Gå til innhold
Hundesonen.no

Har valpepris på alle raser gått opp flere tusen?


Aussieglis
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Da jeg første gang kjøpte belger i 2011 kostet han vel 10k. Nå ligger de på 12k. Den prisen gikk forøvrig opp ganske kjapt husker jeg. Tror den steg såpass på kun ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På diskusjonen her høres det nærmest ut som jo lavere pris du tar, jo mer seriøs er du. Noen her påstår at på et gjengs labradorkuyll sitter du igjen med et overskuddpå 60000 ! Kan jeg få oppskriften,

Egentlig skjønner jeg ikke helt hva du egentlig mener? På den ene siden er du kritisk til folk som forsøker å gjøre en god jobb med å hente inn egnet/nytt/bra avlsmateriale og kritiserer dermed bruke

Jeg får ikke det regnestykket til å gå opp. Mine utgifter i forbindelse med et valpekull er mye høyere enn 30 000. Normal pris kun for parringen er 25 - 30 000 inkludert reise, drivstoff, avspasering

Hva gjør du da om du vil ha ny labrador? Pruter?? :o

Hun får via meg, jeg er som et fugleskremsel, folk tør ikke gjøre annet enn å adlyde :ahappy:

Man kan jo kjøpe til den prisen man vil, men de som er opprettere er jo veivisende ift hvordan man vil objektivisere dyr og sette skyhøye priser for dem. Det at andre gjør noe sier ingenting om at vi trenger å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at hunder også går opp i pris, men det virker jo nesten som om det øker med en tusenlapp årlig i noen tilfeller. Betalte 9000kr for irsk setter i 2006, og 4500kr for irsk rød og hvit i 2010. Sistnevnte var import fra Storbritannia og selv med fraktkostnader(2500kr) så ble han billigere enn å kjøpe valp fra Norge. For irsksetteren så fikk jeg halve kjøpesummen tilbakebetalt pga. HD.

Anbefalt valpepris i irsksetterklubben er 12000kr.

Er spent på hva jeg må ut med når jeg skal kjøpe neste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min første briard I 1991 kostet den 6000 kr. Den prisen var rimelig stabil I mange år. Da jeg I 2000 hadde et eget kull var normal valpepris 8000 kr - en pris som også holdt seg stabil I flere år. Da jeg fikk Willy I hus I 2008 betalt jeg 10 000 kr, men allerede året etter begynte oppdrettere å ta 12 000 kr, og kort etter økte prisen til 13 000 kr. Nå vil jeg anta at jeg må ut med 14 000 for en valp fra norsk oppdretter (og det er ingen differensiering mht meritter på hundene).

Så ja - prisene øker raskere nå enn de gjorde før. Og det er jo sånn at så lenge man får solgt, så tar man jo den prisen man kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 12 for Nico..

Det er helt ok og forventet pris synes jeg.

Et familiemedlem jeg ikke er så stolt av har forøvrig avlsplaner på sine små blandingshunder. Hvorfor? Jo, hun kan fint selge de for over 10 Tusen per stk siden de renrasede er så dyre og hun har sett i et tv-program som er populært å referere til her på sonen at renrasede er mye sykere.

Da er det ingenting som holder henne tilbake ( spesielt ikke mine argumenter, jeg er jo sånn rasesnobb må vite ), og det er heller ingenting som holdt tilbake min kollega som tok 12 Tusen for mopseblandinger.

De er jo friskere enn de renrasede, så hvorfor skulle de da ikke koste litt de også?

Jepp, kullet var utsolgt før fylte 5 uker og han har venteliste på neste kull.

Jeg tror oppdrettere bæsjer på leggen hvis de tror folk flest gidder å betale noe særlig over 10-12 Tusen for en stamtavle..

Rasehunder ender med å bli noe for spesielt interesserte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste kullene vi tok 10 og 11 lapper for (valgte å holde igjen på prisstigning, da jeg ikke synes en jakthund skal koste skjorta, + å gradere en lapp på om begge foreldre var jaktch. )

Så fikk jeg kommentarer fra andre oppdrettere om hvorfor vi ikke tok 12, når alle andre gjorde det. Og det også fra oppdretter med dårlig og upremierte avlstisper..

