Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltakelse av kastrerte hunder, presisering fra NKK


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hva du mener her, men jeg antar det er at kastrerte dyr bryr seg mindre om tisper/hopper når de er kastrerte. Og det er jo nettopp det som er poenget da. En kastrert hannhund BLIR jo mye enklere å håndtere i forhold til tisper og andre hannhunder - ergo gjør man et adferdsmodifiserende inngrep som ofte vil gi en konkurransefordel framfor andre intakte hunder.

Men hva er galt med det da? For de aller fleste er det jo ikke et problem med naturlige instinkter (jeg har i hvert fall ikke noe særlig problem med mine), men det er jo store forskjeller fra individ til individ. De som har store problemer med det kan jo få stort utbytte av kastrering, som gjør at de stiller på ganske lik linje som de som ikke har de store problemene i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 286
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, det er slett ikke alle veterinærer som ønsker en lovendring. Jeg har tatt min utdannelse i England, der "alt" skal kastreres, og dette er ikke et syn jeg ønsker å ta med meg tilbake til Norge. H

Forresten: i disse dager hvor hunderasene våre blir mer og mer plaget av innavl, så stiller jeg meg kritisk til å innføre rutinemessig kastrering av hunder. Avlsmaterialet står i fare for å bli betyde

Jeg må si at jeg er fortsatt litt uforstående for akkurat denne innføringen. Jeg forstår at man kan se på det som "juks" hvis en hannhund reagerer på tisper, og så snipper man litt og hunden blir

Men hva er galt med det da? For de aller fleste er det jo ikke et problem med naturlige instinkter (jeg har i hvert fall ikke noe særlig problem med mine), men det er jo store forskjeller fra individ til individ. De som har store problemer med det kan jo få stort utbytte av kastrering, som gjør at de stiller på ganske lik linje som de som ikke har de store problemene i utgangspunktet...

Hva med de som har hunder med sosiale brister eller så alvorlige miljøredsler at hunden ikke fungerer? Skal de bare få ta en quickfix og medisinene for å kunne konkurrere på lik linje med alle andre?

Det er juks :) Dopingregelverket er jo der nettopp for å unngå slike ting, og inkluderer da kastrering for å endre atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som har hunder med sosiale brister eller så alvorlige miljøredsler at hunden ikke fungerer? Skal de bare få ta en quickfix og medisinene for å kunne konkurrere på lik linje med alle andre?

Det er juks :) Dopingregelverket er jo der nettopp for å unngå slike ting, og inkluderer da kastrering for å endre atferd.

Nei, det må jo ligge en grunn bak. Altså at man faktisk har jobbet med det, har jobbet med atferdsterapeut o.l., og om man da ikke kommer noen vei etter lang tid/aldri kommer helt i mål... Vel, da kan det være verdt et forsøk.

Skjønner ikke hvordan kastrering skulle kunne hjelpe med miljøredsler da...

Uansett. Jeg klarer ikke å tenke at det er juks. Jeg klarer ikke å skjønne at det skal være så stor forskjell på art, når det som sagt er en akseptert og utbredt operasjon blant både katt og hest som kan gjøre livet til både dyr og eier enklere og stressfritt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må jo ligge en grunn bak. Altså at man faktisk har jobbet med det, har jobbet med atferdsterapeut o.l., og om man da ikke kommer noen vei etter lang tid/aldri kommer helt i mål... Vel, da kan det være verdt et forsøk.

Skjønner ikke hvordan kastrering skulle kunne hjelpe med miljøredsler da...

Uansett. Jeg klarer ikke å tenke at det er juks. Jeg klarer ikke å skjønne at det skal være så stor forskjell på art, når det som sagt er en akseptert og utbredt operasjon blant både katt og hest som kan gjøre livet til både dyr og eier enklere og stressfritt.

