Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2015


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Vi får se da om min "slapphet" på å produsere selv ender med 2016 valp :lol:

Talli får bare en valp, sikkert en hannhund.

Står på valpeliste som antagelivis fødes innenfor at jeg vet at Arya er drektig, så takker jeg nei så får sikkert Arya bare hannhunder også. Og der sitter jeg med ingen valp :lol:

Haha! :lol: Skal ikke være lett å skaffe seg valp nei! Kan du takke ja til valp fra Arya for så å avbestille? Eller hva om du takker ja og beholder en Talli får også? Så får du to valper i år? Da går det jo opp i opp om du ikke får noen neste år, evt ikke fikk noen i fjor?! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tror vi får valp på fredag! Hvis det går etter planen og oppdretter og valp virker fornuftige så blir hun med oss hjem. Kopiert bildelink fra oppdretter sin Facebookside.

Da er hun endelig hjemme! Ventetiden er over og 17 timers reise for å hente valp er overstått ^^

Endelig er jenta mi født En av disse herlighetene kommer til meg i slutten av juni. 3 tisper og 1 hannhund. Far er flotte Quinlent James Dean og mor er vakre CH Cometstaff Day For

Posted Images

Haha! :lol: Skal ikke være lett å skaffe seg valp nei! Kan du takke ja til valp fra Arya for så å avbestille? Eller hva om du takker ja og beholder en Talli får også? Så får du to valper i år? Da går det jo opp i opp om du ikke får noen neste år, evt ikke fikk noen i fjor?! :innocent:

Altså samtalen min med oppdretteren til Arya kullet er jo inni hode mitt. Så ja jeg kan gjøre "hva jeg vil" med Talli og Arya sine valper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså samtalen min med oppdretteren til Arya kullet er jo inni hode mitt. Så ja jeg kan gjøre "hva jeg vil" med Talli og Arya sine valper :lol:

Stort sett alltid kjekt med samtaler inni hodet, men det beste er jo når man blir enig med seg selv. Men for ikke å jinxe noe så tror jeg det er tryggest om du beholder valp fra begge kullene, da har du jo noe å jobbe videre med dersom den ene ikke skulle leve helt opp til forventningene feks. De får vel også selskap fra hverandre? Kan ikke se noe negativt i det hele tatt jeg! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alltid kjekt med samtaler inni hodet, men det beste er jo når man blir enig med seg selv. Men for ikke å jinxe noe så tror jeg det er tryggest om du beholder valp fra begge kullene, da har du jo noe å jobbe videre med dersom den ene ikke skulle leve helt opp til forventningene feks. De får vel også selskap fra hverandre? Kan ikke se noe negativt i det hele tatt jeg! :D

To kelpie valper samtidig har jeg hatt to ganger for mye, aldri mer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått valpebilder og videoer :wub: ..og angsten for å få "feil" valp begynner å melde seg. Hvilke kriterier plukker dere f.eks. en valp til LP, RL og freestyle på? (Ja, jeg vet hvilken rase jeg får :-P Desto viktigere å velge rett.) Utover høyt aktivitetsnivå, matlyst, kontaktsøk og lekelyst? Om to stiller helt likt på de parametrene: vil jeg ha den dominante eller den som legger seg ned?

Sosial biten er viktig.. Ellers må du plukke ut den valpen som ligner mest med den typen du liker å jobbe med og hva som passer med deg..

Kjemi er like viktig som lekelyst..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har fått valpebilder og videoer :wub: ..og angsten for å få "feil" valp begynner å melde seg. Hvilke kriterier plukker dere f.eks. en valp til LP, RL og freestyle på? (Ja, jeg vet hvilken rase jeg får :-P Desto viktigere å velge rett.) Utover høyt aktivitetsnivå, matlyst, kontaktsøk og lekelyst? Om to stiller helt likt på de parametrene: vil jeg ha den dominante eller den som legger seg ned?

Snille øyne :wub: Og det værste er at jeg ikke tuller engang :lol: Det var faktisk en av grunnene til at jeg valgte akkurat den valpen jeg gjorde (på yngstemann, eldste fikk jeg ikke velge). Det var selvfølgelig ikke bare det, jeg hadde gjort en gjennomtenkt beslutning på hvilket kull jeg ville ha fra, men magefølelsen har mye å si. Av de mer fornuftige grunnene til at jeg valgte akkurat den (og ikke den dritkule, supertøffe broren som hang i alle leker som en krokodille) var at han var den som var mest interessert i mennesklig kontakt. Alle var egentlig like sosiale og krøp over deg og lekte, men han var den som ville ha kontakt. En begynnelse på samarbeid. Han var også den tryggeste og den som slapp seg mest løs i lek når jeg tok dem en og en alene inn i ett fremmed rom. Han var også den som viste mest naturlig samarbeid i leken og han kom rett tilbake til meg med ball første gang de ble introdusert for ball (ene broren gjorde også det, han putta den til og med i hånda mi). Så god lek, samarbeid, miljøtrygg (så langt man kan si noe om det på så små valper) og magefølelse :)