Nå er det noen år siden, så tar 12 nå, men det får da jammen holde?? På den andre siden har man ikke lyst å bli sammenlignet med eksteriøroppdrettere som prisdumper valpene sine fordi de ikke får solgt dem :P

Støverrasene har til sammenligning en normal pris på 8000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om aussie-prisen holder seg på 15.000 (herregud det svir i hendene av å skrive det sifferet!) og øker enda mer så ser jeg ingen annen mulighet enn å importere valp. Ikke det at det er noe minus i seg selv, MYE mer å velge imellom og fler oppdrettere som ikke bare avler for å kunne pusse opp kjøkkenet..

Betaler heller 15000 sammenlagt for en import enn 15.000 for en valp her hjemme.

Liksom, aussien går for 3500-9000 norske kroner i hjemlandet (USA)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 20 000 for en valp, men synes selv det er galskap å ta så mye. Ikke snakk om annet enn at en oppdretter gjør gode penger hvis det kommer et greit antall valper, uavhengig av eventuelt uforutsette kostnader..

Da jeg undersøkte rundt for 6-7 år siden kostet en minibulle 13-15 000. Nå ligger den på 18-20 000, men har sett oppdrettere i Sverige ta opp mot 25 000. Helt vilt, og jeg ser ingen grunn til å ta så mye for dem annet enn nettopp at dem kan..

Jeg skjønner at det er vanskelig for en oppdretter å legge seg under standardpris, men da burde man i allefall legge seg i selen for å gi valuta for pengene. Det er kanskje lett å si det uten å være i den situasjonen selv, men jeg ville sørget for at man fikk valuta for pengene i allefall. Tilbakebetaling av kostnader for helseundersøkelser osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt stiger i pris, så er slettes ikke noe merkelig at valpeprisen også stiger, hadde vært rart om den lå på akkurat det samme i flere tiår.

Men at noen tar seg høyere betalt på grunn av populæritet og de rett og slett får solgt uansett er det ikke tvil om, se bare på Doodles, de er absolutt ikke verdt prisen, men forespørselen er tydeligvis uansett høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet stiger jo rimelig mye i pris, så at hunder også gjør det forundrer meg jo ikke!

Men en prisstigning på 20% per år (veldig grovt regnet og litt overdrevet) på hunder er unormalt høyt hvis man ser i forhold til prisutviklingen på kinobilletter og ryggsekker og andre produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en prisstigning på 20% per år (veldig grovt regnet og litt overdrevet) på hunder er unormalt høyt hvis man ser i forhold til prisutviklingen på kinobilletter og ryggsekker og andre produkter.

Jeg husker faktisk at jeg syntes en del hundeutstyr var veldig dyrt den gangen jeg begynte med hund (hadde jo ikke veldig god råd den gangen liksom) - f eks kostet en regndress for hund rundt 4-600kr - og et stort utstillingsbur ca 1500 kr.... og jammen meg koster det ikke akkurat det samme I dag faktisk. Så på slike produkter har vel strengt tatt prisene gått ned...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - vil man ha en bestemt rase så må man jo betale det oppdrettern forlanger? Jeg betalte 12 for riesen i 2008 - nå ligger de på 15/16 stort sett. Hva skal jeg gjøre da? Om oppdrettern jeg vil ha hund etter skal ha 16000? Vil jeg ha den så må jeg pent hoste opp det.

Klart man betaler det oppdretter forlanger. Jeg kunne sikkert glatt betalt 20 000 jeg, om det var det rasen jeg ønsket meg kostet (jeg bruker vel omtrent de summene på hund i året allerede liksom...). Men det går jo ann å ta en debatt om det er riktig at hundeprisene stiger så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker faktisk at jeg syntes en del hundeutstyr var veldig dyrt den gangen jeg begynte med hund (hadde jo ikke veldig god råd den gangen liksom) - f eks kostet en regndress for hund rundt 4-600kr - og et stort utstillingsbur ca 1500 kr.... og jammen meg koster det ikke akkurat det samme I dag faktisk. Så på slike produkter har vel strengt tatt prisene gått ned...

