Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Bare et lite innspill rundt dette med keisersnitt: jeg ble nektet ks til tross for at jeg har kronisk høyt blodtrykk, fibromyalgi OG gikk gravid med tvillinger i sete- og tverrleie. Det holdt på å gå skikkelig galt og jeg er bitter som bare f.... Så, jeg tror ikke det er enkelt å få innvilget ks, i allefall ikke på St.Olavs.

Oi! Håper virkelig ikke det er vanlig :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Var overhodet ikke ment til deg. :)

Jeg har venninner som ikke tar noen hensyn og spiser alt fra tunfisksushi til rakfisk. Jeg skjønner det bare ikke.

Da blir det noe litt annet ja!

Jeg har jo blitt fortalt av kollega at det sikkert ikke er farlig å ta seg et glass rødvin så sent i svangerskapet, og for alt jeg vet går det sikkert fint, men jeg står over den sjansen. Burde kanskje også stått over salamiskiven da men.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det noe litt annet ja!

Jeg har jo blitt fortalt av kollega at det sikkert ikke er farlig å ta seg et glass rødvin så sent i svangerskapet, og for alt jeg vet går det sikkert fint, men jeg står over den sjansen. Burde kanskje også stått over salamiskiven da men.. :P

Mens jeg fikk beskjed om av jordmor at til og med et skudd heroin er tryggere for fosteret enn alkohol :P Hun mente helt sikkert ikke at jeg bare kunne begynne med heroin, men virkelig understreke at man ikke drikker under svangerskapet :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg fikk beskjed om av jordmor at til og med et skudd heroin er tryggere for fosteret enn alkohol :P Hun mente helt sikkert ikke at jeg bare kunne begynne med heroin, men virkelig understreke at man ikke drikker under svangerskapet :P

Jeg drakk før jeg fant ut at jeg var gravid. Det tror jeg sånn ca godt over halvparten av alle mødre har gjort.

Derfor synes jeg det er en uting når jordmødre sier slik til gravide.

Man skal selvfølgelig ikke drikke når man vet man er gravid, men for alle oss som ikke ante noen ting de kritiske ukene hvor fosteret dannes så gir sånt bare ekstra bekymring og stress som heller ikke er bra for barnet.

Sånt var også grunnen til at jeg droppet jordmor under graviditet, allmennleger er ofte litt mer laidback. I hvertfall min :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg fikk beskjed om av jordmor at til og med et skudd heroin er tryggere for fosteret enn alkohol :P Hun mente helt sikkert ikke at jeg bare kunne begynne med heroin, men virkelig understreke at man ikke drikker under svangerskapet :P

Dette var en kollega altså, en som har null lege/jordmor utdanning og som synset om dette!

Lege har ihvertfall sagt til meg at man skal holde seg unna røyk og alkohol.

Jeg drakk før jeg fant ut at jeg var gravid. Det tror jeg sånn ca godt over halvparten av alle mødre har gjort.

Derfor synes jeg det er en uting når jordmødre sier slik til gravide.

Man skal selvfølgelig ikke drikke når man vet man er gravid, men for alle oss som ikke ante noen ting de kritiske ukene hvor fosteret dannes så gir sånt bare ekstra bekymring og stress som heller ikke er bra for barnet.

Sånt var også grunnen til at jeg droppet jordmor under graviditet, allmennleger er ofte litt mer laidback. I hvertfall min :P

Etter hva jeg har forstått så er det faktisk mye mindre farlig å drikke alkohol de første ukene, for da har ikke fosteret fått festet seg og slikt. Jeg drakk med sørpedritings når jeg var sånn 4 uker på vei, aldri vært så dårlig dagen derpå så tydelig at kroppen prøvde å si ifra om at ting ikke var normalt, men det ser ikke ut til å ha gjort noen skade. Klart er man i prosessen å prøver å bli gravid så avstår man jo.

Jeg hadde tilogmed tatt graviditetstest rett før helgen ettersom vi delvis forsøkte, men den var jo negativ så jeg drakk med god samvittighet sånn sett. Uka etter var testen positiv.

Ifølge mammaboken min her så er det ikke før fosteret er 22 dager (tilsvarer 5uker +1) gammelt at det lille hjertet begynner å slå og etterhvert pumpe væske rundt i kroppen. Så før den tid vil jo trolig ikke fosteret få i seg noe av alkoholen.

Jeg fikk også beskjed av legen at jeg ihvertfall ikke skulle bekymre meg over det, men det er nok også litt pga det som er gjort er gjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh vi har vært veldig bortskjemt med at hun ikke gråter når vi leverer i barnehagen, så når hun da plutselig gjør det så blir det fryktelig å gå :(

Hvordan går det hos dere @Marie ?

