Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe min første bolig (Kristiansand) - hjelp!


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Først av alt; dette er ikke hundre prosent sikkert ennå men jeg vurderer altså å kjøpe leilighet når jeg flytter til Kristiansand i stedet for å leie. Men jeg vet jo veldig lite om alt som har med boligkjøp å gjøre, så da spør jeg litt her. Her er det vel garantert noen som har vært på boligmarkedet og vet mer enn hva jeg gjør :ahappy:

Jeg skal altså bo i Kristiansand i forbindelse med studier, det er første gang jeg flytter for meg selv og alt er veldig nytt. I første omgang blir det jo bachelor men jeg er veldig innstilt på å ta master (må nesten det for å få relevant jobb). Det er nok altså høyst sannsynlig snakk om en 5 årsperiode. Det var faktisk moren min som først luftet idèen om å kjøpe i stedet for å leie, og etter det ble jeg egentlig veldig enig om henne i at det kan være en god idè. Det gir jo mye mer mening å betale ned på sitt eget lån enn å kaste penger ut vinduet, penger en aldri ser noe mer til. Jeg brukte en eie eller leie kalkulator, der jeg fant ut at jeg får et lite overskudd på en 3 årsperiode, og et forholdsvis stort et over 5 år.

Jeg har besøkt Kristiansand mye, det er virkelig favorittbyen min. Så tiltross for at jeg vet det kunne være lurt å leie det første året for å virkelig være sikker på at jeg trives, så har jeg mest lyst til å kjøpe for å ikke kaste penger ut vinduet i et helt år. Særlig siden skolen har andre studier jeg har vurdert, så skulle det vise seg at mitt studie ikke er hva jeg trodde det skulle bli så kan jeg fremdeles bo i Kristiansand og studere noe annet :)

Problemet er at uten noe særlig til fast inntekt er jeg nok ikke noen god kandidat for boliglån, og jeg har heller ikke noe særlig til egenkapital å skryte av ennå. Jeg hadde nok kunnet fått et greit nok lån med kausjonist, men man skal jo faktisk betale avdrag på det og frem til jeg har fått fast jobb er det vanskelig å betale større summer. Derfor kom min mor med et annet forslag. Hun har selv et boliglån i sitt navn, men min far har ikke det. Derfor sa hun det kunne kanskje være en mulighet at han tok opp lån og rett og slett betalte på leiligheten min til jeg selv får jobb og betaler tilbake. Har ikke snakket med han om det ennå fordi jeg syns det er veldig mye å be om. Men er dette i det hele tatt en mulighet? Må han betale skatt for det som i praksis blir en slags utleie av leiligheten til meg (og antakligvis en person til), siden han ikke selv har bodd der først?

Jeg tenker altså å kjøpe leilighet av en temmelig grei størrelse, med to eller tre soverom. Ekstra soverom skal leies ut og inntekten derfra går jo da eventuelt til boliglånet i faren min sitt navn. Prøver også å finne litt ut av hvilket område det er greiest å kjøpe i, og heller nå mot å kjøpe på enten Justneshalvøya eller Lund (innspill til dette, anyone?). De vi har sett mest på har ligget på alt mellom 2 og 2.7 millioner. Hvor lenge bør en beregne å sitte med et boliglån som dekker dette?

Har tusen spørsmål, men kort sagt tar jeg imot alt av gode råd og ting man bør huske på når man skal kjøpe (sin første) bolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Studentboliger er ikke lenger hva de var i min ungdom!

Når det gjelder størrelse på leilighet. Kjøp ei lita ei mens du studerer, når du har fått deg jobb, selger du den oh kjøper ei større ei. På den måten betaler du minst mulig renter når du har smal øko

Jeg tror jeg hadde gjort som Krusti foreslår, dersom jeg hadde vært i din situasjon. Om du ikke har egenkapital nok og ikke har høy nok inntekt til å få lån, så spør du om foreldrene dube kan kausjone

Får du tak i noe på lund innenfor din sum er nok det det beste. Nærme alt. Problemet når noe er nærme alt er at det er ganske dyrt, derfor er det nok vanskeligere å finne noe der enn andre steder.

