Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon på facebook fra hundeklubber


simira
 Share

Recommended Posts

Personlig er jeg, av ulike årsaker, ikke på facebook. Jeg ønsker ikke å være det, og kommer ikke til å registrere meg. På godt og vondt gjør dette at jeg går glipp av en del informasjon og ting som skjer.

Det er slett ikke uvanlig at hundeklubber og andre organisasjoner har begynt å gi en del informasjon på facebook. Så lenge siden er åpen slik at alle kan lese informasjonen er det greit, jeg har ikke noe problem med å åpne og lese en facebookside så lenge jeg ikke trenger å være innlogget.

Men er jeg helt urimelig i å mene at en klubb som skal være åpen for alle ikke bør gi "offentlig informasjon" (beskjeder angående klubbens åpne treninger f.eks.) i lukkede grupper?

Jeg er ikke den eneste, men en av et lite fåtall, som ikke er på facebook. Å plutselig få vite at "å, vi ga beskjed i den lukkede gruppa på facebook at vi trener et annet sted i dag" er litt kjipt. Etter å ha møtt opp på riktig sted (ifølge websidene) og ventet i en halvtime.

Etter min mening er da klubben i praksis ikke åpen for alle, fordi de indirekte krever at man er på facebook for å kunne ta fullverdig del i aktivitetene til klubben. Så jeg kan være halvveis medlem - eller finne meg en annen klubb.

Er det jeg som er teit og vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke du er teit og vanskelig. Jeg tror det handler om at endel ikke tenker over at man da utelukker en gruppe medlemmer/potensielle medlemmer, "alle" er jo på facebook, det er mye enklere å skrive beskjeder der enn på de fleste hjemmesider etc. Men enig, jeg syns det er fryktelig frustrerende selv, selv om jeg er på facebook. Er ofte jeg eksempelvis har lyst til å sjekke stevneinformasjon, dommerlister etc, men det legges ikke ut på nettsida, og iblant er facebookgruppa lukka, og jeg gidder ikke være medlem i alskens grupper, og dessuten er det jo ikke alltid helt riktig om jeg ikke er medlem i klubben heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, overhodet ikke.

Facebook er ikke en offisiel kanal for publisering av opplysninger, hundeklubber bør alltid publisere nyheter/endringer/tilbud på klubbens hjemmesider eller via nyhetsbrev som medlemmer kan abonnere på. I dag bruker mange andre sosiale media for å kommunisere, for eks twitter eller IG og det er veldig mange i min omgangskrets som har kuttet ut facebook for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke vanskelig. Dette er en ting som er veldig både og. Det er mye positivt med det og en del nagativt. Facebook gjør det lettere å nå ut med informasjon og se hvem som får det med seg og det er vell ingen hemmelighet at somregel får flere det med seg over facebook enn på en hjemmeside. Personlig så er det evigheter siden jeg var på hjemmesiden til hundeklubben.

I vår klubb går mye over facebook men føler også at hovedinfoen ligger på hjemmesiden. Der står faste treninger ol. men skal treninger bli avlyst i siste liten el. så kommer det ikke ut på hjemmesiden. Noen av instruktørene er flinke til å skrive at de ønsker at alle som har fått med seg beskjeden trykker liker el. sånn at h*n kan kontakte de som de vet ikke har sett det. Planlegging av treninger utenom faste treningstider går utelukket på facebook. "Små info" som oppmuntring til å møte på treninger, at toalettet feks er i ustand +++.

Jeg synes det er praktisk for da får jeg varsel når noe er postet på klubbens side og jeg får det med meg. Spørsmålet er vell om hjemmesiden blir mer eller mindre brukt nå som vi har facebook? Jeg vil si at for "min klubb" sin del så informerer de ikke mindre på hjemmesiden nå som facebook er der. Jeg ser på det som at jeg tidligere ikke fikk den infoen som nå postet på facebook for den samme infoen blir postet på hjemmesiden nå som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke teit og vanskelig. Jeg er helt enig, men så er ikke jeg på FB og kommer aldri til å bli det heller. Jeg mener det er lite inkluderende å kun satse på FB, samtidig forstår jeg "viktigheten" av å kunne kommunisere på denne måten. Det jeg ikke forstår er at det er så vanskelig å legge ut info på fler steder når du likevel er på nettet...

Meeen nå ser jeg en nedgang i hypen FB, spesielt på min arbeidsplass, noe jeg setter stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt håpløst å ikke oppdatere nettsider men bare den info som ligger på fb. "Alle" er vel ikke på fb heller,det er vel bare oss halvgamle. De yngre kommuniserer via andre kanaler,så å oppdatere en nettside som er søkbar uansett er helt nødvendig for å nå alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg, av ulike årsaker, ikke på facebook. Jeg ønsker ikke å være det, og kommer ikke til å registrere meg. På godt og vondt gjør dette at jeg går glipp av en del informasjon og ting som skjer.

