Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen tror buret er en do


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

.. :gaah:

Kenzie er nå 3 måneder og sover i bur om natten. Hun roer seg raskt og sover godt i buret, men det er langt fra uvanlig at jeg våkner til en valp som har bæsjet i buret sitt. Dette til tross for at hun får det siste måltidet sitt senest 4, og har vært på do og bæsjet flere ganger etter det. I går for eksempel, så ble siste dotur kvart over 12 på natten hvor hun da bæsjet, likevel hadde hun gjort fra seg i buret når jeg sto opp klokken 6 i dag tidlig, og når jeg tok henne ut bæsjet hun igjen. Da hadde hun altså ikke spist siden klokken 4 dagen før - men det er jo som om det aldri tar slutt jo! Et annet problem er at hun ikke sier ifra om hun må på do, og derfor våkner jeg heller ikke på natten så jeg eventuelt kan få tatt henne med ut så hun kan gjøre fra seg der.

I tillegg ser det ut til at hun tror buret er doen hennes... Buret står alltid med døren åpen utenom på natten, og i dag gikk hun jaggu inn i buret sitt for å gjøre nummer to, og tuslet fornøyd ut igjen :thumbsdown: Dette til tross for at hun ser ut til å ha skjønt at tissing skal foregå ute.

Er det noen som har noen gode råd til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp buret så valpen slipper å ligge i sin egen bæsj?

Hadde det vært mulig så. Huset vi leier mens vi bygger er ikke valpesikker og er så gammel at det ærlig talt ikke er mulig å valpesikre. Valpegården jeg brukte til henne først fikk hun flyttet rundt på så hun likevel fikk tak i ting hun ikke burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det er veldig tidlig å slutte å fôre kl 16 på ettermiddagen. Bæsje gjør hun jo åpenbart uansett, så kanskje hun blir roligere om hun får litt mat før hun legger seg? Mange små valper har rett og slett ikke plass på en eller to ganger til all maten de egentlig skal ha i seg, så jeg er veldig for å gi mat tre ganger om dagen om en får til det. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt for? Skaff et større bur (som blir mer som en valpegård enn et bur) eller sett opp en valpegrind/kompostbinger som du setter fast med noe tungt, slik at hun slipper å ligge i eller i nærheten av avføringen sin i mens. Men uansett så må du sikkert se på hva du forer med og forsøke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Liquorice

Om du aner sånn ca når på natta hun har uhell, så sett på alarmen og ta henne ut før den tid? :-)

Vår dreit alltid på gulvet tidlig på morgenen i en periode (løs på gangen+kjøkkenet), han sa ikke ifra at han måtte ut, men vi våknet som regel av lukta etterpå :P

Edit: Så da måtte vi bare sørge for at han fikk muligheten til å gjøre fra seg ute før det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på fóret. De bæsjer vel ikke så ofte til vanlig?

Hvis du først MÅ bruke bur ( noe du ikke vet før du har prøvd uten.. Sannsynligvis gjør du ikke det ) så sørg for stort bur med avispapir etc i ene enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern buret til vanen er vekke. Ha valpen i sengen om natten, så merker du om hun blir urolig.

Kompostgrinder som du bruker noe tungt på å holde på plass? Valpen har vel fått vanen på å tro at buret er do etter å ha ligget i det flere netter, er jo ganske naturlig. Sett på vekkerklokken og ta henne ut på natten?

Takk for gode råd, begge to :)

Jeg synes også at det er veldig tidlig å slutte å fôre kl 16 på ettermiddagen. Bæsje gjør hun jo åpenbart uansett, så kanskje hun blir roligere om hun får litt mat før hun legger seg? Mange små valper har rett og slett ikke plass på en eller to ganger til all maten de egentlig skal ha i seg, så jeg er veldig for å gi mat tre ganger om dagen om en får til det. :)

Hun er som sagt rolig i buret, hun er trygg på det. Ellers takk for tips :ahappy:

Jeg er litt enig i at hundebur er do jeg. :P

Jeg er ikke ute etter en diskusjon om hvorvidt man skal bruke bur eller ikke. Så lenge vi bor her (noe som forøvrig ikke var meningen vi skulle gjøre når vi fikk valpen, men husbygging er ikke så veldig forutsigbart så sånn ble det) - så må det bli sånn. Jeg tar heller å vasker vekk bæsj enn at hun skader seg.

Forøvrig er det ikke snakk om at hun "ligger i sin egen bæsj" som noen så fint sa det, buret er stooort og valpen er liten :)

Om hun bæsjer så må hun vel på do da...

Vel, ja såklart? Poenget er at det er snakk om så store mengder, og at hun ser ut til å ha lært seg at buret ER doen.

Bytt for? Skaff et større bur (som blir mer som en valpegård enn et bur) eller sett opp en valpegrind/kompostbinger som du setter fast med noe tungt, slik at hun slipper å ligge i eller i nærheten av avføringen sin i mens. Men uansett så må du sikkert se på hva du forer med og forsøke noe annet.

