Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

10 minutter siden, Wednesday skrev:

:lol: Artig! Dialekt er veldig gøy. Guttene har begynt å si "hællæ" :icon_redface: Det må de ha lært i barnehagen! Pappaen vrir seg i smerte hver gang han hører det.

 

 

 

C skal begynne på avdelingen for store barn i desember! Barnehagen og jeg har besluttet at det er lurt å skille guttene litt. De henger sammen hele tida, og det er viktig å lære å være litt på egenhånd også! De vil fortsatt treffe hverandre mye i barnehagen da. Tror dette blir veldig bra :) Det er to barn til som blir med over, så alt blir ikke helt nytt og ukjent. De voksne på storavdeling kjenner han også godt.

 

:lol:

 

Oi, så spennende med stor avdeling og skille dem litt ! Det er sikkert bra for dem ja, å kunne stå litt på egne bein. Tøffeste gutta i verden. :wub:

 

Forøvrig veldig søtt med toåring som prøver seg på dialekta her da "kjæm att, sjø" er tungekrøll for en toåring :wub: Og jeg og pappaen "krangler" om det heter syv eller sju. :lol:  

Minner meg på at jeg gikk i klasse med en på barneskolen som snakket trøndersk med mora, men stavangersk med alle andre :lol: 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

2 minutter siden, Raksha skrev:

 

:lol:

 

Oi, så spennende med stor avdeling og skille dem litt ! Det er sikkert bra for dem ja, å kunne stå litt på egne bein. Tøffeste gutta i verden. :wub:

 

 

Ja, barnehagen har allerede testa litt og tatt med bare den ene på tur og latt de spise hver for seg og lignende, og det har alltid gått bra. Blir glade for å se hverandre igjen da, og det er jo koselig, for de bare krangler ellers :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen triks for å få unger til å sove lengre? :P etter vi stilte klokka starter dagen nå kl 5 i stedet for 6, som jeg også egentlig syntes var litt i tidligste laget :lol: hun sover nå hele natta igjennom da, men våkner som sagt så tidlig... Venter med å ta hun opp av senga til hun begynner å sutre, stort sett etter en hslvtimes tid, har prøvd noen morninger å bare ta hun med i senga vår, men det funker dårlig da hun bare skal klatre og daske pappaen sin i hodet eller rive ned lampa.... Ikke har hun koblet det ned at dagen ikke trenger å starte enda heller :aww: 

 

Blitt flink til å hjelpe til med oppvaska da :aww:

B9B93725-DE15-45F4-A340-FA9625B7FC12_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt innspill fra kloke mødre:

lille M er snart 2 år, og har bestandig vært ekstremt avhengig av nærkontakt.. Vi samsover jo pr nå, og det er trangt, men en ok løsning for at vi alle skal sove greit om natta :P 

men jeg begynner jo å merke nå at vi forstyrrer henne, feks når vi legger oss.. Hun sover ikke over hele natta, og det er særlig i oppvåkningene hun trenger nærkontakt ellers begynner hun å gråte.. Ikke sutring, men reell gråt (sånn typ usikker).. 

Så vi har egen seng til henne stående rett ved siden av vår, for at hun skal sove i.. Men bare det gjør at hun våkner mer til om nettene og blir dårligere søvn for oss.. Gråter da også innimellom.. 

Så hvordan bør vi løse dette? Regne med det går over når jeg slutter helt med ammingen? Fortsette å legge henne i sin egen seng og la henne bli vant? 

For helt ærlig så kjenner jeg at jeg kunne tenkt meg å sove i litt bedre plass.. For det er trangt i ei 150cm seng og både gubben og M ligger å ligge inntil :lol: løsningen min har vært å lagt barnet inntil gubben, men det er jo kortvarig løsning egentlig :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sjans til å skarre @Wednesday, aldri fått det til :lol: Samboer har prøvd å lære med, men det går bare ikke :P

 

Vi kommer til å få tidenes mest dialektforvirra unge :icon_redface: Pappa fra sørvestlandet, mamma fra østlandet med herpa dialekt, og enn så lenge bor vi i Trøndelag. Stakkars lille reka vår allerede :lol: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Raksha skrev:

Lykke til! :D Hun kommer nå snart uansett da :D

Det var min overlevelsestrategi, regnet 14 dager overtid inn i terminen så jeg skulle være forberedt . :lol: 

