Gå til innhold
Hundesonen.no

European Dog Show 2015


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Alt i alt en super utstillingshelg dog jeg reagerte veldig på den høylytte og veldig synlige dobbelthandlingen til utlendingene i belger ringen.

De ble snakket til et par ganger av ringsekretærene, men de brød seg fint lite om dette.

Å stå og skrike navnet på hunden og kaste baller eller pipe med de er vel strengt talt ikke liv og burde vært slått ned på.

Når den hunden da vinner og de som har fulgt "reglene" og ikke ropet og kastet står der så syntes jeg faktisk ikke det er riktig.

Ellers var det mye tiss og det luktet ikke godt flere steder i hallene, men de som vasket var utrolige.

God jobb alle sammen!!

Slik var det i dobermann-ringen også. Når hundene skulle stilles opp sto det kjempemange nesten inni ringen (!) å kasta ball, ropte, brukte laserpenn osv. Ble helt kvalm av å se på.. Dommeren kjefta på de en gang, men så snart han snudde ryggen til var det fullt kjør igjen.. Synes ringsekretær eller annet personell der, som faktisk satt å så den veien, burde sagt fra og det burde blitt slått hardt ned på.

@MaritaS da har jeg sitti og sett masse på Kuma lørdagen :teehe: Satt på skrått ovenfor dere, var der noen timer på lørdagen med Thorvald :)

Jeg så dere! Det var stappfullt rundt dere når vi gikk forbi, så vi vandra bare videre :P men jeg fikk se Thorvald live :wub::D

___

Vi var i hall D, og hadde ring som mål inntil veggen. Altså hadde vi to kortsider og en langside til publikum og utstillere. Synes det var greit med plass, men det var jo bare Harehunder som skulle dømmes og det trekker jo ikke så veeldig mange :) men bedømmelsen gikk svært raskt, vi fikk ikke stilt opp bikkja en gang!

Ellers synes jeg de som jobba med å vaske opp etter late hundeeiere var kjempeflinke! Det var tiss og bæsj overalt, men det var raskt plukket opp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 986
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

101 dalmatinere

Jeg må få skryte litt: Det kommer sjelden like mange hunder på spesialen som på EDS/WDS, fordi tittelen lokker så mange flere, samt at det er dyrt å bli en ekstra natt, melde på en utstilling til, os

Posted Images

Den ble derimot rikelig applaudere når den kom inn i ringen. Mannen med shi-tzu'en tok seg i å skulle gjøre samme tabbe på gulvet mens de ventet på fremvisning et lite sekund, tak i hale og halsbånd før han slapp alt og tok nytt tak. Det er jo greit at det gikk inn! :)

Klør litt i fingra etter utstillingshund når man er på slikt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det i dobermann-ringen også. Når hundene skulle stilles opp sto det kjempemange nesten inni ringen (!) å kasta ball, ropte, brukte laserpenn osv. Ble helt kvalm av å se på.. Dommeren kjefta på de en gang, men så snart han snudde ryggen til var det fullt kjør igjen.. Synes ringsekretær eller annet personell der, som faktisk satt å så den veien, burde sagt fra og det burde blitt slått hardt ned på.

Dommeren burde vel egentlig bare ha diskvalifisert hundene fra bedømmelsen - da hadde det nok blitt slutt på dobbelthandlingen :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren burde vel egentlig bare ha diskvalifisert hundene fra bedømmelsen - da hadde det nok blitt slutt på dobbelthandlingen :)
Ja, helt enig! Er en uting å holde på slik.. Sent fra min SM-G900F via Tapatalk Edit: og så lenge de ikke får konsekvenser så vil de jo aldri lære..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg snakket til et par I belgerringen. Finsk championhanne som stod bak meg, de kasta ball og herja på utsiden (tror de var finske i alle fall), og kjærringa lata som hun ikke forstod engelsk. - jeg hadde jobb genseren under stillegenseren så jeg dro ned halsen og viste NKK merket på genseren - da ble det FORT slutt på ballkastinga på utsiden. - for en stund.

Det ER beklagelig at det forekommer juks, men det er bare rett og slett ikke nok mennesker til å handtere alt. Men det HAR vært reagert mot en mengde mennesker pga. brudd på regler, alle får man dessverre ikke tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket til et par I belgerringen. Finsk championhanne som stod bak meg, de kasta ball og herja på utsiden (tror de var finske i alle fall), og kjærringa lata som hun ikke forstod engelsk. - jeg hadde jobb genseren under stillegenseren så jeg dro ned halsen og viste NKK merket på genseren - da ble det FORT slutt på ballkastinga på utsiden. - for en stund.

 

Det ER beklagelig at det forekommer juks, men det er bare rett og slett ikke nok mennesker til å handtere alt. Men det HAR vært reagert mot en mengde mennesker pga. brudd på regler, alle får man dessverre ikke tatt.