Å :hug:

Men hvis dere har tid så kan dere være der litt med henne til det gir seg / hjelpe henne litt igang med noe e.l?

J har vært lei seg ved levering, men vel fremme så lener hun seg mot de voksne og gråter ikke i bhg. Gråter litt hjemme før de skal gå. (Pappan leverer.)

Ellers har hun fortsatt med å være blid og glad, men ble jo selvfølgelig syk så har vært hjemme store deler av denne uka. :P

Bare et lite innspill rundt dette med keisersnitt: jeg ble nektet ks til tross for at jeg har kronisk høyt blodtrykk, fibromyalgi OG gikk gravid med tvillinger i sete- og tverrleie. Det holdt på å gå skikkelig galt og jeg er bitter som bare f.... Så, jeg tror ikke det er enkelt å få innvilget ks, i allefall ikke på St.Olavs.

Uff! :(

Jeg var ikke hysterisk på spekemat under graviditeten men det var fordi jeg hadde lest noe om at det gikk greit. Og det gjorde det jo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en kollega altså, en som har null lege/jordmor utdanning og som synset om dette!

Lege har ihvertfall sagt til meg at man skal holde seg unna røyk og alkohol.

Etter hva jeg har forstått så er det faktisk mye mindre farlig å drikke alkohol de første ukene, for da har ikke fosteret fått festet seg og slikt. Jeg drakk med sørpedritings når jeg var sånn 4 uker på vei, aldri vært så dårlig dagen derpå så tydelig at kroppen prøvde å si ifra om at ting ikke var normalt, men det ser ikke ut til å ha gjort noen skade. Klart er man i prosessen å prøver å bli gravid så avstår man jo.

Jeg hadde tilogmed tatt graviditetstest rett før helgen ettersom vi delvis forsøkte, men den var jo negativ så jeg drakk med god samvittighet sånn sett. Uka etter var testen positiv.

Ifølge mammaboken min her så er det ikke før fosteret er 22 dager (tilsvarer 5uker +1) gammelt at det lille hjertet begynner å slå og etterhvert pumpe væske rundt i kroppen. Så før den tid vil jo trolig ikke fosteret få i seg noe av alkoholen.

Jeg fikk også beskjed av legen at jeg ihvertfall ikke skulle bekymre meg over det, men det er nok også litt pga det som er gjort er gjort.

Men veldig mange av oss har ingen aning om at vi er gravide før vi er godt over 5 uker på vei :P

Prøvere er kanskje litt mer opphengt i mensdatoer etc , jeg skjønte ingenting før ei uke etter symptomene kom og xn begynte å koble at jeg muligens skulle hatt mens for noen uker siden..

Jeg er ikke alene i verden der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men veldig mange av oss har ingen aning om at vi er gravide før vi er godt over 5 uker på vei :P

Prøvere er kanskje litt mer opphengt i mensdatoer etc , jeg skjønte ingenting før ei uke etter symptomene kom og xn begynte å koble at jeg muligens skulle hatt mens for noen uker siden..

Jeg er ikke alene i verden der :P

Hehe du sier noe der :P

Men det virker jo som at det som regel går greit. Og når vi er inne på dette, om det ikke skulle gå greit, kanskje kroppen automatisk kvitter seg med fosteret uten at man vet om det.. ikke godt å si.

Men virker ikke som om det er noe i veien med A ihvertfall :P jeg regner meg også som ganske normal, og jeg hadde en mor som røyket (hun angrer den dag i dag, men tok det ikke så alvorlig back then).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Og når vi er inne på dette, om det ikke skulle gå greit, kanskje kroppen automatisk kvitter seg med fosteret uten at man vet om det.. ikke godt å si.

Ja, kroppen kan kvitte seg med ikke levedyktige fostere uten at man merker det, da er det såpass tidlig at de fleste bare ser på det som en forsinket mens. Men noen av de er fult mulig tidlig sa. Ene graviditeten min hadde jeg nok regnet som det, om jeg ikke hadde tatt testen den dagen jeg ventet mens, den ble positiv og ikke en uke etter engang mistet jeg, men var på samme måte som en vanlig mens, så hadde ikke koblet det til sa om jeg ikke viste det.

Edit: og jeg hadde ikke drukket noe på kjempe lenge, enda vi ikke var prøvere da, så var ikke grunnet alkohol. Så tidlig er det relativt vanlig og mange som mister uten at man kan sette fingeren på hvorfor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å :hug:

Men hvis dere har tid så kan dere være der litt med henne til det gir seg / hjelpe henne litt igang med noe e.l?

J har vært lei seg ved levering, men vel fremme så lener hun seg mot de voksne og gråter ikke i bhg. Gråter litt hjemme før de skal gå. (Pappan leverer.)

