Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015

Raksha
 Share

Recommended Posts

• Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

På 15.12.2015, 23.03.13, soelvd skrev:

OK, that's it. Jeg isolerer meg selv når jeg nærmer meg termin. Bortsett fra at jeg må følge jentungen til barnehagen. Puterommet i barnehagen, det hadde vært et passende sted for vannet, liksom. Sist hadde jeg jo maserier i et par uker først men var allikevel veldig overrasket over at vannet gikk fire dager før. Mammas to fødsler begynte også med vannavgang så er vel nærliggende å tenke det samme skjer nå og. 

H sin fødsel starta med vannavgang (eller, egentlig rier da, men de stoppa. Så ble det vannavgang før riene kom tilbake), men med I gikk vannet kanskje 30 minutt før hun kom ut. Jeg satt iallefall i badekaret allerede når vannet gikk :)

Men jeg også kjente det berømmelige kneppet med H, lå i sofaen og så film og bare trilla ut og på gulvet :lol: Kjente såvidt at det begynte å sildre. Nye sofaen berga da! :teehe: Men med meg var det slett ikke noe splæsj, det sildra jevnt og trutt hele natta tror jeg. Greide seg fint med vanlig bind på vei til sykehuset faktisk. Hadde ikke falt meg inn å fikse hverken tisselaken eller noe i bilen, hverken med H eller I :P Flaks at det ikke behøvdes!

21 timer siden, Aya skrev:

Det "knepper" i bekkenet når jeg går, og jeg har skikkelig vondt i symfysen. Er det begynnende bekkenløsning? Er forøvrig 25 fullgåtte uker i dag, og det føles nesten litt milepælaktig! Vi er nærmere 30 enn 20!

Høres sånn ut ja. Hold deg unna støvsuging, dytting av handlevogn, sengetøyskift og annet som du trenger store bevegelser og tyngde for å gjøre. Bekkenet sin "oppgave" er å fordele vekta fra ryggraden og ut på beina, det gir litt peikepinn på hva som kan utløse smerter og ikke. Og for guds skyld, ikke gå på ski! Jeg får også veldig vondt av å gå på glatt føre, men det er vel jeg sjøl som "holder" meg på en eller annen måte som gjør at det blir vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wednesday skrev:

Må man gi julegave til de ansatte i barnehagen? Ser at det er mange som gjør det... Gjør dere det? Det passer budsjettet mitt særdeles dårlig, må jeg innrømme... 

Nei det syns jeg ikke man må. Vi fikk tegninger fra barna, det holder i massevis! Og om de ikke vil tegne er det helt greit det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man gi julegave til de ansatte i barnehagen? Ser at det er mange som gjør det... Gjør dere det? Det passer budsjettet mitt særdeles dårlig, må jeg innrømme...

Nei! Hos oss er det ingen som gjør det tror jeg, vi gav en liten konfekt til de ansatte da L flyttet over på stor avdeling, og det var fra L og et annet barn, men ellers ikke noe. Ser enkelte sender julekort til barnehagen, vi har ikke gjort det heller (kan godt hende vi gjør det en gang, men det får være en gang vi faktisk har husket å lage sånt fint bildekort, ikke et av de årene hvor det bare ble ferdig kjøpte:P, og kun ble tid til å skrive til noen få utvalgte)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kaja skrev:

Det er ikke så stor produksjon av tegninger her ennå, de har ikke tid til slikt :aww: Men god ide til senere! Jeg leste om gaver til ansatte på et annet forum, og ser ut som det er helt vanlig. En skrev at hun bare skulle kjøpe en liten ting EKSTRA til HVER av de ansatte for 80 kr! Det er mange ansatte det. Jeg har jo en unge på hver avdeling og. Nei, det går bare ikke. Fint at det er flere som dropper det. Håper mange dropper det i vår barnehage så jeg ikke blir den eneste :(

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wednesday skrev:

Noen må faktisk bremse på den utviklingen, så hvorfor ikke bare sløyfe det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tricolor skrev:

Noen må faktisk bremse på den utviklingen, så hvorfor ikke bare sløyfe det?

Jo, jeg har ikke annet valg enn å sløyfe det jeg! Er ikke sikker på om jeg hadde giddet om jeg hadde hatt råd heller, for som du sier, jeg liker ikke helt denne utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke julegave til ansatte i bhg :) Tror ikke det er noen som gjør det heller, har ikke fått med meg det isåfall. FAU fikser gave til de ansatte på sommerfesten da, som takk for nok et barnehageår. Det betales jo inndirekte av foreldrene, fordi pengene kommer fra arrangementer ila året, men det er likevel ikke det samme som at man driver og kjøper gave på eget insj.

Lillemor har sovet i 2 timer og tre kvarter! Det er så uvant at jeg blir helt på tuppa. Føles direkte naturstridig å vekke henne, men jeg er på nippen til å gjøre det nå.. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke julegaver nei, gjorde ikke i fjor og har ingen planer om å gjøre i år. Når hun bytter avdeling så må vi muligens finne på noe, så "alle" gjorde det i fjor. Sikkert noen som gir julegaver og, skulle ikke forundre meg. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aslan skrev:

Jeg får ikke julegave for å være på jobben min, holder da med lønn, så skjønner heller ikke hvorfor det skulle være nødvendig. Ihvertfall ikke fra barn/foreldre. Å få påskjønnelse av arbeidsgiver etc er jo noe annet, men.

