Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe min første bolig (Kristiansand) - hjelp!


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Jeg ville hatt foreldre som kausjonister, og snakka med banken om å få til en avdragsfrihet mens du studerer..

Når det gjelder størrelse på leilighet. Kjøp ei lita ei mens du studerer, når du har fått deg jobb, selger du den oh kjøper ei større ei. På den måten betaler du minst mulig renter når du har smal økonomi, men samtidig kommer deg inn på boligmarkedet.

Jeg tror jeg hadde gjort som Krusti foreslår, dersom jeg hadde vært i din situasjon. Om du ikke har egenkapital nok og ikke har høy nok inntekt til å få lån, så spør du om foreldrene dube kan kausjonere og stå som medansvarlige på lånet. Så hadde jeg kjøpt meg en liten leilighet med et lån som er ditt, og hvor du

1) får deg en deltidsjobb og betaler renter + avdrag fra første stund (DNBs blu-lån er gunstig for unge. Renten er på 3,4% ppd. Du kan fryse renten i noen år om det er viktigere for deg å ha stabilitet i utgifter hver måned)

2) Får avdragsfrihet i 5 år, til du er ferdig utdannet

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Studentboliger er ikke lenger hva de var i min ungdom!

Når det gjelder størrelse på leilighet. Kjøp ei lita ei mens du studerer, når du har fått deg jobb, selger du den oh kjøper ei større ei. På den måten betaler du minst mulig renter når du har smal øko

Jeg tror jeg hadde gjort som Krusti foreslår, dersom jeg hadde vært i din situasjon. Om du ikke har egenkapital nok og ikke har høy nok inntekt til å få lån, så spør du om foreldrene dube kan kausjone

Jeg tror jeg hadde gjort som Krusti foreslår, dersom jeg hadde vært i din situasjon. Om du ikke har egenkapital nok og ikke har høy nok inntekt til å få lån, så spør du om foreldrene dube kan kausjonere og stå som medansvarlige på lånet. Så hadde jeg kjøpt meg en liten leilighet med et lån som er ditt, og hvor du

1) får deg en deltidsjobb og betaler renter + avdrag fra første stund (DNBs blu-lån er gunstig for unge. Renten er på 3,4% ppd. Du kan fryse renten i noen år om det er viktigere for deg å ha stabilitet i utgifter hver måned)

2) Får avdragsfrihet i 5 år, til du er ferdig utdannet

Men dersom en kan kjøpe større, er ikke det like gunstig sånn økonomisk da (på lengre sikt da såklart)? En tjener jo på å leie ut. Også er jeg der at jeg heller vil bo med noen enn å bo alene også jeg egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men dersom en kan kjøpe større, er ikke det like gunstig sånn økonomisk da (på lengre sikt da såklart)? En tjener jo på å leie ut. Også er jeg der at jeg heller vil bo med noen enn å bo alene også jeg egentlig.

Utleie er mye jobb og hodebry med. Dessuten, er det et krevende studie er det kjekt å ha et sted for seg selv. Det er heller ikke lett å være husvert hvis man får inn noen som ikke betaler osv når man selv er student, og ung selv.

Og i byn her, er det større press og mer økonomisk vinst på små leiligheter enn store. Du klarer aldri å tjene på å kjøpe ei stor ei på lang sikt med tanke på rentene, når du ikke kan garantere at du blir boende der i 20 år.

Og når du har funnet deg en, er du sikker du blir boende der ? Kanskje du får jobbtilbud et annet sted, kanskje han får det, kanskje du vil se en annen by osv. Ikke vær så hard imot deg selv at du låser deg fast ved den tanken allerede.

Din tanke må være å komme deg inn på markedet, ikke å finne din bolig der du skal stifte familie ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng @Krutsi :) Det som er viktig for meg er ikke nødvendigvis at det er så stort, men det er mest hva den faktisk inneholder, også beliggenheten da. De som har hatt det har vært av de større så det er grunnen til at jeg har sett på de, selv om det virkelig ikke er m2 som er viktig. Men altså, jeg er ute etter en lys og fin leilighet med to soverom. Et tredje, lite soverom eller en bod e.l. er et kjempepluss, det vil isåfall bli gjort om til walk in closet. Gjerne med hage eller i det minste temmelig stor balkong eller veranda.

