Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotoframgang februar: Lys og skygge KOMMENTARTRÅD


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Sonens fotoframgang-prosjekt jamfør denne tråden: http://hundesonen.no/forum/topic/77471-bli-dritgod-til-aa-ta-bilder-med-meg/

Bildetråd for februar: http://hundesonen.no/forum/topic/77490-fotoframgang-februar-lys-og-skygge-bildetraad/

I denne tråden kan man kommentere bildene som andre har lagt ut i bildetråden. Jeg tror den ryddigste måten for kommentering av bilder er at man ser i bildetråden og trykker multisitat på de bildene man ønsker å kommentere. Så går man inn i denne tråden og trykker på svar og kommenterer hvert enkelt bilde. Ta bort bildet fra quoten slik at man ikke trenger å scrolle så mye i denne tråden. Alternativt kan man tagge personen man ønsker å kommentere bildet til. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Nå vet jeg ikke når bildene deres er tatt, men bare for å klargjøre litt: Poenget er at vi skal bli flinkere til å ta bilder, komme oss ut med kameraet og være mer bevisste når vi finner motiver. De bildene vi poster her skal derfor være bilder vi har tatt i henhold til temaet nå i februar, ikke bilder som vi har liggende fra før. :)

Jeg fikk ikke med meg at vi ble enige om dette...

I hvertfall nå i starten kan det være greit å starte med et gammelt bilde hvor man gjerne har tenkt over det månedens tema går ut på, få tips/tilbakemeldinger på det, og gå ut å ta nye bilder med disse tilbakemeldingene i tankene. Poenget er jo å bli bedre som du skriver. Jeg har i hvertfall flere bilder i denne månedens tema jeg mer en gjerne skulle hatt tilbakemeldinger på, for å ha et bedre utgangspunkt for å ta nye lignende, men bedre bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvde litt på skygger i forhold til sol. Og er veldig usikker på om dette bare ble rart eller litt artig :lol:

ISO 200

F/4

1/1600

Veldig klart og fint bilde, og pene farger, bra!

Jeg synes dog det svarte ble litt for svart. Hva heter det igjen? På lyse bilder heter det brent, men husker ikke hva det kalles på mørke bilder :) Jeg ville også redigert vekk skyggen bak hunden i tillegg til å hatt hunden ørlite gran med mot midten. Ikke helt i midten, men litt mer. Det gyldne snitt og sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt rart å kommentere bilder i en egen tråd synes jeg. Når jeg ikke har bildet foran meg aner jeg jo ikke hva som blir kommentert liksom. Ville det ikke vært bedre å kommentere I bildetråden, med bildet i en quote? Vi trenger vel ikke så himla mange tråder for dette? Blir bare kaos i hodet mitt av sånt :D.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt rart å kommentere bilder i en egen tråd synes jeg. Når jeg ikke har bildet foran meg aner jeg jo ikke hva som blir kommentert liksom. Ville det ikke vært bedre å kommentere I bildetråden, med bildet i en quote? Vi trenger vel ikke så himla mange tråder for dette? Blir bare kaos i hodet mitt av sånt :D.

Jeg er egentlig helt enig. Jeg synes det faktisk hadde blitt mye ryddigere og mye mer naturlig. Bare passe på å holde oss til topic, så tror jeg egentlig det hadde vært like så greit å bare kommentere i selve bildetråden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe bilde*

Veldig kult hvordan du har fått fangen opp lyset i planten, vet dog ikke om hele bildet kanskje skulle vært lysnet ørlite granne, for jeg syntes det blir litt mørkt akkurat nå. Men jeg vet ikke før jeg har sett det om det ødelegger noe, tenkte at man da kanskje fikk litt mer av spill i snøsletta mellom plante og skog.

*klippe bilde*

Kjempekult var dette, digger at du lot katten være så mørk slik at øynene liksom lyser imot. Syntes også katten er veldig bra plassert, slik at man liksom virkelig får følelsen av at den smyger seg bortover gjerdet. Har egentlig ikke noe kritikk til det, bare ros :)

*klippe bilde*

Veldig klart og fint bilde, og pene farger, bra!