Akkurat sånn jeg også tenker :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn jeg også tenker :) 

Jau. Hilsen kjipeste mødrene i barnehagen :lol: Haha, neida. Men alvorlig talt. Å gi tegninger etc er jo bare kos om ungene vil, men hvorfor gi pakker? Vi har ikke lov å ta i mot pakker en gang liksom (helsevesenet, noen gjør det jo for det, men vi har egentlig ikke lov), så hvorfor skal det være selvsagt å gi til barnehagen for endel, det skjønner jeg bare ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aslan skrev:

Jau. Hilsen kjipeste mødrene i barnehagen :lol: Haha, neida. Men alvorlig talt. Å gi tegninger etc er jo bare kos om ungene vil, men hvorfor gi pakker? Vi har ikke lov å ta i mot pakker en gang liksom (helsevesenet, noen gjør det jo for det, men vi har egentlig ikke lov), så hvorfor skal det være selvsagt å gi til barnehagen for endel, det skjønner jeg bare ikke :P 

:lol: Nei, men det er åpenbart det. Har bedt pappaen til ungene spørre mora si om ho pleier å få julegaver av foreldrene i barnehagen ho jobber i :P Men han sa at jeg ikke skulle tenke på det uansett. Og siden dere her også sier det, så skal jeg ikke tenke på det mer :lol: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aslan skrev:

Tror det blir litt sånn status-ting for noen, for andre er det sikkert bare noe de syns er koselig, fordi de har råd og mulighet til det, men det skaper jo et visst press når mange gjør det, og noen ikke har mulighet:) Da syns jeg det er koseligere med tegninger, eller julekort som man kanskje bestiller et par ekstra av uansett hvis man først skal ha det...

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2015, 13.23.34, Krelise skrev:

Bare ikke dra på Ikea når dere er 7-8 mnd på vei og trill blytunge traller full av klesskap med innmat og div annet stæsj. Da ryker hoftene :icon_redface: Legen var ikke veldig imponert over meg da :icon_redface: Men måtte jo få ferdig soverommet til termin..!:icon_confused: Tralla til samboeren var jo mye tyngre enn min. 

Been there, done that. I tillegg hadde jeg med snart-2-åringen i barnevogn. Alene. Skrudde sammen møblene da jeg kom hjem, og klarte ikke gå på ei uke etterpå. Smart. 

På 15.12.2015, 22.34.47, Krilo skrev:

her ble vannet tatt av jordmora ved 8 cm åpning for å håpe det satte litt mer fart på den noe langdryge fødselen, noe det ikke gjorde :P så fikk drypp, uten at det hjalp stort, så de økte så mye de kunne uten at det ble farlig for meg eller frøkna, uten at det heller hjalp stort.. :P de burde virkelig tatt ks som de begynte å forberede ser jeg i ettertid, men hun kom seg ut uten at ho mor hadde hverken energi eller særlig til hjelpsome pressrier, ikke fikk de bruk for tanga eller sugekoppen de hadde funnet frem heller, selvom jeg ba e bare dra hun ut etter den elektrode saken hun hadde fått på hodet sitt :aww:  

Høres ut som min første, det der. :P 

På 16.12.2015, 13.11.38, Aya skrev:

Det "knepper" i bekkenet når jeg går, og jeg har skikkelig vondt i symfysen. Er det begynnende bekkenløsning? Er forøvrig 25 fullgåtte uker i dag, og det føles nesten litt milepælaktig! Vi er nærmere 30 enn 20!

Jeg hadde bekkenløsning med begge. Fikk helt på slutten med førstemann, og nr. 2 merket jeg det i bekkenet før jeg hadde fått positiv test... Jeg "knepper" fortsatt når jeg går, og yngste er 8,5 år... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på ultralyd. Må innrømme at jeg var litt nervøs, har vært litt rolig i magen i det siste. Men inni lå en frisk og fin liten baby som var akkurat passe stor, termin flyttet frem til 06.06.2016 som vi mente var den rette datoen hele tiden, to dager senere. Kjønn var vanskelig med kryssa ben, akkurat som Tuva hadde. Så ny ultralyd i januar, så får vi se. Han trodde kanskje han i noen sekunder så det var en gutt, men turte ikke si noe sikkert. :)

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fillerya skrev:

Her samler FU inn penger til gave. De ansatte får julegave og sommergave. Det er 400kr per barn per år, så jeg antar at de får dyre gaver!

:o 400,- per år per unge! Da jeg gikk på barneskolen, ble det samla inn 20 kr per unge til sommergave til læreren, og det er rett nok lenge siden, men SÅ mye har ikke økonomien forandra seg! :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o 400,- per år per unge! Da jeg gikk på barneskolen, ble det samla inn 20 kr per unge til sommergave til læreren, og det er rett nok lenge siden, men SÅ mye har ikke økonomien forandra seg! :o 

Ja det er egentlig ganske ekstremt. Det bærer preg av området vi bor i.

En annen ting som er rart her er at det er vanlig å bruke de ansatte i barnehagen som barnevakter. Jeg synes det blir en uheldig sammenblanding av roller om den pedagogiske lederen på avdelinga skulle kommet hjem til oss for å være barnevakt en lørdagskveld. For det er ikke bare assistentene som er barnevakter. De betaler sikkert sinnsykt godt foreldrene her ute.. Det er sikker fint for barna da, å ha noen de kjenner veldig godt og som faktisk har utdannelse som barnevakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider