Gå til innhold
Hundesonen.no

Og da har jeg skamklipt bikkja før jul...


Enirtak
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kasper er ikke akkurat samarbeidsvillig når det gjelder å bli fotografert. Men her er noen bilder så dere ser litt mere hva det går i... Det ser verre ut i virkeligheten enn på bilder. Har, siden sk

Mine to nyklipte ccpp'er (Litt vanskelig å ta bilder av kullsorte vofser)

Ja, sånn kan det gå, når uerfaren klipper skal klippe en valp som ikke akkurat står stille... Dvergpuddelen min, Kasper, begynte å bli litt vel langhåret. Han liker å løpe i skogen, og småpinner og

Posted Images

Kan du ikke kontakte en "puddeltante," oppdretteren eller en hundefrisør? De er garantert villig til å gi deg en innføring i barbering, hvilket skjær du bør bruke og litt teknikker. :)

Oppdretterne er på andre siden av landet. kommer sikkert til å prøve å finne noen som kan hjelpe neste gang, når pelsen har grodd ut igjen ganske mye. Men det hadde gått noenlunde greit, tror jeg, for meg som egentlig ikke har de helt store kravene, hvis hunden bare hadde villet stå stille. Men jeg merket at mot slutten, etter 45-50minutter, begynte han å resignere, og da gikk det bedre. Så neste gang er han sikkert mye roligere. De lærer jo fort :)

Snuten tenkte jeg å ta igjen om en ukes tid, så han blir vandt til det. (Og kanskje det blir litt finere også.) Og så kan jeg i grunnen fortsette å ta snuten og mellom tærne ukentlig til han står stille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av min egen tråd, tok jeg og barberte snuten litt mere allerede i dag. Brukte kanskje 10 minutter. Tok det veldig sakte, og ga masse godbiter underveis. De første minuttene, mens han protesterte, tok jeg bare maskinen på hunden, uten å klippe. Når han så tolererte klipperen, og skjønte at "hvis jeg sitter stille med den ekle vibrerende greia på snuten, får jeg deilig hundepølse", begynte jeg å klippe. Nå er jo snuten ganske kort, men det var en del lange hår innimellom, som jeg ikke hadde fått. Nå er noen flere av disse borte, men han ser faktisk en del bedre ut allerede. Når jeg får tatt hårene i mundvikene/leppene, blir det bra! Tror vi skal øve på snuteklipp hele to ganger i uka... Så blir det en vane for oss begge to.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld men nå lo jeg godt :lol: Dere har bittelitt forbedringspotensiale tror jeg :P

Glad jeg ikke trenger å klippe dyra mine, jeg hadde virkelig gått meg vill med saksa/barbermaskinen :P

Alle hunder kan klippes. Send de til meg, så skal jeg vise deg hvordan du ikke skal gjøre det :D
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de er finere skamklipte enn normal puddellook, men jeg er jo litt merkelig da :ahappy::D

Jeg synes også de er fine med relativt kort pels, for da kan man se at det er en skikkelig hund under der et sted.

Men det er forskjell på "kortklipt" og "skamklipt". :D

Kasper er som sagt barbert hist og her, sånn flekkvis, rundt over hele kroppen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DER tror jeg forresten han kom i puberteten. For akkurat nå begynte han å jokke på ei sofapute. Det er første gang jeg ser ham gjøre. Det var litt tidlig synes jeg, han er jo bare litt over 5mnd. Men småhunder modnes jo tidligere enn store hunder. Hadde likevel forberedt meg på at det ville drøye en måned til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipte medhårs. Har andis agc super 2 speed. Har poteskjær, 1mm (#10), 13mm (#3 3/4) og to avstandsstykker...

Det gkk greit. Var ikke maskinen sin feil at klippen ble en total fiasko.

Jeg har en slik spray, original fra andis, men skjærene ble liksom ikke kalde-kalde for det, og siden snuten var spesielt vanskelig å få klipt, ble det en del blad-bytting altså.

Bald eagle! :teehe:

Øvelse gjør mester! :)

Jeg har lært masse ved å se på at andre hundefrisører klippe min hund, sett klipp på youtube og ikke minst øvelse. Det er kjempelurt av deg å øve masse på håndtering og det å stå på bord og bli klipt. Å ha en rolig hund på bordet er gull verdt :)

Om du kjenner andre med pelsstellhund burde dere klippe sammen, sånt er lærerikt selv om det ikke nødvendigvis er puddelklipp som gjelder.