Jeg har full forståelse for at man ikke klarer å ta alt, men hvis det er så tydelig at det forgår dobbelthandling at de som går forbi tydelig ser det, så burde jo ringsekretæren oppdage det..

Så akkurat slikt burde jo kunne slåes ned på..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk bare så vidt forbi belgerringen en gang i løpet av dagen, og merket meg veldig at det var dobbelthandling så det holdt! De burde vel nesten vært bortvist så åpenbart som de drev på :)

Veldig bra det siste da :D.

Ja, det var helt utrolig at de ikke ble vist bort. Det er jo ikke lov, men de ble vel snakket til et par ganger uten at det hjalp. De holdt på som bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt ut av hvor fælt mange av russerne behandla hunda sine, jeg. Var mye ufin behandling av hunder, selv i ringen :(

Nå er jeg så surrete at jeg ikke husker hvilken hall vi var i en gang, men vi delte ihvertfall ring med russisk sort terrier. Burområdene der var store nok, men russerne skulle ha alt for seg selv :P Satte opp buret mitt på et stort ledig område, men da kom det en gjeng og kasta det ut! :o De skulle ha hele for seg selv, kanskje ikke så rart når bikkjene var klingærne, men alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket til et par I belgerringen. Finsk championhanne som stod bak meg, de kasta ball og herja på utsiden (tror de var finske i alle fall), og kjærringa lata som hun ikke forstod engelsk. - jeg hadde jobb genseren under stillegenseren så jeg dro ned halsen og viste NKK merket på genseren - da ble det FORT slutt på ballkastinga på utsiden. - for en stund.

Det ER beklagelig at det forekommer juks, men det er bare rett og slett ikke nok mennesker til å handtere alt. Men det HAR vært reagert mot en mengde mennesker pga. brudd på regler, alle får man dessverre ikke tatt.

Bra at de ble snakket til! Dommeren burde jo egentlig ha disket de som åpenbart drev med det der, for det er vel som juks å regne?

Ellers var det super gjennomføring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at de ble snakket til! Dommeren burde jo egentlig ha disket de som åpenbart drev med det der, for det er vel som juks å regne?

Ellers var det super gjennomføring :)

En eller annen form for dobbelthandling finnes overalt og folk sier ikke noe så lenge man ikke "ser" eller hører det.

Jeg bryr meg veldig lite om slikt ellers, men når det blir så åpenbart som nå med baller og roping så skjønner jeg ikke hvorfor det gis tilsnakk.

Det sku vært rett ut og ferdig med det.

For de ga seg aldri. De bare fortsatte og fortsatte.

Har vært med på utstilling hvor et barn på 5 år satt å lekte med et halsbånd og tilfeldig kastet det inn i ringen et stykke BAK hund og eier og da var det rett ut.

Og dette var ikke dobbelthandling, men en ren ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett BIS-finalen, men merket meg at den shi-tzu'en som ble behandlet så dårlig i finalen på fredag, heldigvis ikke ble plassert. Var det noen som buet da den kom i ringen tro? Det hadde jeg hatt lyst til å gjøre... :aww:.

For øvrig hørte jeg at BIS-dommeren stod opp for NKKs avgjørelse i forhold til FCI og visst nok hadde vært ganske skarp i kommentaren ang DKKs beslutning. Det synes jeg det stod respekt av :).

Shi-tzu'en hadde annen handler i BIS finalen enn han som behandlet den dårlig på fredag. Jeg synes egentlig at det er fint at det var handleren som fikk konsekvensen og at det ikke gikk på hunden. Det var jo handleren som hadde gjort noe feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren burde vel egentlig bare ha diskvalifisert hundene fra bedømmelsen - da hadde det nok blitt slutt på dobbelthandlingen :)

Dobbelthandling skjedde også i Saarloos-ringen, men der skjedde det så mye annet rart at de fleste SWH'ene burde vært KIP'et og bortvist av andre grunner enn dobbelthandling alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også i hall D, og jada, det var trangt og vi hadde ikke blitt lei oss for større ringer til 150 bernere. Men det føltes ikke noe trangere enn det vanligvis er der - nå var det i hvert fall forsøkt litt systematisk å ha ganger og burområder, det fungerte bedre enn uten noe som helst. Men de kunne kanskje hatt en litt annen form - mer avlange? For vi fikk til tre rekker med bur/grinder, men de i midten måtte klatre for å komme seg ut. Jeg var omtrent først i hallen og satte opp mine ting med litt avstand til et annet bur som sto der, så en kunne ha plass til å gå, men det kom selvfølgelig folk og skviste seg på plass etterpå.

