Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltakelse av kastrerte hunder, presisering fra NKK


soelvd
 Share

Recommended Posts

joda, får han testikkelkreft så blir han kastrert pga sykdom og du kan få dispensasjon for konkurranser på lik linje med de hanner som blir kastrert uten at de først er krypt :)

Er det 100% sikkert? Nå tror jeg riktignok ikke dette kommer til å skje mange, men nyskjerrigheten tok meg litt hardt siden jeg har en som er krypt.

Han virker riktignok noe halvkastrert, og har generelt vært veldig treig med hormoner etc syns jeg. Meget enkel mtp alderen xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 286
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, det er slett ikke alle veterinærer som ønsker en lovendring. Jeg har tatt min utdannelse i England, der "alt" skal kastreres, og dette er ikke et syn jeg ønsker å ta med meg tilbake til Norge. H

Forresten: i disse dager hvor hunderasene våre blir mer og mer plaget av innavl, så stiller jeg meg kritisk til å innføre rutinemessig kastrering av hunder. Avlsmaterialet står i fare for å bli betyde

Jeg må si at jeg er fortsatt litt uforstående for akkurat denne innføringen. Jeg forstår at man kan se på det som "juks" hvis en hannhund reagerer på tisper, og så snipper man litt og hunden blir

Ok. Og hvis jeg har forstått riktig så kan vi ikke stille om han må bli kastrert, fordi han er krypt. Vi får altså ingen disp for det? Men om jeg hadde kastrert forebyggende FØR 1.2, så hadde vi kunne stilt uansett.

Syns det er litt rart jeg ;P

Dette er jo fordi regelen trer i kraft fra 01.02.2015, og ikke har tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo fordi regelen trer i kraft fra 01.02.2015, og ikke har tilbakevirkende kraft.

Ergo, den har tredd i kraft på veldig kort varsel. Som er bra nok i seg selv og har nok unngått MANGE kastrasjoner.

Men som jeg skrev over så tenkte jeg mer på kastrasjon ved sykdom, at vi ikke hadde fått disp på det pga han er krypt. Men ser jeg har fått svar på dette (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes faktisk det også avhenger litt av hvor testikkelen ligger jeg da. Det ER forskjell om den ligger i buken eller i lysken. De som har den i buken har blant annet langt høyere sjanse for å få vridninger på testikkelen/testiklene enn om de har den i lysken. Den ligger da enda varmere, og har ennå litt høyere sjanse for å produsere litt mer testosteron enn normalnivået. Det er jo ikke bare faren for testikkelkreft som er potensielle komplikasjoner med en krypt.

Det sagt så lever mange krypter fint uten problemer, også om testikkelen er i buken. Jeg ville aldri anbefalt å kastrere en krypt som f.eks. var litt nervøs av seg. Da er testosteronet gjerne bra og ha som et støttehormon.

 

Men f.eks. hunder som blir hyperseksuelle og er krypter kan jo være det fordi det er et økt testosteronnivå (noe man selvsagt kan sjekke ved en blodprøve). En del krypter produserer forøvrig også mindre testosteron enn normalt, og er da allerede "halvkastrert" hormonelt sett, men disse kan man jo konkurrere med.

 

Jeg synes ikke regelen henger helt på greip.

Det er vel ingen tvil om delte meninger vedrørende krypt det finnes mye om det, jeg har lest masse og funnet min "tro". Min lille gutt har testikkelen godt inne i buken, men i dialog med veterinærer er jeg ikke i tvil om å beholde den der. Skulle det dukke opp noe så går jeg selvfølgelig inn og kastrerer om det er løsningen, men da går det jo innunder skade/sykdom og er dermed ikke problem i forhold til konkurranser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om delte meninger vedrørende krypt det finnes mye om det, jeg har lest masse og funnet min "tro". Min lille gutt har testikkelen godt inne i buken, men i dialog med veterinærer er jeg ikke i tvil om å beholde den der. Skulle det dukke opp noe så går jeg selvfølgelig inn og kastrerer om det er løsningen, men da går det jo innunder skade/sykdom og er dermed ikke problem i forhold til konkurranser.

Det er forsåvidt sant nok for flere av de potensielle komplikasjonene. Men hva med økt testosteronnivå? Selv om man skulle tatt en blodprøve, så er det slettes ikke sikkert denne er entydig?

Hva om hunden har noen vage smerter pga at det ligger en klump der inne og reagerer på dette, hvordan skal det "bevises"?

Slike vage grunner er at jeg synes det er dumt at ikke de kan la krypt være "sykdom nok". Selv om det slettes ikke alltid trenger å være fordelaktig å kastrere en krypt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om delte meninger vedrørende krypt det finnes mye om det, jeg har lest masse og funnet min "tro". Min lille gutt har testikkelen godt inne i buken, men i dialog med veterinærer er jeg ikke i tvil om å beholde den der. Skulle det dukke opp noe så går jeg selvfølgelig inn og kastrerer om det er løsningen, men da går det jo innunder skade/sykdom og er dermed ikke problem i forhold til konkurranser.

