Gå til innhold
Hundesonen.no

European Dog Show 2015


Monikawt
 Share

Recommended Posts

Her blir det jo ingen egen konkurranse om CACIB, så her er det kun cert-konkurransen som er aktuell - og da kan det komme inn 6 hunder til sammen (alle klassevinnerne). Dersom en av disse er fullcertet, eller allerede er N UCH, så går de ut av ringen, og hunden plassert som nr 2 i den klassen kommer inn. Er også denne/disse fullcertet kommer neste plasserte inn osv...

Så blir det konkurranse om beste hannhund/beste tispe - DA skal alle klassevinnerne inn igjen - uavhengig av hvem som fikk certet - så i realiteten kan certvinneren stå utenfor konkurransen når beste hannhund/tispe skal plasseres.

... også lurer jeg på hvem som får premier? Er det andre premier enn rosetter til de som får cert/rescert/cacib/rescacib? Og hva med de som evt står foran cert-vinner i en konkurranseklasse? Får man ingen ting?

Joda, egen konk om CACIB og egen konk om cert og kun tre inn i konk om beste hannhund/tispe:

- Vinnere av AUK, AK, BK og CHK konk om CACIB, nr 2 fra klassen som får CACIB kommer inn igjen og konk med de andre klasse-vinnere om res.CACIB.

- Alle klasse-vinnere konk om cert, er nr 1 fullcertet kommer nr 2 inn, osv. Nr 2 fra klassen som får CERT kommer inn igjen og konk med de andre klasse-vinnere om res.CERT.

- Klasse-vinner fra JK og VK samt CACIB-vinner konk om beste hannhund/tispe.

Sånn leser jeg flyt-skjemaet iaf :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 986
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

101 dalmatinere

Jeg må få skryte litt: Det kommer sjelden like mange hunder på spesialen som på EDS/WDS, fordi tittelen lokker så mange flere, samt at det er dyrt å bli en ekstra natt, melde på en utstilling til, os

Posted Images

Jeg ble fryktelig forvirret nå, kjenner jeg. Får ikke raser som ikke får CACIB europavinnertittelen? Det finnes mange gårdshunder som har både verdensvinner og europavinner i tittelrekken sin...?

Ja ja, vi får ta det som det kommer, jeg er sikker på at NKK har sørget for at ringpersonalet har fått nødvendig opplæring og at alt går smidig.

Jeg skjønner ikke helt at det er nødvendig å bli krakilsk når det gjelder dette med burområdene. De ser da ut til å ligge nære nok ringene til at man både kan følge med på hunden sin og det som skjer i ringen på en gang... Men nok om det. Hvis alle som reiser dit kommer med en slik innstilling at alt er dritt og kommer til å bli kaos, så blir det vel det - for dem. Jeg tenker at det kanskje er greit å reise med et åpent sinn og kanskje ha en positiv innstilling, for da ordner det seg som regel :)

Nå skal jeg gi meg før jeg begynner å spy regnbuer :P

Edit: Jeg håper de som har kritikk til arrangementet både i for- og etterkant gir beskjed direkte til NKK om det og ikke bare skriver om det på forum og Facebook og slikt, for hvis ikke blir det i alle fall ikke bedre til neste gang et arrangement skal arrangeres...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, egen konk om CACIB og egen konk om cert og kun tre inn i konk om beste hannhund/tispe:

- Vinnere av AUK, AK, BK og CHK konk om CACIB, nr 2 fra klassen som får CACIB kommer inn igjen og konk med de andre klasse-vinnere om res.CACIB.

- Alle klasse-vinnere konk om cert, er nr 1 fullcertet kommer nr 2 inn, osv. Nr 2 fra klassen som får CERT kommer inn igjen og konk med de andre klasse-vinnere om res.CERT.

- Klasse-vinner fra JK og VK samt CACIB-vinner konk om beste hannhund/tispe.

Sånn leser jeg flyt-skjemaet iaf :)

Siri svarte meg, og jeg har ingen rase som tildeles CACIB, enda.

Men takk for en god forklaring, da skjønner jeg (håper jeg) hele pakka.