Jeg synes dog det svarte ble litt for svart. Hva heter det igjen? På lyse bilder heter det brent, men husker ikke hva det kalles på mørke bilder :) Jeg ville også redigert vekk skyggen bak hunden i tillegg til å hatt hunden ørlite gran med mot midten. Ikke helt i midten, men litt mer. Det gyldne snitt og sånt :)

Jeg syntes dette bildet ble veldig kult, og er uenig med Sprettballen i at skyggen bak hunden burde redigeres bort, det er liksom skyggen som gjør at bildet passer inn i utfordringen og den skaper et slags "speilbilde" av hunden i skyggeform. Jeg hadde dog likt å sett hunden litt mer forfra, slik at skyggen hadde blitt mer "riktig" altså ikke så dratt som den har blitt nå. Mulig jeg også hadde justert lysstyrken et bittelite hakk ned, så man slipper utbrente moseflekker, men på den annen side så er det såpass ute av fokus at det kanskje ikke har noe å si, altså litt usikker med meg selv på siste kommentar :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjempekult var dette, digger at du lot katten være så mørk slik at øynene liksom lyser imot. Syntes også katten er veldig bra plassert, slik at man liksom virkelig får følelsen av at den smyger seg bortover gjerdet. Har egentlig ikke noe kritikk til det, bare ros :)

Tusen takk for koselig tilbakemelding, så det ikke før nå! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg litt prippen og fin på det som synes at bildene faktisk bør bli tatt med et ordentlig kamera, altså ikke mobil? Det er ikke for å henge ut noen, men for meg blir det å ta et bilde med et dårlig mobilkamera uten mulighet for å stille inn noe særlig litt utenfor det jeg assosierer med fotografering...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg litt prippen og fin på det som synes at bildene faktisk bør bli tatt med et ordentlig kamera, altså ikke mobil? Det er ikke for å henge ut noen, men for meg blir det å ta et bilde med et dårlig mobilkamera uten mulighet for å stille inn noe særlig litt utenfor det jeg assosierer med fotografering...

Jo, ja, jeg skjønner hva du mener, men samtidig syns jeg det å se motiver er vel så viktig. For min egen del syns jeg f.eks. mobilbildet under mitt speilrefleksbilde er en mye bedre tolkning av oppgaven. Et mobilbilde er ikke nødvendigvis bare knips, man kan fortsatt tenke tema og komposisjon. Mobil blir derfor helt ok for min del, det viktigste er til slutt at man kommer seg ut, tar bilder og selv føler man får fremgang på minst ett av punktene. Syns jeg da ;)

*Red: Skriveleif.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg litt prippen og fin på det som synes at bildene faktisk bør bli tatt med et ordentlig kamera, altså ikke mobil? Det er ikke for å henge ut noen, men for meg blir det å ta et bilde med et dårlig mobilkamera uten mulighet for å stille inn noe særlig litt utenfor det jeg assosierer med fotografering...

Hvorfor det? Man kan se motiver like godt med mobilkamera som med et annet kamera, inspirasjonen, evnen til å se motiver og prøve å fange det man ønsker er ikke avhengig an kameraet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et til. Eieren ville ha bilder som fikk frem frisyren før den ble klippet ned. Lykkes ikke helt her, skulle gjerne hatt det litt lysere på magen og lysken, men ok allikevel.

10985482_10153019005507225_8250255634349

Et stilig bilde, og jeg skjønner absolutt hvor du vil med det. Som du sier hadde det vært fint om det var lysere under magen, men det gjør nødvendigvis ikke noe heller. Komposisjonen er bra, og hunden står fjellstøtt. Det som "plager" meg med dette bildet er den skrikende blåfargen under hunden. Det gjør at bildet ser over-redigert ut. Fargen på himmelen er veldig fin, og jeg liker godt at trærne i bakgrunnen er såpass blurry. Det kunne vært interessant å se dette bildet i sort/hvitt. Det kan fungere. Men da vil man jo også miste den fine himmelen. Uansett, liker bildet godt, men prøv å gjør noe med blåfargen under hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit av dei andre eg fekk, her har eg og malt vekk dei hendene som stod og klödde han på rompa for å få han til å stå i ro. Begge desse bileta er tekne medan Bamse stod i verandadöropninga, bakgrunnen er stova og lyset kjem frå sola. :)

1/3200

f2.2

ISO 500

85 mm

16407340568_c86306bf76_c.jpg

Tar gjerne i mot tips til forbetringar!

Dette likte jeg godt, og bedre enn det forrige du la ut. Fint utsnitt, og liker at hunden er i profil. Det at du har knipset akkurat i et blunk gir bildet noe ekstra synes jeg, man kan liksom lure på hva hunden sitter og fungerer over :) Det er noen forstyrrelser rundt hunden, antar at det er resten av kroppen som såvidt kommer til syne. Dette ville jeg prøvd å fjerne, slik at det blir renere linjer. Men synes du har fått til dette bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man ikke ser bildene blir jo kommentarene til folk helt meningsløse. Dette fungerte dårlig synes jeg.

Enig, neste runde syns jeg at vi kan ta bilder og kommentarer i samme tråd. :) Ut fra oppstartstråden til dette prosjektet hadde jeg trodd det skulle bli veldig mange flere bilder enn det har blitt, men så lenge det er som nå blir det ikke kaotisk å ha både bilder og kommentarer i samme tråd.

Apropos neste runde: Er det noen som har forslag til tema for mars?

@plutte Jeg likte begge bildene skikkelig godt! Veldig godt eksempel på å bruke lys og skygge bevisst for å framheve motivet. Og selv om jeg aldri har møtt hunden din fikk jeg følelsen av at jeg kjenner ham, så du har gjort en god jobb med å få fram personligheten hans i bildene. :)

@Lola Pagola Den typen sollys med trær som skaper skygger er krevende å fotografere i! Jeg syns du har løst det veldig bra. Skulle kanskje ønske at det var bittelitt mer sollys på Casper sitt hode. Det er veldig flott med grantrærne i bakgrunnen som er lyst opp av sola, og i det hele tatt syns jeg variasjonen av lys og skygge gjør bildet spennende. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde også vært interessant om det faktisk kom noen kommentarer på bildene som folk har lagt ut. Om alle kommenterer et par-tre bilder hver burde alle få ihvertfall en kommentar. Sånn det er nå er det jo mange bilder som er uten kommentar og da ser jeg dessverre ikke verdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde også vært interessant om det faktisk kom noen kommentarer på bildene som folk har lagt ut. Om alle kommenterer et par-tre bilder hver burde alle få ihvertfall en kommentar. Sånn det er nå er det jo mange bilder som er uten kommentar og da ser jeg dessverre ikke verdien.

Enig. Jeg syter litt med å kommentere når bildene og kommentarene ikke er i samme tråd, om jeg skal være helt ærlig. Ville vært enklere og mindre "arbeid" om man hadde det samlet i en tråd. Så får vi se da, om det blir bedre neste mnd. når alt blir i samme tråd. Da tror hvert fall jeg det blir mer kommentarer på bildene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig. Jeg syter litt med å kommentere når bildene og kommentarene ikke er i samme tråd, om jeg skal være helt ærlig. Ville vært enklere og mindre "arbeid" om man hadde det samlet i en tråd. Så får vi se da, om det blir bedre neste mnd. når alt blir i samme tråd. Da tror hvert fall jeg det blir mer kommentarer på bildene.

Tror det kan blir bedre ja :) Satser ihvertfall på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser meg selv som en nybegynner, og føler ikke jeg har mye tekninsk konstruktivt å komme med, men jeg deler mine tanker uansett :)

10917096_10152972122420586_2786464310213

Edit: Har ikke innstillinger forann meg akkkurat nå...

Tatt med Canon 7D og et Canon 70-200

Dette bildet likte jeg godt!Ser ut som du har fanget den fremste hunden i et lurt øyeblikk. Jeg liker de duse fargene og solen som titter frem bak hundene. Synd du klippet den ene halen.

