Gå til innhold
Hundesonen.no

Eneggede hundevalper ?


tmp
 Share

Recommended Posts

Mye man kan lure på ?

Men dette begynte jeg altså å tenke over i kveld... Jeg har selv tvillinger, toeggede, men hva med eneggede..det må vel logisk og høyst sannsynlig finnes i hundeverden også..?? Skjønner at dette ikke er noe som gentestes og registreres, men har noen tenkt over dette eller fått valper som er og forblir så lik at det er sannsynlig?

Hehe er i det undrende hjørnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesker får eneggede tvillinger, ligger de ikke nødvendigvis i samme fosterpose, så vil tro det gjelder hos hunder også?

Ja om egget deler seg tidlig. Og det eeeeer faktisk mulig at eneggede tvillinger er forskjellig kjønn, men da er det gjerne feil på kromosomparrene, og de bærer xxy (syndrom som gjør at jenter får underutviklede forplantningsorganer blant annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om egget deler seg tidlig. Og det eeeeer faktisk mulig at eneggede tvillinger er forskjellig kjønn, men da er det gjerne feil på kromosomparrene, og de bærer xxy (syndrom som gjør at jenter får underutviklede forplantningsorganer blant annet)

Det er vel så ekstremt sjeldent at det nesten ikke kan regnes med?

Vil tro at det muligens går noen eneggede valper rundt om, men at man kanskje ikke tenker over det når de ikke deler fosterpose? Litt interessant å høre om noen vet om noen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en oppdretter som fikk eneggede kattunger i et kull. De to søstrene var ekstremt like, men allikevel mulig å skille. Litt flaks at de var mønstret, for mønsteret var jo ikke helt likt. Selv om det var likere enn på de fleste andre kattesøsken.

Hvordan vet de at disse var eneggede? Lå de i samme fosterpose?

Hverken utseende på mønster (ikke mønstertype, men selve utseendet på det) eller hvitflekk er genetisk mtp hvordan det blir seende ut utover at det skal være svart klassisk tabby og bicolor for eksempel, så de vil jo ikke nødvendigvis være kliss like. Se bare på kloner som er gjort på hest; de er jo ikke like avtegnsmessig. Antar at det er slik på hund også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet de at disse var eneggede? Lå de i samme fosterpose?

Hverken utseende på mønster (ikke mønstertype, men selve utseendet på det) eller hvitflekk er genetisk mtp hvordan det blir seende ut utover at det skal være svart klassisk tabby og bicolor for eksempel, så de vil jo ikke nødvendigvis være kliss like. Se bare på kloner som er gjort på hest; de er jo ikke like avtegnsmessig. Antar at det er slik på hund også?

Ja, de kom i samme fosterpose :)

Er sånn på både katt og hund. Så ingen overraskelse at ikke spottene satt på akkurat samme stedene. Men de var som sagt veldig like i utspredning og størrelse på spottene. Så kattene var sånn sett mer like enn mange andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang eneggede tvllinger i et schäferkull. De lå i samme fosterpose og var så og si identiske. De to var de eneste langhårete i kullet.

Jeg beholdt den ene og når de var 7 år, flyttet vi like i nærheten der den andre bodde. De så helt like ut og reagerte likt når de møttes. Et voldsomt leven, virket som de så hverandre i speilet. Etter hvert ble de bestekompiser og var veldig like i væremåte og utseende. Den andre ble dessverre påkjørt når de var 9 år gamle.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang eneggede tvllinger i et schäferkull. De lå i samme fosterpose og var så og si identiske. De to var de eneste langhårete i kullet.

Jeg beholdt den ene og når de var 7 år, flyttet vi like i nærheten der den andre bodde. De så helt like ut og reagerte likt når de møttes. Et voldsomt leven, virket som de så hverandre i speilet. Etter hvert ble de bestekompiser og var veldig like i væremåte og utseende. Den andre ble dessverre påkjørt når de var 9 år gamle.

bilder??? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...