 

*Blir ikke kvitt en quote jeg trykket på ved et uhell * 

9 timer siden, Krutsi skrev:

Jeg trenger litt innspill fra kloke mødre:

lille M er snart 2 år, og har bestandig vært ekstremt avhengig av nærkontakt.. Vi samsover jo pr nå, og det er trangt, men en ok løsning for at vi alle skal sove greit om natta :P 

men jeg begynner jo å merke nå at vi forstyrrer henne, feks når vi legger oss.. Hun sover ikke over hele natta, og det er særlig i oppvåkningene hun trenger nærkontakt ellers begynner hun å gråte.. Ikke sutring, men reell gråt (sånn typ usikker).. 

Så vi har egen seng til henne stående rett ved siden av vår, for at hun skal sove i.. Men bare det gjør at hun våkner mer til om nettene og blir dårligere søvn for oss.. Gråter da også innimellom.. 

Så hvordan bør vi løse dette? Regne med det går over når jeg slutter helt med ammingen? Fortsette å legge henne i sin egen seng og la henne bli vant? 

For helt ærlig så kjenner jeg at jeg kunne tenkt meg å sove i litt bedre plass.. For det er trangt i ei 150cm seng og både gubben og M ligger å ligge inntil :lol: løsningen min har vært å lagt barnet inntil gubben, men det er jo kortvarig løsning egentlig :lol: 

Jeg har egentlig ikke peiling, siden vi flyttet henne inn på eget rom når hun var et halvt år. Men, alle overganger her i forbindelse med legging enten det var eget rom, ny seng, sove uten smokk, etc.. De har tatt tid og de har krevd tålmodighet. Det har vært vanskeligere å få henne til å sovne og hun har våknet endel. Og det er jo ganske naturlig tenker jeg. Eneste er vel hvis du føler at det faktisk ikke er bra for henne, at hun blir veldig redd, etc. Ikke lett det der.  

14 minutter siden, JeanetteH skrev:

 

 

Rare quote fortsetter. Men du ender vel med å få på bursdagen min tenker jeg :P 13.desember! Fin dato det ;) 

Vi får nå for guds skyld håpe sykehuset har hjulpet henne med å få ut babyen innen den tid :lol: 

 

Her skifter Tuva dialekt avhengig av om hun snakker med meg som har Oslo Oslo-dialekt eller pappaen som er fra Vestlandet. Veldig fascinerende :P

 

Og nå er klokka halv ni og jeg sløver i senga. Får vel snart vekke jentungen så hun rekker barnehagen til halv ti :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, soelvd skrev:

Også.. HOST... Legger hun om til østlandsdialekt om hun vil ha noe. Lurer på hvordan hun lærte det :p

:lol: Østlandsdialekta er jo mye finere enn bergensdialekt (?), så da er det jo såklart enklere å få det man vil ha om man bruker den :whistle: Smart unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Toya skrev:

 

Tusen takk :) Jeg håper på fødestøv :lol: Jeg er så lei nå :P 

:hug:

Veldig lov å være lei, jeg vet så altfor godt hvordan det er. Uansett når det blir er hun en dag nærmere for hver dag som går :):flowers:

9 timer siden, Krilo skrev:

Finnes det noen triks for å få unger til å sove lengre? :P etter vi stilte klokka starter dagen nå kl 5 i stedet for 6, som jeg også egentlig syntes var litt i tidligste laget :lol: hun sover nå hele natta igjennom da, men våkner som sagt så tidlig... Venter med å ta hun opp av senga til hun begynner å sutre, stort sett etter en hslvtimes tid, har prøvd noen morninger å bare ta hun med i senga vår, men det funker dårlig da hun bare skal klatre og daske pappaen sin i hodet eller rive ned lampa.... Ikke har hun koblet det ned at dagen ikke trenger å starte enda heller :aww: 

H hadde en perioe i den alderen da hun ville stå opp klokka 5. Vi gjorde bare det vi, og la oss igjen et par-tre timer seinere. Men jeg tror det bare gikk over av seg selv, kan ikke huske at vi gjorde noe som helst.