Og forresten nå vet ikke jeg hva slags pels din puddel får når den kommer i voksenpelsen, men akkurat 3 3/4 skjæret kan være vanskelig å bruke på krøllete pels. Da må den gjerne fønes slett først. Jeg har prøvd 3 3/4 skjæret på min dvergpuddel og på en schanuzerpuddelblanding og det gikk dårlig, men det glir veldig fint på bølgete pels som f.eks portugisisk vannhund har. 5 skjæret er sånn sett bedre til krøllete pels. da slipper du jobben med å føne og slette pelsen først. Men det er jo uansett for tidlig å vite hva din dvergpuddel får av krøller. :)

Etter 12 år med puddelklipping er jeg blitt litt lat så jeg bruker 40 skjær evnt 15 skjær (om det er veldig kaldt ute) i ansiktet. Med 10 skjær synes jeg ansiktet gror så fort igjen. Med 40 skjær kan det fint gå 3 uker mellom hver klipp, men det er kun min preferanse. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frantics: Tror jeg står over gitt. Den langhårede klarer jeg å gjøre stygg kun med børste og kam:

10405328_10152824033610833_1542084879114

@Tuvane må ha medisinsk hjelp hver gang jeg har vært ute med børsten :P

Ikke bare børsten! Gummihansker, coat king, karde - @Margrete bruker alle midler for å få dyret hårløst slik at hun slipper å være med på utstilling. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lemen

Takk for skjær-tips.

Kjenner ingen som har "pels-hund" dessverre. Men har sett hanske mange timer på youtube etterhvert. Problemet er vel kanskje bare at de er drevne, og har hunder som står eksemplarisk stille. Det gjorde ikke Kasper akkurat. (Han drev og snudde seg etter klippemaskinen, og ville tygge på den.) Men jeg merket på den lille snute-klippen vi hadde i dag, at han vil nok fort bli bedre.

@julnil

Det var litt min plan også. Dvs, ville klippe hunden ned til 13mm en gang i blandt (en gang i kvartalet eller så), og så potene/rumpa/snuten en god del oftere, ved behov. Det er egentlig planen enda. Er ikke helt fortvilet, selv om han nå ser litt ut som han har skabb. Håret vokser fort, så hvis jeg klipper igjen, med riktig skjær, en gang i måneden, så er alt håret på kroppen like langt om bare 2mnd. Kanskje til og med før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasper er ikke akkurat samarbeidsvillig når det gjelder å bli fotografert. Men her er noen bilder så dere ser litt mere hva det går i...

Det ser verre ut i virkeligheten enn på bilder. Har, siden skamklippen, blitt stanset flere ganger av andre hundeeiere som lurer på hva slags hund jeg har. Og som ser litt tvilende ut når jeg sier det er en puddel.å

De observante kan også se at jeg har brukt 1mm, ikke bare på snuten, men til godt opp på hodet (her skal ingen få luggen i øynene igjen med det første). Denne motsatte løveklippen, har jeg valgt å kalle "bald eagle".

attachicon.gifimage.jpg

attachicon.gifimage.jpg

attachicon.gifimage.jpg

Herregud :heart: så søt!!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frantics: Tror jeg står over gitt. Den langhårede klarer jeg å gjøre stygg kun med børste og kam:

10405328_10152824033610833_1542084879114

@Tuvane må ha medisinsk hjelp hver gang jeg har vært ute med børsten :P

Medisinsk hjelp, det var dagens latter :D Du får liksom sagt det :teehe:

Ikke bare børsten! Gummihansker, coat king, karde - @Margrete bruker alle midler for å få dyret hårløst slik at hun slipper å være med på utstilling. :P

Ler av dere to, you made my day!!! :thumbsup::thumbs::teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk hjelp, det var dagens latter :D Du får liksom sagt det :teehe:

Ler av dere to, you made my day!! :thumbsup::thumbs::teehe:

Egentlig går jeg løs på Nix med alt jeg har av børster, kammer og røytehjelp, når jeg ser hun begynner å felle pels, bare for så @Tuvane får kjenne litt på hjertepumpa :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamklipping er jeg ekstremt god på! Santo (cocker) har vært igjennom det noen ganger ila sitt 8,5 år lange liv. De siste årene har jeg tatt han med meg inn i dusjen og klippet vekk det verste med saks, og tenkt at "jeg tar resten når han tørker". Det har jeg ikke gjort, så han ser sjeldent bra ut :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, velkommen i klubben! Det vokser jo fort ut igjen, og med litt justering med saks på de verste tustene som stikker ut mens pelsen vokser, så ser det jo relativt ok ut. Jeg bruker egentlig alltid saks på, men nå sist var lat og klipte lett over med et skjær som setter igjen mye pels. Det ble også veldig bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg ler! Har aldri hatt pelshund, men de gangene det har nærmet seg tid for ny hund så har jeg jo vurdert litt forskjellige raser og sagt til meg selv at litt pelsstell fikser jeg vel... Denne tråden har virkelig fått øynene mine opp for at, nei, det kommer jeg ikke til å fikse. Det hadde blitt bald eagle i 10+ år. Jeg holder meg til boxerpels, tror jeg.

Menneh, jeg må si at jeg synes de var forferdelig søte med alternativ klipping. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg ler! Har aldri hatt pelshund, men de gangene det har nærmet seg tid for ny hund så har jeg jo vurdert litt forskjellige raser og sagt til meg selv at litt pelsstell fikser jeg vel... Denne tråden har virkelig fått øynene mine opp for at, nei, det kommer jeg ikke til å fikse. Det hadde blitt bald eagle i 10+ år. Jeg holder meg til boxerpels, tror jeg.

 

Menneh, jeg må si at jeg synes de var forferdelig søte med alternativ klipping. :wub:

Hadde bare korthårshunder vært røytfri, skulle jeg også hatt :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...