Jeg ble fryktelig forvirret nå, kjenner jeg. Får ikke raser som ikke får CACIB europavinnertittelen? Det finnes mange gårdshunder som har både verdensvinner og europavinner i tittelrekken sin...?

Vi får ikke det på vår rase i alle fall. Den er ikke FCI godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri svarte meg, og jeg har ingen rase som tildeles CACIB, enda.

Men takk for en god forklaring, da skjønner jeg (håper jeg) hele pakka.

Vi får ikke det på vår rase i alle fall. Den er ikke FCI godkjent.

Åjaa, sånn ja.. Vi er FCI-godkjent, men får ikke CACIB før etter så-og-så-mange år (fordi den ble godkjent relativt nylig). Eller noe sånnt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, egen konk om CACIB og egen konk om cert og kun tre inn i konk om beste hannhund/tispe:

- Vinnere av AUK, AK, BK og CHK konk om CACIB, nr 2 fra klassen som får CACIB kommer inn igjen og konk med de andre klasse-vinnere om res.CACIB.

- Alle klasse-vinnere konk om cert, er nr 1 fullcertet kommer nr 2 inn, osv. Nr 2 fra klassen som får CERT kommer inn igjen og konk med de andre klasse-vinnere om res.CERT.

- Klasse-vinner fra JK og VK samt CACIB-vinner konk om beste hannhund/tispe.

Sånn leser jeg flyt-skjemaet iaf :)

Som Justitia sier - det er ikke CACIB-utdeling til hennes rase :).

Men i bhk/btk er det selvsagt bare juniorvinner, veteranvinner og cacib-vinner som skal inn - det glemte jeg :D.

Ja ja, vi får ta det som det kommer, jeg er sikker på at NKK har sørget for at ringpersonalet har fått nødvendig opplæring og at alt går smidig.

Jeg skjønner ikke helt at det er nødvendig å bli krakilsk når det gjelder dette med burområdene. De ser da ut til å ligge nære nok ringene til at man både kan følge med på hunden sin og det som skjer i ringen på en gang... Men nok om det. Hvis alle som reiser dit kommer med en slik innstilling at alt er dritt og kommer til å bli kaos, så blir det vel det - for dem. Jeg tenker at det kanskje er greit å reise med et åpent sinn og kanskje ha en positiv innstilling, for da ordner det seg som regel :)

Burområder blir sikkert helt greit det, men de andre "ledige" områdene vil jo da uansett bli okkupert av alle som IKKE har med bur - tenker jeg (plassproblemer vil det uansett være når et så stort arrangement skal gjennomføres på for lite areal). Og det blir vel like uframkommelig der som om folk hadde stått med bur? For ikke å snakke om at folk som knapt vet opp-ned på seg selv neppe greier å ha særlig kontroll på bikkja si som ligger fritt på gulvet?

Og hva er egentlig greia med at det er alltid så viktig at PUBLIKUM skal ha best mulig plass og komfort og skal få sitte på første benk? Er det de som genererer penger i kassa på et slikt arrangement? Uten utstillere ville det jo ikke blitt stort å se på liksom...

Negativ, jeg? Nehhhhhhhh... bare realistisk skeptisk :aww:.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Justitia sier - det er ikke CACIB-utdeling til hennes rase :).

Men i bhk/btk er det selvsagt bare juniorvinner, veteranvinner og cacib-vinner som skal inn - det glemte jeg :D.

Så, for meg så blir det da juniorvinner, veteranvinner og certvinner som skal inn og konkurrere om beste hannhund?

Selv om certvinneren ikke er klassevinner?

Eller blir det som du skrev at alle klassevinnere skulle inn og konkurrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, for meg så blir det da juniorvinner, veteranvinner og certvinner som skal inn og konkurrere om beste hannhund?

Selv om certvinneren ikke er klassevinner?

Eller blir det som du skrev at alle klassevinnere skulle inn og konkurrere?

Her vil jeg TRO at alle klassevinnere skal inn? Jeg aner faktisk ikke :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siri pga rekruttering vil jeg tro?

De aller fleste jeg kjenner med hund har vært innom en eller annen utstilling som uerfaren publikumer en gang.