På din rase ville jeg sett mye på ting som lek og samarbeid :)

Og så må man huske at de er bittesmå valper som endrer seg fra uke til uke og utvikler seg i forskjellig takt. Jeg var heldig og fikk komme å besøke valpene flere ganger. Det er lurt å høre på hva oppdretter som ser dem hver dag mener. Kanskje er den perfekte valpen for deg fryktelig trøtt akkurat den timen du kommer på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille øyne :wub: Og det værste er at jeg ikke tuller engang :lol:

Hehe. I Nevøs kull var det fire hannhunder (vi hadde førstevalg), og det var to som skilte seg ut og som oppdretter anbefalte for oss. De var veldig like, og det som gjorde at det ble akkurat Nevø var tegningene. Jupp, så overfladiske var vi faktisk. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. I Nevøs kull var det fire hannhunder (vi hadde førstevalg), og det var to som skilte seg ut og som oppdretter anbefalte for oss. De var veldig like, og det som gjorde at det ble akkurat Nevø var tegningene. Jupp, så overfladiske var vi faktisk. :P

Når man som valpekjøper bare møter valpene korte stunder av gangen, er det liten vits å overanalysere. Det er umulig å få et riktig bilde av valpenes ulikheter på så kort tid. Så med mindre oppdretter kan redegjøre for hvilken valp som er slik og sånn, så er det like greit å være dønn overfladisk ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også overfladisk med mine :P På Isak sto jeg mellom to stk som var ganske like, på Bris bestilte jeg en valp med mye tegninger i ansiktet og masse prikker. Han fikk to røde ører og en flekk på skulderen og var sånn midt på treet i kullet i forhold til aktivitet og å være frampå (men de var ganske jevne), slik jeg ønsket. Etter jeg hadde plukket han ut fikk han maaaasssse prikker (jeg ble såååå glad, haha, skikkelig overfladisk) og ble slik jeg ville, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Trym og Tuva ble valgt ut av oppdretter, Bodil valgte jeg, aner ikke hvorfor jeg valgte henne, det bare lyste Stine sin av hu :teehe: Vigdis måtte bare bli her, bare fordi jeg ville ha en tispe etter Tuva og hu var jo den eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått valpebilder og videoer :wub: ..og angsten for å få "feil" valp begynner å melde seg. Hvilke kriterier plukker dere f.eks. en valp til LP, RL og freestyle på? (Ja, jeg vet hvilken rase jeg får :-P Desto viktigere å velge rett.) Utover høyt aktivitetsnivå, matlyst, kontaktsøk og lekelyst? Om to stiller helt likt på de parametrene: vil jeg ha den dominante eller den som legger seg ned?

Den du har best kjemi med? Og som du liker personlighetstrekkene til? :teehe: Som regel er ikke alt så A4, rett etter boka så chillax og se frem til å møte ditt nye nurk :ahappy: Hvor lenge til dere skal hente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også ærlig innrømme at jeg gikk etter hvem jeg syntes var finest som valp.

Det var tre hanner i kullet.

Jeg ønsket den blå fordi den hadde minst hvitt Og var en god liten bamse.

Etter det kom gul og til sist grønn.

Grønn var den minste i kullet. Så litt spe ut i forhold til de andre.

Etter valpetesten og helsesjekk endte jeg opp med hr grønn. Hihi.

Blå var krypt og gul hadde litt underbitt (som har rettet seg nå)

Oppdretter var den som valgte valp i forhold til hva jeg ville bruke den til og det som er litt vittig er at hr grønn som fikk navnet Frost, er idag den vakreste av de tre.

Trodde aldri han sku utvikle seg slik. Både eksteriørt og mentalt.

Han så liksom så liten og spe ut i forhold til brødrene.

Så jeg lærte at man kan ikke stole på hvordan de ser ut som valp. Hihi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Jeg har tenkt å la oppdretter velge valp, så da er det greit om jeg kan liste opp noe jeg ønsker meg. Foreløpig har jeg bare nevnt hva og hvordan jeg liker å trene, og at jeg gjerne vil ha en som er aktiv, lekelysten og kontaktsøkende. Tør ikke velge valp etter utseende, da det uansett er umulig å si hvordan finske lapphunder blir seende ut etterhvert som de vokser til, og fordi det virker som det er ganske stor genetisk variasjon i rasen, også i metabolisme (eller "energi") og arbeidsiver. Dessuten blir alle mine hunder verdens vakreste etterhvert, uansett hvordan de egentlig ser ut :wub:

Prioriteringslista for å få den valpen som er mest "BC" (selv om de Ikke er i nærheten) ser altså slik ut?

