Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten førstegangshund


Sona
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg tenker på å anskaffe hund og ønsker forslag og innspill slik at jeg ender med en rase som passer meg og mitt bruk :ahappy:

Jeg er student og ønsker en hund til selskap og hobbybruk. Jeg er oppvokst med hund, men vil ikke si at jeg er noen dreven hundetrener og ønsker en rase som er lett å lykkes med. Har ingen store ambisjoner om å konkurrere, men har lyst til å gå kurs innen agility, smeller, etc. dersom både hund og jeg har interessen. Kanskje også besøkshundkurs dersom hunden blir sosial og glad i folk. Men i hovedsak en hund som turkamerat og selskap.

Ang. min studentsituasjon så har jeg studert i noen år, men tenker på å bytte studieretning og har dermed flere år igjen. Savnet etter en hund og en givende fritidsaktivitet er såpass stort at jeg ikke har lyst til å vente, samt at hverdagen som student er mer fleksibel enn den blir når jeg kommer ut i jobb.

Jeg ønsker en liten hund som kan bli med i flykabinen siden jeg reiser Trondheim-Stavanger innimellom og ikke ønsker å være avhengig av pass av hunden. Pluss at den spiser mindre enn en større hund.

Liker best korthårede hunder, men pels går også greit. Gjør ikke noe om hunden må kles på i kaldt vær.

Liker ikke hunder som lukter mye og som du blir seig på hendene av å klappe.

Bor i borettslag og vil ikke bry naboene mine, så overdreven bjeffing er ikke ønskelig (er vel sikkert strengt tatt ingen som ønsker det, da :P )

Kan godt være aktiv ute, ønsker kapasitet til fjellturer og joggeturer.

Kan godt være såpass knyttet til eier at den ikke stikker langt på tur, men må kunne lære å være hjemme alene ettersom jeg bør på forelesninger og øvinger.

Må være hovedsaklig grei med andre hunder, jeg orker ikke utagering og hissighet. Skal selvfølgelig sosialisere og trene masse på dette, men er greit at rasen ikke er disponert for å være teit.

Jeg kan tilby masse kos, lek og kjærlighet. Timeplanen er oftest variert, så noen dager kan det bli hovedtur på 2-3t og andre dager 1t. Greit om den tåler variasjonen og også en og annen dag med lite aktivitet dersom migrenen slår til.

Har selv tenkt på disse rasene:

Italiensk mynde

Papillon

Phalene

Toypuddel

Er klar over at papillon og phalene skal være samme rase bortsett fra ørene, men hos agria så det ut som at koster det litt mer å forsikre papillon enn phalene. Og er interessert i å høre om det er andre forskjeller mellom disse.

Det var litt om mine ønsker, bare å spørre hvis noe er uklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toypuddel, toypuddel, toypuddel :bananas:

Eller kanskje heller dvergpuddel, den er vel som regel innenfor grensen på å få ha den med i kabinen? Jeg tenker hvertfall at dersom du er interessert i en hund som kan følge med på joggeturer og fjellturer, så er det greit med en hund som ikke blir så liten at størrelsen "hemmer" den.

Jeg har et knallbra inntrykk av pudlene. Dritkule hunder, som dessverre krever et pelsstell jeg ikke har ork/råd til. Men det er også egentlig det eneste virkelig minuset jeg ser ved de. Jeg har ikke eid en selv, men jeg tenker det kommer noen puddel-eiere tuslende inn her i tråden etterhvert som kan fortelle deg mer enn hva jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig alle rasene du lister opp kan passe deg :) Et par av dem bjeffer en del.

Jeg ville kikket ekstra på italiensk mynde (vær nøye med oppdretter, og vær klar over at det ligger flere annonser på finn.no fra svindler fra sverige - hun har som regel alltid annonse liggende ute og hun virker seriøs ved første øyekast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toypuddel, toypuddel, toypuddel  :bananas:

Eller kanskje heller dvergpuddel, den er vel som regel innenfor grensen på å få ha den med i kabinen? Jeg tenker hvertfall at dersom du er interessert i en hund som kan følge med på joggeturer og fjellturer, så er det greit med en hund som ikke blir så liten at størrelsen "hemmer" den. 