Min vet vil at vi skal kastrere Khal når han bikker 1 år. Hun nevnte det som om det var helt vanlig prosedyre, og det syns jeg egentlig var litt skuffende. Nå hadde jeg jo funnet ut hva jeg ville gjøre med min krypt før denne timen, hvor jeg egentlig ville ta ul for å sjekke HVOR den lå, for min nyskjerrighet. Men det ville de ikke, de ville bare åpne han å lete under operasjonen i følge dem.

Så jeg er igrunn positiv til det nye lovforslaget, selvom jeg har klødd meg godt i hodet over regelen om krypt og konkurranse ;P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo, den har tredd i kraft på veldig kort varsel. Som er bra nok i seg selv og har nok unngått MANGE kastrasjoner.

Men som jeg skrev over så tenkte jeg mer på kastrasjon ved sykdom, at vi ikke hadde fått disp på det pga han er krypt. Men ser jeg har fått svar på dette (:

Ja det er litt ymse når det kommer til publisering av regelendringer fra NKK.

Nytt bruksregelver gjelder fra 01.01.15, det ble publisert 26.01.15...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt ymse når det kommer til publisering av regelendringer fra NKK.

Nytt bruksregelver gjelder fra 01.01.15, det ble publisert 26.01.15...

Jeg hadde nok ikke vist om det enda, hadde ikke denne tråden vært på sonen. De har såvidt jeg husker, ikke sendt noe mail om det heller til meldemmene sine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke vist om det enda, hadde ikke denne tråden vært på sonen. De har såvidt jeg husker, ikke sendt noe mail om det heller til meldemmene sine.

Det har lagt som førsteside stoff både på hjemmesiden og fb siden til NKK. De sender aldri Mail på slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke vist om det enda, hadde ikke denne tråden vært på sonen. De har såvidt jeg husker, ikke sendt noe mail om det heller til meldemmene sine.

Samme her, var overhodet ikke klar over det.

Ser poengene dine Snøfrost, vil bare ikke fortsette for mye så jeg havner helt OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lagt som førsteside stoff både på hjemmesiden og fb siden til NKK. De sender aldri Mail på slikt. :)

Jeg sjekker ikke nkk så ofte, med mindre jeg skal noe spesifikt der, og da går jeg som regel rett inn på menyen som skjuler hele forsiden. Hadde jeg vært mer engasjert i en sport akkuratt nå, så hadde det nok vært en annen sak. Vi har bare planer en dag, aner ikke når xD

Men jeg syns at slike endringer, som har stor innvirkning på MANGE hundeeiere burde blitt sendt ut på mail, på lik linje med at vi må huske å melde oss på utstillinger etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, den er vel ingenting i reglene som sier at man ikke kan fjerne den testikkelen i buken, og la den andre være om hunden er krypt?

Jeg tolker det slik at dersom det gjøres prevantivt så får man ikke delta på prøver/konk, men om man venter til hunden blir syk også fjerner den så kan man delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, den er vel ingenting i reglene som sier at man ikke kan fjerne den testikkelen i buken, og la den andre være om hunden er krypt?

Det vil vel kategoriseres som kastrering, da den testikkelen i buken er den som har risikofare for temperamnet forandringer og kreftfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er ikke ordlyden endret litt siden vi startet å diskutere det?

http://web2.nkk.no/no/nyheter/Deltakelse+av+kastrerte+hunder.b7C_wlnQ4l.ips

Jeg syns også det ser sånn ut, det står ikke noe om at kastrering pga krypt ikke er gyldig grunn der, så vidt jeg kan se? Jeg måtte lese tråden og infoskrivet fra NKK om igjen nå for å se, men jeg får ikke helt tak i om det er slik eller sånn allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er kanskje litt farget av at kastrering blant både hest og katt er voldsomt utbredt, og da ser man faktisk at de sykdommene/evt. negative atferdsforandringene folk snakker om (nesten) aldri skjer... Har faktisk ikke vært borti hverken hingst eller hannkatt som ikke blir mindre påvirket av stress/hormoner og kommer bedre overens med andre artsfrender, både hann- og hunnkjønn etter kastrering. Aldri vært borti komplikasjoner, det har alltid gått fort og vært ukomplisert. Så jeg synes ikke det er så farlig, selv om det er unødvendig om man ikke har en spesifikk grunn til det. Eller er kastrering av hund langt farligere, med langt flere bivirkninger og færre positive resultater enn kastrering av andre dyr...?

Dette er noe jeg også har lurt på mange ganger...

Som aktiv i hestemiljøet, så har jeg kjennskap til utallige kastrerte dyr (valakker).

Det er overhodet ikke et tema om hester blir nervøse/usikre av å miste testosteronet sitt.

Ei heller løper det rundt hundrevis av usikre kastrerte hannkatter..

Men hunder, der er dette en populær setning, det at hunder "trenger" testoet sitt, ellers blir de så redde.

Er hunder virkelig en så sart husdyr-art at de ikke tåler å miste testoet?

