Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?

Recommended Posts

Skrevet

--

Drever folkens? Drever!

Jaktidioter :P (eller ubrukelige, en enten eller hund)

Alt for høyt lostempo, og som regel for mye lostid (er man glad i å vente, peile og kjøre, er drever innertier)

Varierende mentalitet (eksen sin var mildt sagt mannevond, men mange trivlige og altså..)

Red; å jo, mange av dem er fine å høre på, det skal de ha :)

• Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Skrevet

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? :whistle:

(Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

• Like 11
Skrevet

Høyenergisk, supervakker, trivelig og litt mjuk jakthund som lever litt i sin egen verden, og som jeg ikke hadde skaffa om jeg ikke planla å jakte.

Jeg søkte litt rundt her om dagen for å finne ut hva slags hund dette var etter at samboer kom sprudlende hjem og fortalte meg om den fantastiske rasen han hadde oppdaget :teehe: og kom over et jaktforum hvor det stod at om du skal ha fuglehund for å bruke på jakt så kjøper du ikke Viszla, men en av de andre fuglehundene. Så jeg ble litt sånn, hva gjør man med de da, liksom? *den smilyen som ser uvitende ut*
Skrevet

Dogo Canario: en seriøs hund. Grei med familien, en god del helseplager, ikke spesielt hyggelig rasemilijø. Kan være trøblete med andre hunder. En hund hvor man må være klar over hva man har og ikke tro den blir en litt stor og bedagelig allemannshund.

--

Drever folkens? Drever!

Glefsete jakthund...

Har kanskje vært litt uheldige med individene jeg har møtt. Har riktignok møtt ei trivelig tispe også. Men de andre har enten vært totalt uinteressert i å hilse (kjedelig for meg som ikke eier bikkja) eller vært angstbitere.

Møtte på en Västgötaspets på D4A, litt forsiktig men snill frøken. Hva er folkets generelle inntrykk av den rasen?

Skrevet

Jeg søkte litt rundt her om dagen for å finne ut hva slags hund dette var etter at samboer kom sprudlende hjem og fortalte meg om den fantastiske rasen han hadde oppdaget :teehe: og kom over et jaktforum hvor det stod at om du skal ha fuglehund for å bruke på jakt så kjøper du ikke Viszla, men en av de andre fuglehundene. Så jeg ble litt sånn, hva gjør man med de da, liksom? *den smilyen som ser uvitende ut*

Det er vel litt som weimaraner, bracco osv, at de er litt mer show enn jaktavlet ;)

Skrevet

Naboen har en drever. Beit valpen min ut av det blå.. Beit også etter meg en gang jeg klappet henne litt. Men har ikke møtt noen andre, men ikke serlig godt førstegangs-intrykk :hmm:

Skrevet

Mitt neste kjøp blir nok en dogo canario til - hva har folk å si om den rasen?

Bolemannen i underetasjen har en. Den er så fin :heart: Han hopper opp på kanten av gjerdet for en godbit og litt kos hver gang jeg går forbi. De som har møtt ham i skauen, sier at han ikke bryr seg om noen eller noe og ignorerer alle innbydelser til dans. Han er bare fin, han.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? :whistle:

De er sære, egoistiske og dropper alt av familiære sammenkomster og forpliktelser hvis det kolliderer med jakta. De tar gjerne dyre fly og helikopterturer for så å komme hjem med to tørre ryper etter fjorten dager på fjellet. Duger ikke bikkja, blir den skutt bak låven.

• Like 4
Skrevet

"Tibetansk terrier"

Kjenner til en, den går LP og Rally. Snill, veldig forsiktig, sta, gjør som jeg vil type, lite sosial med fremmende mennesker og hunder. Masse pelsstell, så den er alltid klippet ned.

Mitt neste kjøp blir nok en dogo canario til - hva har folk å si om den rasen?

Særiøs, stor og sterk. Sta, tøff, snill med familien. Skummel mot andre hunder.

Drever folkens? Drever!

Jakthund! Vrien å ha løs pga jaktinstinkt, aktiv, sta og egenrådig. Godlynt mot familien sin.

Samboer har forelska seg i Ungarsk Viszla av alle raser. Jeg har aldri møtt en, hva har dere å si om de?

Fuglehund, virker litt nervøse synes jeg. Forsiktige av seg, virker til å lett kunne bli angsthunder? Aldri møtt en faktisk...

---

Mannen liker godt Irsk Ulvehund, hva kan folk om denne? Diger og snill?

Skrevet

Pyrenéerhund?

Skal nok ikke ha så stor hund, men vil gjerne vite mer! En ting er sikkert, og det er at jeg hadde følt meg veeeldig trygg med en slik i hus! :innocent:

Skrevet

De er sære, egoistiske og dropper alt av familiære sammenkomster og forpliktelser hvis det kolliderer med jakta. De tar gjerne dyre fly og helikopterturer for så å komme hjem med to tørre ryper etter fjorten dager på fjellet. Duger ikke bikkja, blir den skutt bak låven.

Mulig det gjelder fuglejegere (de er jo litt fiiinere enn andre) Men det finnes da andre jaktformer og varianter av jaktgubber :D

Pippin&Symra burde finne seg en harajeger :P Skulle være muligheter i trønderlagen ;)

Skrevet
"Tibetansk terrier"

Bortsett fra den søte valpen ( :wub: ) jeg traff her forrige uke så kjenner jeg rasen mest som veterinærkontorets skrekk. Det gjelder å passe fingrene. :fear:

• Like 1
Skrevet

Mulig det gjelder fuglejegere (de er jo litt fiiinere enn andre) Men det finnes da andre jaktformer og varianter av jaktgubber :D

Pippin&Symra burde finne seg en harajeger :P Skulle være muligheter i trønderlagen ;)

Å ja! Harehunder! :heart: Men jeg er vel litt for glad i å bo alene og bestemme alt selv!