Tilfeldige plasser som er gunstig, uten at jeg har sjekket priser og tilgjengelighet:

Eg - Vet det er snakk om å bygge 100 nye boliger på Eg, men at det ikke er fattet noe endelig vedtak enda. Tviler på at det er stor rift om leiligheter der borte, da det er mye som har vært til salgs lenge. 5 - 10 minutter gangavstand fra byen, Baneheia rett utenfor og UiA er vel 20 minutter i gangavstand unna.

Grim - Vet ikke hvorfor, men de som leier på Grim får en mye hyggeligere pris enn andre steder. Ikke nødvendigvis dårlig standard heller, og så lenge du ikke havner langt på nordsiden (tror jeg det blir) så er det ikke mer enn 5 - 10 minutter i gangavstand til byen. Litt lenger til UiA da selvsagt, og er ikke sikker på priser heller.

Hvis du finner noe på Lund er det det beste altså. Hvis du bestemmer deg for å kjøpe og har sett deg ut noen leiligheter så kan du bare sende meg en PM så kan jeg fortelle litt om hvor det er i forhold til ting (faktiske avstander, ikke trekkefratiminutterforsynsskyld-avstander) og om stedet. Ikke at jeg har så mye peiling på de østre bydelene mot øst (Søm, Hånes, Tveit f.eks), men da blir du iallefall nødt til å ha bil eller satse på kollektiv trafikk.

Økonomi og sånt kan jeg ikke svare deg på, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din far tar opp lån så vil han få skattefradrag så det vil han igrunn tjene på. For din del blir det eneste du tjener på det evt verdistigning og nedbetaling av lån samt evt leieinntekt.

Eneste som kan bli et problem er om han eier men ikke bor der iforhold til formueskatt og den slags, men det har jeg ikke peiling på. Kanskje det kan løses ved at dere kjøper sammen og du står som medeier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på lån, så kommer bare med noen innspill ift steder å bo :) Jeg tror jeg ville bodd på Eg (eller gimle, men det blir fort latterlig dyrt) heller enn på Lund jeg faktisk, fordi du da har jegersberg (stoort skogsområde med masse fine veier og stier) rett bak huset. Samme med grim, men der er det hakket flere områder jeg ikke ville bodd enn det er på Lund og Eg. Lund er også veldig greit og veldig sentralt altså. Evt er jo Vågsbygd et populært område med mye unge folk og bra bussforbindelse. Det blir lenger unna skolen igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din far tar opp lån så vil han få skattefradrag så det vil han igrunn tjene på. For din del blir det eneste du tjener på det evt verdistigning og nedbetaling av lån samt evt leieinntekt.

Eneste som kan bli et problem er om han eier men ikke bor der iforhold til formueskatt og den slags, men det har jeg ikke peiling på. Kanskje det kan løses ved at dere kjøper sammen og du står som medeier?

Åh, han gjør det ja - da blir det jo litt enklere å spørre han om å gjøre det for meg. Det at jeg eventuelt står som medeier hørtes lurt ut, må undersøke mer om det :)

Får du tak i noe på lund innenfor din sum er nok det det beste. Nærme alt. Problemet når noe er nærme alt er at det er ganske dyrt, derfor er det nok vanskeligere å finne noe der enn andre steder.

Tilfeldige plasser som er gunstig, uten at jeg har sjekket priser og tilgjengelighet:

Eg - Vet det er snakk om å bygge 100 nye boliger på Eg, men at det ikke er fattet noe endelig vedtak enda. Tviler på at det er stor rift om leiligheter der borte, da det er mye som har vært til salgs lenge. 5 - 10 minutter gangavstand fra byen, Baneheia rett utenfor og UiA er vel 20 minutter i gangavstand unna.

Grim - Vet ikke hvorfor, men de som leier på Grim får en mye hyggeligere pris enn andre steder. Ikke nødvendigvis dårlig standard heller, og så lenge du ikke havner langt på nordsiden (tror jeg det blir) så er det ikke mer enn 5 - 10 minutter i gangavstand til byen. Litt lenger til UiA da selvsagt, og er ikke sikker på priser heller.

Hvis du finner noe på Lund er det det beste altså. Hvis du bestemmer deg for å kjøpe og har sett deg ut noen leiligheter så kan du bare sende meg en PM så kan jeg fortelle litt om hvor det er i forhold til ting (faktiske avstander, ikke trekkefratiminutterforsynsskyld-avstander) og om stedet. Ikke at jeg har så mye peiling på de østre bydelene mot øst (Søm, Hånes, Tveit f.eks), men da blir du iallefall nødt til å ha bil eller satse på kollektiv trafikk.