Ellers har hun fortsatt med å være blid og glad, men ble jo selvfølgelig syk så har vært hjemme store deler av denne uka. :P

Ja, får gjøre det om det fortsetter, hadde ikke sjans i dag, og håper det var fordi hun ikke sovnet før halv 2 i natt...

Åh bra hun er blid og glad hvertfall! Og så innmari typisk med sykdom da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen over hva gravide kan spise/ikke spise er helt ekstrem. Ikke fisk over så og så mange kg, ikke kjøtt med mindre det er helt gjennomstekt, ikke salami, ikke spekemat (som ikke er varmebehandlet) etc. Jeg spiser fisk, kjøtt som ikke er helt grått (kan spise rosa biff feks), salami og spekemat (på pizza, så da varmebehandles den). Jeg passer derimot på at kjøttpålegget jeg spiser ikke har gått ut på dato, men heller er godt innafor. Også spiser jeg ikke av pakker som har vært åpnet mer enn ca 3 dager. Ellers spiser jeg det meste med god samvittighet. :)

Alkohol er en god del verre enn stoff mest pga avhengigheten. Abstinensbarna er ikke noe moro i det hele tatt, det er helt forferdelig. Jeg har ikke hatt noe med de å gjøre (annet enn avvenning av medikamenter), men har hørt fra de som har jobbet mye med de og det er visstnok de "verste" barna. Ingenting hjelper, bare gråt og dårlige barn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eks av en kompis til Lars som ER utdannet lege fortalte meg på en vinkveld når jeg var 19 uker på vi om hvordan studier i utlandet visstnok indikerte på at man kan drikke så og så mye før det er skadelig for barnet, så hvis jeg ville ha en glass vin den kvelden, så var nok ikke det skadelig.

Ehm :| Jeg ble SÅ satt ut husker jeg :lol: Ei venninne av henne som var kollega som var der tror jeg var like satt ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eks av en kompis til Lars som ER utdannet lege fortalte meg på en vinkveld når jeg var 19 uker på vi om hvordan studier i utlandet visstnok indikerte på at man kan drikke så og så mye før det er skadelig for barnet, så hvis jeg ville ha en glass vin den kvelden, så var nok ikke det skadelig.

Ehm :| Jeg ble SÅ satt ut husker jeg :lol: Ei venninne av henne som var kollega som var der tror jeg var like satt ut :lol:

Det er jo helt latterlig :P en ting er å drikke når man ikke vet at man er gravid, men å drikke når man vet det blir jo noe helt annet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste litt spekemat i jula, men passet på at det var (langt) innenfor dato og nyåpnet. Det samme med røykalaks. Nå tar jeg de samme forholdsreglene med annet kjøttpålegg som f.eks kokt skinke. NOE må jeg jo kunne spise, det er jo etter sigende sunt å ta til seg næring når en er gravid :P Spiser ikke salami, fårepølse osv, mest fordi jeg ikke liker det uansett.

Alkohol og tobakk er jeg helt avholds på.

Hva slags pålegg spiser dere? Sliter litt med både matlyst og fantasi, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes lista over ting man frarådes å spise ikke er så ekstrem? For min egen del synes jeg det er et så ubetydelig offer at jeg har null problem med å gå uten gjennom svangerskapet. Jeg glemte meg på sushibuffet og spiste tunfisk, og spiste antagelig ost av upasteurisert melk i Italia uten at jeg blir hysterisk av den grunn. Men å holde seg unna matvarer som i å droppe salamien selv om man har lyst på, det synes jeg ikke er så ille gitt. Jeg savner 2 ting; blåmuggost og alkohol :P Idag har jeg veldig lyst på rødvin..

Jeg fikk forøvrig risengrynsgrøt av noe natur- eller villris av noe slag på føden. Det var stille og rolig den helga, så vi var lenge på fødestua, og jeg ble ikke tilbudt mat før lunsjserveringa kom. Jeg husker ikke lenger om barnelegen (som vi uansett måtte vente på før vi fikk dra) kom før eller etter maten. Det var vel iallefall 2,5 timer etter fødselen. Jordmor spurte om vi ville ha, og presenterte den med noe skepsis i stemmen. Da jeg spurte om den var god dro hun fryktelig på det, "Mja, noen synes det…. ikke jeg!" :lol: Jeg takket ja likevel, og det var det mest fantastiske måltidet jeg har spist i mitt liv. Samboeren var mer enig med jordmora, hihi. All mat smakte godt de første dagene, jeg hadde reneste ulvehungeren.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som synes lista over ting man frarådes å spise ikke er så ekstrem? For min egen del synes jeg det er et så ubetydelig offer at jeg har null problem med å gå uten gjennom svangerskapet. Jeg glemte meg på sushibuffet og spiste tunfisk, og spiste antagelig ost av upasteurisert melk i Italia uten at jeg blir hysterisk av den grunn. Men å holde seg unna matvarer som i å droppe salamien selv om man har lyst på, det synes jeg ikke er så ille gitt. Jeg savner 2 ting; blåmuggost og alkohol :P Idag har jeg veldig lyst på rødvin..

