Gå til innhold
Hundesonen.no

Isotretinoin Orifarm/Roaccutan *humanpreparat


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Jeg har omsider kommet dit at jeg har prøvd "alt" mot kviser, og er nå i gang med hestekuren Isotretinoin. Fordi det er svært lite personlige erfaringer om dette å finne på nett, har jeg lyst til å lage en tråd om min opplevelse, sånn at jeg holder litt oversikt, og sånn at andre kan dra nytte av det eller bare lese seg opp dersom de vurderer dette for egen del. :) Om folk har lyst til å dele erfaringene sine, så er det veldig hyggelig. Det er jo ikke superstas å snakke om kvisene sine akkurat, så det er nok en medvirkende årsak til stillheten, men det er hjelp å få, om en bare tør å presse litt på! Dette er utvilsomt en tråd for spesielt interesserte. ;)

Det finnes en fin tråd på et annet diskusjonsforum, men den er skrevet av en gutt, og begynner å bli noen år gammel.

Hud-historikk

Jeg hadde knapt ei kvise som tenåring, men fikk gradvis verre hud fra 26-årsalderen. Ikke bare en liten kvise her og der som lett kunne poppes, men vonde, betente klumper under huden. De har aldri syntes så godt (inntil jeg blir desperat og klemmer), men det har vært veldig kjipt, og noen ganger har det sett veldig ille ut. Derfor har jeg også vært gjennom alt av kremer og salver, både med og uten resept, fått antibiotikakurer (tetracyclin arco) og drukket heksebrygg. Jeg måtte til en privatpraktiserende lege som tok ett blikk på huden min før jeg endelig fikk begynne med Isotretinoin (før kalt roaccutan).

Preparat-historikk

Preparatet har et pakningsvedlegg jeg sjelden har sett makan til, og er også forbundet med en del negativ omtale. Som feks at det gir depresjoner, som igjen har ledet til sjølmord. Det var dessverre noen som tok livet av seg på tidlig 90-tall/begynnelsen av 2000-tallet som også gikk på roaccutan, men hudlegen min mener at en må ha en disposisjon for at det skal bli så galt, og når en sammenligner antallet som bruker preparatet med hvor mange som tar livet av seg, så skjønner en hvorfor det ikke har blitt tatt av markedet. I tillegg er det ganske heavy for nyrene, og det stopper all talgproduksjon i kroppen. Men som legen min sier: "Det er en fantastisk medisin!", og jeg er så letta og glad!

Dosering og forberedelser

Pillene kommrer i bokser a 100 stk, og alle må ta en blodprøve ved oppstart for å kartlegge tilstanden slik at en kan følge med seinere. Fordi jeg er jente, så må jeg også ta blodprøve hver måned for å forsikre meg om at jeg ikke er gravid (det faktum at han jeg ligger med stort sett ikke er i samme land som meg er visst ikke så nøye :P), fordi preparatet er ekstremt fosterskadelig. Gutter får hele kuren skrevet ut på en gang, jeg må få en ny hver måned etter at blodprøven er klarert. I tillegg må alle jenter går på et hormonbasert prevensjonsmiddel underveis, og aller helst bruke tilleggsprevensjon. En må også holde seg unna sola, da pillene består av a-vitaminsyre som gjør deg veldig sensitiv for UV-stråler. Jeg har aldri brukt andre medisiner enn allergipiller som jeg får på blå resept, så det at en boks på 100 piller koster 800 kr sendte meg nesten i dørken. :blink: Det er mulig en kan få det på blå resept, men det veit jeg ikke. Det er uansett verdt det!