Økonomi og sånt kan jeg ikke svare deg på, dessverre.

Jeg har ikke peiling på lån, så kommer bare med noen innspill ift steder å bo :) Jeg tror jeg ville bodd på Eg (eller gimle, men det blir fort latterlig dyrt) heller enn på Lund jeg faktisk, fordi du da har jegersberg (stoort skogsområde med masse fine veier og stier) rett bak huset. Samme med grim, men der er det hakket flere områder jeg ikke ville bodd enn det er på Lund og Eg. Lund er også veldig greit og veldig sentralt altså. Evt er jo Vågsbygd et populært område med mye unge folk og bra bussforbindelse. Det blir lenger unna skolen igjen da.

Takk for innspill til hvor det er best å bo, dere. Lund er absolutt det jeg føler er mest sentralt både ift skole og sentrum, men det hadde helt klart vært fint å ha litt fler turmuligheter rett ved. Jeg har sett mye bilder fra Justneshalvøya og ble veldig forelsket i naturen rundt, men det er ganske langt fra sentrum da. Fant en kjempefin leilighet der, litt i dyreste laget da. Et billigere alternativ der er jo denne, men liker helt klart den første mye bedre. Ellers fant jeg en leilighet på Kuholmen på Lund jeg syns så veldig fin ut, rett ved sjøen. Eg har jeg ikke hørt om engang. Vågsbygd blir litt for usentralt syns jeg. Grim kan være et alternativ da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som kan bli et problem er om han eier men ikke bor der iforhold til formueskatt og den slags, men det har jeg ikke peiling på. Kanskje det kan løses ved at dere kjøper sammen og du står som medeier?

Man kan bare ha én primærbolig, og denne er som hovedregel der man har sin folkeregistrerte adresse ved årets utgang. Dette betyr at boligen, dersom den står på farens navn, sannsynligvis vil bli hans sekundærbolig, med 60% likningsverdi (mot 25% for primærbolig) av beregnet kvadratmeterpris i 2014.

@JennyNoelle: Du bør også være oppmerksom på at dersom faren din tar opp boliglån, og boligen står i ditt navn, vil formuesøkningen muligens medføre avkortning i utdanningsstipend fra Lånekassen (avhengig av gjeld du måtte ha tidligere, og om du i det hele tatt har krav på utdanningsstipend).

Jeg er ellers enig i rådene du har fått vedrørende bosteder. Grim er sentralt, men et lite stykke unna UiA (har variert litt opp gjennom tidene om det har gått direktebuss fra Grim til UiA, eller om man måtte bytte i sentrum). Finner man noe på Lund, kan jeg ikke se annet enn at dette må være ypperlig som student.

Ellers er det verdt å merke seg at boligomsetningen i Kristiansand har økt i juli og august sammenliknet med månedene før, så det kan være at boligprisene vil øke en del fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bare ha én primærbolig, og denne er som hovedregel der man har sin folkeregistrerte adresse ved årets utgang. Dette betyr at boligen, dersom den står på farens navn, sannsynligvis vil bli hans sekundærbolig, med 60% likningsverdi (mot 25% for primærbolig) av beregnet kvadratmeterpris i 2014.

@JennyNoelle: Du bør også være oppmerksom på at dersom faren din tar opp boliglån, og boligen står i ditt navn, vil formuesøkningen muligens medføre avkortning i utdanningsstipend fra Lånekassen (avhengig av gjeld du måtte ha tidligere, og om du i det hele tatt har krav på utdanningsstipend).

Jeg er ellers enig i rådene du har fått vedrørende bosteder. Grim er sentralt, men et lite stykke unna UiA (har variert litt opp gjennom tidene om det har gått direktebuss fra Grim til UiA, eller om man måtte bytte i sentrum). Finner man noe på Lund, kan jeg ikke se annet enn at dette må være ypperlig som student.

Ellers er det verdt å merke seg at boligomsetningen i Kristiansand har økt i juli og august sammenliknet med månedene før, så det kan være at boligprisene vil øke en del fremover

Blir det annerledes om flere enn to hus står på han? Altså, han har tre hus i hans navn nå, vil prosent av likningsverdien være annerledes pga det, øker det for hvert hus? Og vil det lureste være at boligen helt og holdent står i faren min sitt navn så jeg ikke mister stipendet mitt da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grim eller eventuelt Tinneheia er en god del rimeligere enn Lund og området rundt Lund.