• Like 1
Skrevet

Samboer har forelska seg i Ungarsk Viszla av alle raser. Jeg har aldri møtt en, hva har dere å si om de?

Ååå, de er så pene (korthår) :wub: hvis de bare kunne kommet uten jaktinstinkt :icon_redface: I London var de (merkelig nok) superpopulære. Vi hadde mange innom på klinikken. Utrolig koselige hunder, men veldig hypre (jeg mistenker mangel på mosjon på flesteparten).

Og hvorfor ender folk opp som misfornøyde hundeeiere? Dette er dyr, ikke kosebamser. Vizlaen er en BJEFFEMASKIN uten like, jeg har aldri møtt noen som ikke lager gnagsår i ørene, og alle jeg har møtt har vært stresset som få andre, og det kommer nok av de livene de presses inn i. Den dagen vi får mennesker til å selektere dyr uten å gå utifra utseende har vi kommet en lang vei.

Skrevet

--

Drever folkens? Drever!

Jeg trenger flere mannfolk :P . Liker hunden som så klart jakter og er en god kompis .

Skrevet

Det er vel litt som weimaraner, bracco osv, at de er litt mer show enn jaktavlet ;)

Jeg trur ikke egentlig at problemet er at de ikke jakter, de er bare annerledes enn feks settere. Dette er jo også stående fuglehunder, men med mye mindre radius enn hva som er vanlig for den typen hund. Uansett, de er høyaktive og ikke noe en kjøper fordi de er vakre og atletiske. Har ikke opplevd noen av de jeg har truffet som nervøse eller bitete sånn @Red Merle (som aldri har truffet en) føler de er, men som mjuke, trivelige bikkjer som er ganske svimete. Jeg har shiba, så når jeg synes at en vizsla er altfor ukontaktbar, så kan du jo tenke deg. :P

• Like 3
Skrevet

Field spaniel?

Irsk vannspaniel?

Portugisisk vannhund?

Hva tenker dere om de?

Vizla: Oransj weimaraner :D Hehe de ligner jo litt da. Fine, men er ikke så fan av oransj. Og sikkert noe for en jeger/aktiv friluftsmenneske.

Skrevet

Vizlaen er en BJEFFEMASKIN uten like, jeg har aldri møtt noen som ikke lager gnagsår i ørene, og alle jeg har møtt har vært stresset som få andre, og det kommer nok av de livene de presses inn i.

Morsomt at du sier det, for jeg har ikke det samme inntrykket. Mulig vizslaene jeg kjenner er eid av fornuftige (og aktive) mennesker, men de er absolutt ikke spesielt bjeffete, bråkete eller stressede. Men det kan sikkert stemme godt at en del av de som skaffer seg vizsla nok burde valgt en annen hunderase.

Skrevet

Bor en ungarsk vizsla her oppe og den bjeffer noe helt utrolig. Blir ikke brukt til noe så vidt jeg vet og er ikke veldig glad i andre hunder og eierne sliter med å holde den igjen, men den andre vizslaen jeg har møtt var super snill og rolig. Den var eldre og blei brukt til jakt så kan ha noe med det å. Ellers kjenner jeg ikke til rasen.

Skrevet

Portugisisk vannhund?

Så myk! Og med det mener jeg mykeste diggeste pelsen å tafse på, og veldig trivlige hunder. Naturlig lydige og har lyst til å gjøre alle til lags. Glade, men ikke i overkant. Fine hunder :wub:

Jeg digger de jeg har møtt så langt hvertfall.

Guest Michellus
Skrevet

Drever folkens? Drever!

Det kryr runt av jakthunder i nabolaget her (beagles (?), bassettyper, bracco med mer) og vi har i hvert fall 2 drevere i nabolaget og de begge er hunder som ikke gjør mye ut av seg. Ligger løse i hagen og sover 24/7. Opplever dem som litt krypende ute (harde eiere, ja jeg har sett det selv). På tur bare tusler de rundt. Aner ikke om de jaktes med da :P Ellers er det ikke noe mer å si på dem fra meg. Veldig pene hunder er de og de har alltid oppført seg rundt mine.

Orca, on 17 Nov 2014 - 11:06 PM, said:snapback.png

Portugisisk vannhund?

De jeg har møtt: Action skal skje og de er småhypre hvert fall ute :P Koselige hunder som minner meg litt om mine egne hunder.

Skrevet

Energiske. Har mindre radius enn mange andre fuglehunder. Skal være - i teorien i hvert fall - mere fører-orientert og noe lettere å dressere. Har inntrykk av at de gjerne havner hos feil eiere pga utseendet; de krever mye mosjon. Men med nok mosjon tror jeg de er ok hunder.

Field spaniel?

Field spaniel: sære dyr...... lever litt i sin egen boble... Litt for "trege" for min smak.

Skrevet

---

Mannen liker godt Irsk Ulvehund, hva kan folk om denne? Diger og snill?

Ja, rett og slett. Noen uler; de høres ut som tåkelurer.. Dyre å fôre som små, og som mange andre mynder er til de til dels bevere som ungdyr. Ellers utrolig herlige hunder som elsker alt og med et behagelig gemytt :)

Skrevet

Et eller annet sted for mange år siden leste jeg om en som hadde hatt boxer i mange år og som nå hadde Ungarsk Viszla. Hans erfaring var at viszla var akkurat som en boxer, men bare med jaktinstinkt :o

• Like 1