Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotoframgang februar: Lys og skygge KOMMENTARTRÅD


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Liker fargene og klarheten på hovedgrenen, tror det hadde blitt enda finere om det var mindre støy i bakgrunnen :)

Den ser jeg og er veldig enig med deg når jeg ser på det med litt andre øyne.

Også ville jeg bare si at jeg syntes kommentarer er hjertelig velkomne uansett om de er tekniske eller ei. Bare tanker i seg selv er gull verdt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde, har ikke så mye konstruktivt og komme med egentlig. Er bakgrunnen redigert?

Takk! Bildet er bare gjort litt mørkere og fikset litt kontraster, så det er ikke redigert inn mørk bakgrunn. Hesten sto halvveis inne i en mørk stall med lysene av og halvveis ute i dagslys :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner man ut hvilke innstillinger som er brukt? Står det i egenskapene på bildet?

Jeg får det fram i Bridge og Picasa når de er uredigerte. Jeg pleier ikke spare på uredigerte bilder når jeg har redigert dem(tar for mye plass), så må enten lagre innstillingene før jeg redigerer eller plukke innstillingene fra et bilde som er tatt i samme serie med like innstillinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempevanskelig og ta bilde av svart hund ute i snøen. Fikk ikke like mye skygger på hodet hennes som jeg ønsket, men dette ble et av de bedre bildene.

Canon EOS 60D

ISO 160

Eksponering 1/60 sek

Blending f/5

Nå forsvant bildet fra quoten...

Men ja, det er veldig vanskelig. Jeg har et par venninner med sorte staffer som gjerne vil at jeg skal tabilde av dem, men jeg må si jeg gruer meg til den dagen det skal gjøres! Svarte hunder er en utfordring.

Men her har du fått frem hunden godt på bildet. Ulempen er at snøen blir veldig utbrent, og det er noe jeg ikke er så stor fan av. Men det er jo en smakssak. Hvilken lysmåling har du på? Hvis du har på lysmålingen slik at den måler bare på fouspunktet vil du muligens få et mykere bilde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forsvant bildet fra quoten...

Men ja, det er veldig vanskelig. Jeg har et par venninner med sorte staffer som gjerne vil at jeg skal tabilde av dem, men jeg må si jeg gruer meg til den dagen det skal gjøres! Svarte hunder er en utfordring.

Men her har du fått frem hunden godt på bildet. Ulempen er at snøen blir veldig utbrent, og det er noe jeg ikke er så stor fan av. Men det er jo en smakssak. Hvilken lysmåling har du på? Hvis du har på lysmålingen slik at den måler bare på fouspunktet vil du muligens få et mykere bilde :-)

Det er mye lettere med alt annet enn snø/hvit bakgrunn da :) Så vent til sommeren :P

Ja det blir litt å velge mellom to "onder", for mørk hund eller for utbrent snø :hmm: Er ikke helt sikker på hva du mener med lysmåling`? Har stilt hvitbalanse halvautomatisk på sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Teserere Tusen takk for tilbakemelding!

Ellers beklager at jeg ikke har vært flink å kommentere, pc'en min har vært trøblete en stund så jeg har stort sett bare brukt den til å laste opp bilder, men nå har jeg gitt den opp. Er nå hos noen som forhåpentligvis får skikk på den igjen, men i mellomtiden sliter jeg litt med å sitere på ipad/mobil.

Kan likevel prøve litt på de jeg ser på denne siden, selv om jeg har en mistanke om at "mention" knappen kanskje ikke spiller helt på lag på meg :).

@plutte, virkelig stemningsfulle, og mest det siste. Jeg ville kanskje beskåret det nederste litt mer på venstre side, eller kanskje heller flyttet hunden til venstre, men det er det eneste jeg kan komme på og det er kanskje mer personlig smak enn noe annet.

Likte virkelig @Lovozero sitt også, nydelig. Alle tre gjorde at jeg fikk lyst til å gå ut med kameraet å prøve å få til lignende portretter da jeg så dem.

@Ingvild sitt var veldig fint, man får litt følelser av muligheter som ligger foran deg, mens det samtidig har en ro over seg.

Syns det var utrolig mange fine løsninger, og håper å være litt mer aktiv neste måned, både på bilde og kommentarsiden! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempevanskelig og ta bilde av svart hund ute i snøen. Fikk ikke like mye skygger på hodet hennes som jeg ønsket, men dette ble et av de bedre bildene.