Felles for de fleste er at de føler seg uvelkomne og ikke får sett en dritt.

Utstillingsfolket har et særdeles dårlig ( og til tider velfortjent ) rykte blant vanlige hundeeiere.

Det ville gagnet nkk økonomisk hvis det ble rettet en smule opp i så flere ønsket å stille hund innbiller jeg meg.

Men når alt man ser er bur , telt og sure kjerringer så er det vanskelig å rekruttere.

Just my guess...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siri pga rekruttering vil jeg tro?

De aller fleste jeg kjenner med hund har vært innom en eller annen utstilling som uerfaren publikumer en gang.

Felles for de fleste er at de føler seg uvelkomne og ikke får sett en dritt.

Utstillingsfolket har et særdeles dårlig ( og til tider velfortjent ) rykte blant vanlige hundeeiere.

Det ville gagnet nkk økonomisk hvis det ble rettet en smule opp i så flere ønsket å stille hund innbiller jeg meg.

Men når alt man ser er bur , telt og sure kjerringer så er det vanskelig å rekruttere.

Just my guess...

Jeg kjenner faktisk ingen som har begynt med utstilling bare fordi de har vært innom på en utstilling faktisk. De fleste som rekrutteres er valpekjøpere av oppdrettere som får dem med seg på utstilling første gang. De ytterst få som stikker innom en utstilling - og som dermed får lyst til å stille ut, tror jeg er så marginalt at det ikke vil telle i den store sammenhengen en gang.

Jeg er fortsatt undrende til at man ikke FØRST OG FREMST tenker på å gjøre det praktisk og bra for hundene og de som skal stille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha sånn på EDS!

1272295_10153182649540072_1290790610_o.j

Skilte altså, ikke mannen :P Så slipper stakkars ringpersonale skrike seg i hel! (og mer forståelig når det er ett nytt system)

*forvirring* jaja, man får stå å lytte godt for å få med seg når man skal inn :-D

Håper de kjører versjonen over. Krittavle og en som viser det to ganger rundt ringen før de starter klassen. Da trenger man bare huske startnr og følge med etter hver gang ringen tømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de kjører versjonen over. Krittavle og en som viser det to ganger rundt ringen før de starter klassen. Da trenger man bare huske startnr og følge med etter hver gang ringen tømmes.

Enig :-D og gjerne en enda kjekkere mann som holder tavlen!!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk ingen som har begynt med utstilling bare fordi de har vært innom på en utstilling faktisk. De fleste som rekrutteres er valpekjøpere av oppdrettere som får dem med seg på utstilling første gang. De ytterst få som stikker innom en utstilling - og som dermed får lyst til å stille ut, tror jeg er så marginalt at det ikke vil telle i den store sammenhengen en gang.

Jeg er fortsatt undrende til at man ikke FØRST OG FREMST tenker på å gjøre det praktisk og bra for hundene og de som skal stille ut.

Nei, jeg kjenner faktisk heller ingen som har begynt å stille hund fordi de har vært innom å sett på en utstilling og det er det kanskje en grunn til tenker jeg...

Jeg kjenner som sagt ganske mange som har vært innom for å se om dette kunne være noe for dem...

Man ser det jo bare her i denne tråden hva slags holdninger utstillere har til BETALENDE publikumere som kommer med et mål for øyet : å se.

De betaler ikke i håp om heder og premier, de vil se.

Men at at det blir ramaskrik blant utstillere fordi man må parkere burene noen meter unna ringen slik at folk faktisk skal få sett understreker faktisk bare at inntrykket folk flest får er riktig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... også lurer jeg på hvem som får premier? Er det andre premier enn rosetter til de som får cert/rescert/cacib/rescacib? Og hva med de som evt står foran cert-vinner i en konkurranseklasse? Får man ingen ting?

Det lurer jeg på også - jeg skal stille tre hunder, og hadde jeg fått tre CK på NKK Drammen hadde jeg jo fått X antall premiekort og muligheten til å kjøpe rosetter. Får en da nå premie for excellent i stedet? For det kan jo bli mange av dem på en slik utstilling.

