Gå til innhold
Hundesonen.no

Dreads! På mennesker, vel og merke :P


Aussieglis
 Share

Recommended Posts

Googlet meg frem til at det var en dreads-tråd her inne for mange år siden, men den var arkivert så jeg fikk ikke til å være slem å dra den opp... SÅ, da kom det en ny!

Noen her inne som har dreads?

Selv kjøpte jeg syntetiske dreads for noen mnd siden og hadde i et par uker og ble frelst. Ikke lenge etter de var tatt ut begynte jeg å lage dreads i underhåret, nedi nakken liksom. Disse modnet ganske kjapt, spesielt under Roskilde... ^^, Når jeg kom hjem hadde de knotet seg godt til og begynte å se ut som faktiske dreads. Jeg fikk blod på tann, og plutselig hadde jeg nesten hele hodet dekket.

Nå har jeg seksjonert resten av det u-dreadede håret unntatt panneluggen og sitter bare å manner meg opp til å gå å ta i kammen og begynne å twiste&rippe... Får jo så vondt i armene. >_>

Må si det er en enorm lettelse/glede å bare "ta håret som det er" og ikke stå å stresse i speilet i en time før man skal noe.. Det er jo ikke noe å gjøre med rotet der oppe nå uansett. Skjønner liksom hvorfor de kaller det en "journey" ! Man lærer jo å slippe en del "tvangstanker" på en måte.



Har hatt lyst på dreads siden jeg var 14 men aldri turt å ta steget. Nå blir jeg 25 i høst og har vel klart å opparbeidet meg nok "gi ****"-feeling til å bare gjøre det jeg selv vil uten å tenke på andre folk. :)


OBS: om du syns dreads er ekkelt så trenger du ikke hyle ut om det her, lag heller en egen tråd om hvor fæle hårfrisyrer andre velger å ha enn å ta det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hatt mine i ca 9 år. Holder på å ta de ut nå, og det er utrolig deilig men sinnsykt tidkrevende. De har vært lange nesten ned til rumpa, de har vært korte Sideshow Bob-style, de har vært blonde og de

Slik ser de ut nå! Har litt bak i hodet igjen bare, men får hjelp til å fikse de (: Jeg hadde vel en 4-5 stk som nesten ble lagd av seg selv pga floker, så da var det like greit å fullføre jeg går

Går det virkelig an å børste ut dreads? Trodde de måtte klippes av hvis man ble lei av dem jeg.

Posted Images

Kult på de som kler de. Men de fleste som kler de hadde likevel kledd noe annet bedre syns jeg :lol: Men syns ikke det er helt grusomt da, sier ikke det. Men det er definitivt finest hvis man har litt lengde på håret, som så er klippet opp i ulike lengder. Og absolutt finest er det hvis man har litt løst hår, sånn i panneluggen og gjerne mer også :ahappy:

Sånn her f.eks syns jeg er fint, når det ikke er snakk om skikkelig dreadlocks liksom:

large.jpg

Vet ikke hvorfor men syns alltid det ser best ut på blondt hår.. Kan ikke forklare hvorfor :P

large.jpg

large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lagde dere deres?

Jeg bruker en sånn tuperingsbørste lett over hår-delen som skal dreades, også t&r (twist&rip) jeg resten. Da ser de nesten ut som flisete fletter og hver floke man lager holder den forrige på plass... Men har man englehår så er de flinke å løse seg opp alikevel og lager "loops" i massevis >_<

Turte ikke bare slutte å børste håret, syns dreads laget på den måten ofte blir aaalt for tykke og ser så utstelte ut.. Jeg vil liksom ha LITT kontroll på kaoset :P


Jeg hadde, men gredde de ut for å prøve å få jobb :b Savner de da!

1918639_387371352740_2556395_n.jpg197506_1761714777139_7427979_n.jpg

Gøye farger :D Glad jeg har ferdigbleket hår og kan leke med farger så mye jeg vil. ^_^

Går det virkelig an å børste ut dreads? Trodde de måtte klippes av hvis man ble lei av dem jeg.