Buret er stort, det er som en valpegård, så hun ligger altså ikke i avføringen sin.

Vi forer nå med valpeforet til Acana.

Veldig enig med @SandyEyeCandy her altså. Fra kl 16 til neste morgen er det minimum 15 timer, og det er for lenge å gå uten mat til en så liten valp. Dessuten bruker maten mange mange timer på å komme seg gjennom systemet, så mat kl 16 skulle vel gi bæsjetrengende valp midt på natta det.

Ja vi pleide å gi mat senere også men da ble bæsjingen om natten en garanti i stedet for en sansynlighet :P Derfor prøvde vi å endre fôringsrutinene og det hjalp altså litt. Men er i utgangspunktet enig med dere begge i at det blir litt lenge mellom måltida.

Om du aner sånn ca når på natta hun har uhell, så sett på alarmen og ta henne ut før den tid? :-)

Vår dreit alltid på gulvet tidlig på morgenen i en periode (løs på gangen+kjøkkenet), han sa ikke ifra at han måtte ut, men vi våknet som regel av lukta etterpå :P

Ja, skal se om jeg kan finne litt ut av det :)

Jeg ville sett på fóret. De bæsjer vel ikke så ofte til vanlig?

Hvis du først MÅ bruke bur ( noe du ikke vet før du har prøvd uten.. Sannsynligvis gjør du ikke det ) så sørg for stort bur med avispapir etc i ene enden.

Det er mitt inntrykk at hun bæsjer MYE mer enn den gjennomsnittelige valp. Antakeligvis er det fôret, vi bruker altså Acana valpefôr. Men ja vi må bruke bur her, men buret er som sagt stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige gjorde også det (bæsjet om natten, ikke i bur), og jeg løste det med at jeg satt på vekkerklokken midt på natten, hver natt. Så klokken 3 var det opp og ut, så inn og sove litt til. Dødsslitsomt, men jeg har også opplevd en hund som ble så vant med å tisse i buret om natten, at selv etter vi sluttet med bur så fortsatte hunden å bruke kurven som do hvis hun ble ordentlig tissatrengt. Det tok jeg bare ikke sjangsen på å oppleve igjen. Jeg er fremdeles bitter på oppdretteren som sa at vi måtte bruke bur til valpen (vår første hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker fra meg:
1 - Evaluer om fôret passer din hund.
Syntes det hørtes ut som unormale mengder avføring-

2 - Sett på alarm, ut å luft henne på natta.
Gradvis trekk ut hvor lenge hun 'må sove' i buret før du går ut

3 - Se etter andre løsninger med buret.
Steng det slik at hun ikke kommer inn på dagtid for å gjøre sitt fornødende, slipp henne inn i buret når hun skal sove.
Kan du sette opp en kompostgrind (eventuelt med avispapir)? Bruk bare grinden og steng døra til buret, om hun likevel gjør sitt fornødende i grinden så vil koblinga bur = do sannsynligvis brytes og erstattes med avispapir/utenfor = do. Small steps.

Legge avispapir i deler av buret? Flyttes ut etterhvert om hun går på det.

Flytt buret. Går hun likevel dit for å gå på do om dagen?

4 - Dropp buret og ha henne løs i senga di, i håp om at hun vekker deg, gjør i fra seg på gulvet eller ikke 'ser nødvendigheten' med å gjøre fra seg når doet hennes ikke er tilgjengelig.
(Og nei, det er ikke nødvendigvis en automatikk at valpen blir urolig eller bare vil gjøre fra seg på gulvet... *Skule på Keo*)

5 - Gi en lang finger i hva andre syntes når du ser nødvendigheten, din valp, ditt hus og ditt hundehold :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at valpen tror at buret er en do eller at hun ønsker å gjøre fra seg på samme plass som hun sover, men det faktum at hun rett og slett må på do og er innesperret gjør at det må bli slik.

Har du ikke valpen på soverommet når du ikke merker at hun blir urolig på natten?

Få satt opp grinder heller om det er så utrygt som du sier, på soverommet så hun har mer plass å boltre seg på, og da vil du vel også høre når hun våkner opp og tasser rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på at valpen tror at buret er en do eller at hun ønsker å gjøre fra seg på samme plass som hun sover, men det faktum at hun rett og slett må på do og er innesperret gjør at det må bli slik.

Har du ikke valpen på soverommet når du ikke merker at hun blir urolig på natten?

Få satt opp grinder heller om det er så utrygt som du sier, på soverommet så hun har mer plass å boltre seg på, og da vil du vel også høre når hun våkner opp og tasser rundt.

Det er slettes ikke sikkert – jeg bor med en som ikke våkner av NOE, Meesha har stått i sengen og spydd, hatt diaré, og stått ved døren og pepet for å komme ut på do, nattestid... og samboeren min snorker seg gjennom ALT. (Men jeg våkner altså :P)

Jeg tror jeg ville forsøkt noe så "enkelt" som et fôrbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våkner heller ikke av "noe" når jeg først sover ordentlig, torden og skikkelig storm, samboer som har på alarm og står opp før meg, unger som skriker i overetasjen e.l har jeg sovet meg gjennom mange ganger, men våkner alltid med det samme hunden er urolig.

