Gå til innhold
Hundesonen.no

Boligkjøp - by under prisantydning


LiseES
 Share

Recommended Posts

Vi er nye på boligmarkedet og skal snart se på en enebolig vi har falt veldig for. Prisantydning er 2.100.000.

Vi veit at de som eier huset nå kjøpte det i september 2013 for 1.900.000.

Er det da urimelig at vi kan legge oss på 1.750.000? Skambud i forhold til prisantydning? Huset har ligget for salg i ca 4 måneder, vis ikke mer. Det som er så synd er at vi ikke har mer å gå på. Veit heller ikke om andre har lagt inn bud fra før. Utfra rykter har vi hørt at det ikke har vært andre interesserte og få på visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Til dere som lurer. Huset ble VÅRT!! ? Men vi måtte opp i pris. Ble tilslutt 2.000.000,-. Men vi er i ekstase!! ?☺God føelse. Link til huset: http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=480

Nå kan ikke jeg noe særlig mye om boligmarkedet, men dere har vel lov til å by det dere vil. Spørsmålet er heller om selger godtar det dere byr.

Jeg var eneste interessent da jeg skulle by på småbruket jeg nå har - og la inn bud til 200 000 kr under prisantydning. Jeg gikk noen runder med meg selv mht hva som ville framstå som et reelt bud og

Huset vårt lå til 2.790.000,- men gikk for 2.450.000,- etter budrunde mellom oss og selger. Ingen interesse fra andre, så da er det bare å prøve seg - selvom noen vil oppfatte det som "skambud".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått skambud både på hus og bil, blir selvfølgelig ikke godtatt, men det er da fult lov. Og er selger desperat nok får dere nok huset for det. Huset vårt ble solgt 200.000,- under prisantyning. Bilen er ikke solgt enda. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var eneste interessent da jeg skulle by på småbruket jeg nå har - og la inn bud til 200 000 kr under prisantydning. Jeg gikk noen runder med meg selv mht hva som ville framstå som et reelt bud og hva som ville være skambud, og jeg kom fram til at jeg ville legge meg på 200 000 kr for å virke seriøs. Selger ønsket ikke å selge til den prisen, men megler overbeviste selger om å selge for 100 000 kr under takst, så vi møttes på en måte på midten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge inn det budet du vil, men spørsmålet er jo om selger godtar :P Kjøper vil jo betale så lite som mulig, og selger vil få så mye som mulig. Det gjelder å finne en pris begge parter kan godta og leve med. Samtidig, hvis det har lagt ute lenge, det har vært en del visninger og få interesserte kan det være at selger vil godta et skambud for å bli ferdig med hele greia.

Vi kjøpte hus for omtrent 3 år siden, og det var mange som var aktuelle for oss. Et av husene hadde lagt ute for salg vertfall et halvt år, og vi la inn et bud på 250.000 under takst. De godtok ikke budet, og enden på visa ble at vi kjøpte et annet hus for en lavere pris, og de som ikke godtok budet vårt har ennå ikke fått solgt huset..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :-) Hvordan tidsfrist bør man ha på bud? Det er ikke felles visning vi skal på. Vi skal se på huset alene. Men ett bud på 1.750.000 er vel ikke så ille når vi vet at selger selv kjøpte det for 1.900.000. Det har ikke blitt gjort noe med huset etter dette. Huff, spent.

Ser også på det ene bildet i annonsen at det er sprekk i flisene på det ene badet. Dette kan vel være fuktskade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lite å tape på å by (med mindre noe annet interessant skulle dukke opp og forsvinne før akseptfristen du setter), så jeg er enig med de andre om at det bare er å prøve.

Som Enits nevner, er tidligste akseptfrist som eiendomsmegler vil videreformidle til selger klokken 12 første virkedag etter siste annonserte visning, jf. eiendomsmeglerforskriften § 6-3 tredje ledd. At selger/eiendomsmegler går med planer om å ha visning, er således ikke relevant med hensyn til videreformidlingen, så lenge denne ikke er annonsert.

Er ingen visning annonsert, kan akseptfristen i teorien være så kort den bare vil, men eiendomsmegler plikter å fraråde budgiver å komme med for korte frister i forhold til blant annet å kunne avvikle en forsvarlig budrunde. Eiendomsmegler plikter da også å gi uttrykk for at det kan medføre at selger ikke vil akseptere budet, jf. § 6-3 annet ledd.

Gir du bud direkte til selger, gjelder ingen slike begrensninger, og du står fritt til å sette den akseptfristen du ønsker. Jeg er ellers enig med Malinka i at så lave bud bør ha en noe lengre akseptfrist - minst til klokken 12 dagen etter, etter min mening.

Når en ønsker å vite hva som er "realistiske bud", er det lurt å se på takstprisen. Avhengig av selger og boligmarked, kan denne avvike mer eller mindre fra prisantydningen som er satt. I tillegg er det i slike vurderingssituasjoner lurt å finne ut hvorfor selger ønsker å selge (dette pleier jeg å spørre om på visning - ikke sjelden har det vist seg at eiendomsmegleren går med på å avsløre dette). Som eksempel kan fire måneder for et separert par være "mye lenger" enn fire måneder for personer som ikke er i den situasjonen, ellers har god økonomi, og kanskje også flere boliger. Alt dette vil ha noe å si for salgsprisen.

Husk forøvrig at bud er bindende for budgiver inntil akseptfristen som er satt, med mindre selger kommer med avslag før dette.

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv dere på å by det dere har tenkt på, kanskje selger er desperat og tar det budet de får, eller dere møtes litt mer på midten.

Dersom jeg hadde lagt inn bud kl 09.00 så hadde jeg satt frist på til kl.13-14.00.

Masse lykke til ;) (og litt rart å hør at du skal kjøpe deg hus, har jo "kjent" deg her inne på sonen siden du var ganske ung, tiden flyyyr avgårde :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :-) Har lest grundig igjennom taksten og er blant annet TG 3 på ene badet. Å veldig mye TG 2. Virker som det er mye som må fikses i nærmeste framtid. Så jeg mener huset er overpriset i forhold til det markedet er villig til å betale. Vi får se. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi sett på huset og det var veldig fint. Er ett par som har lagt inn bud på 1,7 og ifølge selger bare venta disse på en budrunde. Selger sa selv at bud på 1,7 var helt uaktuelt. Det er de eneste som har vært innterisert + oss. Vi har ikke lagt inn noe bud enda men har funnet ut at vi kan strekke oss til 1,9 + omkostninger. Men da er dette absolutt maks. Noen tips til hvordan vi kan gå fram? Har aldri vært med i budrunde før og hadde ikke forventa at det hadde kommet bud. Hadde håpa vi skulle være eneste som var innterisert. Detta er virkelig drømmehuset. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...