Gå til innhold
Hundesonen.no

EDS, dispensasjon for kupering og rasespesialene


xxx12345
 Share

Recommended Posts

På EDS sin side kan man lese følgende:

" Med hjemmel i forskrift av 25. spril 2003 …. gir Mattilsynet Norsk Kennel Klub en dispensasjon fra forskriftens §4. Dispensasjon gjelder for FCIs Europautstilling som skal arrangeres 4.-6. september 2015 samt tilknyttede arrangement. Dispensasjon gjelder ikke for norske hunder unntatt norske hunder som oppfyller kravene i forskriftens §2."

Seriøst? Kan NKK påtvinge raseklubbene dette når de ikke ønsker det selv?

http://www.europeandogshow2015.com/no/kuperte_+_forbudte_raser/Kuperte+hunder.9UFRnG50.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På EDS sin side kan man lese følgende:

" Med hjemmel i forskrift av 25. spril 2003 …. gir Mattilsynet Norsk Kennel Klub en dispensasjon fra forskriftens §4. Dispensasjon gjelder for FCIs Europautstilling som skal arrangeres 4.-6. september 2015 samt tilknyttede arrangement. Dispensasjon gjelder ikke for norske hunder unntatt norske hunder som oppfyller kravene i forskriftens §2."

Seriøst? Kan NKK påtvinge raseklubbene dette når de ikke ønsker det selv?

http://www.europeandogshow2015.com/no/kuperte_+_forbudte_raser/Kuperte+hunder.9UFRnG50.ips

Regner med klubbene må ta med det som en del av "pakka". NKK styrer jo til og med anm. avgiften på "spesialene" under EDS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På EDS sin side kan man lese følgende:

" Med hjemmel i forskrift av 25. spril 2003 …. gir Mattilsynet Norsk Kennel Klub en dispensasjon fra forskriftens §4. Dispensasjon gjelder for FCIs Europautstilling som skal arrangeres 4.-6. september 2015 samt tilknyttede arrangement. Dispensasjon gjelder ikke for norske hunder unntatt norske hunder som oppfyller kravene i forskriftens §2."

Seriøst? Kan NKK påtvinge raseklubbene dette når de ikke ønsker det selv?

http://www.europeandogshow2015.com/no/kuperte_+_forbudte_raser/Kuperte+hunder.9UFRnG50.ips

NKK gjør akkurat som de vil, de, helt uavhengig av klubbenes egne ønsker. Minner litt om et diktatur for tiden :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så står dette om dispensasjon i kuperingsforskriften:

"§ 5.Dispensasjon

Mattilsynet kan gi dispensasjon fra § 4 for internasjonale mesterskap eller tittelutstillinger. Søknader om slik dispensasjon må fremmes av Norsk Kennel Klub sentralt."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-04-25-614

En rasespesial er hverken et internasjonalt mesterskap eller en tittelutstilling, og kan i teorien ikke gis dispensasjon. Mon tro hvorfor det da blir påtvunget raseklubber som er i mot at kuperte hunder skal kunne stilles i det hele tatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så står dette om dispensasjon i kuperingsforskriften:

"§ 5.Dispensasjon

Mattilsynet kan gi dispensasjon fra § 4 for internasjonale mesterskap eller tittelutstillinger. Søknader om slik dispensasjon må fremmes av Norsk Kennel Klub sentralt."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-04-25-614

En rasespesial er hverken et internasjonalt mesterskap eller en tittelutstilling, og kan i teorien ikke gis dispensasjon. Mon tro hvorfor det da blir påtvunget raseklubber som er i mot at kuperte hunder skal kunne stilles i det hele tatt.

Kanskje raseklubb som er i mot dette, skal ta det med MT, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så står dette om dispensasjon i kuperingsforskriften:

"§ 5.Dispensasjon

Mattilsynet kan gi dispensasjon fra § 4 for internasjonale mesterskap eller tittelutstillinger. Søknader om slik dispensasjon må fremmes av Norsk Kennel Klub sentralt."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-04-25-614

En rasespesial er hverken et internasjonalt mesterskap eller en tittelutstilling, og kan i teorien ikke gis dispensasjon. Mon tro hvorfor det da blir påtvunget raseklubber som er i mot at kuperte hunder skal kunne stilles i det hele tatt.