Du misforsto litt :) Altså, både miljøredsler og det å ikke klare å jobbe rundt andre hunder er jo to typer problematatferd. Å medisinere førstnevnte for å konkurrere er juks, likeledes likestiller nå NKK å snippe ballene for å kunne konkurrere med ellers uegnet hund som juks.

Å kastrere grunnet sykdom er jo da annet, og man vil antageligvis kunne konkurrere etter søknad. Men å kastrere som quickfix fordi bikkje med sexlyst er slitsomt? Da er det det ikke greit. Jeg syns ihvertfall det er en ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ikke forskjellen på å trene en hannhund til å takle løpetisper og det å kastrere hunden slik at man slipper å trene på slikt?

Jo, selvsagt. Men nå har det blitt sagt utallige ganger her og i andre diskusjoner om løpetisper på kurs ol. at det ikke er noe problem for normale hunder å takle løpetisper (eller å trene med hormonelle tisper), men så er det åpenbart at enkelte hunder sliter mer med hormoner enn andre. Er det virkelig bare eierne som er for late til å trene på å takle løpetisper, eller er noen hunder så ille at de bør kastreres? Og hvis det er sånn at noen hunder er hyper-seksuelle eller ekstra preget av hormoner i løpet av en syklus, så ille at det skaper problemer for både hund og eier, hvordan kan dette sees på som at man kastrerer for å slippe trene?

Jeg er på ingen måte for kastrering av hunder, men jeg ser jo at det er hensiktsmessig i enkelte tilfeller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvsagt. Men nå har det blitt sagt utallige ganger her og i andre diskusjoner om løpetisper på kurs ol. at det ikke er noe problem for normale hunder å takle løpetisper (eller å trene med hormonelle tisper), men så er det åpenbart at enkelte hunder sliter mer med hormoner enn andre. Er det virkelig bare eierne som er for late til å trene på å takle løpetisper, eller er noen hunder så ille at de bør kastreres? Og hvis det er sånn at noen hunder er hyper-seksuelle eller ekstra preget av hormoner i løpet av en syklus, så ille at det skaper problemer for både hund og eier, hvordan kan dette sees på som at man kastrerer for å slippe trene?

Jeg er på ingen måte for kastrering av hunder, men jeg ser jo at det er hensiktsmessig i enkelte tilfeller.

Det er selvsagt noe man må trene på, og å trene en hund i full pubertet kan være slitsomt - det er det vel ingen som har fornekta? Men pubertet er forbigående, så å kastrere en hund bare for å slippe pubertet, burde være unødvendig.

Om det virkelig er sånn at noen hunder er hyperseksuelle, så kastrerer man selvsagt. Men hyperseksualitet er åpenbart avhengig av miljø, det er langt flere kastrater i LP enn det er f.eks i bruks, ikke sant?

For min del ville det jo vært enkelt om de la ned hele dopingreglementet, så kunne jeg gitt den nervøse terven litt beroligende og konkurrert med henne allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvsagt. Men nå har det blitt sagt utallige ganger her og i andre diskusjoner om løpetisper på kurs ol. at det ikke er noe problem for normale hunder å takle løpetisper (eller å trene med hormonelle tisper), men så er det åpenbart at enkelte hunder sliter mer med hormoner enn andre. Er det virkelig bare eierne som er for late til å trene på å takle løpetisper, eller er noen hunder så ille at de bør kastreres? Og hvis det er sånn at noen hunder er hyper-seksuelle eller ekstra preget av hormoner i løpet av en syklus, så ille at det skaper problemer for både hund og eier, hvordan kan dette sees på som at man kastrerer for å slippe trene?

Jeg er på ingen måte for kastrering av hunder, men jeg ser jo at det er hensiktsmessig i enkelte tilfeller.