At det trenger et malingsstrøk eller mindre oppussing er helt ok, men orker ikke begynne på noe stort prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Da jeg var student første gangen, så bodde jeg på 15m2 hybel og hadde aldri hørt om walk-in closet engang. Men nå var jo det i forrige istid, så jeg har innsett at tidene er anderledes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student første gangen, så bodde jeg på 15m2 hybel og hadde aldri hørt om walk-in closet engang. Men nå var jo det i forrige istid, så jeg har innsett at tidene er anderledes nå.

Er det ment som et oppgulp, et velmenende råd, eller hva? Selvfølgelig bør man kjøpe om man har mulighet til det, det er jo bare flott! Eller er det teit og nymotens? Jeg bare forstod ikke helt meningen med innlegget ditt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ment som et oppgulp, et velmenende råd, eller hva? Selvfølgelig bør man kjøpe om man har mulighet til det, det er jo bare flott! Eller er det teit og nymotens? Jeg bare forstod ikke helt meningen med innlegget ditt i denne tråden.

Helt enig!

Jeg var i samme situasjon som TS for litt siden. Jeg kjøpte en liten leilighet (1,2 mill), mamma og dem ordnet slik at jeg fikk lån. Etter tre år solgte jeg, var kjempe heldig, og tjente 500 000... Hadde ingen egenkapital fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er det ment som et oppgulp, et velmenende råd, eller hva? Selvfølgelig bør man kjøpe om man har mulighet til det, det er jo bare flott! Eller er det teit og nymotens? Jeg bare forstod ikke helt meningen med innlegget ditt i denne tråden.

I lys av de siste dagers tråder om sonens måte å diskutere på, så var det selvfølgelig ment som et oppgulp og noe negativt og for all del ikke glem at det er ingenting som heter humor lengre..

Men jeg kan omformulere det å si at på 20 år så har tidene forandret seg, man er heldige i dag som har så mye fine muligheter som ikke fantes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng @Krutsi :) Det som er viktig for meg er ikke nødvendigvis at det er så stort, men det er mest hva den faktisk inneholder, også beliggenheten da. De som har hatt det har vært av de større så det er grunnen til at jeg har sett på de, selv om det virkelig ikke er m2 som er viktig. Men altså, jeg er ute etter en lys og fin leilighet med to soverom. Et tredje, lite soverom eller en bod e.l. er et kjempepluss, det vil isåfall bli gjort om til walk in closet. Gjerne med hage eller i det minste temmelig stor balkong eller veranda. 

 

At det trenger et malingsstrøk eller mindre oppussing er helt ok, men orker ikke begynne på noe stort prosjekt.

Hvorfor trenger du to soverom? Og hvorfor trenger du walk-in-closet?

Det jeg ville ha sett på er 2-Roms med god planløsning.

Du kjøper selvfølgelig det du har råd til, men jeg personlig har aldri hatt en luksusen til å kunne tenkt slikt. Men jeg har alltid trøstet meg med at studenttida skal være litt "fattig" eller "smal", for at man da kan ha større gleder over livet når man kommer ut i arbeid og får ordentlige lønninger.

Men igjen; jeg fikk veldig avsmak av de som levde bedre i studenttida enn det jeg kan noengang gjøre i jobb da jeg gikk på BI :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en kjempelur ide å leie ut samtidig som hun bor der selv, da er leieboerne med på å betale ned lånet mens hun studerer.

Mitt søskenbarn bodde i egen leilighet når hun studerte medisin og etter endt studietid solgte hun leiligheten, ble kvitt hele studielånet i tillegg til at hun hadde startkapital til ny leilighet i ny by.

Vi leier ut leiligheten jeg hadde når jeg studerte, dette var en 2-roms og det skal sies at venninna mi som gjør det samme tjener det dobbelte pga flere soverom i deres leilighet, dette til tross for at leiligheten ligger i et lugubert sted lengre borte fra sentrum.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger du to soverom? Og hvorfor trenger du walk-in-closet?

Det jeg ville ha sett på er 2-Roms med god planløsning.

Du kjøper selvfølgelig det du har råd til, men jeg personlig har aldri hatt en luksusen til å kunne tenkt slikt. Men jeg har alltid trøstet meg med at studenttida skal være litt "fattig" eller "smal", for at man da kan ha større gleder over livet når man kommer ut i arbeid og får ordentlige lønninger.

Men igjen; jeg fikk veldig avsmak av de som levde bedre i studenttida enn det jeg kan noengang gjøre i jobb da jeg gikk på BI :lol::P

To soverom fordi jeg vil leie ut et. Aldri sagt jeg trenger walk in closet, jeg sa det er et stort pluss.

