Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

5 timer siden, Wednesday skrev:

Guttene springer i hver sin retning :aww: Lurer på å skaffe meg en border collie som kan styre dem i retning bilen når vi skal hjem fra barnehagen. I dag hadde de tre poser med vått og skittent tøy som skulle være med hjem, i tillegg hadde de laget farsdagskort, også har jo jeg sekk og pc fordi jeg kommer rett fra skolen :aww: Og da kan dere tro jeg har det enkelt! :lol: Når vi kom hjem sprang de også i hver sin retning. I halvmørket. De er festlige! 

Hørtes slitsomt ut!

Om du ikke gjør det allerede ville jeg ihvertfall slengt på dem hver sin refleksvest (eller refleks på annen måte) så de syntes godt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

2 timer siden, Wednesday skrev:

Ja. Har jo seler med bånd kamuflert som ryggsekk :aww: Men de blir så sinte.

Du får ordne munnkurv også, og et par varselblinkere på lua :lol: 

nei, beklager.. Har dårlig med seriøse råd her.. Jeg føler jeg lever med et vilt barn selv uten noen form for kontroll :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på foreldresamtale i dag. Godt ungen min oppfører seg nogenlunde ok i barnehagen når hun er crazy-banana hjemme. Vet ikke om det er grensetesting, sliten unge, sjalusi eller hva som gjør at hun utagerer hjemme, men godt at det ikke gjenspeiler seg i barnehagen. I går måtte jeg bære ungen under armen mens hun hylte, slo og sparket mens jeg hadde babybilsetet og lillebror i den andre hånda. Man blir sterk selv også da :aww: Når jeg spør hva som er galt får jeg til skreket tilbake at "jeg er kjempesinna!!!" no shit sherlock...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aslan Navn er skikkelig vanskelig! Vi bestemte oss vel ikke helt før på fødestua når han lå på magen min:P

 

Liten pust i bakken før senga. Dåpsforberedelser tar på gitt, men nå er vel alt klart til i morgen :ahappy: Blir koselig.

Junior er morsom for tida :) Ruller over fra rygg til sida hele tiden og har akkurat lært seg og få tak i tærne sine. Masse nye lyder har kommet i det siste, med hylig, hiksting og hvin som favoritter. Samt "bilbrummelyder". Han vil også helst stå på fanget og gjerne hoppe litt, evt "fly". Skal bli interessant og sitte stille i kirka med den lille krabaten der :D

Og så er han skeptisk til fremmede og hyler hvis de kommer for tett innpå før han har fått tid på seg til å tø opp. Så presten blir nok en skikkelig favoritt, helle vann på han og greier :P Men det går jo fort over da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fillerya skrev:

Har vært på foreldresamtale i dag. Godt ungen min oppfører seg nogenlunde ok i barnehagen når hun er crazy-banana hjemme. Vet ikke om det er grensetesting, sliten unge, sjalusi eller hva som gjør at hun utagerer hjemme, men godt at det ikke gjenspeiler seg i barnehagen. I går måtte jeg bære ungen under armen mens hun hylte, slo og sparket mens jeg hadde babybilsetet og lillebror i den andre hånda. Man blir sterk selv også da :aww: Når jeg spør hva som er galt får jeg til skreket tilbake at "jeg er kjempesinna!!!" no shit sherlock...

Slemt å le, men jeg gjør det litt likevel. Stakkars lita, er ikke så lett å være 2,5 år altså. Håper det går seg til etterhvert! Klarer hun, når hun ikke er for sint, å sette ord på ting? 

Vanskelig å være 2 år også. Spesielt når hverken hun eller mamman er i form. Hun bare MÅ gjøre alt hun vet egentlig ikke er lov, så har jeg litt kortere lunte enn vanling og tåler mindre tull, og hun er sårerer enn vanlig og tåler mindre tilsnakk = verden går i tusen knas hundre ganger i løpet av dagen. Vi blir alltid venner igjen da. Heldigvis. :wub:   Nå sitter pappaen oppe vedsiden av senga og "sitte passe på"... Er ingen i hele verden som går fra henne når hun sier "sitte passe på" med gråtkvalt stemme og rennende tårer. Ingen. :aww: Så da sitter vi og passer på da, til hun sovner eller det bare er greit at vi går. Hans tur i kveld. Håper hun er feberfri og frisk i morgen, men jeg har vel mine tvil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at jeg har lest et eller annet sted at barn med lite søvnbehov stabiliserer seg i førskolealder som oftest? At de begynner å sove mer da?  Eller har det vært en drøm? Jeg finner det ikke igjen! 

Noen som har erfaring eller vet noe om det?