Den første uka tok jeg to piller hver dag. Jeg blei varm og tørr, og ganske så rødlett. Ekstremt sensitiv for sol, så jeg kjøpte faktor 50. Jeg følte også at jeg fikk ekstra mye kviser, akkurat som kroppen satte inn et krampestøt. Jeg håper jo at det bare er at alt kommer ut nå. :P I tillegg kunne jeg ikke gå et sekund uten å ha på leppepomade. Det bruker jeg alltid ellers også, men da fordi jeg velger det. Nå bare måtte jeg, ellers føltes det som hele leppa ville revne. Jeg blei helt forskrekka etter å ha dusja, for etter å ha tørka meg i ansiktet, så var huden så stram at det så ut som noen hadde dratt gladpack over den og spraylakkert meg rød. Trikset blei å tørke meg raskt i fjeset, smøre på med fuktighetskrem, og deretter tørke resten av kroppen.

Uka etter begynte jeg med annenhver dag 2 og 3 piller. De dagene jeg tok tre piller fikk jeg skikkelig vondt i huden. :( Det kan best sammenlignes med å være solbrent innenfra. I tillegg så jeg ganske solbrent ut. Nå fikk jeg også ganske uttalte nupper på bakside lår, og litt kviser på rompa og i nakken. Kjempestas.

Nå tar jeg 3 piller hver morgen, og har tatt to blodprøver.

Effekt

Jeg er ganske så rødlett i huden hele tida, må passe meg for sola, og kjenner at huden har blitt veldig tynn. Om jeg er så dum at jeg feks prøver å klemme på ei kvise, så ender med at jeg skaler av flere lag med hud i stedet, sånn at det som kanskje bare var en liten nupp i utgangspunktet, nå blir et stort, sårt krater. Smart, Sandra. :P Jeg smører meg hele tida, hele dagen lang. Jeg som er vant med å ha blank, feit hud hele tida, har ikke engang antydning til noe som helst olje, og våkner om natta av at jeg føler meg tørr. Jeg har derimot ikke flassa noe, høyst sannsynlig fordi jeg alltid smører meg. Jeg bruker jo ikke noe sminke, så jeg er veldig glad for at jeg ikke ødelegger en nøye påført foundation med rouge med denne intensive smøringa, hehe. Jeg har leppepomader i alle vesker og alle jakker og alle rom, og kan ikke bruke noen av mine lekre lipglosser, neida, her er det fett og fuktighet for alle penga.

Jeg opplever også at jeg er veldig tørst, og at resten av huden på kroppen er både tynn (blodårer på beina synes mer og jeg får lettere blåmerker og småsår) og sensitiv (et enkelt hårstrå på halsen mens jeg vasker opp fører til at jeg røsker av meg hanskene og klør febrilsk, noe som gjør at klømerkene sitter igjen på huden LENGE, og jeg klør av så og si alle tekstiler, spesielt ull og fleece. Blir fint til vinteren, tenker jeg. :P). Jeg må være litt forsiktig når jeg barberer meg her og der, og det å vokse seg på glufsa utgår med høye kneløft. Da trur jeg rett og slett at huden hadde revna. Jeg har fortsatt et jevnt tilsig av kviser, men føler ikke lenger at det dreier seg om disse betente byllene, mer som normale småkviser og litt klumper. Huden min er ganske ru i ansiktet og føles paradoksalt nok litt tjukkere enn vanlig. Jeg får kommentarer fra de som tar blodprøvene at jeg ser så fin ut, for andre som går på samme kur har sprukket opp fra leppa og ned til haka og flasser som gale, men jeg trur nok jeg også vil merke mer til dette når det begynner å blir kaldere.

Produkter

Jeg bruker som sagt leppepomade hele tida, og her er alt like greit. Hele poenget er å holde leppa fuktig, å dekke den med et eller annet. Et par sekunder uten, og jeg begynner å flasse.