Men ut ifra leilighetene du linker til, ser det ut til at du går etter litt dyrere leiligheter?

Vi bor i et rekkehus i Kristiansand, og betalte 2,5 mill (ikke så sentralt som Lund og Grim da), og vi er to personer som betaler på det liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det annerledes om flere enn to hus står på han? Altså, han har tre hus i hans navn nå, vil prosent av likningsverdien være annerledes pga det, øker det for hvert hus? Og vil det lureste være at boligen helt og holdent står i faren min sitt navn så jeg ikke mister stipendet mitt da kanskje?

Nei, boliger som ikke er primærboliger er sekundærboliger (unntak for fritidsboliger finnes, men er sannsynligvis ikke aktuelle i ditt tilfelle), og da vil likningsverdien være den samme (i 2014 utgjør den 60% av beregnet kvadrameterpris). Dette, uavhengig av om det er snakk om hans andre, tredje eller fjerde bolig osv.

Vanskelig å si hva som vil lønne seg for deg, uten å vite detaljene i din økonomiske situasjon. De mest nærliggende forslagene som jeg kan komme på i farten, som dere burde ta opp med en økonomisk rådgiver ved banken, er muligens:

1) La far/foreldre stå som medlåntaker(e), og la boligen stå i ditt navn. Da vil likningsverdien være mindre enn gjelden din, du vil ikke få avkortet evntuelt utdanningsstipend, og eventuelt salg av boligen vil medføre skattefri gevinst dersom salget skjer etter mer enn ett års eiertid, og dersom botiden de to siste årene før salget er på minst ett år. Likningsverdien vil også være lavere, slik at familien din totalt sett betaler mindre formuesskatt for boligen, enn om den hadde vært sekundærbolig (husk å melde ifra om flytting).

2) La far/foreldre ta opp lån, og gi deg privatlån til å kjøpe bolig, som deretter står i ditt navn. Fordelene her vil stort sett være lik fordelene nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte det samme når jeg skulle flytte til Fredrikstad. Det vi kom fram til var at jeg fint kunne kjøpt en leilighet i sentrum og likevel betjene det, men skulle noe skje så jeg hadde trengt rørlegger eller elektriker så ville det slå beina under hele den økonomiske situasjonen. Jeg ville fått mye hjelp, men kunne ikke belage meg på å få økonomisk hjelp og støtte til uforutsette utgifter.

Men har du råd til det og det fungerer så er det på ingen måte dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, boliger som ikke er primærboliger er sekundærboliger (unntak for fritidsboliger finnes, men er sannsynligvis ikke aktuelle i ditt tilfelle), og da vil likningsverdien være den samme (i 2014 utgjør den 60% av beregnet kvadrameterpris). Dette, uavhengig av om det er snakk om hans andre, tredje eller fjerde bolig osv.

Vanskelig å si hva som vil lønne seg for deg, uten å vite detaljene i din økonomiske situasjon. De mest nærliggende forslagene som jeg kan komme på i farten, som dere burde ta opp med en økonomisk rådgiver ved banken, er muligens:

1) La far/foreldre stå som medlåntaker(e), og la boligen stå i ditt navn. Da vil likningsverdien være mindre enn gjelden din, du vil ikke få avkortet evntuelt utdanningsstipend, og eventuelt salg av boligen vil medføre skattefri gevinst dersom salget skjer etter mer enn ett års eiertid, og dersom botiden de to siste årene før salget er på minst ett år.

2) La far/foreldre ta opp lån, og gi deg privatlån til å kjøpe bolig, som deretter står i ditt navn. Fordelene her vil stort sett være lik fordelene nevnt ovenfor.