Jeg så det var deltagerrosetter, men hva med premier?

Ellers synes jeg ikke systemet er så himla vanskelig å forstå. Det er muligens fordi jeg stiller rase som ofte har så mange påmeldte at både cert og reserve-cert kan bli delt ut til hunder ikke plassert i BHK/BTK, så vi er vant til å være klare for å komme inn igjen. Vi har ofte mange påmeldte og flere fullcertede, så jeg har allerede vært med på at certet og reserve-certet deles ut langt ned i rekka.

Og om en forsøker å tenke på EDS at det IKKE er BHK og BTK, så kanskje det er lettere å forstå? En skal kåre en BIR, to cert, to reserve-cert, og seks tittelvinnere for de fleste raser.

Jeg får litt ulv, ulv-følelse av enkelte innlegg her inne, det må jeg bare få si. Pust med magen da, folkens. Det er arrangert EDS og WDS i ganske mange år, og NKK sitter ikke og eksperimenterer for å finne opp kruttet på nytt. Mye av det som skjer er standard prosedyre. Jeg forstår det kan føles nytt for de som ikke stiller mye utenfor landet, men blir dere virkelig så sjokkert som det virker på enkelte?

Enkelte ting er jo åpenbare, og gjelder som regel alle norske utstillinger:

*Vinner du klassen, skal du inn igjen minst en gang til

*Er hunden din fullcertet, skal du ikke konkurrere om certet, og kan roe ned

*Blir du plassert som nummer to eller senere, og alle hundene foran i klassen er fullcertet, så må du være forberedt på å komme inn igjen

*Blir du plassert som nummer tre eller senere, og ingen av hundene foran deg er fullcertet, så skal du ikke inn igjen

(og det er neppe bare meg som som regel har en viss formening om hvilke hunder som har nok cert og ei)

Jeg tror fremdeles jeg må være på plassen mellom 0600 og 0630, men hadde det vært D4A hadde jeg vært der bare noe senere - og det er veldig mye kaldere å vente i kø i november enn i september. Dette ordner seg fin-fint! Jeg lager meg god frokost på fredagen, får forhåpentligvis lite kø i inngangen, får satt opp greiene mine, og kan kose meg med frokosten innendørs mens de som sover lenger kan stå i kø ute. To each their own.

Også er jeg så jordnær, at å stresse over om jeg skal inn i ringen igjen tar jeg eventuelt først OM jeg får en plassering på hundene. Jeg gidder virkelig ikke kjase på meg hjerteinfarkt over å lure på om kåringen av cert skjer samtidig som CACIB deles ut, når jeg kan stå der med 1 KIP, 1 good og 1 very good.

Men jeg lurer på det med premiene, også fordi det ville vært hyggelig om fôrvertene kunne fått med seg noe hjem, når de er så flinke og pliktoppfyllende.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniorene, så kjemper alle jrhanner med exl om å bli beste juniorhann og da få junior tittelen.

Så går juniorene inn igjen til BIR/BIM :)

Junior er også med i konkurransen om cert.

Så, for min del: stiller junior.

Klassevinner - da vil det si både tispe OG beste hannhund? Altså, begge får tittel? Og begge går videre til cert-konkurransen? Eller da bare den aller beste av dem?

Hvis han er eneste junior, og får dårligere enn excellent, da er han ferdig for dagen?

Hvis han evt blir klassevinner, så skal han inn igjen til cert-konkurransen (selv om han ikke kan motta cert, pga manglende brukskrav?)

Etter det skal han inn i konk om beste hannhund, uansett utslag av cert-konkurransen?

Og NÅR blir beste junior-konkurransen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på også - jeg skal stille tre hunder, og hadde jeg fått tre CK på NKK Drammen hadde jeg jo fått X antall premiekort og muligheten til å kjøpe rosetter. Får en da nå premie for excellent i stedet? For det kan jo bli mange av dem på en slik utstilling.

Jeg så det var deltagerrosetter, men hva med premier?

Og jeg tenker liksom: hva betyr en deltakerrosett? Det er jo strengt tatt ikke en premie...

