Gå til innhold
Hundesonen.no

Støtter vi den dårlige kyllingindustrien ved å kjøpe Vom og Hundemat?


Poter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sånn, da har jeg mailet dem og spurt om de kan lage større pølser av lam og storfevom. Har også spurt hvor de får kyllingen i fra og hva de gjør for å sikre dyrevelferd. Blir interessant å høre hva de

Jeg sendte faktisk en mail til mattilsynet og spurte nettopp om hvordan dette ville påvirke hundene som fikk rått for basert på kylling, og dette er svaret jeg fikk: Hele "samtalen": Mitt spø

Det var vel ikke samkjøp som var temaet her. Men evt en gruppe som skulle samle folk om å ønske å få tilbake kyllingfritt fôr i 5 og 20 kg. Type "vi som ønsker og håper at v&h vil ta opp igjen pro

Har du en rapport eller link til disse prosentene? Utelukkende nerdigheten min som vil lese statistikk :)

Har desverre ikke det.. Tallene er fra en forelesning vi hadde i fjørfefaget våren 2014, hvor en fagsjef (eller noe slikt) for slaktekyllingproduksjon i Nortura var gjesteforeleser. Vet ikke om det kanskje ligger noe på hjemmesiden til Nortura om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig argumentasjonen blir litt billig. "Delfinene er jo allerede i akvariumet, så hvorfor ikke bare dra å se". Eh. Nei. Hvis INGEN benytter seg av tilbudet, så vil tilbudet forsvinne. Vom og Hundemat betaler for "plussproduktene" (for en utrolig feinschmeker-variant av ordet slakteavfall) - ergo støtter vom og hundemat produksjonen gjennom økonomisk innsprøytning. Hvis dårlig kyllingproduksjon opplever at ingen hverken vil ha plussprodukt eller minusprodukt hos de, så vil uetisk produksjon også slutte. Er ikke det hele vitsen med å ta et standpunkt, tenker jeg, å gjøre noe 100%?

Hvis man skal ta et standpunkt 100% angående kylling, så må vi kanskje slutte å spise kylling helt? Da holder det vel ikke å kjøpe fra Stange eller Holte, spesielt med tanke på det som kommer frem her i tråden? Evt at man bare kjøper kyllingprdukter fra lokale kyllingbønder. Jeg tenker vel også at hvis vi skal nå fram, så må vi bruke forbrukermakten vår, og da må boikott til. Det sammen med press på produsentene, sånn som med alle andre typer produkter.

Men de har isåfall uansett bedre dyrevelferd (som for meg er det viktigste). http://stangekylling.no/om-oss/dyrevelferd/

Jeg syntes jo det er bedre at restene går til hundemat enn å bli kastet. Jeg er såpass fornøyd med fôret at jeg ønsker å fortsette med det, selv om vi i familien har sluttet med konvensjonell kylling.

Men alternativer uten hadde helt klart vært det beste.

Jeg synes også det er fint at man kan bruke det som blir til overs uten å kaste det, men jeg regner med Vom og Hundemat betaler for det og da får ernæringen penger for det og tjener på det og kan dermed fortsette sånn som de bestandig gjør. Akkurat det vet jeg ikke om jeg greier å støtte mer, selv om jeg også er veldig fornøyd med V&H. En annen ting er jo om hundene våre kan bli syke av det -noen som vet? Hva vil følgene for dem kunne være å spise kylling? Jeg vil tro ting vises kjappere på dem som lever et kortere liv enn oss. Vil å så fall risikoen være mindre om man gir dem blandingsproduktene enn ren kylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ta et standpunkt 100% angående kylling, så må vi kanskje slutte å spise kylling helt? Da holder det vel ikke å kjøpe fra Stange eller Holte, spesielt med tanke på det som kommer frem her i tråden? Evt at man bare kjøper kyllingprdukter fra lokale kyllingbønder. Jeg tenker vel også at hvis vi skal nå fram, så må vi bruke forbrukermakten vår, og da må boikott til. Det sammen med press på produsentene, sånn som med alle andre typer produkter.