Det er slett ikke uvanlig at hundeklubber og andre organisasjoner har begynt å gi en del informasjon på facebook. Så lenge siden er åpen slik at alle kan lese informasjonen er det greit, jeg har ikke noe problem med å åpne og lese en facebookside så lenge jeg ikke trenger å være innlogget.

Men er jeg helt urimelig i å mene at en klubb som skal være åpen for alle ikke bør gi "offentlig informasjon" (beskjeder angående klubbens åpne treninger f.eks.) i lukkede grupper?

Jeg er ikke den eneste, men en av et lite fåtall, som ikke er på facebook. Å plutselig få vite at "å, vi ga beskjed i den lukkede gruppa på facebook at vi trener et annet sted i dag" er litt kjipt. Etter å ha møtt opp på riktig sted (ifølge websidene) og ventet i en halvtime.

Etter min mening er da klubben i praksis ikke åpen for alle, fordi de indirekte krever at man er på facebook for å kunne ta fullverdig del i aktivitetene til klubben. Så jeg kan være halvveis medlem - eller finne meg en annen klubb.

Er det jeg som er teit og vanskelig?

Synes ikke du er teit og vanskelig. Endringer ift fellestreninger og sånt burde (skal! man betaler jo på en måte for det!) være åpent og "allment" :P Dog er det ikke alltid like lett. Husker selv da jeg hadde LP gruppa der jeg bodde før hvor vanskelig og knotete det var å endre på hjemmesiden. På facebook kunne man gi beskjeder og sånt selv om man er på farten, sitter på skole, jobb o.l. Jeg hadde også en sms liste over mine, og passet på å sende mail eller sms til de som ikke var på facebook. Vi var ikke så stor gruppe da- ren LP gruppe i klubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fast bruker av FB og syntes det er greit med opplysninger der inne på forskjellige grupper, MEN jeg skjønner at det er kjedelig for dere som ikke er der, de burde legge ut info som det du nevner på hjemmesiden, eller sende en mail til alle medlemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på eldre som gjerne ikkje er på fb heller, men gjerne aktiv med bikkjene sine. Då syns eg klubbane bør klare og legge all info som blir lagt på fb-gruppa, inn på heimesida. Kan da umulig vere så vanskeleg :)

Så nei, du er ikkje vanskeleg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får jo ikke nødvendigvis all informasjonen selv om det legges ut på facebook, med mindre man er aktiv i gruppene og sånt. Syns facebook nedprioriterer veldig mye informasjon jeg gjerne vil ha, og viser meg reklame og drit i stede.

Så logger man seg av i frustrasjon over at man ikke finner det man egentlig vil ha uansett (er en ting når man ser etter info, men om det er noe man bare sånn halvveis er ute etter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså det er vel helst medlemmene som selv finner på å dra andre plasser, ille klubben som brått endrer trening. Og folk kommer jo alltid til å være sånn, enten de har Facebook eller mobil. Å akkurat det kan vell ikke klubben så mye for. Tar man vekk gruppa så har de jo mulighet til å lage egne grupper om de vil snakke sammen, eller ta det på pm, eller tlf.

Evt om man ikke har face å det er klubben som driver å endrer så kan man vell gi tlf nr sitt til ansvarlig slik at man kan få en sms :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Er dessverre ikke helt sikker på at de treningsansvarlige er interessert til å gi individuell info til vanskelige folk som meg som ikke er på fb. Da går jo vinninga opp i spinninga. :P

Nå skal det sies at klubben er flink til å gi info på websidene. Men alle treningsgruppene har info på sin side om "meld deg inn i facebookgruppen for oppdatert treningsinfo".

At folk avtaler uformelle/uoffisielle treninger på fb (eller andre steder) kan man jo heller ikke hindre. Det jeg er opptatt av er at all info fra KLUBBEN, som angår de offisielle, åpne treningene, gis slik at alle har tilgang til det.

Nå hjelper det vel lite, når styret har behandlet saken og ønsker å beholde facebook slik det er. Jeg er bare grinete, spesielt siden det ikke er noen gode alternativer. Men siden folk flest ikke synes det er jeg som er vanskelig så kan jeg jo prøve å jobbe litt videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på facebook, men er ikke så oppdatert til alle tider. Synes ikke det er urimelig å sende ut info via flere kanaler.

Hvor mange betaler for antall sms de sender? De fleste har fri bruk. Synes det er mye enklere å skrive sms og sende til en gruppe. Mye mer sansynlig at alle får det med seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hjelper det vel lite, når styret har behandlet saken og ønsker å beholde facebook slik det er. Jeg er bare grinete, spesielt siden det ikke er noen gode alternativer. Men siden folk flest ikke synes det er jeg som er vanskelig så kan jeg jo prøve å jobbe litt videre med saken.

