Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Bikkja har fått en flått på hodet. Fortsatt liten og rød kropp, så ser ikke ut som den har sittet lenge.

Og jeg vil ha den bort ganske kjapt.

Har aldri fjernet flått før, og bikkja er litt pyse med pirking i hud og pels, sår og skorper osv.

Burde jeg ta en pinsett og satse på at jeg klarer det slik, eller er det bedre å kjøpe en av disse flåttfjernerne på apoteket?

Skrevet

Beste flåttfjernern jeg har er en liten plastgaffel-sak. Da trer jeg bare flåtten på gaffelen, snurrer som en korketrekker og vips er flåtten ute. Helt genialt.

• Like 4
Skrevet

Pinsett funker veldig bra, det er det eneste vi bruker her i huset i flått-mekka. Bare man ikke tar i 'kroppen' på insektet da de kan være myke (som oftest er de dog harde) og hodet blir sittende igjen. Skill pelsen fra, ta tak neders på flåtten og trekk ut - easy, peasy :)

• Like 1
Skrevet

Har en sånn ting som er merkelig lik en korkopptrekker. For meg er det det eneste som fungerer, men så har jeg en hund med forferdelig god hukommelse og er superpingle.

• Like 1
Skrevet

Jeg har brukt to forskjellige, men foretrekker den flåttpennen med en løkke, for som Lola sier så tar den ikke med pels.

Den som ser ut som en tang fungerer helt greit, men den tar gjerne en del pels som er rundt med i tillegg til flåtten

Skrevet

Gikk tilslutt.

Æsj, for et kryp. Og det skal litt til å vippe meg av pinnen. Blæ.

Hadde ikke klart å ta den med neglene, gitt.

Takk for tips :):)

Skrevet

Før døde jeg på meg av tsnken å komme nær dem. Nå tar jeg de med fingrene. Går veldig kjapt og greit, mye mindre styr enn allverdens utstyr. Å bære flåtten til doen hvor jeg kaster den, er definitivt det værste :lol:

• Like 2
Skrevet

Jeg bruker neglene og napper dem rett ut :)

Jeg tar de også med fingrene/neglene, kjapt og enkelt :)

Dette gjør jeg også :)

Før holdt jeg på med flåttfjerner som lignet på en pinsett, men jeg fikk liksom ikke teken på den, så jeg setter bare neglene nedpå og napper ut, veldig enkelt og greit, syntes ikke det er ekkelt i det hele tatt :)

Skrevet

Jeg fant bare den med løkke og kjøpte den, men får det **** ikke til. Den glepper når jeg drar. :sint_01:

Du skal ikke dra, bare vri den rundt en gang så løsner den.

Skrevet

Du skal ikke dra, bare vri den rundt en gang så løsner den.

Stod at løkken skulle strammes, så vri en gang og napp ut. Løkka falt av et par ganger.

Gikk til slutt da. Skal dette bli en vanesak må jeg bli tøff nok til å dra de ut selv tror jeg.

Men grøss da.

Guest Klematis
Skrevet

Jeg synes det var mye enklere å nappe ut flåtten med neglene enn med flåttpinsett, for pus hadde ikke ro i seg til å sitte stille til jeg fikk festet pinsetten.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...