Jeg synes også det er fint at man kan bruke det som blir til overs uten å kaste det, men jeg regner med Vom og Hundemat betaler for det og da får ernæringen penger for det og tjener på det og kan dermed fortsette sånn som de bestandig gjør. Akkurat det vet jeg ikke om jeg greier å støtte mer, selv om jeg også er veldig fornøyd med V&H. En annen ting er jo om hundene våre kan bli syke av det -noen som vet? Hva vil følgene for dem kunne være å spise kylling? Jeg vil tro ting vises kjappere på dem som lever et kortere liv enn oss. Vil å så fall risikoen være mindre om man gir dem blandingsproduktene enn ren kylling?

Jeg sendte faktisk en mail til mattilsynet og spurte nettopp om hvordan dette ville påvirke hundene som fikk rått for basert på kylling, og dette er svaret jeg fikk:

Hele "samtalen":

Mitt spørsmål:

Hei. Det er så mye i nyhetene om antibiotikaresistente bakterier i kylling om dagen. Og at det er viktig å varmebehandle det før man spiser. Det er greit, det gjør vi. MEN vi fôrer hundene våre på Vom og Hundemat fra produsent i Trøgstad (http://www.vomoghundemat.no/) og der er jo hoved ingrediensen i foret kylling. OG det skal fôres rått. Vi har selvsagt gode rutiner når vi håndterer kjøttet osv så det er ingen fare. men hvordan er det for hundene å spise så mye rå kylling? Kan det være farlig for de? På forhånd takk for svar. Vh Oona

Svar 1:

Hei!

Interessant spørsmål du stiller, som eg har sendt eitt hakk oppover i systemet for å få eit svar som bør gjelde heile nasjonen.

Vennlege helsingar frå

Hege Vaagaasar

seniorinspektør / veterinær

Mattilsynet - Statens tilsyn for planter, fisk, dyr og næringsmidler

Distriktskontor Gudbrandsdal, kontorstad Otta, avdeling dyr og planter

Svar 2:

Hei!

Regionkontoret har sendt spørsmålet vidare til hovudkontoret – så da er vi spente på svaret.

Moro med utfordrande spørsmålJ…sjølv om det tek ei tid før du får svar…

Vennlege helsingar frå

Hege Vaagaasar

seniorinspektør / veterinær

Mattilsynet - Statens tilsyn for planter, fisk, dyr og næringsmidler

Distriktskontor Gudbrandsdal, kontorstad Otta, avdeling dyr og planter

Svar 3:

Hei Oona,

Du spør om hundefôr av rå kylling og antibiotikaresistente bakterier.

I Mattilsynet er vi også opptatt av dette, og det er derfor bestilt en risikovurdering ang. dette hos Veterinærinstituttet, se:

http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/risikovurdering_av_antibiotikaresistens

Denne risikovurderingen ventes å være ferdig i 2015. Til da må du gjøre dine egne vurderinger, ut fra ditt beste skjønn. Du kan jo også snakke med en veterinær.

Med vennlig hilsen

Rolf Horntvedt

Sivilagronom, seniorrådgiver

Mattilsynet, Hovedkontoret, Seksjon Landdyr og dyrehelsepersonell

Svar 4:

Hei igjen,

Det riktige er at VKM skal utføre denne risikovurderingen, jeg var litt rask på labben i sted.

Rolf

-----------------------

Ble så mye klokere, men mattilsynet vet tydeligvis ikke de heller ...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra Vom og Hundemat og gjengir det her, hun ville dog at jeg skulle poengtere at det var et svar på min mail siden de erfaringsmessig opplevde at svar blir tatt ut av sammeheng, misforstått osv.

Jeg spurte altså hvor de får kyllingen sin i fra og hvordan de ivaretar dyrevelferd. Jeg har tatt bort navnet hennes da jeg ikke vet om hun synes det er ok at navnet hennes legges ut her.

"Hei

Vi kjøper kyllingen fra Nortura og hovedsakelig fra Hærland. Dette er plussprodukter som stammer fra konvensjonell kyllingproduksjon. Det finnes ikke alternativ kyllingproduksjon av noe betydelig volum, kun små produsenter. Hverken konvensjonell eller økologisk kylling blir fôret på antibiotika, men begge har potensielt innhold av antibiotikaresistente bakterier.

Vår etterspørsel etter råvarer påvirker ikke konvensjonell produksjon da vi ikke er med på å påvirke produksjonsvolumet; kylling blir ikke alet opp for å bli Vom og Hundemat. Vi kjøper det som er til overs fra en produksjon som er bestemt av etterspørselen av menneskemat.

