Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilgang på leker


Perro*
 Share

Recommended Posts

Har en valp på snart 5 måneder. Har hatt noen leker liggende løst hjemme slik at hun kan leke selv med disse og tygge på de isteden for møbler og lignende. Hun kan fint leke seg selv på gulvet med bamsene eller en ball. Men har fått tips om at hun ikke skal ha tilgang til leker til enhver tid når jeg skal trene henne med leker som belønning, for at hun ikke selv skal kunne oppfordre til lek selv og dermed "belønne seg selv". Dersom det bare er jeg som styrer tilgang på lekene, vil lekene være mer verdifulle og bedre ladet som blønning.

Hvordan gjør dere det? Tips? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke leker inne, men det er hovedsaklig fordi jeg vil ha ro inne, ikke lek og tull. Men om du vil ha en "superbelønning" så er det jo bare å ha litt mindre kule leker inne og finne noe som er mye bedre som du bruker på trening. Feks tauknute hjemme og pipeball på trening. Men her må du jo nesten bare teste hva som fungerer best på din hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en valp på snart 5 måneder. Har hatt noen leker liggende løst hjemme slik at hun kan leke selv med disse og tygge på de isteden for møbler og lignende. Hun kan fint leke seg selv på gulvet med bamsene eller en ball. Men har fått tips om at hun ikke skal ha tilgang til leker til enhver tid når jeg skal trene henne med leker som belønning, for at hun ikke selv skal kunne oppfordre til lek selv og dermed "belønne seg selv". Dersom det bare er jeg som styrer tilgang på lekene, vil lekene være mer verdifulle og bedre ladet som blønning.

Hvordan gjør dere det? Tips? Erfaringer?

Vi har bein, litt kjedelige tauknuter og en pipeleke liggende rundt om på gulvet, spesielt om han skal være alene hjemme. Han tygger på og går litt rundt med dem, men er ellers rolig inne og ligger ofte å sover de gangene vi faktisk er innomhus. Det kan hende han kommer å legger leke i fanget mitt, for så å begynne å tilby atferder for at vi skal leke, men da får han bare beskjed om å gå bort.

Han trenes i lydighet, agility og annet småtterier, altså har vi lek som belønning. Border collie med god kamp og jaktlyst, merker slett ingen forskjell om han går rundt med 'innelekene' sine hele dagen for så å dra på trening. Treningsleka er den beste i hele verden, hele belønningen går ut på å leke med meg, noe han ikke får gjort på stuegulvet med pipegrisen i munnen. Treningslekene ligger i skuffa si eller i vesten, de kommer ikke ut får vi er ute i felten og jeg spør om du vil leke med meg, for det er det som er morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange leker liggende, og har aldri hatt noe problem med å bruke leker som belønning i lydighetstrening. Nå bruker jeg vanligvis ikke de samme lekene hjemme som under trening, men mitt beste tips er å gjøre deg selv til en del av belønningen under trening :ahappy: Det er veldig nyttig i forhold til konkurranser, eller i andre situasjoner hvor du ikke har en leke tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har ikke leker liggende fremme hjemme, men det har ingen ting med at de får mindre lyst på belønning på trening å gjøre :) Det kan kanskje være ett poeng om du har en hund som ikke er sånn supergira på leker i utgangspunktet. Å gjøre det til noe spesielt som er fantastisk de "få" gangene de kommer fram. Men mine hunder leker med hva som helst når som helst :P

Grunnen til at jeg ikke har leker liggende fremme er at jeg vil ha rolige hunder inne. Jeg vil ikke ha hunder som kaster baller veggimellom, jeg blir fullstendig gal av pipeleker som skvises manisk, og to store hunder som har drakamp inne er oppskrift på irritert beboer under, styr og knuste glass. Tauknuter blir ekstremt mange små biter over hele leiligheta og innsiden av hunden. Ingen god ide. Noen gummibein osv har jeg liggende fremme som de kan gnage på da. De blir ikke ødelagt og er ikke herjeleker. Resten av lekene tas frem ved lek med meg, og da stort sett i trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egne leker til trening. De drar jeg frem på tur, og under trening. De skal være superstas, for de er bare tilgjengelige som belønning på trening. De får dermed en annen verdi enn lekene som ligger fremme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen leker jeg sparer til trening. I all hovedsak draleker og pipesaker.

Dette er delvis fordi at når leken tas frem vil jeg at lek skal være intensiv (en enten eller situasjon), delvis for å kunne bestemme over ressursene og delvis fordi favorittlekene er sau/kaninskinnsleker...etterlater jeg frøkna med tilgang på kaninleken vil jeg komme hjem med kaninhår over alt av møbler...

Noen saker ligger fremme, en tauleke, en ball eller to og en gevirbit. hun begynner gjerne å leke med disse selv mens hun hinter om at det hadde vært gøy å finne på noe sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode og nyttige svar. Takk alle sammen :) Kong er hun giret på når vi leker med den ute, og prøver å bruke den kun der. Hun har et par bamser (uten lyd) og tyggeben liggende inne, og skal ta bort et par av de andre lekene. Blir kanskje litt mye ellers.. Men dere som bruker kong: bruker dere samme kong til å fylle med feks leverpostei og gi som mental aktivitet, som den dere bruker som belønning i lek?

Hun er litt sær på godbiter, og er ikke interessert i de beste en gang dersom det er noe spennende eller skummelt i nærheten, så jeg ønsker derfor å få opp leken som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er kong kun spennende for innholdet sin del, ikke leken i seg selv.

Bruker å gi frokost fryst i kong, i utgangspunktet for hjemme alene treningen sin del, men gjør det fortsatt flesteparten av jobb dagene mine for aktiviseringen. Veldig greit siden det fores på vom&hundemat.

Men om kong var en av de mest verdifulle lekene ville jeg nok spart den til treningssituasjoner, og heller gitt litt aktivisering via godbitsøk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...