Ja, nettopp! Mens prisen på hunder har steget MYE. Og ikke bare registrerte hunder med stamtavle, men blandingshunder også. Før så ble blandingshunder gitt bort eller solgt for noen få hundrelapper. De siste årene har de begynt å koste fra halvparten av prisen på en registrert hund til LIKE MYE som en registrert miniatyrhund. Og miniatyrhundene har jo doblet prisen og vel så det i løpet av de siste ti årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsk ulvehund har også gått opp, vi 13-15 000,- er de prisene jeg har sett det siste året mens jeg har surfet rundt og klødd i fingrene. Jeg mener å huske at vi betalte 12 000,- for Mona og fikk tilbake 2000,- ved røntging av albuer eller hofte. Hvis jeg husker helt feil så var det at vi betalte 14, og så fikk tilbake 2 på det. Uansett billigere enn det er idag :-) .

Hvis det er snakk om å TJENE penger på et kull så tjener vel oppdrettere som får store kull mer enn f. eks en staffeoppdretter eller miniatyrhundoppdretter. Blir god inntekt om man har ett til to kull i året og valpene koster 15 laken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en prisstigning på 20% per år (veldig grovt regnet og litt overdrevet) på hunder er unormalt høyt hvis man ser i forhold til prisutviklingen på kinobilletter og ryggsekker og andre produkter.

Jeg kjøpte min første valp for 10.000 kroner i 2003. Med 20% økning pr år ville hun i år ha kostet over 74.300. Så i noen tilfeller er utregningen din bittelitt overdrevet ja. :lol:

Hadde verdien økt med 4% hvert av de årene hadde prisen vært 15.400 i 2014. :) Er ikke det ganske gjennomsnittlig lønnsvekst pr år sånn ca?

(Kommer det noen og popper mattebobla mi nå mon tro...?)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisstigning er vel litt etter som hva folk vil betale og. Til sammenligning lå prisen på welsh Sec.a føll på 12 i 2002. Det gjør det i dag også. Tror ikke andre hesteraser har steget noe i pris heller, mer det motsatte kanskje...

Har ikke nesten det motsatte skjedd med hester? Jeg har inntrykk av at de er på vei til å bli offer for samme bruk og kast-mentaliten som preger endel andre kjæledyrhold :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav 12000 for min schäfer i 2012, da var det også flere oppdrettere som tok 15K for valper. Har ikke inntrykk av at det har steget siden da. Men igjen, det er jo bare på to år. Likevel mener jeg veldig på at foreldrene mine betalte 10K for schäferen de kjøpte for 10-15 år siden, så jeg troooor ikke prisen på rasen har endra seg så alt for mye gjennom årene. Uten at jeg skal være veldig bastant i den påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første valp for 10.000 kroner i 2003. Med 20% økning pr år ville hun i år ha kostet over 74.300. Så i noen tilfeller er utregningen din bittelitt overdrevet ja. :lol:

Hadde verdien økt med 4% hvert av de årene hadde prisen vært 15.400 i 2014. :) Er ikke det ganske gjennomsnittlig lønnsvekst pr år sånn ca?

(Kommer det noen og popper mattebobla mi nå mon tro...?)

Jeg har bodd i nord-norge i tre år og forbeholder meg retten til å overdrive :D

Joda, overdrivelsen var visst *veldig* grov, men i forhold til prisstigningen på andre ting så synes jeg hunder er dyrere nå enn før, kanskje med unntak av bolig, som også stiger bra i verdi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp! Mens prisen på hunder har steget MYE. Og ikke bare registrerte hunder med stamtavle, men blandingshunder også. Før så ble blandingshunder gitt bort eller solgt for noen få hundrelapper. De siste årene har de begynt å koste fra halvparten av prisen på en registrert hund til LIKE MYE som en registrert miniatyrhund. Og miniatyrhundene har jo doblet prisen og vel så det i løpet av de siste ti årene.

Ja, blandingser gikk jo stort sett gratis eller for noen hundrelapper liksom.

Vår første chihuahua kostet 3000 kr I 1978 for øvrig :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk i sin tid valg mellom pris og hva hunden skulle brukes til i 2007. Tur/kos: 5000,- Jaktprøver/utst: 8000,- Avl: 10000,- Vi skulle bare ha tur/familiehund så kostet 5000 for vår del. Regner med normalprisen for en regga hund lå på mellom 8000,- og 10 000,-

Såvidt jeg har sett varierer prisen den dag idag mellom 9000,- og 12000,- Så liten prisøkning på 7år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...