Vi følger med på alle aktuelle saker som handler om hygienisk kvalitet på norsk kjøtt og håper at næringen utvikler sine produksjonsmetoder til fordel for både dyrevelferd og mattrygghet.

mvh

Vom og Hundemat"

Selv lurer jo jeg da på hvor mye det egentlig har å si at man kjøper Vom og Hundmat eller ikke, siden det ikke påvirker produksjonen på den måten, men en annen sak er jo om man ønsker å gi hundene sine den typen kylling.

Prodblemet med den holdningen er jo at jo mer av kyllingen som utnyttes, jo større lønnsomhet får det for produsenten, og jo større er sannsynligheten for at de vil fortsette som i dag/øke produksjonen.

Kyllingrestene vil vel uansett ikke kastes (bli søppel), men benyttes av en annen leverandør som muligens gir dårligere priser, om ikke V&H kjøper de. Tenker da på fiskefor, andre kjæledyrmat-produsenter eller pelsdyrmat produsenter. Det vil alltid være ønskelig å selge "restene" fremfor å betale for destruering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay ; fantastisk nyttige svar du fikk :D Det begynte jo lovende, liksom. Men du skal ha for forsøket :)

Så da lurer vi fortsatt på; er dette trygt å fore bikkjene på. Det virker jo strengt tatt slik. Man hører i hvert fall ikke om noen negative konsekvenser?

Selv om jeg synes hundene fungerer hakket bedre på Eksklusiv (tilsvarende Taste Storfe) Så fungerer de jo også utmerket på kylingvariantene. Men det gir en litt halvdårlig følelse å fôre med det.... Men så lenge jeg fôrer 5 kg om dagen, har begrenset fryseplass og begrenset evne til å håndtere store blokker. Så er det utrolig greit å få levert 5kg pølser på døra. Så langt ser jeg ikke noe fullgodt alternativ... Og med unntak av at de ikke gidder å lage kyllingfritt i større forpakninger, så har de jo utrolig bra service hos v&h :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sendt mail til V&H med spm om de har tenkt til å produsere større størrelser av variantene uten kylling, skulle gjerne hatt taste med lam i 5kg. Vi tofotingene i huset har slutta helt å spise kylling, og nå har jeg bestilt en stor sekk Provit storfe til voffsen så han også kan være med å ta standpunkt :teehe: Tenker å supplere litt med Orijen med fisk, synes det høres så veldig ensidig ut å bare fóre på storfe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay Så bra at du spurte dem! Blir interessant å høre hva de kommer frem til. Tror jeg skal ta en telefon til veterinæren vår og høre hva hun sier, men mistenker veterinærer for fort å bli negative bare fordi det er råfôr og ikke tørrfôr...

Prodblemet med den holdningen er jo at jo mer av kyllingen som utnyttes, jo større lønnsomhet får det for produsenten, og jo større er sannsynligheten for at de vil fortsette som i dag/øke produksjonen.

Kyllingrestene vil vel uansett ikke kastes (bli søppel), men benyttes av en annen leverandør som muligens gir dårligere priser, om ikke V&H kjøper de. Tenker da på fiskefor, andre kjæledyrmat-produsenter eller pelsdyrmat produsenter. Det vil alltid være ønskelig å selge "restene" fremfor å betale for destruering.

Ser poenget. En ting jeg også tenker på er hvilken type kjøtt V&H faktisk er laget av. Slaktavfall. Det er jo ikke akkurat "biffen" hos dyret, men rester... Da jeg BARF`et fikk hundene mer kvalitetskjøtt sånn sett. På den tiden var det vanskelig å få tak i et godt nok vitaminpulver, men det regner jeg med har kommet seg nå. Mulig jeg må gå tilbake til det igjen, selv om det er mer arbeid *tenke høyt* Skjønner forresten ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lage større pølser av lam og storfe, annet enn at det er vanskeligere å få tak i nok kjøtt?

Har også sendt mail til V&H med spm om de har tenkt til å produsere større størrelser av variantene uten kylling, skulle gjerne hatt taste med lam i 5kg. Vi tofotingene i huset har slutta helt å spise kylling, og nå har jeg bestilt en stor sekk Provit storfe til voffsen så han også kan være med å ta standpunkt :teehe: Tenker å supplere litt med Orijen med fisk, synes det høres så veldig ensidig ut å bare fóre på storfe :P

Bra du også har mailet dem!