Når det gjelder ansiktsvask og -krem, så kan jeg bare glemme å bruke vanlig ansiktsvask, da alt føles som nådeløs håndsåpe. Jeg bruker derfor Purifying Foaming Gel For Oily Sensitive Skin fra Effaclar-serien til La Roche.Posay (kjøpes på apotek), da den bare vasker huden og føles skånsom og snill. Ansiktskremen er fra samme serie (Effaclar H), og heter Multi-Compensating Soothing Moisturizer. Det var 30% på dem, så jeg kjøpte en stabel. :P Dette er produkter laget spesielt mtp de av oss som går på denne kuren, og jeg skjønner hvorfor. Nå bruker jo jeg både ansiktsvask, ansiktsvann og -krem til vanlig, så dersom du normalt ikke gjør det når du starter denne kuren, så er det bare å legge om vanene umiddelbart. Du klarer deg ikke uten ekstra fuktighet, ferdig snakka. Det vil også være smertefullt å begynne med krem om huden ikke er vant til det, for sjøl nå kan det svi litt ved påføring, og jeg blir ALLTID knallrød rett etterpå. I tillegg bruker jeg øyekrem fra Clinique, fordi jeg synes de små glasskrukkene på taxfree er så søte. :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sånn i tilfellet noen lurer på hvordan følelsen av tredjegradsforbrenninger innenfra ser ut. Dette er på dag tre og fire etter at siste pillebrett tok slutt, så det tar nok en god stund før huden er

I morgen starter jeg på det absolutt siste brettet med kapsler! Jeg er ufattelig glad for det, for i tillegg til følgende bivirkninger (de fleste nevnt tidligere): Tørr og varm hud, rødhet, manis

Hei igjen. Vet ikke om noen fremdeles leser denne tråden, men velger å fortelle litt mer om hvordan kuren går for meg Om 7 dager er jeg ferdig. Jeg har da tatt tablettene i over 4 mnd. Jeg h

Så leit å høre om dine plager.

Har du vært hos Bondevik på Nordstrand?

Takk. :flowers: Jeg har aldri vært av de skrekkeksemplene en finner på google, men hvorfor skal en voksen person gå rundt med sånne plager når en ikke trenger, tenker jeg. Jeg dro til Oslo Hudlegesenter, for det var så nærme jobben. :D Holdt på å begynne å grine av lettelse over å endelig bli tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :flowers: Jeg har aldri vært av de skrekkeksemplene en finner på google, men hvorfor skal en voksen person gå rundt med sånne plager når en ikke trenger, tenker jeg. Jeg dro til Oslo Hudlegesenter, for det var så nærme jobben. :D Holdt på å begynne å grine av lettelse over å endelig bli tatt på alvor.

Nei, det skal ikke være sånn. Godt at noen tok deg seriøst. MEN, Bondevik er en tryllekunstner med hud, og hvis du har en tusenlapp eller to til overs, så ville jeg glatt dratt innom han også.

Hvis kremene svir ville jeg gått over til olje, det er spesielt bra på vinterstid og med sår hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal ikke være sånn. Godt at noen tok deg seriøst. MEN, Bondevik er en tryllekunstner med hud, og hvis du har en tusenlapp eller to til overs, så ville jeg glatt dratt innom han også.

Hvis kremene svir ville jeg gått over til olje, det er spesielt bra på vinterstid og med sår hud.

Jeg trur det går greit med det opplegget og den oppfølginga jeg har nå, men noterer meg navnet. :) Skal vurdere olje når vinterkulda setter inn, har hatt katastrofale opplevelser med det tidligere, men nå er huden mildt sagt ganske annerledes enn vanlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei god venninne som gikk på samme kur for et par år siden. Husker jeg tenkte "O____O" og hun ble rimelig plaga med rødhet og ømhet hun og. Huden ble helt ok-ish, men det var ikke noe mirakelkur.

Håper det fikser biffen for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke TV, men for et merkelig sammentreff! :D

Syns det var litt spesielt ja. :lol: Skummelt preparat, virkelig. Håpe du får virkelig god oppfølging på flere plan. Er jo mange som har veldig god effekt og kun får mindre forbigående bivirkninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått på isotretinoin.

Mine kviseplager startet i 16-årsalderen og ble aldri bedre, så etter x antall kurer med kremer og piller dro jeg til hudlege i en alder av 25 år. Hudlegen tok meg alvorlig og var vel ikke i tvil om at jeg var kandidat for denne kuren.

