Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor sover valpene deres om natta?


Fommle
 Share

Recommended Posts

Forrige hunden vår sov på rommet vårt, like nedenfor senga mi... *elsk*

Ser jo for meg at valpen og skal det, så blir det lettere å følge med på tisseturer etc om natta i starten.

Men så hører jeg motargument som at hun da blir vanskelig å legge for eventuelle hundevakter, at hun er en bedre vakthund om hun sover nede på gangen osv. Venne henne til å være alene på natta og, ikke b are på dagtid.

Hvor sover deres valper? Og fortsetter de å sove samme sted når de vokser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min forrige og min nåværende hund sover på soverommet med oss om natta. Dvs, vi har soveromsdøren åpen, så i praksis kan han velge om han vil sove på soverommet (hvor vi har seng til ham) eller om han vil gå ut og legge seg på gangen. Han ligger like gjerne på gangen siden det kan være kjøligere der.

For meg er hunden en del av familien, og det vil for meg være unaturlig at de skal stenges inne et annet sted enn der vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min forrige og min nåværende hund sover på soverommet med oss om natta. Dvs, vi har soveromsdøren åpen, så i praksis kan han velge om han vil sove på soverommet (hvor vi har seng til ham) eller om han vil gå ut og legge seg på gangen. Han ligger like gjerne på gangen siden det kan være kjøligere der.

For meg er hunden en del av familien, og det vil for meg være unaturlig at de skal stenges inne et annet sted enn der vi er.

Sånn tenker jo jeg og. Det er bare så fort å bli usikker på seg selv når alle har så mange meninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har nå stue og kjøkken (åpen løsning) og soverom å velge i om natten. Ofte sover han i sofaen når vi legger oss, og når jeg våkner er han i senga. Hos passere sover han enten i deres seng eller i stue (sofa). Han kan pipe på døra om man stenger den for han, men gir seg når man overser han (det er kjedelig å ikke være med mennesker). Jeg hadde ikke latt noen som stengte han inne på et lite rom som f.eks. en gang om natten få lov til å passe han.

Da vi fikk han sov han på gulvet ved siden av senga da min samboer ikke ville ha hund i senga. En morgen fant jeg mann og valp sovende sammen i senga, og hund i senga har vært en selvfølge siden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sover i gangen på nattetid. Stor plass å boltre seg på uten mulighet til å ødelegge alt. Sånn ønsker vi å gjøre det. Selv kan dere gjøre som dere ønsker. Ingen rett og galt sånn sett.

Har selv passet ingvildoline sin meesha, det ble en relativt søvnløs natt fordi vi ikke er vant til hund i seng. Men alt går jo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden vår sov på rommet vårt, like nedenfor senga mi... *elsk*

Ser jo for meg at valpen og skal det, så blir det lettere å følge med på tisseturer etc om natta i starten.

Men så hører jeg motargument som at hun da blir vanskelig å legge for eventuelle hundevakter, at hun er en bedre vakthund om hun sover nede på gangen osv. Venne henne til å være alene på natta og, ikke b are på dagtid.

Hvor sover deres valper? Og fortsetter de å sove samme sted når de vokser til?

Det der er bare tull, men noen rykter og gamle meninger er vanskelige å ta livet av. Det er helt andre ting enn hvor hunden sover, om den får ligge i møbler etc som avgjør hvordan hunden blir (på alle områder), så ha hunden der du har lyst :)

Edit: Mine har alle ligget på soverommet, fordi det er enklest. Noen på gulvet, noen i sengen. Ingen av de har problemer med å sove andre plasser, i gulvet istedet for sengen som de er vant med etc senere. De sover der jeg sier de skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine to valper (:teehe:) har sovet på soverommet, og først i eldre alder hatt lyst til å sove oppi senga. De har ikke sovet i bur, men de kan det også. Jeg har med mine hunder mye rundt omkring, og de sover der de får beskjed om, uansett om jeg sover er sammen med dem eller ikke.

Nå sover de innimellom sammen med meg, men er for det meste på stua. Jeg blir gal av all røytinga. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Valpen" på 60 kg sover i sengen om natten. Eller på gulvet eller i sengen sin på soverommet. Her byttes det ofte ila natten. Det er jaggu bra han er så liten og ikke gjør så mye ut av seg når han går opp/ned fra sengen min. Han trakker i hvertfall ALDRI på magen/beina/ansiktet mitt i denne prosessen... :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg får dårlig søvn av å ha hunden/valpen i senga så her starter vi med at ejg legger meg der valpen skal sove og flytter meg tilbake i senga. Hundene mine ehar nemlig klart å lukke opp dører og legge seg i senga mens jeg sov. San helt uten at jeg merket noe annet enn at ejg var trøtt og slten på mogenen og fortsatt trang mer søvn. Noe som gjorde at ejg ikke orket så mye med hundene når ejg endelig var våken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På soveromsgulvet, med hodet under senga. For tiden er soverommet sperret av, men når han blir større, kan han sove akkurat der han vil. Også i senga. Det gjelder begge hundene, blir det trangt stabler vi i høyden ;)

Jeg syns ikke noe om å la hundene fungere som vakthunder, her er det jeg som passer på, så kan de firbente sove:)

Ellers er min erfaring at det ikke gjør noen forskjell når hundene er alene, så lenge alenetreningen sitter:)

Følg magefølelsen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delt av halve soverommet med kompostgrind ettersom samboer er allergisk. Grei plass og lite å ødelegge. Når jeg er alene i noen dager eller om vi noen gang slår opp vil jeg helst ha hunden i senga da, synes det er så koselig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt valpene i senga vi, for jeg orker ikke noe nattemas. De aller fleste (ja er blitt noen hunder med årene..) sluttet å sove i seng ganske fort - det var nok for varmt for dem etterhvert. Og stortsett så endte det med at de sov på stua når de ble eldre, og det skjedde helt av seg selv! Først når vi fikk basenji fikk jeg endelig en hund som ville sove i seng! Kjempekoselig! Kelpiene sover gjerne på seng men ikke i seng, de ligger oppå dyna sånn at man blir helt fastlåst.. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp (12 1/2 uke) sover på soverommet med min eldre hund.Ingen av dem vi ligge i sengen, sikkert fordi det er varmt :P Men de er også så heldige å ha sin egen store hundseng av gamle madrasser, en dobbelmadrass og en enkel madrass på toppen der :sleep: Den blir aktiv brukt! Ellers ligger de på gulvet, spesielt gamlefar liker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I senga om vinteren og ved soveromsvinduet om sommeren :heart: Og for øvrig er det null stress å ikke få sove i seng borte... jeg synes bur blir mye å drasse på så jeg tar med bilburmadrassen som er tynt og sammenrullbart, og den finner hun roen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en kurv på soverommet vårt, med døren åpen til resten av huset. Vi har et veldig koselig kveldsrituale - Derek synes åpenbart vi legger oss altfor sent, han er superivrig når vi først viser tegn til å gå inn på soverommet, da legger han seg alltid på gulvet ved siden av sengen min. Først når jeg sovner legger han seg i kurven sin :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...