 Vi var endelig  oppe i nesten 10 timer,  men da sov han urolig. Nå ligger vi stabilt på 8-9 timer med ca 2 korte søvnavbrudd.  Noen ganger under 8...

Jeg hadde egentlig innfunnet meg med at sånn er verden,  men jeg fikk vel håp eller noe . 

Jeg vet at søvnbehov er individuelt og at barn med medfødt lite søvnbehov  ( altså ikke søvnproblemer , for det har han ikke , det begynner å bli verre med meg ) sjeldent påvirkes av at de sover mindre enn andre mtp skole etc,  men det bekymrer meg litt uansett.  Hjernen trenger hvile!

 I hvertfall min :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mud skrev:

Jeg er helt sikker på at jeg har lest et eller annet sted at barn med lite søvnbehov stabiliserer seg i førskolealder som oftest? At de begynner å sove mer da?  Eller har det vært en drøm? Jeg finner det ikke igjen! 

Noen som har erfaring eller vet noe om det?

 Vi var endelig  oppe i nesten 10 timer,  men da sov han urolig. Nå ligger vi stabilt på 8-9 timer med ca 2 korte søvnavbrudd.  Noen ganger under 8...

Jeg hadde egentlig innfunnet meg med at sånn er verden,  men jeg fikk vel håp eller noe . 

Jeg vet at søvnbehov er individuelt og at barn med medfødt lite søvnbehov  ( altså ikke søvnproblemer , for det har han ikke , det begynner å bli verre med meg ) sjeldent påvirkes av at de sover mindre enn andre mtp skole etc,  men det bekymrer meg litt uansett.  Hjernen trenger hvile!

 I hvertfall min :( 

Vår yngste hadde ikke behov for søvn da hun var liten og oppover i småskolealder. Som tenåring sovner hun alltid og overalt:aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn ja.  Med Tuva bestemte vi oss egentlig et par mnd før, men samtidig var vi enige om at hun måtte se ut som en Tuva.  Så litt etter at hun var født spurte jordmor om hun lignet på en Tuva. Helt ærlig ligna hun ikke på noen, så svaret ble vel "tja, ja, hvorfor ikke" :P Denne gangen har vi jentenavn klart mens guttenavn blir et strev :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene er superflinke til å legge seg og sovne om kvelden :) Nå har det dog begynt å ta litt lenger tid, for alle bilene deres må jo få nattakos først :aww: Når jeg endelig fikk lagt dem oppi senga, kom han ene på at de hadde glemt å si natta til toget! :o Så da måtte mor hente toget så det også fikk kos, og SÅ kunne man sove.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Wednesday - så herlige de er! :wub:  Viktig å få gitt alle nattakosen *Fnis* 

 

@Mud Jeg vet ikke helt hvordan det er med om det går seg til eller ikke. Vi ser jo nå at lille her trenger søvn. Kanskje litt mindre enn endel andre, men hun blir veldig utafor om hun sover for dårlig eller for lite, ikke nødvendigvis dagen etter men dagen etter der igjen. Stort sett sover hun fra 21 - 7 og så har hun et par timer hun sover på dagtid. Litt mer litt mindre noen dager. Vet ikke om det regnes som normalt. Men hun har aldri sovet mer enn hun gjør nå da. 

 

Bestemt meg for at lillemor skal få miniakvarium med triops i til jul :D Les: mor vil ha... *fnis* 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Raksha A trenger ikke mer søvn desverre  :( 

10 - 11 timer til sammen i løpet av døgnet er maks hva han har ligget jevnt på i løpet av sitt liv.  Han er uthvilt og opplagt etter ca 8 1/2 time og får bare ikke til å sove mer. Han ligger vel ca 30- 45 min og slapper av før han sovner hver kveld og gjerne 1 time før han får lov til å stå opp morgenen.  Han bare er sånn. 

Jeg har egentlig sluttet å bry meg så mye om hvor mye søvn barn liksom skal ha, det er så individuelt,   men når søvnbehovet hans blir mindre enn mitt sliter jeg :P 

Faren klarer å sove videre når A ligger våken, det klarer ikke jeg :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter en av oss alltid inne hos C til han sovner, det har føltes riktig fra dag 1. Får av og til kommentar på at jeg skjemmer ham bort, men jeg tenker at jeg heller får ta den "kampen" når han er litt større, nå har han et tydelig behov for at vi er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SiriEveline skrev:

Her sitter en av oss alltid inne hos C til han sovner, det har føltes riktig fra dag 1. Får av og til kommentar på at jeg skjemmer ham bort, men jeg tenker at jeg heller får ta den "kampen" når han er litt større, nå har han et tydelig behov for at vi er der.

