Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken sele for trekking av sykkel / kickbike?


jlkm
 Share

Recommended Posts

Vi tenker å kjøre i gang med litt sykling framover, og utover høsten tenker jeg det blir innkjøp av kickbike. Har to (kullbrødre) blandingshunder de luze; engelsk setter, boxer, schæfer, akita, border collie og gud vet hva ellers. De er ikke så himla store, rett over 20 kg og drøyt halvmeteren høye tenker jeg. Siden tanken er at de skal trekke, så er ikke springer særlig aktuelt til sykkelen, jeg ser for meg de skal festes sammen foran og løpe foran. Har plenty skogsveier og stier rundt her til slikt - men også derfor jeg vurderer kickbike, ser for meg det er bedre enn sykkel når det blir litt ulendt.

Men så, ser det sies og menes mye rundt om ang bruk av sele. Nå bruker de en halvbillig y-aktig sele med feste oppå ryggen litt bak skuldrene som forsåvidt fungerer greit på rusletur, men jeg ser ikke for meg at den er optimal når det legges litt vekt i det.

Googla en del og har gått meg helt bort i sele-jungelen nå. Så; hva bruker dere som sykler/sparker? Det som er greia her såvidt jeg kan se er jo at "trekkpunktet" kommer litt høyere opp når en sykler/sparker enn hva det kanskje vanligvis gjør ved "vanlig" trekking av sleder og slikt. Hvor mye energi bør jeg bruke på å bekymre meg for dette?

Gutta er ennå bare drøyt halvannet år (21 mnd) og jeg akter å gjøre dette riktig nå så vi slipper kjedelige smerter og muskel- eller seneskader.

Ellers er de også temmelig forskjellig bygd. Ene karen har litt fuglehundkroppen, smal med dypt, spisst bryst lange bakbein. Han andre minner faktisk mer om en boxer i kroppen, bredt bryst og kortere bakbein. Allikevel; de trekker like heftig begge to! Spente dem foran en sykkel for første gang her om dagen og tenkte vi fikk nå prøve oss litt forsiktig fram, men det var ikke mange metrene før jeg hadde mer enn nok med å holde farta nede. Disse er naturtalenter, så det er bare en ting å gjøre - å sette i gang og la dem få springe skikkelig fra seg. Jeg må bare passe på så vi får gjort det riktig og ikke ødelegger dem .. jeg regner med de tar ikke ansvaret sjøl for å ikke feilbelaste noen muskler her og der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hvor høyt festet er/hvor langt tauet er vil jo en nomesele være et bra valg (langt tau og lavt feste = nomesele). Nomeseler finnes jo i alle mulige passformer ettersom hvilken produsent du kjøper fra, så en må nesten prøve. Ville dratt til en butikk hvor de har litt kunnskap om trekk, det er jo litt ymse. Bor du i nærheten av Seleverkstedet er det et soleklart valg (Harestua), de kan mye. Finnes også endel andre produsenter rundt om som både syr på mål og som kan tilpasse seler.

Et annet alternativ kan være halvnome, det er ikke så optimalt til trekk siden trekkpunktet kommer lengre frem på ryggen, men kan være et alternativ ved høyt trekkfeste/kort tau, for da kan en risikere at nomesela ikke sitter optimalt.

Men kickbike har vel ofte ganske lavt trekkfeste, sånn relativt sett, så da vil jeg tro nomesele som passer er beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele er helt fint til slikt, selv om trekkpunktet er litt annerledes enn ved trekking av slede. Hvilken produsent vil variere siden de er forskjellige i kroppen, da må du bare finne den som passer til akkurat den fassongen, med mindre du får sydd på mål, da kan de jo ha fra samme plass en sele som passer. Non stop free motion ville jeg ikke valgt så lenge du finner en nome som passer, den er ikke optimal i utforming (legger press/belastning på skuldrene bl.a.) og den er dyr ifht kvalitet.

Selv er jeg frelst på MR koppel sine seler (de syr på mål), godt polstret, god utforming, god kvalitet på materialet og de er rimelige. Eneste "problemet" er at det kan komme på moms om du bestiller direkte til Norge. Men selv med momskrav så blir de ikke dyrere enn tilsvarende norske seler. Seleverkstedet er jo også godt kjent og har bra kvalitet, og syr på mål. Bjørkis har også gode seler og syr på mål, dog er de ikke fult så holdbare som en del andre jeg har prøvd. Zero dc selene er også gode, men de tror jeg ikke syr på mål så da må du evt prøve å se om de passer.

Edit: Alternativ til nomesele er zero dc short.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier Bjørkis, så er det disse dere snakker om? http://www.bjorkis.com/default.aspx?PageNr=74

Ser der er noe de kaller "cykelsele" også.. synspunkter på den? Er det verdt å vurdere i det hele tatt, når jeg egentlig regner med at bikkjene skal måtte dra høvelig tungt etter hvert? Den må vel være mest tilpassa å jogge ved siden av i springer eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier Bjørkis, så er det disse dere snakker om? http://www.bjorkis.com/default.aspx?PageNr=74

 

Ser der er noe de kaller "cykelsele" også.. synspunkter på den? Er det verdt å vurdere i det hele tatt, når jeg egentlig regner med at bikkjene skal måtte dra høvelig tungt etter hvert? Den må vel være mest tilpassa å jogge ved siden av i springer eller liknende?