Jeg har mange av de samme erfaringene som deg. Huden ble tørr og stram, men kun i ansiktet. Leppene ble fullstendig avhengige av carmex og jeg flasset og var rød i de første ukene (kanskje månedene, jeg husker ikke helt).

Kan ikke huske at jeg hadde så mange bivirkninger ellers, og heldigvis for det, for jeg gikk på kuren i 8-9mnd. Jo, nå kom jeg på en ting til; jeg behøvde ikke vaske håret mer enn en gang i uka, det ble jo aldri fett :lol:

Litt snedig at denne tråden skulle dukke opp nå for jeg går i disse dager å venter på innkallelse til hudlege. Etter to år som så og si kvisefri har jeg nå hatt noen mindre trivelige utbrudd de siste ukene. Og det gidder jeg ikke å plages med igjen! Så jeg tar gjerne en runde til hvis det er det som må til.

Ryggen min er bra ennå da, jeg så ikke ut på den heller da jeg begynte med kuren. Min store skrekk nå er at det skal ta fullstendig av før jeg rekker å komme meg til legen, og at jeg blir seende ut som før :cry:

Jeg sliter fremdeles med arr i huden etter kvisene, men ser mye bedre ut enn da det sto på som verst og jeg er sjeleglad for at jeg fikk begynne med pillene. Jeg kunne bli på gråten av mitt eget speilbilde og føle at det aldri så bra ut, ikke litt engang. Det gjør noe med humøret, selvfølelsen og evnen til å være utadvent.

Håper den virker like bra for deg som den gjorde for meg, selv om det "bare" varte i to år for min del. Satser på at en ny kur vil kunne fjerne faenskapet for alltid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse arr, eller hadde masse arr etter kvisene mine. Jeg har fortsatt endel kviser men på langt nær så ille som det dere beskriver. Byller nærmeste som aaaldri gror! Men uansett, jeg gikk til hudpleier og fikk syrebehandlinger for å bli kvitt arrene. De bleknet kjempemasse og jeg kunne igjen se meg i speilet. Etter den runden har jeg vært sinnsykt nøye på hva jeg spiser og å rengjøre nøye hver morgen og kveld. (Øl, sjokolade, smågodt, hvete=pizzaface feks) Det holder det i noen lunde sjakk men ikke helt. Kuren var dyr men helt og fullt verdt det! Håper medisinene dere tar funker for dere! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler og takk for interessant informasjon! Og til deg og @Tonje ! :hug: til dere begge :)

I det jeg åpnet tråden i går så jeg også at det startet dokumentar om denne medisinen på TV, var egentlig på vei ut døra for å gå tur, så jeg satte den på opptak, og skal se den seinere i helga.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei god venninne som gikk på samme kur for et par år siden. Husker jeg tenkte "O____O" og hun ble rimelig plaga med rødhet og ømhet hun og. Huden ble helt ok-ish, men det var ikke noe mirakelkur.

Håper det fikser biffen for deg!

Nå er ikke jeg så plaga som standard-pasientene som får dette utskrevet, jeg har feks så og si aldri hatt kviser på kroppen, og det jeg har hatt er ikke av den typen som synes, den bare kjennes, så ok hud betyr perfekt hud for meg. :)

Syns det var litt spesielt ja. :lol: Skummelt preparat, virkelig. Håpe du får virkelig god oppfølging på flere plan. Er jo mange som har veldig god effekt og kun får mindre forbigående bivirkninger. :)

Jeg har jo gått på dette i 1.5 mnd nå, og sjøl om jeg på ingen måte prøver å underminere hvor heavy dette preparatet er, så virker det som jeg er av dem som seiler gjennom og bare blir litt tørr og rød. :) Dessuten er jeg ganske i vater mentalt, så jeg føler meg trygg på at det ikke vil skeine ut i den eller andre ekstremiteten.

Drikker du melk?