Ellers synes jeg ikke systemet er så himla vanskelig å forstå. Det er muligens fordi jeg stiller rase som ofte har så mange påmeldte at både cert og reserve-cert kan bli delt ut til hunder ikke plassert i BHK/BTK, så vi er vant til å være klare for å komme inn igjen. Vi har ofte mange påmeldte og flere fullcertede, så jeg har allerede vært med på at certet og reserve-certet deles ut langt ned i rekka.

Og om en forsøker å tenke på EDS at det IKKE er BHK og BTK, så kanskje det er lettere å forstå? En skal kåre en BIR, to cert, to reserve-cert, og seks tittelvinnere for de fleste raser.

Neida, det er ikke så vanskelig å forstå om man har fulgt med litt på utenlandske utstillinger eller deltatt selv, men når det nå kommer litt overraskende på veldig mange av oss, så må man jo også tenke seg om - og dette er jo ikke helt det samme som på utenlandske utstillinger, for der har de ikke ting som "fullcert"-ordning. Da er det liksom nr 1 i klassen som skal inn å konkurrere om certet. Ikke nr 5 i rekka i åpen klasse liksom :). Og jeg kan ramse opp en rekke utstillere jeg kjenner som kommer til å bli fullstendig forvirret når de kommer fordi de for det første ikke ANER at det er sånn utstillingen skal foregå, og for det andre overhodet ikke skjønner hvordan systemet er.

Jeg får litt ulv, ulv-følelse av enkelte innlegg her inne, det må jeg bare få si. Pust med magen da, folkens. Det er arrangert EDS og WDS i ganske mange år, og NKK sitter ikke og eksperimenterer for å finne opp kruttet på nytt. Mye av det som skjer er standard prosedyre. Jeg forstår det kan føles nytt for de som ikke stiller mye utenfor landet, men blir dere virkelig så sjokkert som det virker på enkelte?

Men vi skal vel huske på at NKK IKKE har arrangert utstilling etter dette systemet før, ringsekretærene har ikke jobbet i praksis etter dette systemet før - så for NKK er det jo ikke standard prosedyre egentlig :).

Enkelte ting er jo åpenbare, og gjelder som regel alle norske utstillinger:

*Vinner du klassen, skal du inn igjen minst en gang til

*Er hunden din fullcertet, skal du ikke konkurrere om certet, og kan roe ned

*Blir du plassert som nummer to eller senere, og alle hundene foran i klassen er fullcertet, så må du være forberedt på å komme inn igjen

*Blir du plassert som nummer tre eller senere, og ingen av hundene foran deg er fullcertet, så skal du ikke inn igjen

(og det er neppe bare meg som som regel har en viss formening om hvilke hunder som har nok cert og ei)

På vanlige utstillinger må du ha CK for å få komme inn i ringen igjen. Det trenger du jo ikke her :P

Nå er jeg ikke sikker på at alle som kommer er veldig klar over om de er fullcertet eller ikke, jeg da, for jeg får fortsatt spørsmål fra folk om dette her. Og det er langt fra alle som har slik kontroll som deg, SFX, og som overhodet har interesse av å vite noe som helst om de andre konkurrentene. De har neppe forutsetning for å vite noe som helst om noen er fullcertet eller ikke.

Jeg tror fremdeles jeg må være på plassen mellom 0600 og 0630, men hadde det vært D4A hadde jeg vært der bare noe senere - og det er veldig mye kaldere å vente i kø i november enn i september. Dette ordner seg fin-fint! Jeg lager meg god frokost på fredagen, får forhåpentligvis lite kø i inngangen, får satt opp greiene mine, og kan kose meg med frokosten innendørs mens de som sover lenger kan stå i kø ute. To each their own.

Du kan bli sittende lenge i bilen din da, for dørene åpner tydeligvis ikke før 07:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: :lol: :lol:

Lovlig seint å åpne dørene først 07.30, når så mange skal inn og bedømmingen starter kl 9.

Var det ikke sånn i fjor også?

Jeg husker i hvertfall at folk var superstressa og at flere prøvde å kjøre ned guttungen med burtrallene sine for å komme før han i køen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke sånn i fjor også?

