Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye skal jeg egentlig ta for valpene?


Perfect Image
 Share

Recommended Posts

Vel, det er snakk om surprise kullet. Jeg har jo aldri tenkt på hva jeg skulle ta for en gjeng blandingshunder :lol::| Begge foreldre er jo helsesjekket med alt de skal, mor har gått mh, far har ikke. Valpene vil få samme oppfølging, miljøtrening og sosialisering som resten av gjengen her, de vil få samme valpepakken, og de vil ha vært hos veterinæren fått microchip, vaksine, helseattest og blitt øyelyst. Tenkte å få registrert dem i NOX? Valpekjøperene vil få refundert 1500 kr som andre valpekjøpere, når hunden er øyelyst, hd og ad røntget som voksen.

Hadde de blitt registrert i NKK med stamtavle hadde jeg tatt 13.500 kr for dem.

Hvor mye skal jeg egentlig ta for dem?

Har jo funnet endel på finn og ser det ligger mellom 5000-7000 kr, men jeg er så himla usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt sikker på at du ikke får disp etter søknad og får registrert dem, så kan du jo ta halv pris av vanlig valpepris? :) Synes ikke de skal fallbys heller, men det er litt uggent å kreve full pris for papirløse valper også...

Edit: DYAC!

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt sikker på at du ikke får disp etter søknad og får registrert dem, så kan du jo ta halv pris av vanlig valpepris? :) Synes ikke de skal fallbys heller, men det er litt uggent å opptil full pris for papirløse valper også...

Ja, helt enig :) Full pris er veldig uaktuelt, de kan jo ikke oppnå noe, selv om de er brukendes :D Jeg er så ekstremt ekstremt sikker på at dispensasjon ligger nok i et til to tiår frem i tid, at å tenke noe annet vil være urealistisk :/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 6000kr hørtes ok ut med tanke på utgiftene hos veterinær, for utgifter og refusjon ved helsetester senere. Ikke minst at også de vil ha mer "sikring" på forsikring om det blir problemer med HD som da er dekket av forsikringen. Og hvor helsetester foreldrene er. Vil tro de har samme garantier fra deg som andre valpekjøpere og oppfølging også (eller det vet jeg egentlig). Så ja 50% (av hva jeg selger mine for da) syns jeg hørtes ut som en ok pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt halv pris må jo være greit, hvis du er helt sikker på at eventuelt dispensasjon ikke går igjennom :)

Kan ikke registrere valpekull i NOX http://web2.nkk.no/no/tjenester/registrering/blandingshund+uregistrert_hund_nox-register/Blandingshund%2Furegistrert+hund.9UFRnG0V.ips, det er noe den enkelte eier må gjøre selv når hunden er 9 mnd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes 6000 er fin sum, det er jo ca halv pris.

Det at de får tilbake for helsetesting er jo veldig pluss, men det koster jo fort rundt 1500kr for helsetesting så jeg ville ikke regnet det som en "rabatt". Men det er absolutt en god liten push for å helseteste som jeg er veldig fan av på rasehunder, og dette er jo egentlig et rasekull selvom det papirmessig klassifiseres som blanding i Norge. Og det er jo gunstig for deg å samle inn statistikk fra begge avlshundene selvom det ikke blir "offentlig".

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skape litt blest rundt dilemmaet og mangelen på logikk som det tross alt er at du ikke får registrert de ville jeg om jeg var deg skrevet et innlegg til collieklubben/bladet. Ville fortalt historien her illustrert med bilder.

Vil kanskje skape debatt som jeg tror er viktig.

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skape litt blest rundt dilemmaet og mangelen på logikk som det tross alt er at du ikke får registrert de ville jeg om jeg var deg skrevet et innlegg til collieklubben/bladet. Ville fortalt historien her illustrert med bilder. 

Vil kanskje skape debatt som jeg tror er viktig. 

En veldig god idé! Jeg ville ha ventet med sånn at du var sikker på hårlaget til valpene. Var de ikke snakk om at evt langhåret aldri ville gi korthåret?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, helt enig :) Full pris er veldig uaktuelt, de kan jo ikke oppnå noe, selv om de er brukendes :D Jeg er så ekstremt ekstremt sikker på at dispensasjon ligger nok i et til to tiår frem i tid, at å tenke noe annet vil være urealistisk :/

Jeg hadde søkt om disp jeg. Skjønner ikke hvorfor du ikke skal søke. Det gjør ikke vondt å få et nei, som jo er det verste som kan skje.

Vis til praksis i utlandet. Men DNA test dem først så du vet hvem far er. Søk om så om å få registrere med avlssperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde søkt om disp jeg. Skjønner ikke hvorfor du ikke skal søke. Det gjør ikke vondt å få et nei, som jo er det verste som kan skje.

Vis til praksis i utlandet. Men DNA test dem først så du vet hvem far er. Søk om så om å få registrere med avlssperre.

Det er vel snakk om å søke om disp, men bare at sannsynligheten for at det går igjennom er minimal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snakk om å søke om disp, men bare at sannsynligheten for at det går igjennom er minimal.

Nemlig, jeg SKAL søke, men utifra styrets innstilling til tidligere saker, og uttalelser om lignende saker og "sverige metoden" så bør jeg innstille meg på at det ikke går igjennom og planlegge ut ifra det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stort sett at opp til 3000 er greit for blandingshunder(hvis de har helseattest, blitt vaksinert, fått chip osv.). Her er jo foreldre HD-røntget osv, og de skal øyelyses, så jeg ser for meg at 5000 kr kan være passende.

Du sparte litt på ultralydbesøk og evt. røntgen før fødsel i det minste. :teehe: Den luringen der altså. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til trådens navn, nå skal madammen snakke business. :aww:

Designvalper, rett og slett. To raser som er like i navnet, men akk så ulike allikevel. Svangerskapet har gått fullstendig uten innblanding av mennesker, valpene ble født på naturlig vis, mor og far valgte hverandre av Kjærlighet, det er ikke mennesker som har funnet Den Perfekte Kombinasjonen. En hyllest til Det Naturlige, rett og slett. Og annonsen for Kjærlighetskullet kan du, om du står litt fast selv, få hjelp av SFX og Sandy til å utforme. Jeg synes du bare skal kline til å ta en grei overpris for valpene, @. :heart:

Hvis ikke dette kvalifiserte til "Dagens Lola," ja da vet ikke jeg. :cheerleader:

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til trådens navn, nå skal madammen snakke business. :aww:

Designvalper, rett og slett. To raser som er like i navnet, men akk så ulike allikevel. Svangerskapet har gått fullstendig uten innblanding av mennesker, valpene ble født på naturlig vis, mor og far valgte hverandre av Kjærlighet, det er ikke mennesker som har funnet Den Perfekte Kombinasjonen. En hyllest til Det Naturlige, rett og slett. Og annonsen for Kjærlighetskullet kan du, om du står litt fast selv, få hjelp av SFX og Sandy til å utforme. Jeg synes du bare skal kline til å ta en grei overpris for valpene, @. :heart:

Hvis ikke dette kvalifiserte til "Dagens Lola," ja da vet ikke jeg. :cheerleader:

:bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...