Her har vi nå hatt over 2 måneder med nattefjas. Inatt var andre natta på rad hvor hun satte igang allerede rundt midnatt. Vi sovner jo igjen, men det føles veldig som at absolutt hele natta blir oppstykka. Vi har begynt med grøt, og det ble litt bedre forrige uke, da var vi nesten tilbake til å sove hele natta minus ett nattmåltid, men nå er det bare styr. Hun har ikke spist særlig med grøt de to siste kveldene, håper vi finner en kode å knekke der og at hun snart sover hele natta.

I på sin side jobber hardt med å åle seg, og har ganske god fart bakover og "rundt", men ikke fremover. Blir artig å se om hun finner ut av det kjappere enn H gjorde, hun var 6 mnd og 2 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt.noe særlig påvirket av dialekten hjemme jeg, mer av barnehage og venner. Jeg snakket flytende trøndersk da jeg var liten, til tross for tre foreldre som snakket østlandsk og en som snakket nord norsk. Da vi flyttet og jeg begynte i første skiftet jeg til dialekten der på to uker. Nå bor vi jo på Sørlandet, og jeg snakker østlandsk, men jeg håper virkelig frøkna her lærer seg å snakke ren sørlandsk,  for jeg synes ikke det er så fint med blanding av sørlandsk og østlandsk :P Det er gøy med dialekt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Aya skrev:

Jeg har aldri blitt.noe særlig påvirket av dialekten hjemme jeg, mer av barnehage og venner. Jeg snakket flytende trøndersk da jeg var liten, til tross for tre foreldre som snakket østlandsk og en som snakket nord norsk. Da vi flyttet og jeg begynte i første skiftet jeg til dialekten der på to uker. Nå bor vi jo på Sørlandet, og jeg snakker østlandsk, men jeg håper virkelig frøkna her lærer seg å snakke ren sørlandsk,  for jeg synes ikke det er så fint med blanding av sørlandsk og østlandsk :P Det er gøy med dialekt!

Familien til pappaen til guttene snakker jo stavangersk, men de bor i Kristiansand, og barna deres snakker da sørlandsk :) Enig i at noen blandingsdialekter ikke er veldig fine :teehe:Østlandsdialekt med skarring... Hmm. Blir veldig interessant å se hva de ender med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanteunge har kun nordnorske slektninger, og begge foreldre snakker nordlenning. Dessverre snakker han selv østlandsk (eller hva man skal si :P)  Så det er utrolig hvor mye preget de blir av barnehagen. Men etter ett par uker på ferie her nord, så kommer det noen nordnorske ord inn for han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

 

 

Rare quote fortsetter. Men du ender vel med å få på bursdagen min tenker jeg :P 13.desember! Fin dato det ;) 

1 time siden, JeanetteH skrev:

:lol: evt nesten da, 13.november :lol: 

13 des :lol: 

jeg syntes 13 nov er i seneste laget også :lol:  Det begynner å bli rimelig trangt inne i dette magehuset :P

 

53 minutter siden, Cloudberry skrev:

:hug:

Veldig lov å være lei, jeg vet så altfor godt hvordan det er. Uansett når det blir er hun en dag nærmere for hver dag som går :):flowers:

H hadde en perioe i den alderen da hun ville stå opp klokka 5. Vi gjorde bare det vi, og la oss igjen et par-tre timer seinere. Men jeg tror det bare gikk over av seg selv, kan ikke huske at vi gjorde noe som helst.

Her har vi nå hatt over 2 måneder med nattefjas. Inatt var andre natta på rad hvor hun satte igang allerede rundt midnatt. Vi sovner jo igjen, men det føles veldig som at absolutt hele natta blir oppstykka. Vi har begynt med grøt, og det ble litt bedre forrige uke, da var vi nesten tilbake til å sove hele natta minus ett nattmåltid, men nå er det bare styr. Hun har ikke spist særlig med grøt de to siste kveldene, håper vi finner en kode å knekke der og at hun snart sover hele natta.

I på sin side jobber hardt med å åle seg, og har ganske god fart bakover og "rundt", men ikke fremover. Blir artig å se om hun finner ut av det kjappere enn H gjorde, hun var 6 mnd og 2 dager. 