Neppe

Er hunder i Norge mer sarte i topplokket enn hunder i utlandet (hvor det kastreres mye)?

Neppe

Er dette en påstand som gjentas som en sannhet, og fremstår som majoriteten av utfall uten hold i virkeligheten?

Trolig

Kastrering gir gevinst i form at nedsatt interesse for tisper, nedsatt behov for markering, nedsatt behov for å hevde revir og andre tilsvarende reproduktive handlinger/adferd.

Usikkerhet og annen personlige karakterer som ikke går på reproduserende adferd, endres ikke. De blir ikke verre, og de blir ikke bedre. De blir som de er.

Det er ikke en del av det norske hundefolkets tro på negativ adferdsmessig endring som er årsak til at kastrering av hund har noen (få) restriksjoner pr i dag, det er ren kirurgisk inngrepsmessige årsaker.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket opp det med nkk, for ren kastrering er det jo ikke å fjerne den i buken.

Ingen av Harly sine lå på rett plass, en i buken og en i lysken, og ut i fra mailene fra NKK så er jeg ganske sikker på at hvis man fjerner noe som helst uten at det er snakk om sykdom så får man ikke delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg også har lurt på mange ganger...

Som aktiv i hestemiljøet, så har jeg kjennskap til utallige kastrerte dyr (valakker).

Det er overhodet ikke et tema om hester blir nervøse/usikre av å miste testosteronet sitt.

Ei heller løper det rundt hundrevis av usikre kastrerte hannkatter..

Men hunder, der er dette en populær setning, det at hunder "trenger" testoet sitt, ellers blir de så redde.

Er hunder virkelig en så sart husdyr-art at de ikke tåler å miste testoet?

Neppe

Er hunder i Norge mer sarte i topplokket enn hunder i utlandet (hvor det kastreres mye)?

Neppe

Er dette en påstand som gjentas som en sannhet, og fremstår som majoriteten av utfall uten hold i virkeligheten?

Trolig

Er det ikke et problem med nervøse hester? Det er overraskende mange som trenger en erfaren rytter på finn.no, i hvert fall. Og nervøse katter har jeg møtt på nok av, så at det ikke finnes stiller jeg meg sterkt tvilende til. Uansett så er det forskjell på hest, katt og hund. Aller mest i hvordan de holdes. Om du har en hannhund på 500 kg, så skjønner jeg at det er vanskelig å håndtere. Om du lar bikkjene dine løpe fritt ute i nabolaget, og de slippes inn for å få litt mat og søvn, så er det greit at du kastrerer.

Kastrering gir gevinst i form at nedsatt interesse for tisper, nedsatt behov for markering, nedsatt behov for å hevde revir og andre tilsvarende reproduktive handlinger/adferd.

Usikkerhet og annen personlige karakterer som ikke går på reproduserende adferd, endres ikke. De blir ikke verre, og de blir ikke bedre. De blir som de er.

Det er ikke en del av det norske hundefolkets tro på negativ adferdsmessig endring som er årsak til at kastrering av hund har noen (få) restriksjoner pr i dag, det er ren kirurgisk inngrepsmessige årsaker.

Det er pga de positive atferdsmessige endringene kastrering går under dopingreglementet.

Gry Løberg på Maninmal har forøvrig flere artikler om kastrering, det kan være greit å lese dem:

Kastrering av hunder med atferden i fokus

Hvorfor er det ulikt å kastrere hest, katt og hund?

Kastrering av hannhunder

Kastrering av hunder med atferdsproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av Harly sine lå på rett plass, en i buken og en i lysken, og ut i fra mailene fra NKK så er jeg ganske sikker på at hvis man fjerner noe som helst uten at det er snakk om sykdom så får man ikke delta.

Oi, da må jeg endre notatene med info jeg fikk 2011 der en var på plass og den andre i lysken. Og operasjonen gikk kjapt pga den lå bare noen cm fra å være på rett plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OT

"Andre arter vi kastrerer er gris, det er for å unngå rånesmak på kjøttet. Av og til kastrerer man okser slik at de kan gå ute på beite om sommeren sammen med andre kastrater, kviger og kalver."

Hvorfor kastreres noen okser om det ikke er noen åpenbar grunn til å "beholde" dem? Jeg mener, kjøttproduksjon og videre produksjon av nye dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OT

"Andre arter vi kastrerer er gris, det er for å unngå rånesmak på kjøttet. Av og til kastrerer man okser slik at de kan gå ute på beite om sommeren sammen med andre kastrater, kviger og kalver."

Hvorfor kastreres noen okser om det ikke er noen åpenbar grunn til å "beholde" dem? Jeg mener, kjøttproduksjon og videre produksjon av nye dyr.

Står en god del om det her

Men kort sagt:

Hovedgrunnen til at det produseres så lite kastrat er at dyrene vokser raskere og har en bedre utnyttelse av fôret når bjellene er på plass. Så lenge bonden får betalt pr kg slakt han leverer til slakteriet, uansett hvilket mørhetsnivå kjøttet holder, så vil det være fordelaktig å produsere oksekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...