Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal stå på ski!


mushi
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk et par ski i fjor sent på sesongen og har enda ikke prøvd de. Jeg leste nå i avisa at de hadde laget nok snø i lysløypa til at jeg gikk ann å gå en liten runde. Er det noe jeg trenger? Smøring? Tips og triks? Har ikke gått på ski på sikkert 10 år og da fikk jeg ferdig preparerte ski jeg bare spente på :P

Jeg har også planer om å ta med Luna bare jeg har sett at jeg faktisk klarer å holde meg oppreist, men hun klarer jo ikke gå i flexi i skogen engang. Virrer, kaster seg rundt i båndet og prøver å komme seg inn i skogen. Hvordan skal hunden greie å gå rett frem i tre meter langt bånd? Og med mennesker rundt?

Jeg har en følelse på at dette er rimelig dødfødt før jeg starter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først finne ut av om du har sørefrie eller smøre ski.

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/714557 kan gi deg litt info

Så er det teknikker

http://turrennportalen.net/langrenn-teknikk-trening/

Så starter du med deg selv og ski. Hunden må lære seg forskjell på høyre venstre og stopp FÅr du det til så blir hunden gira på å løpe og ikke bryr seg om folket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også alliert meg med noen som har litt erfaring med å smøre ski, hvertfall den første gangen! Hvis skiene er smøreski og du smører "feil" så kan du fort få en skikkelig kjip tur som ikke frister til gjentakelse. Smøring er mye prøving og feiling da :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan absolutt ikke å smøre ski, men det går da stort sett greit. De kunne sikkert ha vært bedre, men det er sjeldent jeg har klabber og som regel så har jeg brukbart feste oppover så da klager ikke jeg ihvertfall. Blåswix redder det meste evt en rød/lilla for litt mildere vær, da kommer man som regel langt. tar på litt og så er jeg klar til å gå, ikke noe mer om og men en det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smøreski og skjønner ingenting. Blir ikke tur denne uka for å si det sånn. :P

Det er ikke så hokus pokus å smøre ski altså. Er det -1 grad eller kaldere, så bruker du bare en blåswix og en smørekloss (sånn kork liksom). Så gnir du på smurning fra ca 20-30 cm foran skotuppen/bindingen og til ca 20 cm bak hælen. Gjør dette et par ganger pr ski - så er dere good to go :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder i skisporet er ofte ikke særlig populært. Hvis du har henne løs, vil hun kanskje gå mellom sporene, eller ute på siden?

Kan ikke ha hunden løs, stikker av etter dyr umiddelbart og kommer ikke tilbake. Tenkte å gå på kvelden eller tidlig på morgenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om han noengang har gått på ski.

Takk for tips! Jobbet hele åpningstiden til xxl i dag, men skal få kjøpt blå swix på mandag! Kjedelig at jeg må vente :P

Kan du ikke svinge innom far? Han har vel noe stående selv om han ikke går på ski lenger, hiver jo aldri noe? :) så kanskje du får prøvd i kveld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder i skisporet er ofte ikke særlig populært. Hvis du har henne løs, vil hun kanskje gå mellom sporene, eller ute på siden?

Jeg har ennå tilgode å møte noen som har sagt noe negativt om hundene når vi er på skitur :) Vi møter mange andre med hund også. Greit nok at man ikke trenger å la de løpe midt i sporet når løypa er veldig myk (hvis de er store og tunge), men sånn ellers ser jeg ikke problemet. Om jeg hadde dratt med meg de to små brødrene mine som nesten aldri har stått på ski hadde nok de lagd mer spor etter seg enn det hundene gjør.

Har man kontroll og ikke plager noen så synes jeg alle burde være like velkomne i løypa :)

Edit: Nå ser jeg at jeg kanskje har misforstått deg, og at du tenker på selve skisporene og ikke hele skiløypa. Jaja :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...