Altså, om du vil behandle facebook bare som en nyhetsaggregator for hundesaker kan du jo lage en konto til bikkja (ikke deg selv, ikke koble den opp mot din familie eller noe sånt) og bare bruke den til hundegrupper. Dvs, sveipe innom en gang eller to i uka for å se at alt stemmer i forhold til siste beskjed.

Kunne det vært en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Er dessverre ikke helt sikker på at de treningsansvarlige er interessert til å gi individuell info til vanskelige folk som meg som ikke er på fb. Da går jo vinninga opp i spinninga. :P

Nå skal det sies at klubben er flink til å gi info på websidene. Men alle treningsgruppene har info på sin side om "meld deg inn i facebookgruppen for oppdatert treningsinfo".

At folk avtaler uformelle/uoffisielle treninger på fb (eller andre steder) kan man jo heller ikke hindre. Det jeg er opptatt av er at all info fra KLUBBEN, som angår de offisielle, åpne treningene, gis slik at alle har tilgang til det.

Nå hjelper det vel lite, når styret har behandlet saken og ønsker å beholde facebook slik det er. Jeg er bare grinete, spesielt siden det ikke er noen gode alternativer. Men siden folk flest ikke synes det er jeg som er vanskelig så kan jeg jo prøve å jobbe litt videre med saken.

Ja, men jeg mener klubben sine offisielle treninger. En del driver jo å finner på å dra andre plasser, altså avtaler privat å flytte "fellestreningen" via klubben sine sider på face. Men det blir jo selvsagt noe annet om klubben selv ikke legger ut all relevant info på hjemmesiden å sier at folk må ha facebook. (spm er jo om oppdatert info betyr at det kommer tidligere på facebook da i tillegg til hjemmesiden, men det tar kanskje litt lengre tid og det er jo forståelig pga oppsett og div).

men om ikke sms, hva med mail? Enkelt og gratis å sette opp ferdige mailgrupper, bare å trykke på send.. Forøvrig så hadde det jo gått an med åpne grupper, men jeg forstår at ikke alle vil ha det, ikke fordi at man skal skrive hemmelige ting eller noe, men fordi det blir så mye spam på venners facebook newsfeed når det er åpne grupper, for da deles alt jeg skriver til dem og motsatt.

Mener ikke at du er vanskelig altså, jeg synes absolutt at offentlige klubber burde ha oppdaterte hjemmesider i tillegg til facebookgrupper, fordi, som du sier er ikke alle på face, og ikke alle bare vil ikke heller, finnes nok mange som ikke kan eller forstår (litt eldre feks). Men det finnes jo gjerne løsninger om klubben er interessert. Mail, sms, eller i vanskeligste fall alliere seg med noen andre som trener i klubben og er medl på facebook slik at de sender deg varsel viss det er endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være mye enklere å bare få en FB-konto en gang for alle, i stedet for å gå og irritere seg over at alt foregår der og prøve og endre på ting som andre synes fungerer helt utmerket?

Enig! I min klubb er det ÉN person som kan oppdatere hjemmesiden, og det sier seg selv at den personen ikke er oppdatert på alt som foregår og har mulighet til å oppdatere hjemmesiden i tide og utide.

Facebook kan oppdateres av alle, og man trenger ikke gå via webmaster for å gi ut informasjon. I vår klubb fungererer det utmerket, selv om det er en person som mener at all informasjon bør sendes ut PER POST, fordi personen nekter å bruke PC (verken mail, facebook eller hjemmeside er godt nok).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du vil behandle facebook bare som en nyhetsaggregator for hundesaker kan du jo lage en konto til bikkja (ikke deg selv, ikke koble den opp mot din familie eller noe sånt) og bare bruke den til hundegrupper. Dvs, sveipe innom en gang eller to i uka for å se at alt stemmer i forhold til siste beskjed.

Kunne det vært en ide?

Det må da være mye enklere å bare få en FB-konto en gang for alle, i stedet for å gå og irritere seg over at alt foregår der og prøve og endre på ting som andre synes fungerer helt utmerket?

Nei. Å registrere meg på fb, uansett navn eller e-postadresse, er av flere grunner ikke aktuelt. Såklart er det mest kjipt for meg selv. Men jeg mener også at hvis det skal være en forutsetning at folk er på facebook for å kunne delta fullverdig i klubbens aktiviteter så bør det stå et sted. Da krever de nemligogså at man inngår en juridisk kontrakt med ganske omfattende innhold.

Et forslag om å integrere en Facebook-feed med klubbens oppdateringer på hjemmesiden som er åpent offentlig.

Men du er slett ikke alene i den stillingen, for din egen del kan du avtale å få direktebeskjed, men det hjelper jo ingen andre.