 

Jeg har et knallbra inntrykk av pudlene. Dritkule hunder, som dessverre krever et pelsstell jeg ikke har ork/råd til. Men det er også egentlig det eneste virkelig minuset jeg ser ved de. Jeg har ikke eid en selv, men jeg tenker det kommer noen puddel-eiere tuslende inn her i tråden etterhvert som kan fortelle deg mer enn hva jeg kan.

enig! Har toy og er superfornøyd med rasen. Trivelig, sosial, går kjempefint med barn, lettlært og er med på alt som skjer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel er absolutt aktuelt. Men jeg kjenner til to pudler og de virker litt.. tamme personlighetsmessig. Eierne til den ene er ikke hundevante i det hele tatt og hunden ble jo grei den, så de virker greie å få til :)

@Elisabeth00 Kjenner du til oppdrettere av IM som du kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da tamme?

Nå har jeg ikke bodd med disse hundene, så jeg kjenner de jo ikke godt. De hadde ikke så mye utstråling og personlighet og særegenheter, liksom.. Jeg er sikkert litt urettferdig nå, man ser vel mer personligheten når man kjenner de ;)

Edit: Har tittet på tråden til din Mocca og hun er jo veldig søt, da :D

Endret av Sona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av puddel er masse personlighet, og gøyale hunder. Lettlærte, typiske "triksehunder". En del gneldring, men i varierende grad.

Jeg har ikke satt meg så godt inn i IM at jeg føler jeg kan anbefale noen oppdretter, men en venninne vurderte IM, så derfor har jeg blitt obs på denne fra sverige. Men hør gjerne med myndeklubben. :)

Har du mulighet til å dra på utstilling så ville jeg gjort det. Da kan du treffe individer og oppdrettere (av alle rasene du vurderer), og se hva som faktisk appelerer mest til deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke bodd med disse hundene, så jeg kjenner de jo ikke godt. De hadde ikke så mye utstråling og personlighet og særegenheter, liksom.. Jeg er sikkert litt urettferdig nå, man ser vel mer personligheten når man kjenner de ;)

Edit: Har tittet på tråden til din Mocca og hun er jo veldig søt, da :D

Mocca har voldsomt mye personlighet og særegenheter. En artig liten lykkepille av en sak. Vanskelig å beskrive - bør oppleves :D

Og takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skulle gjerne dratt på utstilling, men er sesongen ferdig? (Eller er jeg bare dårlig til å google? :P )

Må puddelen kles på om vinteren uansett klipp? Og er det stor forskjell i hardførhet hos dverg og toy? Tenker f.eks. på i lek med større hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke bodd med disse hundene, så jeg kjenner de jo ikke godt. De hadde ikke så mye utstråling og personlighet og særegenheter, liksom.. Jeg er sikkert litt urettferdig nå, man ser vel mer personligheten når man kjenner de ;)

Jeg har også det inntrykket, har trent AG og LP med to dvergpudler og synes rett og slett de har virka litt "tamme" slik som du skriver ja. Jeg mistenker at det er fordi de er litt reserverte mot fremmede. Hvis noen prøver å hilse på min hund er han i himmelen og logrer og slikker og koser og grynter, mens pudlene har gitt hånda mi et sniff for så å snu seg rundt uten å bry seg noe nevneverdig mer om meg :P Men jeg vil tro at de byr mye mer på seg selv overfor eieren og folk de kjenner godt enn overfor fremmede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også det inntrykket, har trent AG og LP med to dvergpudler og synes rett og slett de har virka litt "tamme" slik som du skriver ja. Jeg mistenker at det er fordi de er litt reserverte mot fremmede. Hvis noen prøver å hilse på min hund er han i himmelen og logrer og slikker og koser og grynter, mens pudlene har gitt hånda mi et sniff for så å snu seg rundt uten å bry seg noe nevneverdig mer om meg :P Men jeg vil tro at de byr mye mer på seg selv overfor eieren og folk de kjenner godt enn overfor fremmede :)