Er Provit og Orijen råfôr?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget. En ting jeg også tenker på er hvilken type kjøtt V&H faktisk er laget av. Slaktavfall. Det er jo ikke akkurat "biffen" hos dyret, men rester... Da jeg BARF`et fikk hundene mer kvalitetskjøtt sånn sett. På den tiden var det vanskelig å få tak i et godt nok vitaminpulver, men det regner jeg med har kommet seg nå. Mulig jeg må gå tilbake til det igjen, selv om det er mer arbeid *tenke høyt* Skjønner forresten ikke hvorfor det skal være så vanskelig å lage større pølser av lam og storfe, annet enn at det er vanskeligere å få tak i nok kjøtt?

Men biffen på dyret er ironisk nok ofte ikke det mest næringsrike/beste delen av dyret uansett, om man skal se på det ernæringsmessig for hund.

Ulver/bjørn som dreper sau spiser ofte de delene av dyret vi ser på som avfall, og lar resten ligge. Sauejur er ikke en delikatesse for oss, men for bjørn er det vist snadder.

MUK fra storfe har (antar jeg) ett mye større bruksområde enn kyllingMUK (hamburger og kebab er jo storfe, tross alt). Det blir jo også mer rester fra kylling, siden det må flere dyr til for å oppnå samme volum. og derfor også større deler av kadaveret som ikke er ønskelig som menneskemat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provit er råfor (http://www.norsk-dyremat.no/article.cfm?ID_art=107&ID_cat=1), Orijen er kornfritt tørrfôr :)

Ok, har ikke hørt om det før. Er du fornøyd?

Men biffen på dyret er ironisk nok ofte ikke det mest næringsrike/beste delen av dyret uansett, om man skal se på det ernæringsmessig for hund.

Ulver/bjørn som dreper sau spiser ofte de delene av dyret vi ser på som avfall, og lar resten ligge. Sauejur er ikke en delikatesse for oss, men for bjørn er det vist snadder.

MUK fra storfe har (antar jeg) ett mye større bruksområde enn kyllingMUK (hamburger og kebab er jo storfe, tross alt). Det blir jo også mer rester fra kylling, siden det må flere dyr til for å oppnå samme volum. og derfor også større deler av kadaveret som ikke er ønskelig som menneskemat.

Ja, det har du jo helt rett i, det hadde jeg glemt av. Takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes råforingdelen her er mest interessant. For det må da være økt risiko med å fore rått, både mtp antibiotikaresistente bakterier, men også parasitter og andre bakterier?

Når det gjelder hva slags type kjøtt hundemat består av, og hva slags forhold kjøttdyrene (?) som hundeforene lages av lever under (altså både hvor bra kvalitet kjøttet har og dyrevelferden) så blir det sikkert nesten hipp som happ hva man velger, tror dere ikke? Ja, vi vet at V&H bruker kylling(avfall) i sine produkter, men vi har vel ingen grunn til å tro at det er bedre å velge de aller fleste andre fôr- kanskje med unntak av Orijen, hvis det faktisk stemmer at de bruker frittgående og viltlevende dyr i fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har ikke hørt om det før. Er du fornøyd?
Provit tenker du på? Har ikke prøvd større mengder enn 3kg av gangen før, første gang jeg har bestilt 14kg av den nå, så jeg har ingen erfaring enda, men veldig mange som er fornøyd med det hvertfall, norskprodusert det også :) Delt opp i terninger, kommer ikke i blokker slik som VOM. @Helianthus jeg er av den oppfatning at norske kyr generelt lever under mye bedre forhold enn kyllingen, så jeg tenker det er bedre å fôre med storfe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[..]

@Helianthus jeg er av den oppfatning at norske kyr generelt lever under mye bedre forhold enn kyllingen, så jeg tenker det er bedre å fôre med storfe.

Helt klart! Hvis V&H og de andre våtfôrprodusentene hadde kuttet ut kylling så hadde det vært det aller beste. Men hvis jeg får velge mellom V&H med kylling og utenlandske fôr, så vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Hvis V&H og de andre våtfôrprodusentene hadde kuttet ut kylling så hadde det vært det aller beste. Men hvis jeg får velge mellom V&H med kylling og utenlandske fôr, så vet jeg faktisk ikke.

Det er jeg helt klart enig i.

