrering, men det hadde ikke ønsket effekt på han nei.

Jeg har nå to kastrerte hannhunder, kjemisk, som jeg rekastrerer kjemisk årlig. Veldig god effekt av kastreringen, og det er aldri tvil om når chip'en er oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhørte meg nettopp om dette med krypte hannhunder hos en anerkjent veterinær innen reproduksjon i Europa. Han kunne informere om at sjansen for testikkelkreft og overproduksjon av hormoner er så liten at de ikke veier opp for de negative sidene ved kastrering. Han er av den oppfatning av at det ikke er noen særlig grunn til å kastrere krypte hannhunder, bortsett fra at man ikke anbefaler å avle på dem pga. arvelighet.

Hvis du ønsker å beholde din hannhund inntakt, så synes jeg at du skal gjøre det. Man kan evt. gå inn og kun fjerne den testikkelen som ligger i buken.

Nøyaktig det samme har min dyktige veterinær fortalt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si det skjer at han f. eks får en overproduksjon av hormoner på grunn av testikkelen i buken, da, og blir et monster å ha med å gjøre. Vi kan da fortsatt ikke delta hvis jeg kastrerer, siden dette tydeligvis ikke er en sykdom?

Får krysse fingrene for at det ikke blir noen problemer og at jeg slipper å kastrere da, siden dette tydeligvis er så strengt. Selv om jeg kjenner jeg blir litt uggen av kreftrisikoen, for selv om noen hevder risikoen er liten, hevder andre at den er vesentlig, og da er det vanskelig å vite hva man skal tro.

Hvordan vet du at det er testikkelen i buken som forårsaker adferden? Dersom det tas blodprøver og resultatene viser en tidobling av testosteronnivået - ok. Fjern den ene testikkelen da. Jeg møter voldsomt mange som kommer med biologiske forklaringer på diverse adferdsproblemer, men ingen har tatt biologiske prøver. Ikke nevner vi dårlig avl, ikke nevner vi inkompetente eiere som har tatt seg vann over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å hesteverden, hvor det konkurreres langt langt mer enn i hundeverden.

Hingster får en del konsentrasjonsproblemer

(Ja for der konkurrere hingster og brunstige hopper side om side, og ingen må forlate noen bane). Anyway, hingster som mister mye fokus kan kastreres for å få bedre konsentrasjon, og da fortsette konkurranselivet som valakk, om de ikke skal brukes til avl.

Ja, og hvor naturlig er de settingene hvor man setter hester i slike konkurranseformer? En hest veier et halvt tonn, en hund veier 20 kg. Det er en ørliten forskjell i masse og håndtering også.

Det unnskylder ikke kastrering likevel, det er et utrop for å få dyr presset inn i kakeformer vi mennesker ønsker å presse dem inn i, og ikke hva som nødvendigvis er best for dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, og hvor naturlig er de settingene hvor man setter hester i slike konkurranseformer? En hest veier et halvt tonn, en hund veier 20 kg. Det er en ørliten forskjell i masse og håndtering også. 

 

Det unnskylder ikke kastrering likevel, det er et utrop for å få dyr presset inn i kakeformer vi mennesker ønsker å presse dem inn i, og ikke hva som nødvendigvis er best for dyrene. 

Jeg tror at de som er fortvilet over at sin 20 kg hund går i mental countdown når de ser tisper, er akkurat like frustrert som de som har en hingst som er ufokusert på konkurransebanen og gir fratrekk på scoren der.

Samme hva for hobby man har, så er frustrasjonen den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de som er fortvilet over at sin 20 kg hund går i mental countdown når de ser tisper, er akkurat like frustrert som de som har en hingst som er ufokusert på konkurransebanen og gir fratrekk på scoren der.

Samme hva for hobby man har, så er frustrasjonen den samme.

At en unghund lar seg påvirke er ikke unormalt, men det må man jobbe med. Man skal kreve oppmerksomhet når man søker den, det er ikke noe som kommer gratis. Jeg har i årevis hatt hunder av en rase som blir ansett for å være høydriftige hva angår kjønnsdrift, og jeg kan love deg at jeg har fått grå hår i unghundperiodene. Men etter 3 års jobbing har man verdens beste hunder som gjør det meste for sine eiere. Jeg hadde ALDRI kastrert en hund på slike grunnlag, jeg finner det forkastelig og jeg er sjeleglad for at de veterinærene som utdannes i dag virker å ha noe mer vettug tankegang enn den eldre garde.

Endret av Moderator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest og hund ekke samme art :-) Det blir urelevant for min del å dra hest inn i denne situasjonen.

Jeg synes det er flott at det er karantenetid på kjemisk kastrering også. samtidig synes jeg det er rart at oppdrettere av diverse småraser/selskapsraser ikke tar tak i problemet med hormoner i sin avl. Men når enkelte oppdrettere ikke greier å se at en hund har hormonproblemer fordi det i deres hode er helt normal atferd så er det kanskje ikke så rart heller...