Da jeg var student første gangen, så bodde jeg på 15m2 hybel og hadde aldri hørt om walk-in closet engang. Men nå var jo det i forrige istid, så jeg har innsett at tidene er anderledes nå.

Er det ment som et oppgulp, et velmenende råd, eller hva? Selvfølgelig bør man kjøpe om man har mulighet til det, det er jo bare flott! Eller er det teit og nymotens? Jeg bare forstod ikke helt meningen med innlegget ditt i denne tråden.

I lys av de siste dagers tråder om sonens måte å diskutere på, så var det selvfølgelig ment som et oppgulp og noe negativt og for all del ikke glem at det er ingenting som heter humor lengre..

Men jeg kan omformulere det å si at på 20 år så har tidene forandret seg, man er heldige i dag som har så mye fine muligheter som ikke fantes da.

Altså, hun spurte vel egentlig bare om hva det egentlig var du mente med innlegget ditt. Det går litt begge veier her det med å ta ting negativt :) Må innrømme at jeg også ble sittende litt å lure hvordan innlegget var ment også. Ikke fordi jeg går utfra at alle mener det negativt, men fordi to andre allerede hadde kommentert det samme. Da blir det litt sånn "javel, mener du jeg ikke skal kjøpe fordi du ikke hadde muligheten til det?". Altså, jeg er veldig klar over at jeg er heldig som i det hele tatt er i den situasjonen at jeg kan vurdere å kjøpe, men det betyr ikke at jeg tar ting helt for gitt eller får ting rett i fanget :) Ikke engang fordi jeg ønsker meg walk-in closet eller to soverom selv om jeg skjønner at noen kanskje kan se på meg som bortskjemt ;)

Helt enig!

Jeg var i samme situasjon som TS for litt siden. Jeg kjøpte en liten leilighet (1,2 mill), mamma og dem ordnet slik at jeg fikk lån. Etter tre år solgte jeg, var kjempe heldig, og tjente 500 000... Hadde ingen egenkapital fra før.

Så gøy det gikk bra for deg! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

To soverom kan faktisk lønne seg. Se på prisdifferansen melom et og to soverom så er detikek altid den er så stor

Samtidig som man betaler noe ned på lånet selv så betaler jo også romkammeraten neo ned på lånet. Så sjekk hva du kan leie ut et rom for. Men det du kan betale + det en romkamerat kan betale bør være ca husleie og lånet dekt syntes jeg. Da tror jeg at de du ser på blir for dyre uten å kjenne markedet godt der du vil bo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To soverom kan faktisk lønne seg. Se på prisdifferansen melom et og to soverom så er detikek altid den er så stor

Samtidig som man betaler noe ned på lånet selv så betaler jo også romkammeraten neo ned på lånet. Så sjekk hva du kan leie ut et rom for. Men det du kan betale + det en romkamerat kan betale bør være ca husleie og lånet dekt syntes jeg. Da tror jeg at de du ser på blir for dyre uten å kjenne markedet godt der du vil bo

Du har nok rett i at de jeg linket til tidligere blir litt for dyre :) Og for å være ærlig hadde jeg nok trives bedre i noe litt mindre! Håper jeg kan finne som har det jeg ser etter med mindre m2, men fant ikke så mye som ligger ute på finn per i dag hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en kjempelur ide å leie ut samtidig som hun bor der selv, da er leieboerne med på å betale ned lånet mens hun studerer.

Mitt søskenbarn bodde i egen leilighet når hun studerte medisin og etter endt studietid solgte hun leiligheten, ble kvitt hele studielånet i tillegg til at hun hadde startkapital til ny leilighet i ny by.

Vi leier ut leiligheten jeg hadde når jeg studerte, dette var en 2-roms og det skal sies at venninna mi som gjør det samme tjener det dobbelte pga flere soverom i deres leilighet, dette til tross for at leiligheten ligger i et lugubert sted lengre borte fra sentrum.

Det er det jeg også tenker, så det blir nok hvertfall to soverom :)

Vent litt til meglerne og folk har kommet hjem fra ferie, så vil du se at de begynner å komme ut for salg igjen ;)

Ja, skulle til å spørre om noen visste om markedet kanskje blir litt greiere/større nå utover høsten. Mistenkte litt at det kunne ha noe å gjøre med ferietider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du skal ikke kjøpe nu så følg markedet og sjekk hva leilighetene går for. Da vet du etter hvert hva du har råd til og hvor du skal bo. ikke altid det henger sammen men hva en har råd til er den som bestemmer altid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også tenker, så det blir nok hvertfall to soverom :)