Men er det forskjell på å ha problemer med hormoner enn andre atferdsproblemer? Altså, en hund som har så store problemer med miljøer at den ikke fungerte ville sikkert kunne blitt en bra konkurransehund om den ble medisinert med beroligende før konkurranse sant? Eller en hund med veldig lite driv kunne sikkert blitt en bedre konkurransehund av å få litt sentralstimulerende før konkurransen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforsto litt :) Altså, både miljøredsler og det å ikke klare å jobbe rundt andre hunder er jo to typer problematatferd. Å medisinere førstnevnte for å konkurrere er juks, likeledes likestiller nå NKK å snippe ballene for å kunne konkurrere med ellers uegnet hund som juks.

Å kastrere grunnet sykdom er jo da annet, og man vil antageligvis kunne konkurrere etter søknad. Men å kastrere som quickfix fordi bikkje med sexlyst er slitsomt? Da er det det ikke greit. Jeg syns ihvertfall det er en ganske stor forskjell.

Jeg må innrømme at jeg ikke har oversikt over hvilke medikamenter som det er lov å bruke under konkurranse og hvilke som ikke er det (eller om alt er forbudt) ettersom jeg ikke har brukt noe selv.

Men for meg ligger forskjellen i hverdagen. Har en hund så store problemer med hormoner at det preger hundens hverdag i stor grad synes jeg det er greit å kastrere - men ikke om man kun gjør det for konkurransens skyld, om du skjønner? På samme måte som jeg synes det er greit å medisinere dersom hunden har store redsler og problemer i hverdagen - men ikke kun for å konkurrere. I begge tilfeller synes jeg man burde kunne søke om dispensasjon (og faktisk få det godkjent, dersom det er godt dokumentert av veterinær/atferdsterapeut/hva det enn er man kunne trenge) for kastrering/medisinering. I mine øyne er det forskjell på medikamenter (eller operasjoner) som hjelper dyret å takle hverdagen (og at man da klarer å stille på lik linje som andre under konkurranse) og prestasjonsfremmende medikamenter. Litt klønete formulert, men med sistnevnte mener jeg altså midler man gir kun under konkurranse for å prestere bedre, altså som ikke er for dyrets eget beste.

Seksuallyst er ikke et stort problem for de aller fleste, som sagt, men det er stor forskjell fra individ til individ. Hvis hunden har hatt et stort problem som har blitt dokumentert, deretter blitt kastrert, og nå funker den fint - da ser jeg ikke problemet med å konkurrere med den.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kastrerer hunder for å gi dem en lettere hverdag. Skal de da utelukkes fra hobbykonkurranse?

Eksempel: en hannhund som tilbringer hele dagen pipende ved verandadøren, og ikke tar til seg mat, fordi to av de nærmeste naboene har tilsammen fire tisper som løper til litt ulike tidspunkt, og to av dem løper tre ganger i året. Det var situasjonen her hjemme en periode. Ringvirkningene var grusomme, da det stinket løpetispe over hele området. Vi måtte langt unna hjemmet for å få fred i de verste periodene. Kjemisk kastrering hjalp hunden veldig.

..,men skal folk som kastrerer for å gi hunden litt fred i hverdagen utestenges fra konkurranse? Jeg synes ikke det. I hestesport konkurrerer som nevnt hingster og vallaker på like vilkår, og det fungerer helt fint.

Edit: @ElisabethHH postet mens jeg skrev der. Great minds think alike :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det forskjell på å ha problemer med hormoner enn andre atferdsproblemer? Altså, en hund som har så store problemer med miljøer at den ikke fungerte ville sikkert kunne blitt en bra konkurransehund om den ble medisinert med beroligende før konkurranse sant? Eller en hund med veldig lite driv kunne sikkert blitt en bedre konkurransehund av å få litt sentralstimulerende før konkurransen?

Jeg synes jo at det er viktig å se på livskvaliteten til hunden - hvis det er sånn som man hører om enkelte tisper; at de er humørsyke og utilpasse store deler av året pga hormoner så kastrerer man jo ikke for konkurransens del, men for at tispa skal kunne leve et mer "normalt" liv, i hverdagen OG på konkurranse. Tilsvarende med hyperseksuelle hanner. Jeg klarer ikke helt å sammenligne det med å dope hunden med beroligende (som mest sannsynlig ikke ville fungert uansett).