Har foreslått det, men ikke blitt mottatt. Jeg er den eneste som ikke er på facebook OG har klaget på dette, dermed vet de ikke om noen andre som har problemer med det. De lukkede gruppene for de ulike sportene er åpne for alle medlemmene å poste på, dermed ikke bare informasjon ut fra klubben, så sånn sett er det ikke kun oppdateringer fra klubben der. Og det har vært diskutert og bestemt på medlemsmøte at de ønsker å holde disse gruppene lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreslått det, men ikke blitt mottatt. Jeg er den eneste som ikke er på facebook OG har klaget på dette, dermed vet de ikke om noen andre som har problemer med det. De lukkede gruppene for de ulike sportene er åpne for alle medlemmene å poste på, dermed ikke bare informasjon ut fra klubben, så sånn sett er det ikke kun oppdateringer fra klubben der. Og det har vært diskutert og bestemt på medlemsmøte at de ønsker å holde disse gruppene lukket.

Hvis det er tatt opp på medlemsmøte, så er det vel flertall for bruk av facebook, og da må man vel kanskje bare bøye seg etter det, hvis man ønsker å få med seg all informasjon fra klubben? Hvis dette er tatt opp så står det vel også i møtereferat?

Nå er det jo fint mulig å opprette en fiktiv facebook-konto med en egen mailadresse, fiktiv fødselsdag og fiktivt bilde, så man trenger strengt tatt ikke å gi fra seg noe informasjon til facebook med mindre man ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tatt opp på medlemsmøte, så er det vel flertall for bruk av facebook, og da må man vel kanskje bare bøye seg etter det, hvis man ønsker å få med seg all informasjon fra klubben? Hvis dette er tatt opp så står det vel også i møtereferat?

Nå er det jo fint mulig å opprette en fiktiv facebook-konto med en egen mailadresse, fiktiv fødselsdag og fiktivt bilde, så man trenger strengt tatt ikke å gi fra seg noe informasjon til facebook med mindre man ikke ønsker.

Sånn rent bortsett fra at det å gi fb informasjon bare er en av mange grunner til at jeg ikke bruker det - hvor mange slike fiktive kontoer og mailadresser skulle jeg hatt, for alle de som mener jeg må gjøre et unntak for dem? :P

Men godt poeng ang møtereferatet, det skal jeg sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent bortsett fra at det å gi fb informasjon bare er en av mange grunner til at jeg ikke bruker det - hvor mange slike fiktive kontoer og mailadresser skulle jeg hatt, for alle de som mener jeg må gjøre et unntak for dem? :P

Men godt poeng ang møtereferatet, det skal jeg sjekke!

Men du trenger vel ikke mer enn én fiktiv konto og én fiktiv mailadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte lage meg en konto på twitter for å få info på noe innen hest.

Før det har jeg aldri vært på twitter fordi jeg ikke har skjønt greia med det, jeg har alltid likt facebook best, men for å få info fra dem så måtte jeg på twitter.

Nå registrerte jeg meg på navnet mitt, jeg er ikke så redd for det, jeg lever et enkelt liv, gjør ikke noe ulovlig, tenker meg om når det gjelder bilder jeg legger ut (derfor mest hundebilder på min facebook), jeg er rett og slett ikke så spennende om noen skulle få lyst til å undersøke meg.

Det at alt man gjør der inne blir registrert bryr jeg meg heller ikke så mye om, jeg legger som sagt ikke ut ting som er altfor personlig og som kan komme tilbake og bite meg i ræ*a.

Ikke at jeg har så mye sånt å skrive om heller, jeg lever som sagt et ganske rolig liv uten så altfor mye kriser og action.

Jeg tror nok at det å ha et filter på hva man personlig er komfortabel med er viktig når det kommer til disse sosiale mediene.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg laget en fiksert mail og brukernavn, da slipper man å krangle eller klage, spesielt når alle de andre i gruppa syntes det er ok med facebook.

Nå sier jo du at det ikke er aktuelt med facebook, så da får jeg håpe de samarbeider med deg.

En ting til jeg tenkte på, det med å legge ut info på hjemmesiden det er kanskje ikke så lett å legge det ut på siden når som helst?

På min hjemme side så bruker jeg dreamweaver og den ligger inne på pcen her hjemme.

Dersom det blir forandringer på treningstider og man feks ikke er hjemme og ikke skal hjem før trening, da blir det vanskelig å oppdatere hjemmesiden, dersom man ikke har tilgang til feks front page eller dreamweaver.

På facebook kan man gå inn på nettet fra mobilen også legge inn en beskjed om forandringen i gruppen, da får man oppdatert samme hvor man er :)

Håper det ordner seg for deg, kjedelig å stille opp for trening også blir det ikke noe av :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...