Jo takk, for klemmer :) Er bare litt det hallo, verden jeg hadde termin i går :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Toya skrev:

har dere klart å holde det hemmelig så lenge? :D 

Japp, men vi bor 50 mil fra mine foreldre og 80 mil fra svigers, så det er ikke akkurat søndagsmiddag hver helg :lol: Broren min vet da, vi bor i samme by. Siden vi egentlig skal på familietur til utlandet halvannen uke før termin måtte jeg ha bror med "på laget" på å være treig på å bestille flybilletter :teehe: 

Men i kveld drar vi på langhelg til svigers, så da får de vite det i kveld, så da får mamma og pappa vite det også i dag :) Må bare tenke litt på hvordan, enten bare sende ul-bildet uten noe mer, evt skremme de litt først med at jeg ikke får dratt til Polen i mai, og se hvor lang tid det tar før det går inn :lol: *må tenke litt til*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aslan skrev:

Japp, men vi bor 50 mil fra mine foreldre og 80 mil fra svigers, så det er ikke akkurat søndagsmiddag hver helg :lol: Broren min vet da, vi bor i samme by. Siden vi egentlig skal på familietur til utlandet halvannen uke før termin måtte jeg ha bror med "på laget" på å være treig på å bestille flybilletter :teehe: 

Men i kveld drar vi på langhelg til svigers, så da får de vite det i kveld, så da får mamma og pappa vite det også i dag :) Må bare tenke litt på hvordan, enten bare sende ul-bildet uten noe mer, evt skremme de litt først med at jeg ikke får dratt til Polen i mai, og se hvor lang tid det tar før det går inn :lol: *må tenke litt til*

Si at du trenger hjelp med å løse en rebus eller noe! :D Broren min og kjæresten hadde bakt muffins, med en bokstav på hver. Si at du har fått en sånn oppgave, og send bilde eller noe :lol: 

Da vi skulle fortelle mine foreldre at E skulle bli storesøster hadde jeg laget 4 armbånd til E med bokstaver. Der stod det "jeg skal bli storesøster" med et ord på hvert armbånd. Det tok en evighet, for vi skulle på shopping med de. Jeg hintet, ba de sjekke armbåndene etc. "Å, så fine armbånd du ha!" Var eneste reaksjonen. Måtte si at det stod noe på de før de så det :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Martine skrev:

Si at du trenger hjelp med å løse en rebus eller noe! :D Broren min og kjæresten hadde bakt muffins, med en bokstav på hver. Si at du har fått en sånn oppgave, og send bilde eller noe :lol: 

Da vi skulle fortelle mine foreldre at E skulle bli storesøster hadde jeg laget 4 armbånd til E med bokstaver. Der stod det "jeg skal bli storesøster" med et ord på hvert armbånd. Det tok en evighet, for vi skulle på shopping med de. Jeg hintet, ba de sjekke armbåndene etc. "Å, så fine armbånd du ha!" Var eneste reaksjonen. Måtte si at det stod noe på de før de så det :aww: 

Hoho! Herlig! Takk for tips :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Toya skrev:

jo takk! :D 

Still no action! :D 

Nå er jeg mentalt forberedt på 10 dager overtid :lol:  Krisemaksimering? 

Jeg tenkte også sånn, og ble helt paff når vannet gikk 1 uke på overtid, var jo ikke helt forberedt selvom det var litt deilig også.

Men plutselig skjer det!

 

Fy søren så fantastisk det er med barn, ja det er innmari slitsomt å våkne for ørtogførtiende gang den natten, men når morgenen endelig kommer og jeg våkner av "skravling" (det vil si masse rare lyder) så er det bare så verdt det!

Her skjer det masse for tiden,  han har knukket koden skikkelig på å bevege seg rundt (som i sirkler) så nå er det ikke lenge til det begynner å gå fremover :)

Må vel babysikre omtrent samtidig som jeg valpesikrer :P det blir nok et herlig kaos! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hører jeg ofte i babycallen om morran:

1: "BÆ BÆ, lille lam! Har du noe uuull"

2: "Nei!"

*Gjenta mange ganger*

 

Enten har de sunget den slik i barnehagen, eller så mener han som roper Nei at han andre skal slutte å synge :teehe: Må høre med barnehagen etterpå.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wednesday skrev:

Dette hører jeg ofte i babycallen om morran:

1: "BÆ BÆ, lille lam! Har du noe uuull"

2: "Nei!"

*Gjenta mange ganger*

Høres ut som når jeg våkner: 

"Bæ Bæ lille lam, satt på fiserestaurant" 

"hahahaha"

"Nei, no må du gjeeee deg, Tuva!"

 

Og ja, det er bare hun som prater :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...