Klarer ikke helt å se hvordan den gir åpning for at de nasjonale utstillingene i tilknyttning også har disp. Med mindre NKK tillater registrert tittel etter speisalen (feks BISS o.l. ) eller gir klubbene Cacib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å se hvordan den gir åpning for at de nasjonale utstillingene i tilknyttning også har disp. Med mindre NKK tillater registrert tittel etter speisalen (feks BISS o.l. ) eller gir klubbene Cacib.

Nettopp, det er også mitt poeng. Like fullt har MT gitt disp også til rasespesialene (etter søknad fra NKK, går jeg ut i fra). Klubbene har i alle fall ikke bedt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering.

Diskusjonen har vært heftig på NSBK sin side i helgen, men etter frem og tilbake og sjekk med NKK så viser det seg at skal vi ha spesial i forbindelse med EDS så MÅ vi tillate at kuperte hunder stiller. Gruppe Oslo/Akershus, som er de som skal stå for gjennomføringen, har årsmøte i kveld, og såvidt jeg vet så diskuteres det om de skal trekke seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at NKK tillater hunder med kroppsdeler som har blitt amputert for skjønnhetens skyld å delta på utstilling, det gir virkelig et inntrykk av at Norge er opptatt av god dyrevelferd!

NKKs utstillingsregler sier i alle fall følgende:

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse som har gjennomgått inngrep i den hensikt å forbedre eksteriør (utseende, bygning) og/eller prestasjon.

De bryter jo dermed ikke bare kuperingsreglene, men også doping/faking-regelverket. Og i tillegg påtvinges dette på raseklubbene!?!? Kommer man til et annet land, må man normalt sett følge dette landets lover, og i Norge er det ikke tillatt å stille kuperte hunder. Driver man og amputerer kroppsdeler på bikkjene sine fordi man synes det er pent, så bør den minste konsekvensen være at man ikke får stille på utstilling i Norge.

Minner også om Dyrevelferdsloven:

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse.

Får ærlig talt en skikkelig vondt bismak i munnen. Nå har ikke jeg en kuperingsrase, men hadde jeg hatt det, hadde jeg ikke villet bidra til å arrangere noen spesialutstilling der det var tillatt å stille kuperte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På WDS i fjor hadde de sorte DSene to dommere, og han som dømte hannene var fra Sør-Amerika. 3-4 hanner med naturlige ører og hale fikk exc, resten fikk vg eller lavere. Da er det gøy å reise på utstilling vettu...

Jeg har selv meldt på selve EDS, to juniorer, men vi har nordisk dommer så jeg regner med han klarer å se forbi ører og hale. Likevel var det med en kraftig bismak at jeg gjorde det, og det er kun fordi jeg har mitt første kull og vil vise dem frem for mange. Jeg vil vise frem at ukuperte hunder er like gode, og jeg håper mange besøker hjemmesiden min og der leser om mentaltesting. Men det satt langt inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går jo da litt utenfor tråden, som jeg tydeligvis har samme meninger som de deltakende om temaet.

Blir kuperte hunder framskyvet i forhold til premiering, eventuelt hvorfor? Jeg forstår dette med linjer osv, men en god dommer vil vell se dette uavhengig om der mangler kroppsdeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går jo da litt utenfor tråden, som jeg tydeligvis har samme meninger som de deltakende om temaet.

Blir kuperte hunder framskyvet i forhold til premiering, eventuelt hvorfor? Jeg forstår dette med linjer osv, men en god dommer vil vell se dette uavhengig om der mangler kroppsdeler?

Nope, ikke alltid. Og det er sånn at dommere fra land hvor kupering er normen ikke er vant til å se naturlige ører og hale, og synes det er en feil at de skal se slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg litt glad for at jeg ikke har kuperingsrase.....

Ellers er jeg egentlig ganske sur på NKK fordi de på død og liv skulle tillate kuperte hunder av en rekke raser å stille, bare fordi det er EDS. Jeg har da sett andre land med kuperingsforbud uttrykkelig skrive at det ikke er lov å stille kuperte raser også når de har hatt vinnershow av en eller annen variant.

@maysofie, ja man skulle jo tro det. Samtidig blir øyet vant til å se det man ser mest av, så selv for en god dommer så vil en ukupert hund se "fremmed" ut dersom h*n stort sett har sett kuperte individer. Lang hale og hengende ører kan gi inntrykk av kortere rygg og nakke f.eks. Så ja, der hvor enkelte raser stort sett er kupert er det langt vanskeligere å nå opp med en ukupert hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...