Derfor er jeg glad vi har et alternativ i Provit her i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, søkte bittelitt på MUK nå, og fant denne artikkelen som sier følgende om kylling vs storfe/sau MUK

"MUK lages hovedsakelig bare av fjærkre, ikke sau og storfe fordi man frykter at benrester fra disse dyrene kan spre sykdommen kugalskap (Bovine Spongiform Encephalopathy, BSE). Det er også sjelden at det lages MUK av gris."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kugalskap er aldri blitt påvist i Norge, så er ikke noe jeg ofrer så mye som en tanke i norskprodusert kjøtt/"muk".

La til: Litt feil, tror den infoen var ment for produksjonsdyr, leste nå at en katt i Norge i '94 fikk påvist sykdommen, sannsynligvis var skylden at den spiste importert fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Hvis V&H og de andre våtfôrprodusentene hadde kuttet ut kylling så hadde det vært det aller beste. Men hvis jeg får velge mellom V&H med kylling og utenlandske fôr, så vet jeg faktisk ikke.

Absolutt. Men for min del er ikke utenlandske fôr et tema uansett.

Norsk storfeproduksjon mener jeg er generelt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ser jeg. Men de stiller vel ikke likt når de ikke fortsetter med den behandlingen her hjemme? Det er mulig jeg tar feil, derfor jeg spør.

Konvensjonelle kyllingprodusenter i Norge tilsetter heller ikke antibiotika i fóret. Det du bruker er koksidiostatika (som av en del blir ansett som fórantibiotika, men som strengt talt ikke er helt det samme).

Jeg synes råforingdelen her er mest interessant. For det må da være økt risiko med å fore rått, både mtp antibiotikaresistente bakterier, men også parasitter og andre bakterier?

 

Når det gjelder hva slags type kjøtt hundemat består av, og hva slags forhold kjøttdyrene (?) som hundeforene lages av lever under (altså både hvor bra kvalitet kjøttet har og dyrevelferden) så blir det sikkert nesten hipp som happ hva man velger, tror dere ikke? Ja, vi vet at V&H bruker kylling(avfall) i sine produkter, men vi har vel ingen grunn til å tro at det er bedre å velge de aller fleste andre fôr- kanskje med unntak av Orijen, hvis det faktisk stemmer at de bruker frittgående og viltlevende dyr i fôret. 

Den første paragrafen din her stemmer nok, og jeg husker det ble trukket frem som en av minusene ved å råfóre når vi hadde ernæringslære på veterinærhøgskolen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konvensjonelle kyllingprodusenter i Norge tilsetter heller ikke antibiotika i fóret. Det du bruker er koksidiostatika (som av en del blir ansett som fórantibiotika, men som strengt talt ikke er helt det samme).

Det vet jeg, men det blir i flere land klassifisert som antibiotika. Så at vi i Norge velger å kalle det noe annet, når konsekvensen av bruken er det samme, er jo egentlig likegyldig?

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/for/slaktekylling_hva_er_narasin.16371

Mulig jeg er blind, men jeg fant ingen priser på Provit. Noen som vet?

http://www.dyresjappa.no/products/provit-dypfryst-oksekjott-3-kilo

Det er dyrt. Så man kan like gjerne da kjøpe taste-versjonene til V&H. Eller supplere.

Godt mulig det finnes billigere andre steder altså, er ganske sikker på at de selges i større sekker enn 3 kg.

For oss som bruker 2 kg kjøtt om dagen blir da varianter med kylling 24 kg dagen, mens variant uten kylling 80 kr dagen. Det er stor forskjell altså.

EDIT: Jeg fant en her, pris kr 397,00 for 14 kg + 100 i frakt

http://www.vomexpressen.no/Frossenf-r.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men det blir i flere land klassifisert som antibiotika. Så at vi i Norge velger å kalle det noe annet, når konsekvensen av bruken er det samme, er jo egentlig likegyldig?

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/for/slaktekylling_hva_er_narasin.16371

EU klassifiserer det som fôrtilsetningsmiddel- USA som antibiotika men der er jo antibiotika uansett tillatt, så der er det ikke samme behov for å skille mellom virkestoff vi jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror prisen ligger på 449 for 14kg Provit der jeg jobber. I og med at jeg får det nærmest til innkjøpspris blir det jo da ikke så veldig dyrt for min del. Men for de som betaler vanlig pris er det dyrere enn VOM ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...