1: snille øyne og fine tegninger

2: kontaktsøkende

3: kontaktsøkende

4: kontaktsøkende

5: lekelyst/kamplyst

6: aktiv og engasjert

7: matvrak

8: kontaktsøkendé

Eller kanskje omvendt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Jeg har tenkt å la oppdretter velge valp, så da er det greit om jeg kan liste opp noe jeg ønsker meg. Foreløpig har jeg bare nevnt hva og hvordan jeg liker å trene, og at jeg gjerne vil ha en som er aktiv, lekelysten og kontaktsøkende. Tør ikke velge valp etter utseende, da det uansett er umulig å si hvordan finske lapphunder blir seende ut etterhvert som de vokser til, og fordi det virker som det er ganske stor genetisk variasjon i rasen, også i metabolisme (eller "energi") og arbeidsiver. Dessuten blir alle mine hunder verdens vakreste etterhvert, uansett hvordan de egentlig ser ut :wub:

Prioriteringslista for å få den valpen som er mest "BC" (selv om de Ikke er i nærheten) ser altså slik ut?

1: snille øyne og fine tegninger

2: kontaktsøkende

3: kontaktsøkende

4: kontaktsøkende

5: lekelyst/kamplyst

6: aktiv og engasjert

7: matvrak

8: kontaktsøkendé

Eller kanskje omvendt? :)

Jeg hadde kanskje satt punkt 1 litt lengre ned :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Jeg har tenkt å la oppdretter velge valp, så da er det greit om jeg kan liste opp noe jeg ønsker meg. Foreløpig har jeg bare nevnt hva og hvordan jeg liker å trene, og at jeg gjerne vil ha en som er aktiv, lekelysten og kontaktsøkende. Tør ikke velge valp etter utseende, da det uansett er umulig å si hvordan finske lapphunder blir seende ut etterhvert som de vokser til, og fordi det virker som det er ganske stor genetisk variasjon i rasen, også i metabolisme (eller "energi") og arbeidsiver. Dessuten blir alle mine hunder verdens vakreste etterhvert, uansett hvordan de egentlig ser ut :wub:

Prioriteringslista for å få den valpen som er mest "BC" (selv om de Ikke er i nærheten) ser altså slik ut?

1: snille øyne og fine tegninger

2: kontaktsøkende

3: kontaktsøkende

4: kontaktsøkende

5: lekelyst/kamplyst

6: aktiv og engasjert

7: matvrak

8: kontaktsøkendé

Eller kanskje omvendt? :)

Jeg hadde nok tatt vekk punkt 1. Det er sånn jeg kanskje ville brukt om det står mellom to individer som er veldig like på de øvrige punktene på lista mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje satt punkt 1 litt lengre ned :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg hadde nok tatt vekk punkt 1. Det er sånn jeg kanskje ville brukt om det står mellom to individer som er veldig like på de øvrige punktene på lista mi.

Det var en spøk :D

Som sagt: alle mine hunder blir verdens vakreste etterhvert, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Jeg har tenkt å la oppdretter velge valp, så da er det greit om jeg kan liste opp noe jeg ønsker meg. Foreløpig har jeg bare nevnt hva og hvordan jeg liker å trene, og at jeg gjerne vil ha en som er aktiv, lekelysten og kontaktsøkende. Tør ikke velge valp etter utseende, da det uansett er umulig å si hvordan finske lapphunder blir seende ut etterhvert som de vokser til, og fordi det virker som det er ganske stor genetisk variasjon i rasen, også i metabolisme (eller "energi") og arbeidsiver. Dessuten blir alle mine hunder verdens vakreste etterhvert, uansett hvordan de egentlig ser ut :wub:

Prioriteringslista for å få den valpen som er mest "BC" (selv om de Ikke er i nærheten) ser altså slik ut?

1: snille øyne og fine tegninger

2: kontaktsøkende

3: kontaktsøkende

4: kontaktsøkende

5: lekelyst/kamplyst

6: aktiv og engasjert

7: matvrak

8: kontaktsøkendé

Eller kanskje omvendt? :)

Bare husk på, at med unntak av punkt 1, vil inntrykket valpene gir variere fra time til time (ut i fra hvem som er trøtt, opplagt, mett osv..) Så oppdretters informasjon bør veie langt tyngre enn dine observasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på, at med unntak av punkt 1, vil inntrykket valpene gir variere fra time til time (ut i fra hvem som er trøtt, opplagt, mett osv..) Så oppdretters informasjon bør veie langt tyngre enn dine observasjoner...

Oppdretter skal finne en som passer med mine ønsker, står det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det der er da ingen whippet :o:P

Gratulere så masse med en liten skjønning.. Hvilken planer har du?

niks, ferdig med whippet nå :P måtte ha no annet, og trengte ei jakthund, så da ble det pointer, har jo lenge hatt en forkjærlighet til pappa sine pointere så :P Planen med henne er jakt, prøver og utstilling, og såklart agility og annet som måtte dukke opp da :P

Oi,den var farlig søt :wub: Pointer?

japp :) ho er kjempe søt, og veldig tøff :P

Nydelig.

Grattis med ny valp❤️

takk :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...