Jeg fikk forøvrig risengrynsgrøt av noe natur- eller villris av noe slag på føden. Det var stille og rolig den helga, så vi var lenge på fødestua, og jeg ble ikke tilbudt mat før lunsjserveringa kom. Jeg husker ikke lenger om barnelegen (som vi uansett måtte vente på før vi fikk dra) kom før eller etter maten. Det var vel iallefall 2,5 timer etter fødselen. Jordmor spurte om vi ville ha, og presenterte den med noe skepsis i stemmen. Da jeg spurte om den var god dro hun fryktelig på det, "Mja, noen synes det. ikke jeg!" :lol: Jeg takket ja likevel, og det var det mest fantastiske måltidet jeg har spist i mitt liv. Samboeren var mer enig med jordmora, hihi. All mat smakte godt de første dagene, jeg hadde reneste ulvehungeren.

Når det står mellom å spise ingenting eller knekkebrød med salami, så velger jeg det sistnevnte :P For meg som har diabetes er det ekstra viktig å i seg mat ofte under svangerskapet, så da blir det noen ganger salami. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen over hva gravide kan spise/ikke spise er helt ekstrem. Ikke fisk over så og så mange kg, ikke kjøtt med mindre det er helt gjennomstekt, ikke salami, ikke spekemat (som ikke er varmebehandlet) etc. Jeg spiser fisk, kjøtt som ikke er helt grått (kan spise rosa biff feks), salami og spekemat (på pizza, så da varmebehandles den). Jeg passer derimot på at kjøttpålegget jeg spiser ikke har gått ut på dato, men heller er godt innafor. Også spiser jeg ikke av pakker som har vært åpnet mer enn ca 3 dager. Ellers spiser jeg det meste med god samvittighet. :)

Alkohol er en god del verre enn stoff mest pga avhengigheten. Abstinensbarna er ikke noe moro i det hele tatt, det er helt forferdelig. Jeg har ikke hatt noe med de å gjøre (annet enn avvenning av medikamenter), men har hørt fra de som har jobbet mye med de og det er visstnok de "verste" barna. Ingenting hjelper, bare gråt og dårlige barn :(

Stoffmisbruk gir jo også barn med abstinens... noe som er helt forferdelig ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke lista er ekstrem. Det meste er stort sett veldig lett å holde seg unna, som alkohol, tobakk, upasterurisert ost, tunfisk, rakfisk osv. Men når det gjelder alt skivet kjøttpålegg f.eks kokt skinke, kalkunpålegg osv (pga listeria) så syns jeg det blir litt verre. Da passer jeg på dato og hvor lenge det har vært åpnet og spiser det likevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

link til lista?

Spiste minst mulig av det meste da jeg gikk gravid, så tror aldri det var noe problem, eneste var vel at jeg smakte på spekeskinke engang.

Sliten lillemor, sovnet før kveldsmat og alt, men hun spiste og drakk greit til middag, så har rett og slett lagt henne så får hun heller få mat om/når hun våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

link til lista?

 

Spiste minst mulig av det meste da jeg gikk gravid, så tror aldri det var noe problem, eneste var vel at jeg smakte på spekeskinke engang.

 

 

 

Sliten lillemor, sovnet før kveldsmat og alt, men hun spiste og drakk greit til middag, så har rett og slett lagt henne så får hun heller få mat om/når hun våkner.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

:) Forøvrig en genial side å sjekke om man lurer på noe angående mat (og ja, jeg har mattrygghet som fag på skolen nå om noen lurte :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke lista er ekstrem. Det er et lett valg når jeg vet at konsekvensene kan være så store. Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv om jeg visste at jeg spiste noe som var frarådet og barnet mitt fikk skader pga det.

Jeg er snart fullgått 12 uker og er like naiv som sist på at kvalmen slipper helt magisk taket om noen dager :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke lista er ekstrem. Det er et lett valg når jeg vet at konsekvensene kan være så store. Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv om jeg visste at jeg spiste noe som var frarådet og barnet mitt fikk skader pga det.

Jeg er snart fullgått 12 uker og er like naiv som sist på at kvalmen slipper helt magisk taket om noen dager :aww:

Klart den slipper! Noe annet er ikke aktuelt! (eller ved 14 uker, eller 16 uker, eller 18 uker, eller.... :gaah::hug: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...