Det har iallefall hatt STOR betydning på min hud, om jeg drikker melk eller ikke, utrolig nok. :) Ellers kan jeg anbefale å ta zink og nattlysolje, det hjelper på meg! :)

Nei, jeg drikker ikke melk, jeg er litt intolerant mot rein melk. Bruker det i shaker og til havregryn og sånt tidvis, men ikke noe utover det. Dette er nok ganske hormonelt for min del, så da er det litt irrelevant hva jeg drikker og spiser, spesielt også fordi jeg ikke har så mye å gå på når det gjelder kost. Det går i grønnsaker og kylling allerede, liksom. :) Etter å ha bodd ett år på et sted hvor en måtte gå i 30 min gjennom skogen for å få tak i godteri og ingen ville kjøre ut take-out, så blei jeg ganske edruelig i forhold til godiskonsum også.

@Tonje, det med at håret ikke blir fett glemte jeg å legge til! :D Det er jo en helt ny verden å bare måtte vaske håret for å friske opp lukta, ikke fordi det faktisk trenger det. :teehe: Håper virkelig du kommer deg raskt til hudlege så du får kommet i gang igjen, det høres ikke ut som noe særlig. :hmm: Dine to år høres forøvrig verre ut enn mine erfaringer i løpet av snart 10 år med voksenakne, så du har min fulle sympati. :hug:

@MorBilly, jeg har også prøvd syrebehandling utvortes, og det hjalp på de kvisene som allerede lå der, men hadde ingen permanent effekt. Jeg har heldigvis overhodet ingen arr, og jeg tipper at en del som kjenner meg vil stille seg uforstående til at jeg skal gå på denne kuren, for jeg har nok ikke sett spesielt kvisete ut sånn jevnt over, og det har nok vært en medvirkende årsak til at det har tatt så lang tid og så mange år og så veldig mange andre tiltak til før jeg omsider får prøve dette. Jeg har tatt bilder av huden min for å kunne vise legen bl.a., for ofte har jeg sett helt fin ut idet jeg omsider kommer til time, sant. "Heldigvis" så jeg ganske skrekkelig ut da jeg kom til hudlegen sist, med masse talgklumper under huden, røde områder og svulstaktige kviser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det strålende solskinn, og mens alle andre er lykkelig over den fantastiske høsten, sto jeg og smørte meg med faktor 50 før vi skulle ut på vift og vurderte om jeg skulle ha på meg solhatt. :D Jeg klør også noe helt infernalsk på øyenbrynene, og har egentlig gjort det hele tida. Vurderer å legge på ei stripe med rein aloe vera hver gang det begynner...

For å understreke hvor tørr og ru det er mulig å føle seg uten å verken være solbrent eller flasse, så bruker jeg Natusan Intensive Care Repair Creme (for babyers såre stumper!) i fjeset når jeg våkner om natta og føler meg tørr. :blink: Det er en krem jeg opprinnelig kjøpte for å bruke som håndkrem, men jeg synes ikke den funka så godt til det, for den var så feit... :P I fjeset absorberes den umiddelbart nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nei, ikke prøvd, faktisk. Ingenting til utvortes bruk har funka på meg iogm at alt kommer som svulster fra dypet. :P

Er nå nøyaktig halvveis i kuren. Huden er egentlig ganske strøken om dagen, bortsett fra at jeg jo er rød, og har omsider begynt å flasse under nesa (men det kan også komme pga mye snørring de siste dagene). Opplever ikke at jeg er så ru og "tjukk" i huden lenger heller, og håret blir fortsatt ikke fett. Jeg føler ikke det er nødvendig å smøre meg 4-5 ganger om dagen lenger, men leppepomaden er ikke langt unna...