Men altså; nå håper jeg jo at de aller fleste strekker seg lang for å unngå å kastrere hundene sine.

*********

Har noen her statistikk på hvor mange hunder som kastreres i de ulike hundemiljøene. Jeg ser påstander om at det er så mange LP-hunder som kastreres, men klarer dere å backe opp påstandene med noen konkrete tall?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kastrerer hunder for å gi dem en lettere hverdag. Skal de da utelukkes fra hobbykonkurranse?

Eksempel: en hannhund som tilbringer hele dagen pipende ved verandadøren, og ikke tar til seg mat, fordi to av de nærmeste naboene har tilsammen fire tisper som løper til litt ulike tidspunkt, og to av dem løper tre ganger i året. Det var situasjonen her hjemme en periode. Ringvirkningene var grusomme, da det stinket løpetispe over hele området. Vi måtte langt unna hjemmet for å få fred i de verste periodene. Kjemisk kastrering hjalp hunden veldig.

..,men skal folk som kastrerer for å gi hunden litt fred i hverdagen utestenges fra konkurranse? Jeg synes ikke det. I hestesport konkurrerer som nevnt hingster og vallaker på like vilkår, og det fungerer helt fint.

Edit: @ElisabethHH postet mens jeg skrev der. Great minds think alike :)

hvis folk begynner å ta hensyn til den slags i avlen, så blir det færre hormontroll. Det er ikke normal hanhundatferd det der.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her statistikk på hvor mange hunder som kastreres i de ulike hundemiljøene. Jeg ser påstander om at det er så mange LP-hunder som kastreres, men klarer dere å backe opp påstandene med noen konkrete tall?

Selvsagt har vi ikke det, hvor skulle det registreres hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis folk begynner å ta hensyn til den slags i avlen, så blir det færre hormontroll. Det er ikke normal hanhundatferd det der.

Sikker på dèt? Hvordan kan man vite hvor store variasjoner det er i seksuallyst blant gatehunder som har formert seg blant hverandre uten menneskelig innblanding f.eks.? Enig i at man bør ta det på alvor, men det kan jo i praksis være å avle vekk naturlige variasjoner - noe jeg ikke synes er verre enn å kastrere for å få bukt med et naturlig instinkt. Menneskelig innblanding for å få kontroll over instinker er det lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis folk begynner å ta hensyn til den slags i avlen, så blir det færre hormontroll. Det er ikke normal hanhundatferd det der.

Men skal uvitende førstegangseiere (eller naive femtegangskjøpere) som kjøper valp fra feil oppdretter lastes for det? Hva om det ganske enkelt står 'kastrat' ved siden av resultatene i Dogweb? Så slipper eiere av kastrerte hunder å få ødelagt gleden over hobby og livsstil, og folk med ukastrerte hunder slipper å føle seg urettferdig behandlet.

Sterilisering burde virkelig ikke telle, da det ikke har noen innvirkning på hormonproduksjonen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal uvitende førstegangseiere (eller naive femtegangskjøpere) som kjøper valp fra feil oppdretter lastes for det? Hva om det ganske enkelt står 'kastrat' ved siden av resultatene i Dogweb? Så slipper eiere av kastrerte hunder å få ødelagt gleden over hobby og livsstil, og folk med ukastrerte hunder slipper å føle seg urettferdig behandlet.

Sterilisering burde virkelig ikke telle, da det ikke har noen innvirkning på hormonproduksjonen.

sant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering blir jo aldri brukt på hunder så det havner jo litt på siden.