Okei, det høres bra ut. Grunnen til at moren min foreslo at faren min tar opp lån og jeg da låner fra han igjen er så han kan betale ned avdragene. I og med at dette blir et såpass stort lån, som jeg nok ikke kommer til å ha god nok inntekt til å betale ned og betjene selv frem til jeg får fast stilling etter endt utdanning. Så da er kanskje alternativ 2 lurest, utenom det med at stipendet mitt kan forsvinne når det står i mitt navn. Er det mulig at det står i deres navn på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det høres bra ut. Grunnen til at moren min foreslo at faren min tar opp lån og jeg da låner fra han igjen er så han kan betale ned avdragene. I og med at dette blir et såpass stort lån, som jeg nok ikke kommer til å ha god nok inntekt til å betale ned og betjene selv frem til jeg får fast stilling etter endt utdanning. Så da er kanskje alternativ 2 lurest, utenom det med at stipendet mitt kan forsvinne når det står i mitt navn. Er det mulig at det står i deres navn på denne?

Dersom foreldrene dine gir deg et privatlån, vil gjelden din fremdeles være større enn likningsverdien på boligen. Stipendet vil med andre ord være trygt. :)

Edit:

(...) men skulle noe skje så jeg hadde trengt rørlegger eller elektriker så ville det slå beina under hele den økonomiske situasjonen.

Dette er god, undervurdert informasjon! Ukene etter at jeg overtok nåværende bolig, dukket en hel del uforutsette utgifter opp. Blant annet røk den gamle varmtvannsberederen dagen etter overtakelsen(!). Synes derfor man bør være svært forsiktig med å strekke budsjettet sitt under budrunden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg - kanskje ikke den mest luksuriøs leiligheten, men rimelig og like sentralt som Lund omtrent (ift. Uia). Eg er området hvor sykehuset ligger f.eks., og er verdt å ta en kikk på også. Helt ok gåavstand til UiA, og som sagt, veeeldig fine turområder et steinkast unna.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentboliger er ikke lenger hva de var i min ungdom! :P

Synes også dette var luksuriøse studentboliger gitt :P

Haha jo men så får man jo mer igjen for det enn å leie en shabby hybel og aldri se noe mer til de pengene man legger i for det da :)

Dersom foreldrene dine gir deg et privatlån, vil gjelden din fremdeles være større enn likningsverdien på boligen. Stipendet vil med andre ord være trygt. :)

Edit:

Dette er god, undervurdert informasjon! Ukene etter at jeg overtok nåværende bolig, dukket en hel del uforutsette utgifter opp. Blant annet røk den gamle varmtvannsberederen dagen etter overtakelsen(!). Synes derfor man bør være svært forsiktig med å strekke budsjettet sitt under budrunden.

Okei, takk for at du orket å klarne litt opp i ting for meg! Sånn går det når man ikke helt har peiling :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jo men så får man jo mer igjen for det enn å leie en shabby hybel og aldri se noe mer til de pengene man legger i for det da :)

Joda, selv om det koster litt å ha boliglån også, rundt 4% renter. Men det er vel ikke ditt problem i dette tilfellet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selv om det koster litt å ha boliglån også, rundt 4% renter. Men det er vel ikke ditt problem i dette tilfellet da.

Skal såklart betale alt tilbake dersom det ender med at jeg låner fra faren min, så joda, det er jo forsåvidt mitt problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du såpass stort at du kan leie ut deler av boligen kan det hjelpe veldig på økonomien. Vet om folk som har kjøpt kollektivleiligheter, leid ut og brukt leia til å betale på lånet for bolig. I praksis har de da fått gratis boende selv, men litt jobb med administrering av boforholdene.

Reglene for å leie ut bolig man bor i selv, og skatt i forhold til det er noe du bør sjekke ut, spesielt i forhold til om boligen skal stå i ditt navn.

Uansett er det kjempesmart å kjøpe bolig, det er ett kjempefortrinn til når man senere må ut i boligmarkedet, omtrent alt av bolig øker bare i verdi uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en kan jo få rimeligere leiligheter enn det det er linket til her da :)

 

Det var mitt poeng, at det var dyre leiligheter.

Såklart kan man det, men når det er snakk om å bo over flere år så skal jeg ha noe jeg virkelig trives i. Da gidder jeg ikke kjøpe noe billig bare fordi, hvis jeg har mulighet til å få noe finere. Men såklart går jeg jo for billigst mulig, som likevel har det jeg vil ha i en leilighet :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse på leilighet. Kjøp ei lita ei mens du studerer, når du har fått deg jobb, selger du den oh kjøper ei større ei. På den måten betaler du minst mulig renter når du har smal økonomi, men samtidig kommer deg inn på boligmarkedet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...