Jeg bruker den øverste ja :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier Bjørkis, så er det disse dere snakker om? http://www.bjorkis.com/default.aspx?PageNr=74

Ser der er noe de kaller "cykelsele" også.. synspunkter på den? Er det verdt å vurdere i det hele tatt, når jeg egentlig regner med at bikkjene skal måtte dra høvelig tungt etter hvert? Den må vel være mest tilpassa å jogge ved siden av i springer eller liknende?

Jeg ville ikke brukt brystsele for trekking (slik som den sykkelselen).

Jeg bruker Non stop free motion på vorsteh her, sitter veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seler, sa du? *knekke opp knoker*


Jeg sverger primært til nome-seler, jeg også. Trener en husky på 21 kg og en BC på 17-18 kg med kickbike hele sommern, og ski på vintern. Jeg har en halv-nome også, men den duger ikke til annet enn rusling på tur - trekkpunktet blir helt feil, og den trekkes opp i halsen på hunden.

BCn bruker ei Snøtroll-sele som er min desiderte favoritt innafor nomeselene. Jeg elsker polstringa de bruker på bryststanga (Til sammenligning opplever jeg at polstringa på non-stop-selene blir litt tynnslitte og den harde "kanten" innafor havner direkte mot pels/hud.), og har ingen klager på hverken utforming eller kvalitet. Lett å rengjøre, ligger bra under kløven også. Fem stjerner, altså.
Bakdelen med Snøtroll er at det er helsikes vanskelig å få tak i. Forhandleren i nord-norge kunne fortelle at de ikke klarte å produsere nok seler for etterspørselen, så det kom visstnok ikke så mye ut av Sverige om dagen. Dette var...1,5 år sida, og siden har jeg ærlig talt ikke prøvd.

Huskyen er en sart liten blomst i tillegg til å være den som trekker mest, så han har fått prøvd mest her i huset.

Han kom med en gammel Bjørkis-sele som funka veldig fint til han - men den ble desverre ødelagt. (Jeg brukte forøvrig også Bjørkis på min gamle vorsteh, og var veldig fornøyd med den da.)

Han krabber mye (springer litt sidelengs) så vi testa Non-Stop Nansen Nomesele på han etter dette. Med fare for å være ufin: dette er det største makkverket jeg har vært borti.
Som nevnt sliter jeg litt med at polstringa ikke ligger godt nok, så den harde nylonkanten ligger direkte mot hud/pels. Garm sliter med hudproblemer, så dette funker dårlig for oss.
Kvaliteten på sela er dårlig - der halsåpninga møter bryststolpen har de sydd stingene i ett trekantmønster - som rakna fullstendig etter to måneder. Det samme skjedde forøvrig med Mailins sele, over ca samme tidsrom. De sydde en ny sele til meg som erstatning (Denne gang i ett firkantmønster! Wooow.) som har holdt okei, men jeg ser de enda selger trekantgreia i butikkene. Den nye funka okei.
Greia med Nansen er at de har en bevegelig løkke-dele nederst, noe som kan hjelpe kroniske krabbere, og som er hovedgrunnen til at jeg testa den. De stoffhempene løkka er festa i derimot, er umulig å skifte ut med mindre man spretter opp selve sela, og tro meg - de ser mye slitasje. Etter ett år er jeg usikker på om jeg tør å ha en husky med grei jaktlyst festa i det der lengere.

Jeg testa Free-Motion også, men det blir for mye dilling. De fleste nomeseler legges opp etter huskykropper, så jeg kan finne en billigere sele som IKKE må justeres. Mista litt tiltro til Non-Stop har jeg også, spesielt etter måten jeg ble møtt av kundeservice på. Sikkert fin for de bikkjene som ikke har standard husky-anatomi, da, så det kan være det blir å bli det beste alternativet for deg. Jeg personlig synes de er vanvittig dyre...

Jeg har bestilt en sele fra BEWEsleds.com som er laga etter samme konsept som nansen-sela, da, og gleder meg veldig til de kommer. Ut i fra det jeg hører fra Mailin er de gode.

Hvis du vil være sikker - mål bikkjene skikkelig og send mail/ring til seleverkstedet. Det kan ta litt tid før du får svar, men det er ikke mange i Norge som vet mer om seler enn Jan Reinertsen, det er jeg hellig overbevist om.


Om du har noen som er dyktig på å hvorvidt selen passer, ta de med deg når du prøver. Hovedtipset jeg kan gi er at de nesten alltid skal være trangere i halsen enn folk tror, og at lengda ikke er like viktig som halsåpningen. :)


(P.S: om du ikke får tak i seleverkstedet, så tror jeg Mailin her inne kunne skrevet en doktorgradavhandling om seletøy.)


Husk å bruk en line med strikk i, forøvrig! MR-kobbelet er fint, jeg har ett par selv, men de varer desverre ikke evig. (I mitt tilfelle - godt hjulpet av å hengt på slep etter en husky på rømmen, men fortsatt.)
Jeg bestilte meg denne som jeg er kjempefornøyd med. (har forøvrig den "enkle" versionen for en hund også)

Et siste tips: om du har bikkjer som trekker, drit i den der stanga folk bruker for å holde lina unna. Den er bare skikkelig, skikkelig i veien spør du meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste tips: om du har bikkjer som trekker, drit i den der stanga folk bruker for å holde lina unna. Den er bare skikkelig, skikkelig i veien spør du meg. [ :P]

Syns den er helt genial jeg. Sikkert ikke behov om hunden holder lina 100% stram hele tiden og man har stor hund. Jeg har både testet med og uten, og i situasjoner der det kan det bli litt slakk på linjen skal det ikke mye til før båndet kommer borti hjulet. Dette skjer ikke med en slik stang.

Jeg er superfornøyd med den sykkelstangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...