 

Foreløpig er han vel såpass liten at det uansett ikke er snakk om bortskjemming, tenker nå jeg, da. Så får heller de som mener at man kan skjemme bort babyer sitte for seg selv og mumle om det. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, SiriEveline skrev:

Her sitter en av oss alltid inne hos C til han sovner, det har føltes riktig fra dag 1. Får av og til kommentar på at jeg skjemmer ham bort, men jeg tenker at jeg heller får ta den "kampen" når han er litt større, nå har han et tydelig behov for at vi er der.

Vi og gjør det. Enklest og føles riktig for alle. Trygghet blir aldri barn bortskjemt på. Noen barn trenger det at man er der til de sovner, andre trenger det ikke. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mud skrev:

@Raksha A trenger ikke mer søvn desverre  :( 

10 - 11 timer til sammen i løpet av døgnet er maks hva han har ligget jevnt på i løpet av sitt liv.  Han er uthvilt og opplagt etter ca 8 1/2 time og får bare ikke til å sove mer. Han ligger vel ca 30- 45 min og slapper av før han sovner hver kveld og gjerne 1 time før han får lov til å stå opp morgenen.  Han bare er sånn. 

Jeg har egentlig sluttet å bry meg så mye om hvor mye søvn barn liksom skal ha, det er så individuelt,   men når søvnbehovet hans blir mindre enn mitt sliter jeg :P 

Faren klarer å sove videre når A ligger våken, det klarer ikke jeg :( 

 

Er problemet at du må stå opp samtidig med han? Du må vel i det minste legge deg samtidig om du ikke allerede gjør det, sånn at du får mest mulig søvn da. Han er vel mer enn stor nok til å stå opp selv hvis han nekter å sove mer, men om du ikke får sove lell så kommer man jo ikke så mye lenger :P 

Her i huset fungerer det faktisk å si at "Det er for tidlig, du skal sove mer" til 3-åringen. Men så er hun utprega b-menneske av natur hun da, så hun blir sikkert mest takknemlig når hun får beskjed om at det ikke er morgen ennå, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Cloudberry skrev:

Er problemet at du må stå opp samtidig med han? Du må vel i det minste legge deg samtidig om du ikke allerede gjør det, sånn at du får mest mulig søvn da. Han er vel mer enn stor nok til å stå opp selv hvis han nekter å sove mer, men om du ikke får sove lell så kommer man jo ikke så mye lenger :P 

Her i huset fungerer det faktisk å si at "Det er for tidlig, du skal sove mer" til 3-åringen. Men så er hun utprega b-menneske av natur hun da, så hun blir sikkert mest takknemlig når hun får beskjed om at det ikke er morgen ennå, hihi.

Jeg legger meg stort sett samtidig ja. Nå har han akkurat sovnet, og det betyr at han våkner senest 05. 

Han kan fint klare seg selv,  men jeg får ikke sove hvis han er våken.  Selv ikke hvis han ligger rolig. Jeg aner ikke hvorfor,  han er 5 år og moden for alderen,  det burde vært null stress . 

Pappaen kan sove ganske lenge på morgenen i helgene. Jeg våkner omtrent før ungen får opp øya. Urettferdig :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med E har vi nesten aldri kunnet sitte inne hos henne til hun har sovnet, da blir det bare tull. L sovner svært sjeldent i sin egen seng (eller vår) uten pupp. Ofte våkner han med en gang jeg beveger meg vekk også. Derfor sovner han ofte ute i stuen med oss, så kan vi legge han over i sengen sin når vi er helt sikre på at han har sovnet ordentlig. 

 

E har har bursdag i dag, og vi har feiret. Flinkeste @Perfect Image lagde kake, men jeg får ikke lagt inn bilde fra tlf! Var en veldig glad frøken her, i hvert fall :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Her sitter en av oss alltid inne hos C til han sovner, det har føltes riktig fra dag 1. Får av og til kommentar på at jeg skjemmer ham bort, men jeg tenker at jeg heller får ta den "kampen" når han er litt større, nå har han et tydelig behov for at vi er der.

 

Vi sitter også inne hos hun til hun har sovnet, alltid gjort og kommer nok til å gjøre en stund, gjør vi det ikke driver hun bare å tøyser og surrer i senga :P på ntta derimot om hun våkner finner hun stort sett søvnen selv igjen, om ikke klokka nærmer seg 5 for da kan man like gjerne stå opp :P 

på dagtid sover hun ute i vogna, og da bare legger jeg hun nedi vogna og setter hun ut, der klarer hun å sovne av seg selv etter noen minutter uten noe særlig styr :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...