Canon EOS 60D

ISO 160

Eksponering 1/60 sek

Blending f/5

Ufattelig vanskelig bildesituasjon da, men syntes virkelig du har gjort en god jobb.

Som tips til en annen gang så vil jeg tipse om å leke litt med blitz. Gjerne tape fast en bit med vanlig hvit printer papir så du får døyvet lyset endel, men allikevel gi litt ekstra til hunden, samtidig som snøen ikke får så mye ekstra lys. Men det bare en tanke, ingen garanti for at det virker :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir temaet for mars?

Jeg håper på noe annet enn refleksjon.

Men kanskje noe relatert til våren, de fleste steder får jo en form for vårtegn denne måneden, og uansett vil jo bildet representere våren i det området man bor i (eller tar bilder i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye vår her enda, men akkurat det samme for meg egentlig, temaene kan jo tolkes slik man vil! :) Selv om det ikke er så godt tilrettelagt her for det temaet, så blir litt vanskelig å ta bilder med dette temaet i bakhodet føler jeg... lys/skygge, refleksjon osv. åpner liksom litt mer for at man tenker over innstillinger, komposisjon og sånn. Litt mer utfordrende på en måte? (Men det er jo slik man velger å tolke det og ta fatt på oppgaven da, er nok bare meg som ikke er så fantasifull akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye vår her enda, men akkurat det samme for meg egentlig, temaene kan jo tolkes slik man vil! :) Selv om det ikke er så godt tilrettelagt her for det temaet, så blir litt vanskelig å ta bilder med dette temaet i bakhodet føler jeg... lys/skygge, refleksjon osv. åpner liksom litt mer for at man tenker over innstillinger, komposisjon og sånn. Litt mer utfordrende på en måte? (Men det er jo slik man velger å tolke det og ta fatt på oppgaven da, er nok bare meg som ikke er så fantasifull akkurat nå.

Overgang/endring, da blir det mye friere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye vår her enda, men akkurat det samme for meg egentlig, temaene kan jo tolkes slik man vil! :) Selv om det ikke er så godt tilrettelagt her for det temaet, så blir litt vanskelig å ta bilder med dette temaet i bakhodet føler jeg... lys/skygge, refleksjon osv. åpner liksom litt mer for at man tenker over innstillinger, komposisjon og sånn. Litt mer utfordrende på en måte? (Men det er jo slik man velger å tolke det og ta fatt på oppgaven da, er nok bare meg som ikke er så fantasifull akkurat nå.

Det er jo derfor jeg skrev at våren uansett beskriver våren som er der man tar bilder. Mars er jo en vårmåned, men vårtegn er mye mer spesifikt, og da forutsetter det jo faktisk litt tegn, og selvom mye kan endre seg på en måned, så vet man jo aldri.

Refleksjon føler jeg er mer passende når det faktisk finnes endel vann og slikt man kan bruke, og det åpner for utrolig mye mer, enn at man bruker opp temaet nå.

Tenker egentlig at jeg foreslår rett og slett Vår, men håper at andre kommer med nye forslag :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeendelig fått i gang maskina igjen, trur eg, hurra for nyinstallasjonar. :D Beklager min manglande aktivitet for februartråden! Eg skal kome sterkare tilbake.

Vår er eit heilt greit tema, sånn egentlig, og eg kan godt vere med på å ha det denne gongen, masse tolkningsmuligheter.

Ellers er eg veldig open for forslag til andre tema framover som kan gå litt innpå teknikkar, type liten/stor blendaropning, fart/bevegelse, portrett, tekstur, lang lukkertid, linjer etc.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeendelig fått i gang maskina igjen, trur eg, hurra for nyinstallasjonar. :D Beklager min manglande aktivitet for februartråden! Eg skal kome sterkare tilbake.

Vår er eit heilt greit tema, sånn egentlig, og eg kan godt vere med på å ha det denne gongen, masse tolkningsmuligheter.

Ellers er eg veldig open for forslag til andre tema framover som kan gå litt innpå teknikkar, type liten/stor blendaropning, fart/bevegelse, portrett, tekstur, lang lukkertid, linjer etc.

Her var det utrolig mange kule forslag :)

Likte veldig godt lang lukkertid, nå som det fortsatt blir ganske mørkt på kveldene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...