DSC_6331_zpsd33b4f16.jpgUtstyr: Nikon D610

Objektiv: Sigma 70-200mm f2.8

Innstillinger:

f3.2

1/1600 sek

ISO 100

Liker fargene og klarheten på hovedgrenen, tror det hadde blitt enda finere om det var mindre støy i bakgrunnen :)

Nikon D300
Nikkor 70-200 mm f/2,8

f/4
1/2500
ISO 200

attachicon.gifA_DSC_4647.jpg

Kjempekult motiv! Kanskje det hadde blitt enda klarere med høyere blendertall?

8YUS6Nu.jpg

Canon EOS 7D

Canon 70-200mm f/2.8

f/2.8

1/1000

ISO 1000 (glemte ut at den sto på auto..)

Flott bilde, har ikke så mye konstruktivt og komme med egentlig. Er bakgrunnen redigert?

Etter å ha vært sengeliggende en uke MÅTTE jeg bare få tatt et eller annet bilde til det her i dag :lol:

Facebook-kvalitet

10344246_10155262470525341_8230238694497

Canon EOS 40D

Et litt gammelt og slitt 55-250mm objektiv

ISO 800

f/5.0

1/500

Liker måten solen spiller i pelsen hans, og at han ser bort fra kamera. Tenker litt: hva ser han på :)

Med temaet i tankene prøvde jeg meg på noe litt annerledes enn hva jeg vanligvis gjør:

10982591_10153016238307225_1053568059535

God stemning i bildet. For variasjon kunne du prøvd deg med motivet mer til høyre i bildet feks :)

Et til. Eieren ville ha bilder som fikk frem frisyren før den ble klippet ned. Lykkes ikke helt her, skulle gjerne hatt det litt lysere på magen og lysken, men ok allikevel.

10985482_10153019005507225_8250255634349

Jeg elsker silhuettbilder! Kanskje du hadde fått med mer av hunden om du satt den ned på huk?

Trukket litt for hardt i spakene i ps, og ikke helt som planlagt (ville helst lage noe med skygger fra hundene, men det kunne gått bedre :P. Forsøke på nytt til uken).
16364294869_6e7bafa803_z_d.jpg

Syns det var et veldig fint portrettbilde med akkurat nok skygge på hodet. Hvis jeg skal pirke på noe så var det kanskje bittelitt utbrent på deler av hunden.

Bildet er bare tatt med iphone 5s, siden jeg glemte kamera..
0DE48FE0-FCB4-4F23-AF93-B48E942DA122.jpg

Stilig bilde! Stemningsfullt.

Eg var litt kjapp med å trykke Post-knappen i innlegget over, pizza-alarmen gikk nemlig. :D

Eg har hatt lyst til å få til sånn type bilde lenge, svart bakgrunn og kun lys på motivet, og fikk det forsåvidt til men det er mykje eg kan öve på her ser eg, ikkje minst fokus. :P Er redd det vart alt for mykje oppskarpa i photoshop, men alt i alt er eg nögd med förste forsök.

Akkurat kvifor det vart dei instillingane det vart er eg ikkje sikker på, brukte Manuell og prövde meg i grunn berre fram til eg fekk eit bilde som såg okay ut. (För bikkja gikk lei da, det tok ikkje så lang tid...)

1/3200

f 3.2

ISO 500

85 mm

Eit av dei andre eg fekk, her har eg og malt vekk dei hendene som stod og klödde han på rompa for å få han til å stå i ro. Begge desse bileta er tekne medan Bamse stod i verandadöropninga, bakgrunnen er stova og lyset kjem frå sola. :)

1/3200

f2.2

ISO 500
85 mm

16407340568_c86306bf76_c.jpg

Tar gjerne i mot tips til forbetringar!

Dette var et koselig bilde, som nevnt over likte også jeg godt at han (?) lukker øynene!

11017075_10206034038472547_3436991272132

Lukkertid: 1/1250

ISO: 200

Blender: 5.0

Kamera: Canon EOS 7D

Objektiv: Canon 70-200 f/4.0

Kult! Bra skarphet.

16423219878_3295e5b8bb_c.jpg

Lekte meg litt med å ta bilder rett mot sola i går. Her er et av bildene.

Panasonic DMC-GX7 med 20mm f1.7

Blender 5.6

Lukkertid 1/1300

ISO 400

Fint bilde, likte plassering av motiv og vinden i håret :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...