Det jeg synes er rart er at veterinærforeningen ikke synes det er rart at NKK ikke stoler på at veterinærene følger loven (nå vet vi jo alle at de ikke egentlig gjør det), men at de har satt strengere krav enn loven (dyrevelferdshensyn er tatt bort) og at de vil se begrunnelsen fra veterinæren på kastreringen når man søker om dispans.

Ellers så synes jeg vel at det er dumt at man begrenser muligheten til å være aktiv med sin hund. Mange kommer jo inn i hundesporter gjennom familiens hund eller omplasseringshunder der fører kanskje ikke har så stor kontroll på om hunden er kastrert eller ikke. Det er synd at de høyner terskelen for å konkurrere istedet for å senke den...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt merkelig måte av NKK og angripe problemet med "for mye kastrering" på. For ja, jeg kan være enig i at det er litt i gråsoneland de fleste kastreringene som finner sted om man tolker regelverket veldig konservativt (strengt tatt så skulle man jo heller ikke kastrert katt før individet ble problematisk for segselv, og ikke med tanke på overpopulasjon eller at de er vanskelige å ha i hus. Det sagt så er jeg helt klart for kastrering av katt). Jeg er også enig i at høy andel av kastrater kan gå utover avlsarbeidet (blant annet fordi man begrenser tilgangen til avlsmateriale og fordi man ikke får oppleve om hunden er normal som voksent, kjønnsmodent individ om den blir kastrert tidlig). Hvor stort er egentlig dette problemet her i Norge? I min rase er de aller, aller fleste individene intakte. At NKK overprøver veterinærene på hva som er sykdom eller ikke synes jeg er noe merkelig. For mange veterinærer (så og si alle jeg har snakket med) vil si at både hyperseksualitet og kryptorchidisme er type sykdomstilstand (krypotrchidisme kan vel kalles feilutvikling). Begge deler bør tas hensyn til i avlsarbeid, men å ekskludere de hunder som har disse tilstandende fordi de har fått et operativt ingrep synes jeg allikevel blir litt feil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må være dum ellernoe, for jeg skjønner fortsatt ikke reglene for krypt! ;p

Min krypte hannhund, utifra NKK kan den stilles til prøve/aktivitet som andre hunder. NKK omtaler andre hunder som sterilisert/kastert, og trenger derfor dispensasjon for å stille. Senere skriver de at de kan stille på prøve/aktivitet som normalt. Kan vi da starte LP eller AG uten noe om eller men, eller må vi da ha dispensasjon fra vet, om at hunden er krypt?

Syns det er kjipt med disse reglene, da jeg ikke brydde meg særlig om han var krypt når han ble kjøpt inn siden jeg ikke var så interresert i utstilling likevell, og det ikke var noen regler for krypt i LP og AG som vi ville drive med ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må være dum ellernoe, for jeg skjønner fortsatt ikke reglene for krypt! ;p

Min krypte hannhund, utifra NKK kan den stilles til prøve/aktivitet som andre hunder. NKK omtaler andre hunder som sterilisert/kastert, og trenger derfor dispensasjon for å stille. Senere skriver de at de kan stille på prøve/aktivitet som normalt. Kan vi da starte LP eller AG uten noe om eller men, eller må vi da ha dispensasjon fra vet, om at hunden er krypt?

Syns det er kjipt med disse reglene, da jeg ikke brydde meg særlig om han var krypt når han ble kjøpt inn siden jeg ikke var så interresert i utstilling likevell, og det ikke var noen regler for krypt i LP og AG som vi ville drive med ;P

Så vidt jeg har forstått det kan du stille med din hund på lik linje med alle andre så lenge den ikke er kastrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått det kan du stille med din hund på lik linje med alle andre så lenge den ikke er kastrert

Ok. Og hvis jeg har forstått riktig så kan vi ikke stille om han må bli kastrert, fordi han er krypt. Vi får altså ingen disp for det? Men om jeg hadde kastrert forebyggende FØR 1.2, så hadde vi kunne stilt uansett.