Jeg husker i hvertfall at folk var superstressa og at flere prøvde å kjøre ned guttungen med burtrallene sine for å komme før han i køen...

Jeg var ikke der i fjor, så det vet jeg ikke. Men f eks NKK Bergen åpner aldri dørene før kl 8 og da er det kø av utstillere som vil inn. Det er bare en halvtime kortere enn EDS med en brøkdel antall mennesker og hunder som skal inn, så det kan jo bli interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, for min del: stiller junior.

Klassevinner - da vil det si både tispe OG beste hannhund? Altså, begge får tittel? Og begge går videre til cert-konkurransen? Eller da bare den aller beste av dem?

Hvis han er eneste junior, og får dårligere enn excellent, da er han ferdig for dagen?

Hvis han evt blir klassevinner, så skal han inn igjen til cert-konkurransen (selv om han ikke kan motta cert, pga manglende brukskrav?)

Etter det skal han inn i konk om beste hannhund, uansett utslag av cert-konkurransen?

Og NÅR blir beste junior-konkurransen?

Vinner av juniorklasse med excellent får tittel, i begge kjønn - det er opp til seks titler i hver rase. Det var i hvert fall krav til excellent på EDS i 2013, jeg finner ikke noe om det på hjemmesiden i år.

Det skal deles ut cert på samme måte som om det var en ordinær NKK-utstilling, så alle berettigede hannhunder konkurrerer om hannhundcertet, og likeledes for tisper.

Får han very good, mener jeg at han er ferdig, ja.

Er han ikke berettiget til å konkurrere om certet, for eksempel manglende brukskrav, så forstår jeg regelverket som at han ikke skal konkurrere om cert, da det deles ut etter norske regler. Nå har ikke jeg finlest de punktene, for jeg har ikke bruksrase og skal ikke jobbe på denne utstillingen.

Siden han ikke konkurrerer om verken cert eller CACIB, om ovenstående forståelse er korrekt, skal han som klassevinner konkurrere om BIR, ja.

Beste junior kåres når rasebedømmelsen er ferdig, i forbindelse med kåringen av BIR.

Og jeg tenker liksom: hva betyr en deltakerrosett? Det er jo strengt tatt ikke en premie...

Jeg kan forstå at folk har lyst på deltagerrosett, jeg har kjøpt det selv som et minne fra store utstillinger i utlandet - men noe en kjøper er ikke en premie, nei.

Neida, det er ikke så vanskelig å forstå om man har fulgt med litt på utenlandske utstillinger eller deltatt selv, men når det nå kommer litt overraskende på veldig mange av oss, så må man jo også tenke seg om - og dette er jo ikke helt det samme som på utenlandske utstillinger, for der har de ikke ting som "fullcert"-ordning. Da er det liksom nr 1 i klassen som skal inn å konkurrere om certet. Ikke nr 5 i rekka i åpen klasse liksom :). Og jeg kan ramse opp en rekke utstillere jeg kjenner som kommer til å bli fullstendig forvirret når de kommer fordi de for det første ikke ANER at det er sånn utstillingen skal foregå, og for det andre overhodet ikke skjønner hvordan systemet er.

Jeg synes ikke det er overraskende at NKK må arrangere EDS etter FCI sine regler. Ja, jeg rynket panna litt i går da jeg leste vi ikke får CK, for jeg hadde ikke tenkt på det, men jeg fikk ikke hjertestans når jeg faktisk tenkte på det, og kom på at de ikke har CK utenfor Norden.

Jo, flere utenlandske utstillere kan komme til å bli forvirret - men de fleste utenlandske utstillere vil heller ikke ha fullcertet hund ;)

Nå har jeg i år vært på FLERE utstillinger hvor jeg går gjennom katalogen og kan tenke at "jaja, det gjør ikke noe om jeg blir nummer tre i klassen, for står jeg bak de to er det fremdeles JEG som skal konkurrere om certet". En får kanskje systemet mer under huden om en har en mer tallrik rase.

Men vi skal vel huske på at NKK IKKE har arrangert utstilling etter dette systemet før, ringsekretærene har ikke jobbet i praksis etter dette systemet før - så for NKK er det jo ikke standard prosedyre egentlig :).

