Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig


trollet83
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er de blitt plassert med oss

Legg Nico i kjelleren med et digert bein, gi ham ekstra lange turer før han settes i kjelleren igjen, bind ham i hagen, spør familie og venner om de vil passe ham. Noen ganger må en dele flokken i to

Det er et blandingskull, både schäfer, dalmis, husky og setter er noe ala den samme størrelsen. Jeg synes det blir litt overdrevent å begynne og ta DNA test på kullet.. Det utgjør ingenting til elle

Kan hun være borte en hel dag fra valpene? Tenkte å ta m Cuba på kjøretur, som hun elsker. Snakk om fra halv 7 om morgenen til kanskje 6-7 tiden på kvelden?

Om tispa kan være borte fra valpene? I 12 timer?

Nei.

Valpene trenger mat, stell, kjærlighet og varme fra sin mor.

Ta med hannhunden i stedet ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tispen din kommer til å få melkespreng som igjen kan gi jurbetennelse som ubehandlet iløpet av veldig kort tid ender i dette:

10688051_808428145867457_544057457771541

Valpene vil også være sultene etter noen korte timer.

Jeg syns du skal prøve få kontakt med din egen oppdretter eller en lokal oppdretter som kan komme innom og gi deg noen gode råd om kullet og hvordan du skal ta vare på både valper og mor. Snart blir valpene veldig krevende og trenger både stimuli og sosialisering. Ta kontakt med noen lokalt med kunnskap som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene mine vil ikke ut å tisse en gang de første dagene (det må de selvsagt) og på tur er det ikke snakk om før valpene er 5-6 uker, og da snakker jeg om 1 times gåtur hjemmefra.

Valpene trenger moren sin, og tispa vil stort sett ha kontroll på hvor de er hele tiden.

Flytt selv ned i kjelleren, eller flytt mor og valper opp. Ikke dra på noen langtur med mor før valpene har flyttet ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups. Ja, skal kontakte en lokal oppdretter. Vi har flytta litt ned sammen med henne frem til vi har fått fiksa en grei nok valpekasse for å ha opp. Har ikke hørt at hun har bjeffa til valpene etter skifte av valpekasse og at hun har fått vært sammen med oss. Og jeg ser jo at hun ikke vil være lenge borte fra valpene. Det går bedre i allfall. Valpene kravler bortover nå og har så vidt åpna øyene. Er overalt :). Takker for svar :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Etter behov det da?

Ja, de klorer opp mor (og deg og hverandre) om de har for lange og spisse klør :) Det er uansett behov for å klippe klørne med jevne mellomrom i løpet av livet, så det er grei trening. Gjør det når de sover/er trøtte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte de er :) De får i alle fall i seg godt med melk ser jeg :)

Valpene krever raskt større plass enn en kasse. Når de er 3-4 uker begynner de å utforske mer og mer, og fra 4 ukers alder er de mye utenfor kassen. Da kan du avgrense et området i stuen, f.eks med kompostgrinder, og la valpene og tispa være der. Greit om du lager en slik løsning at tispen kan hoppe ut og inn av området som hun selv vil.

Det holder med en vanlig hundeseng inne i det avgrensede området.

Om du er redd for gulvet ditt, så kan du kjøpe en stor voksduk (f.eks coop obs har det). Det gjør også at valpene ikke på gulvet, om du har glatt gulv.

Jo eldre de er, jo mer plass behøver de. De skal utforske, leke, herje, osv. Og viktigst av alt - de skal være en del av familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt glad for at jeg har dere :). Ja, kan kanskje være lurt det, men vurderer å vente til de i allfall er 4 uker. Så de får vokst til litt og vi kanskje vet hvilken valp som skal hvor :). Er jo så like alle sammen. Tror dere jeg kan få noe for de, ettersom at det er blandingsrase?

Ta litt for dem ja. Da får du luket ut de som bare tar en valp fordi den var søt og gratis. Samtidig kan du jo gjerne være åpen for å gi vekk valper, dersom du er 100% sikker på at det er et bra hjem.

Jeg ville tatt slik at i alle fall utgiftene dine til veterinær (chip, vaksine, helseattest), mat og ormekur blir dekket. Jeg vet ikke om registrering i NOX er noe du ønsker (eller er noe poeng, kanskje andre som vet?), men du kan jo tenke på det.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3824

Og legg dem ut så tidlig som mulig. Oppdrettere annonserer ofte valpekull allerede før de er født, så du er ikke tidlig ute om du legger ut annonse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt glad for at jeg har dere :). Ja, kan kanskje være lurt det, men vurderer å vente til de i allfall er 4 uker. Så de får vokst til litt og vi kanskje vet hvilken valp som skal hvor :). Er jo så like alle sammen. Tror dere jeg kan få noe for de, ettersom at det er blandingsrase?

Med mindre du har en haug interesserte på hånden så er det beste å legge dem ut med en gang. Du trenger ikke fordele dem allerede nå selv om du har kjøpere. Finn flyter over av blandingsvalper, så jo lengre du venter jo større sannsynlighet er det for at du sitter igjen med valpene til de er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har sagt, jeg ville ha lagt ut annonse nå. Du trenger jo ikke å ta imot noen på besøk enda, eller love bort valper enda, bare skaffe interesserte folk og bruke litt tid på å bli kjent med dem, hva de vil drive med, hvordan de er osv. Også får de komme på besøk litt senere og velge valp når tiden er inne for det. Men dette kan være en ganske krevende prosess så du vil ikke vente for lenge med det. Det er jo heller ikke slik at man nødvendigvis får nok interesserte med en gang, så det kan være kjekt å ha noen uker på seg slik at man får spredd ordet til flest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...