Syns det er litt rart jeg ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Og hvis jeg har forstått riktig så kan vi ikke stille om han må bli kastrert, fordi han er krypt. Vi får altså ingen disp for det? Men om jeg hadde kastrert forebyggende FØR 1.2, så hadde vi kunne stilt uansett. 

 

Syns det er litt rart jeg ;P

Det er jo ingen vits (etter min mening) å kastrere forebyggende på en krypt. Anbefaler at du leser om det, har lagt ved noen linker tidligere i tråden :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen vits (etter min mening) å kastrere forebyggende på en krypt. Anbefaler at du leser om det, har lagt ved noen linker tidligere i tråden :)

Ingen planer om det heller (: Jeg vil ikke risikere å ødelegge det fine temperamentet han har.

Mulig jeg skrev litt teit, men det jeg mente var at si han hadde fått testikkelkreft da, og jeg måtte kastrert han, så vil jo ikke vi kunne konkurrert med han lenger, fordi han er en kastrert krypt? Uavhengig av at han ble kastrert pga sykdom, men han vil alltid ha vært krypt, og det vil velg muligens overgå sykdomsregelen? Om du skjønner?

Men OM jeg hadde vært tidlig ute og lest om dette tidligere og faktisk kastrert forebyggende si 31. januar da, så hadde jeg faktisk kunne stilt han til alle prøver fordi han er kastrert, men om han ble kastrert 2 februar pga testikkelkreft så ville vi ikke kunne stilt pga han var krypt. Nå er det satt veeeldig på spissen, men det kan jo ha vært reelt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen vits (etter min mening) å kastrere forebyggende på en krypt. Anbefaler at du leser om det, har lagt ved noen linker tidligere i tråden :)

Synes faktisk det også avhenger litt av hvor testikkelen ligger jeg da. Det ER forskjell om den ligger i buken eller i lysken. De som har den i buken har blant annet langt høyere sjanse for å få vridninger på testikkelen/testiklene enn om de har den i lysken. Den ligger da enda varmere, og har ennå litt høyere sjanse for å produsere litt mer testosteron enn normalnivået. Det er jo ikke bare faren for testikkelkreft som er potensielle komplikasjoner med en krypt.

Det sagt så lever mange krypter fint uten problemer, også om testikkelen er i buken. Jeg ville aldri anbefalt å kastrere en krypt som f.eks. var litt nervøs av seg. Da er testosteronet gjerne bra og ha som et støttehormon.

Men f.eks. hunder som blir hyperseksuelle og er krypter kan jo være det fordi det er et økt testosteronnivå (noe man selvsagt kan sjekke ved en blodprøve). En del krypter produserer forøvrig også mindre testosteron enn normalt, og er da allerede "halvkastrert" hormonelt sett, men disse kan man jo konkurrere med.

Jeg synes ikke regelen henger helt på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen planer om det heller (: Jeg vil ikke risikere å ødelegge det fine temperamentet han har.

Mulig jeg skrev litt teit, men det jeg mente var at si han hadde fått testikkelkreft da, og jeg måtte kastrert han, så vil jo ikke vi kunne konkurrert med han lenger, fordi han er en kastrert krypt? Uavhengig av at han ble kastrert pga sykdom, men han vil alltid ha vært krypt, og det vil velg muligens overgå sykdomsregelen? Om du skjønner?

Men OM jeg hadde vært tidlig ute og lest om dette tidligere og faktisk kastrert forebyggende si 31. januar da, så hadde jeg faktisk kunne stilt han til alle prøver fordi han er kastrert, men om han ble kastrert 2 februar pga testikkelkreft så ville vi ikke kunne stilt pga han var krypt. Nå er det satt veeeldig på spissen, men det kan jo ha vært reelt liksom.

joda, får han testikkelkreft så blir han kastrert pga sykdom og du kan få dispensasjon for konkurranser på lik linje med de hanner som blir kastrert uten at de først er krypt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...