Ingen av våre hannhunder har drevet med markering av stuegardinene eller inne i hus generelt :-) litt ot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At en unghund lar seg påvirke er ikke unormalt, men det må man jobbe med. Man skal kreve oppmerksomhet når man søker den, det er ikke noe som kommer gratis. Jeg har i årevis hatt hunder av en rase som blir ansett for å være høydriftige hva angår kjønnsdrift, og jeg kan love deg at jeg har fått grå hår i unghundperiodene. Men etter 3 års jobbing har man verdens beste hunder som gjør det meste for sine eiere. Jeg hadde ALDRI kastrert en hund på slike grunnlag, jeg finner det forkastelig og jeg er sjeleglad for at de veterinærene som utdannes i dag virker å ha noe mer vettug tankegang enn den eldre garde. 

 

Jeg gir blanke i hva som gir dere frustrasjoner, klarer dere ikke å ha intakte hanndyr så bør dere enten skaffe dere guppier eller gå over til tisper. 

Utrolig mange veterinærer synes kastreringsforbudet er feil, nyutdannede veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det er testikkelen i buken som forårsaker adferden? Dersom det tas blodprøver og resultatene viser en tidobling av testosteronnivået - ok. Fjern den ene testikkelen da. Jeg møter voldsomt mange som kommer med biologiske forklaringer på diverse adferdsproblemer, men ingen har tatt biologiske prøver. Ikke nevner vi dårlig avl, ikke nevner vi inkompetente eiere som har tatt seg vann over hodet.

Nå er han 5 måneder og absolutt ikke noe i veien med adferdsmessig, annet enn vanlige valpefakter. Jeg tenkte fremover i tid, når han er utvokst. OM det blir problemer pga testikkelen i buken. Jeg tror og håper jo selvfølgelig ikke det, men tenker worst case scenario, i lys av dette regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er han 5 måneder og absolutt ikke noe i veien med adferdsmessig, annet enn vanlige valpefakter. Jeg tenkte fremover i tid, når han er utvokst. OM det blir problemer pga testikkelen i buken. Jeg tror og håper jo selvfølgelig ikke det, men tenker worst case scenario, i lys av dette regelverket.

Hvis hunden viser seg å ha en overproduksjon av hormoner, så kan det fort tenkes at det vipper over på sykdom da.. så ville ihvertfall ikke tatt noen sorger på forskudd. Hvor mange intakte krypter har faktisk overproduksjon? Ifølge spesialist innen testikkel på NVH (vet ikke navn, var min veterinær som forhørte seg med vedkommende) så var det ingen vits å sjekke opp dette nivået engang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange veterinærer synes kastreringsforbudet er feil, nyutdannede veterinærer.

Jeg synes det ofte virker som at veterinærer henger litt etter i atferdsspørsmål. Det begynte å bli en trend i Norge at vi skulle gjøre som amerikanerne - nemlig kastrere hunder rutinemessig - men plutselig (og heldigvis) begynte en del fagpersoner som er utdannet på hundeatferd å sette spørsmålstegn til praksisen med å kastrere hormonelle hunder, og det samme med rutinemessig kastrering for å hindre uønsket avl. Veterinærene har kanskje ikke fått dette helt med seg ennå, men det er i hvertfall veldig positivt at hundeeiere som et over gjennomsnittet interessert i hund er veldig klar over at det ikke bare er positive konsekvenser med kastrering av hund, og vel så viktig; at de positive konsekvensene som man forventer gjerne uteblir.

Forhåpentligvis forstår nyutdannede veterinærer etterhvert at kastreringsforbudet er en god ting og rutinemessig kastrering en uting.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Blir det slik at de med kastrerte hunder må søke disp hver gang og alltid ha veterinærattest med seg utstilling/stevner?

Disp gjelder for hundens levetid i følge damen på aktivitetsavdelingen. :)

Akkurat hvordan de har tenkt å håndheve dette skjønner jeg ikke helt, ballesjekk før man får komme inn i ringen?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Blir det slik at de med kastrerte hunder må søke disp hver gang og alltid ha veterinærattest med seg utstilling/stevner?

Disp gjelder for hundens levetid i følge damen på aktivitetsavdelingen. :)

Akkurat hvordan de har tenkt å håndheve dette skjønner jeg ikke helt, ballesjekk før man får komme inn i ringen?

Jeg antar at det blir omtrent som å få veterinærattest på trukne tenner (til utstilling) - man må ha den med seg og fremvise hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disp gjelder for hundens levetid i følge damen på aktivitetsavdelingen. :)

Akkurat hvordan de har tenkt å håndheve dette skjønner jeg ikke helt, ballesjekk før man får komme inn i ringen?

Er ikke sikkert de har tenkt å håndheve den, men stole på at folk følger reglene, på samme måte som man ikke tar dopingprøve av alle hunder som stiller til start. Problemet blir jo eierens og hundens om det kommer frem i ettertid, da mister man vell evt championater eller tellende resultater, så har man ambisjoner så gjelder det vell å gjøre ting rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...