Sånn tror jeg mange som møter på reserverte raser opplever de. Men det er gjerne en annen lyd når de er hos kjente folk. :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville strøket italiensk mynde fra lista om du ønsker å drive med kurs/trening/konkuranser.

Det er mynder, og selv om du kan ha flaks og få en som vil gjøre mer enn å sove/løpe/kose, så er ikke det selvsagt.

Ellers høres både papillion og puddel ut som gode valg :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville strøket italiensk mynde fra lista om du ønsker å drive med kurs/trening/konkuranser.

Det er mynder, og selv om du kan ha flaks og få en som vil gjøre mer enn å sove/løpe/kose, så er ikke det selvsagt.

 

Ellers høres både papillion og puddel ut som gode valg :)

Vinter og regn kan bli en utfordring også :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, er de reserverte er det jo ikke så lett for en utenforstående å danne et bilde av hvordan den er i hverdagen :) Jeg kan godt ha en hund som ikke må hilse på alt og alle, men spørs om en reservert hund vil trives som besøkshund da, så den bruken utgår kanskje.

Jeg er klar over at IM blir til litt annet bruk enn de andre... så den får legges på hylla for denne gang. Men en dag ;)

Er det noen som har en formening om en bør velge papillon eller phalene? Er det kun et spørsmål om utseendet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men har klart å overse delen med kurs og ag. Ville nok heller sett på de andre da ja. IM passer til Lure coursing og sikkert også blodspor, men det blir jo noe helt annnet :)

Sånn for å slenge ut enda en annen rase. Hva med sheltie? Lyd, men det har både puddel og papillon/phalene. De er også også reserverte, og en del dårlig avl på dem. Mange som har sheltie her inne, så du får garantert tips om seriøse oppdrettere om du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men har klart å overse delen med kurs og ag. Ville nok heller sett på de andre da ja. IM passer til Lure coursing og sikkert også blodspor, men det blir jo noe helt annnet :)

Sånn for å slenge ut enda en annen rase. Hva med sheltie? Lyd, men det har både puddel og papillon/phalene. De er også også reserverte, og en del dårlig avl på dem. Mange som har sheltie her inne, så du får garantert tips om seriøse oppdrettere om du ønsker.

Sheltie er vel for stor til å komme inn i kabinen på fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie er vel for stor til å komme inn i kabinen på fly?

Det blir i alle fall mer usikkert enn ved toy/dvergpuddel eller papillon. Men vet om tisper som fint kan fly i kabinen.

Lagt til: Mange sheltier som veier under 8 kg (inkl bag), og som er små. Men klart, de ser jo større ut pga pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg har sansen for sheltier altså, men det er dette med lettvint reising.. Tenker at det ikke er så greit å reise kollektivt med hund som må gå som cargo. Stort bur + bagasje + hunden... Ja :P Da kunne jeg også like gjerne gått for whippet, som også er en rase jeg kan tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min papillon er nesten umulog å gå med i dårlig vær, hun haaater å bli møkkete og våt, mens @MegaMarie sin Blondie er mer tøff sånn. Min papillon er generelt litt pinglete og sånn, men bare man er flink til å finne oppdrettere med hoppogsprett happygolucky-papilloner så vil du få eb perfekt følgesvenn :) jeg er veldig glad i rasen, og har inntrykket av at det skal være ganske lett å få papillon med godt gemytt og humør, men det finnes masse dritt også her som i mange andre raser, så godt forarbeod er überviktig.

Syns både puddel og papillon kan passe deg :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...