@Tonje, har du starta på ny kur igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke prøvd, faktisk. Ingenting til utvortes bruk har funka på meg iogm at alt kommer som svulster fra dypet. :P

Er nå nøyaktig halvveis i kuren. Huden er egentlig ganske strøken om dagen, bortsett fra at jeg jo er rød, og har omsider begynt å flasse under nesa (men det kan også komme pga mye snørring de siste dagene). Opplever ikke at jeg er så ru og "tjukk" i huden lenger heller, og håret blir fortsatt ikke fett. Jeg føler ikke det er nødvendig å smøre meg 4-5 ganger om dagen lenger, men leppepomaden er ikke langt unna...

@Tonje, har du starta på ny kur igjen?

Nei, jeg skal til hudlege i neste uke, men vurderer å utsette/avlyse timen. Huden har nemlig blitt mye bedre igjen, men det kommer ei kvise hist og pist. Så jeg er livredd for tilbakefall, men også redd for at hudlegen synes jeg er teit som kommer med så "lite". Jeg får nok ikke begynne på noen ny kur uansett nå tror jeg, så ille er det ikke. Jeg får tenke litt på den.

Godt å høre at du kommer deg gjennom uten for mye bivirkninger, og at du føler at det blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tekopp, jeg har fått henvisning til hudlege fra fastlege, men følte ikke at det jeg fikk da hjalp i det hele tatt (tjukke salver med a-vitamin og salisylsyre blant annet). Jeg hadde nok gått tilbake til hudlegen om hun ikke hadde gått av med pensjon i mellomtida, for om du først har kommet deg på pasientlista, så er det ikke så vilt lang ventetid. Nå var jeg litt desperat etter å komme i gang, så jeg gikk rett til privatpraktiserende hudlege først som sist, i stedet for å vente på at ny rekvisisjon skulle gi meg innpass etter lang ventetid.

@MorBilly og @Maria - Når en må bruke leppepomade HELE tida, så holder det ikke med en god, du må ha rundt 12 for å dekke alle jakker, rom i leiligheten, pulten på jobben og alle vesker! :D Og de er alle veldig gode. :)

@Tonje, du kan jo dra til legen og ta en prat om situasjonen i det minste, ikke noe hyggelig å gå og angste hver gang en kjenner et ømt område på huden. :hmm: Tetracyklin kan jo være greit å ta en stund, det er jo ikke like heavy på noen måte som Isotet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

I morgen starter jeg på det absolutt siste brettet med kapsler! :banana:

Jeg er ufattelig glad for det, for i tillegg til følgende bivirkninger (de fleste nevnt tidligere): Tørr og varm hud, rødhet, manisk behov for leppepomade, null talgproduksjon og dermed aldri fett hår eller feit hud, har jeg nå så såre slimhinner i nesa at jeg er HOVEN! Våkner hver morgen med digre kaker av størkna blod (pardon my graphicness) i nesa og må også fjerne i løpet av dagen. Å ta på nesa eller vaske meg i ansiktet er vondt, jeg har så smått begynt å flasse på haka, og leppene er fortsatt ekstremt tørre. Kulda blei min huds bane, sjøl om jeg fortsatt ser "normal" ut. Jeg har overhodet ikke hatt noen bivirkninger av mental art, som forventa.

Jeg har derimot turt å vokse meg på glufsa, og det gikk fint, og jeg opplever ikke at sår gror så sakte lenger. Jeg har ekstremt med nupper på låra (mer enn noengang før), så jeg håper de også er et resultat av kulda, sammen med de røde prikkene på lår og overarmer. Kanskje blir de borte om jeg tar litt sol, noe som ikke har vært verken mulig eller aktuelt mens jeg har gått på pillene? Jeg kommer til å trappe ned til to piller hver dag, og så en pille de to siste dagene, og er veldig usikker på hvordan det blir å ikke ta dem mer. Når blir rødfargen borte? Når begynner håret og bli normalt fett igjen? Vil jeg få feit hud? Kommer jeg virkelig ikke til å ha kviser igjen?

For når alt dette er sagt: Jeg har helt PERFEKT hud i ansiktet! Ikke en hudorm. Ikke en nupp. Ikke en kvise. Det er helt fantastisk. :heart:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...