Trodde det var helt normalt når man har ansvaret for noe levende man sover sammen med, men er jo kanskje ikke slik for alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våkner heller ikke av "noe" når jeg først sover ordentlig, torden og skikkelig storm, samboer som har på alarm og står opp før meg, unger som skriker i overetasjen e.l har jeg sovet meg gjennom mange ganger, men våkner alltid med det samme hunden er urolig.

Trodde det var helt normalt når man har ansvaret for noe levende man sover sammen med, men er jo kanskje ikke slik for alle. :)

Det er det visst absolutt ikke så da må du nok endre på det du tror :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er slettes ikke sikkert – jeg bor med en som ikke våkner av NOE, Meesha har stått i sengen og spydd, hatt diaré, og stått ved døren og pepet for å komme ut på do, nattestid... og samboeren min snorker seg gjennom ALT. (Men jeg våkner altså :P)

 

 

Jeg tror jeg ville forsøkt noe så "enkelt" som et fôrbytte.

Men han er mann! De sover seg gjennom alt :P

Tror heller ikke på at valpen "ønsker" å bruke buret som do! Gjør som flere her sier. Gi valpen en luftetur på natta til den klarer å holde seg uten å bli urolig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det visst absolutt ikke så da må du nok endre på det du tror :) :)

Vet om flere som sover ekstremt tungt som er akkurat lik, men så har jo ikke din samboer ansvaret alene for deres hund heller, samboeren min sover jo bare selv fordi han vet jeg ordner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt for (prøv råfor feks, det er jo kjent for å lage lite avføring) og lukk burdøra på dagtid så hunden ikke har mulighet til å gå dit å gjøre fra seg og du må ta den med ut oftere. Og ikke vent på beskjed før du går ut, mange hunder gir ikke annen beskjed enn at man kan se det på dem hva de har tenkt til, men det fordrer noen ganger at man følger med som en hauk. Kan være små små signaler. Om natten bør du ha på alarm og stå opp å lufte frem til problemet blir borte så hunden slipper å ligge i nærheten av avføring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill og forslag!

De aller fleste av dere har dog misset halve poenget: også om dagen går hun INN i buret for å gjøre fra seg. Altså: hun tusler fra stuegulvet og velger å gå inn i buret som alltid står åpent, for å gjøre fra seg - til tross for at hun da altså har tilgang til hele huset. Derav min konklusjon at jeg tror hun har assosiert bur med do.

Det er selvfølgelig glipper fra min side når hun rekker å gjøre fra seg inne, men hun bæsjer altså så hinsides mye at selv om vi nettopp har vært på en lang tur og hun alt har bæsjet, kan hun komme inn og bæsje enda mer i et lite uoppmerksomt øyeblikk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Takk for alle innspill og forslag!

De aller fleste av dere har dog misset halve poenget: også om dagen går hun INN i buret for å gjøre fra seg. Altså: hun tusler fra stuegulvet og velger å gå inn i buret som alltid står åpent, for å gjøre fra seg - til tross for at hun da altså har tilgang til hele huset. Derav min konklusjon at jeg tror hun har assosiert bur med do.

Det er selvfølgelig glipper fra min side når hun rekker å gjøre fra seg inne, men hun bæsjer altså så hinsides mye at selv om vi nettopp har vært på en lang tur og hun alt har bæsjet, kan hun komme inn og bæsje enda mer i et lite uoppmerksomt øyeblikk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Snakk med foreldrene dine om dere kan teste ut vom og hundemat. HAn bor jo i Rauland. Den gir mindre avføring. Tror det er det jeg vilel gjort først og fremst. Tipper buret har blitt trygt og en vane siden hun gjør fra seg så mye der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill og forslag!

De aller fleste av dere har dog misset halve poenget: også om dagen går hun INN i buret for å gjøre fra seg. Altså: hun tusler fra stuegulvet og velger å gå inn i buret som alltid står åpent, for å gjøre fra seg - til tross for at hun da altså har tilgang til hele huset. Derav min konklusjon at jeg tror hun har assosiert bur med do.

Det er selvfølgelig glipper fra min side når hun rekker å gjøre fra seg inne, men hun bæsjer altså så hinsides mye at selv om vi nettopp har vært på en lang tur og hun alt har bæsjet, kan hun komme inn og bæsje enda mer i et lite uoppmerksomt øyeblikk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men hva er det egentlig du spør om da? Det er jo ganske logisk både at en plass som blir brukt til å gjøre fra seg på (om natten når hun ikke har noe valg) blir en "do", det løser du med å stå opp om natten og lukke døren om dagen. Det er også ganske opplagt at det ikke er normalt med en hund som bæsjer så mye og ofte, så da må du forsøke å bytte for og/eller dra til vet og sjekke om det er noe annet galt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...