Men jeg forstår jo at det må lukte vondt, når det første jeg så da jeg ankom på morgenen var digre innhegninger til dvergschnauzere med aviser - de har jo ikke tenkt til å forsøke å lufte de en gang. Det er noe jeg av og til ser for gruppe 9-raser, men aldri har jeg sett det for større hunder.

Jeg hadde fått inntrykk av at det skulle være deltagerpremie, á la det som ble delt ut på D4A i fjor, men jeg fikk i hvert fall ikke annet enn tre diplom til de tre jeg stilte. I og med at jeg sto med to klasseplasserte hadde jeg også håpet at det var rosetter å få kjøpt til de, som SKK hadde under WDS i 2008. Men jeg fant det i noen kommersielle stander, så det løste seg jo fint, jeg er en sucker for slike minner :P

Ja, det gikk fort, det var ikke lang tid per hund, men i tisperingen hos oss følte jeg i hvert fall at dommer gikk grundig over hunden og at det ble gjort en skikkelig bedømmelse. Dommer rakk å forklare hvorfor jeg "bare" ble nummer to i åpen klasse, mens jeg bare kan anta hvorfor resultatet ble som det ble for de andre to - men jeg kjenner jo mine hunder, så det er greit. I begge bernerringene glemte ringsekretærene å sjekke om veteranene var norske championer når det skulle konkurreres om cert og reserve-cert - og det er jo noe en må sjekke på alle utstillinger, ikke bare EDS.

Litt krise at begge minibankene i hallen gikk ut av drift, men DET er i hvert fall ikke NKK sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av at enkelte i "mitt miljø" ikke kunne holde seg for gode til å drikke voksenbrus ringside er jeg veldig fornøyd med utstillingen :) Og det er kun disse menneskene sin egen feil - og det er ikke første gang det skjer, for å si det sånn... Latterlig og ikke ok!

Malamuten som ble BIR var så full av kritt at det stod en sky rundt den da den ristet seg - åpenbart at ikke alle bryr seg like mye om at det ikke er lov. De var fascinerende, mange av deltakerne i år. Som det ble nevnt over her følte jeg også godt på kroppen at dette var et internasjonalt arrangement - på godt og vondt.

Synes NKK har vært proffe og flinke jeg, og de skal ha skryt for god gjennomføring :)

- Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten også legge til at det forekom både dobbelthandling og dommer-påvirkning hos oss. Jeg er så mektig lei det der, men for å ikke skape blest rundt meg som enkeltperson orker jeg ikke ta støyten med å varsle. Heldig vis er vi mange som vet om det, og vi er obs alle mann. Dommeren var flink, og jeg skjønner at hverken han eller ringsek kan få med seg alt..

- Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de kritt for at den hvite fargen skal bli hvitere?

Brukes til flere ting. Både for å lysne gule flekker etc men også for å skape volum i pelsen og for å hindre at hårstråene klistrer seg sammen.

Normalt at det brukes på SH også nedover i Europa, og da spesielt østover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den unaturlige blåsorte fargen man får når det ikke er hundens naturlige farge.

Så du mener at de farger hundene?

Skulle egentlig ønske jeg kunne si at det sjokkerte meg, men den gang ei.

Med unntak av at enkelte i "mitt miljø" ikke kunne holde seg for gode til å drikke voksenbrus ringside er jeg veldig fornøyd med utstillingen :) Og det er kun disse menneskene sin egen feil - og det er ikke første gang det skjer, for å si det sånn... Latterlig og ikke ok!

Har det vært salg av alkohol på D4A noen gang?

Jeg så det var flere som gikk rundt med vin og øl i hallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve arrangementet var fint syntes jeg.

Som de over skulle jeg ønske at det var litt smalere burområdene da mye i midten ble ubrukt.

Og folk er frekke nok til å ikke bare sette opp bur, men å okkupere store deler til annet også.

Eneste jeg ble litt lei meg for var at de hverken hadde Exc sløyfe (slik er det HVERT år så de lærer ikke) eller deltakersløyfe å få kjøpt.

Var mest lei meg for deltakersløyfa da Frost var eneste norskavlede tervhann som ble plassert i championklassen så hadde håpet på en sløyfe som minne.

Men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg ble litt lei meg for var at de hverken hadde Exc sløyfe (slik er det HVERT år så de lærer ikke) eller deltakersløyfe å få kjøpt.

Var mest lei meg for deltakersløyfa da Frost var eneste norskavlede tervhann som ble plassert i championklassen så hadde håpet på en sløyfe som minne.

Men men...

I hall A hadde NKK salgsstand, og der kjøpte jeg både deltagerrosett og excellentrosett til Foenix' andreplass (og deretter fant jeg kommersielle rosettselgere, og gikk på en smell med enda mer rosett og pokal :P ).

Excellentrosett har jeg også sett på flere andre NKK-utstillinger i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...