Det syns jeg er det lureste, hvertfall mtp om du vil bo i kollektiv og etter endt studietid om du tenker å leie ut. Om du har ett soverom er du nesten avhengig av par om du tenker å sette en gunstig pris du kan tjene på. Det er et mye bredere utvalg om du har flere soverom, da åpner det seg også for venninner/venner, en liten barnefamilie og ukjente i kollektiv. Vil også tro det er lettere å bli kvitt en leilighet med flere soverom, av samme grunn som ved utleie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er det lureste, hvertfall mtp om du vil bo i kollektiv og etter endt studietid om du tenker å leie ut. Om du har ett soverom er du nesten avhengig av par om du tenker å sette en gunstig pris du kan tjene på. Det er et mye bredere utvalg om du har flere soverom, da åpner det seg også for venninner/venner, en liten barnefamilie og ukjente i kollektiv. Vil også tro det er lettere å bli kvitt en leilighet med flere soverom, av samme grunn som ved utleie :)

Der fikk du sagt alt jeg selv tenkte! Jeg syns det virker kjempegreit å ha to soverom. Jeg er jo ikke engang så gira på å bo helt alene, bor gjerne med andre. Og det er da definitivt en fordel i og med at de i praksis betaler ned på mitt lån.

Vet det er for langt til Vågsbygd men noe sant kan også komme i en grei pris tror jeg http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=41636496&v=-99&r=www_front

Ja Vågsbygd er jo på en måte sentralt i og med at bydelen har alt, men vil gjerne være nærme UiA og det blir man jo ikke da.

Og snakk gjerne med banken før du begynner å lete, så slipper man å ha funnet drømmeboligen og så får man ikke lån..

Ja det er såklart et godt poeng, men letingen er jo ikke så seriøs ennå, det er mer for å se hva man faktisk kan få og for å vite hvor stort lån jeg må ta opp. Det er ikke det å få stort nok lån som blir problemet, ikke hvis jeg låner gjennom faren min som jeg nok blir å gjøre. Han har ikke noe lån eller gjeld fra før :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det var en gammel regen som het at en ikke bør låne mer enn tre ganger årslønnen. Men da m en også se på hva en får og hvor også hvaor mange soverom. San at det kan bli en intekt som betjener lånet så dere kan få en gevinst på leiligheten. Så du har noen begrensniger der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint i dag er at bankene ofte setter sikkerheten rundt et lån høyere enn inntekten. Det er også ofte lettere å oppnå lavere renter på et lån jo høyere summen på lånet er :)

Red: og om du kan legge frem en kontrakt på at du kommer til å ha leieboere så er det også størres sjanse for å få et høyere lån enn om du skal bo alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere krav bankene setter enn at du ikke skal ha lån ifra før når det gjelder boliglån.. Bare slik at du vet det..

Jeg er klar over dette såklart, poenget mitt er at det er ikke noe problem å få skaffet lån uten at jeg gidder å gå noe mer innpå økonomien min/vår enn det :)

Det var en gammel regen som het at en ikke bør låne mer enn tre ganger årslønnen. Men da m en også se på hva en får og hvor også hvaor mange soverom. San at det kan bli en intekt som betjener lånet så dere kan få en gevinst på leiligheten. Så du har noen begrensniger der

Det som er fint i dag er at bankene ofte setter sikkerheten rundt et lån høyere enn inntekten. Det er også ofte lettere å oppnå lavere renter på et lån jo høyere summen på lånet er :)

Red: og om du kan legge frem en kontrakt på at du kommer til å ha leieboere så er det også størres sjanse for å få et høyere lån enn om du skal bo alene.

Takk for info dere :)

Men hvordan skal en kunne skaffe kontrakt på at man skal ha leieboere før man får kjøpt leilighet da? Bare et dokument som sier at man ønsker å leie ut da altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over dette såklart, poenget mitt er at det er ikke noe problem å få skaffet lån uten at jeg gidder å gå noe mer innpå økonomien min/vår enn det :)

Takk for info dere :)

Men hvordan skal en kunne skaffe kontrakt på at man skal ha leieboere før man får kjøpt leilighet da? Bare et dokument som sier at man ønsker å leie ut da altså?

Kontrakt blir nok litt vanskelig å få til, dette er nok lettere for huskjøp der det allerede bor mennesker i utleileenhetene. Du kan fortelle om utleieplanene, men det er mulig at et rom i et kollektiv ikke veier like tungt som om du hadde kjøpt en leilighet/hus med separat utleieenhet. Det er likevel verdt et forsøk, du taper ikke på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...