Det er ikke sant, flere ringsekretærer har vært brukt i både Sverige og Danmark under dette regelverket, når det har vært ringsekretærmangel under WDS der. JEG har ikke jobbet under systemet før, og lar meg ikke skremme (om jeg skulle ha jobbet), så det er nok baller nok på resten av ringpersonalet også ;)

På vanlige utstillinger må du ha CK for å få komme inn i ringen igjen. Det trenger du jo ikke her :P

Nå er jeg ikke sikker på at alle som kommer er veldig klar over om de er fullcertet eller ikke, jeg da, for jeg får fortsatt spørsmål fra folk om dette her. Og det er langt fra alle som har slik kontroll som deg, SFX, og som overhodet har interesse av å vite noe som helst om de andre konkurrentene. De har neppe forutsetning for å vite noe som helst om noen er fullcertet eller ikke.

Etter min erfaring, så er det alltid noen som vet om en hund er fullcertet, og kan hjelpe til. Særlig nå som det er viktig å vite hvem som trygt kan stå foran deg og ei ;)

Jeg har også til gode å høre om mange feilaktige cert delt ut - i så fall er det hunder som har tatt imot cert selv om de var fullcertet, men det har ikke vært andre certkandidater, så det er ingen som har mistet cert - og det er det viktigste når reglene en gang er som de er.

Når jeg har jobbet som ringsekretær; for de jeg møter som ikke vet om hunden er fullcertet, så viser det seg at hunden kanskje ikke har cert i det hele tatt. Fordi de ikke forstår ordet, og dermed ikke vet svaret. Men om jeg som ringsekretær spør om de har cert, så vet de hvor mange hunden har.

Du kan bli sittende lenge i bilen din da, for dørene åpner tydeligvis ikke før 07:30.

Det er kø inn til parkeringen også om en kommer sent nok, og jeg regner med at jeg må stille meg foran inngangsdøra før 07:29 ;)

Én skarve helg i året skal jeg klare å tilpasse meg ved å komme i god tid og legge til rette for at det går greit, altså. Så kan jeg heller komme dunkende utover morgenen nå til helga, når jeg har oppmøte klokka 11:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinner av juniorklasse med excellent får tittel, i begge kjønn - det er opp til seks titler i hver rase. Det var i hvert fall krav til excellent på EDS i 2013, jeg finner ikke noe om det på hjemmesiden i år.

Det skal deles ut cert på samme måte som om det var en ordinær NKK-utstilling, så alle berettigede hannhunder konkurrerer om hannhundcertet, og likeledes for tisper. Får han very good, mener jeg at han er ferdig, ja.

Er han ikke berettiget til å konkurrere om certet, for eksempel manglende brukskrav, så forstår jeg regelverket som at han ikke skal konkurrere om cert, da det deles ut etter norske regler. Nå har ikke jeg finlest de punktene, for jeg har ikke bruksrase og skal ikke jobbe på denne utstillingen. Siden han ikke konkurrerer om verken cert eller CACIB, om ovenstående forståelse er korrekt, skal han som klassevinner konkurrere om BIR, ja.

Beste junior kåres når rasebedømmelsen er ferdig, i forbindelse med kåringen av BIR.

Takk! :D

Men blir det evt to (en tispe og en hannhund) fra hver rase som skal inn til "beste junior"?

Eller når skal evt klassevinnerne fra junior møte hverandre? Ettersom jeg har forstått her så skal jo bare en junior inn til cert-kåringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :D

Men blir det evt to (en tispe og en hannhund) fra hver rase som skal inn til "beste junior"?

Eller når skal evt klassevinnerne fra junior møte hverandre? Ettersom jeg har forstått her så skal jo bare en junior inn til cert-kåringen?

Beste cert-berettigede junior hannhund konkurrerer med beste cert-berettigede hannhund fra øvrige klasser, og den beste der får certet.

Så skjer det tilsvarende for tisper, for tispecertet.

I forbindelse med kåringen av BIR, når rasebedømmelsen er over, kåres beste junior i rasen. Den beste her går videre til Best In Show Junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...