Det går, men man mister ofte myyyye hår og det tar flere døgn og må gjøres litt og litt i gangen. Stikkord er balsam i alle former og fasonger, og MYE av det! Og en kam i metall... :P

Kult på de som kler de. Men de fleste som kler de hadde likevel kledd noe annet bedre syns jeg :lol: Men syns ikke det er helt grusomt da, sier ikke det. Men det er definitivt finest hvis man har litt lengde på håret, som så er klippet opp i ulike lengder. Og absolutt finest er det hvis man har litt løst hår, sånn i panneluggen og gjerne mer også :ahappy:

Sånn her f.eks syns jeg er fint, når det ikke er snakk om skikkelig dreadlocks liksom:

large.jpg

Vet ikke hvorfor men syns alltid det ser best ut på blondt hår.. Kan ikke forklare hvorfor :P

Jeg syns også blonde dreads er finest. Men røde er også veeeldig pent! ^_^ Hun på bildet over her har "baby dreads", dvs de er akkurat begynt å tove seg litt. Det tar vel som oftest iallefall et år før de begynner å bli ordentlige dreads.

Kan legge ut bilde etterhvert, årker ikke gå i speilet nå :whistle: Gangsperre i armer og fingre jaaaa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan lager man egentlig dreads? Må man liksom gå rundt med fettete hår da eller? Og er det liksom helt hygiensk, når man har fått dreads? :P Føler liksom man aldri får vaska håret helt rent jeg

Mine var tupert i seksjoner med en hundekam i metall og og gredd ut med samme kam etter 3 år.

greyhound_comb__52408.jpg

Jeg rullet noen av de mellom hendene når jeg vasket håret for at de skulle forbli runde, og dro de fra hverandre hvis de begynte å vokse sammen. Man kan ikke vaske de hver dag for da tørker de aldri skikkelig og mugner, jeg vasket de 2-3 ganger i uka, man går selvsagt ikke rundt med fettete hår :shocked: Når håret er fettete er det dessuten glattere og floker seg ikke like lett som når det er nyvasket, så stereotypen om at dreadlocks=dårlig hygiene er bullshit :sorcerer: Noen bruker voks for å få "ferdige" dreads kjappere, men voksen samler støv og dritt så det synes jeg er uhygienisk.

Går det virkelig an å børste ut dreads? Trodde de måtte klippes av hvis man ble lei av dem jeg.

Ja! Det tok meg kanskje 2 dager, men mine var kun tova hår, ikke voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan lager man egentlig dreads? Må man liksom gå rundt med fettete hår da eller? Og er det liksom helt hygiensk, når man har fått dreads? :P Føler liksom man aldri får vaska håret helt rent jeg

Er flere måter å gjøre det på. Slutte å gre håret tar lengst tid, men mange sverger til det.. Så er det ved bruk av tupering, "floke-fletting", og heklenål.

Det er vel like hygenisk som vanlig hår.. Hår er hår, liksom. Jeg har i flere år (uten dreads) vasket håret 1-2 ganger i uka, maks.. Det funker kjempeflott når hodebunnen er blitt vant til det. Da produserer den ikke masse fett lengre, som den gjør når man vasker håret hver dag. No-poo har vel de fleste hørt om. (null-sjampoo-metoden). Slik gjorde jeg det. Så nå når man ikke burde vaske det så ofte siden jeg har nye baby-dreads, så gjør det ingenting.. :)

Voks skal man visst ALDRI bruke i dreads. Man får det aldri helt ut igjen, sier de.. Også begynner det brått å mugne og lukte dritt pga gammel voks som ligger inni der å godgjør seg. :|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var tupert i seksjoner med en hundekam i metall og og gredd ut med samme kam etter 3 år.

greyhound_comb__52408.jpg

Jeg rullet noen av de mellom hendene når jeg vasket håret for at de skulle forbli runde, og dro de fra hverandre hvis de begynte å vokse sammen. Man kan ikke vaske de hver dag for da tørker de aldri skikkelig og mugner, jeg vasket de 2-3 ganger i uka, man går selvsagt ikke rundt med fettete hår :shocked: Når håret er fettete er det dessuten glattere og floker seg ikke like lett som når det er nyvasket, så stereotypen om at dreadlocks=dårlig hygiene er bullshit :sorcerer: Noen bruker voks for å få "ferdige" dreads kjappere, men voksen samler støv og dritt så det synes jeg er uhygienisk.

Ja! Det tok meg kanskje 2 dager, men mine var kun tova hår, ikke voks.

Åja, til og med når man er i prosessen å lage dreads altså? Trodde man måtte la være fordi da må man begynne litt på nytt liksom. Men da virker det litt greiere, jeg er vandt til å vaske håret annenhver dag og så for meg at man såvidt kunne vaske håret :P Men hva om en er å trener hver dag og blir ordentlig svett, kan man rett og slett ikke vaske håret da? Og finne det en måte å holde håret i den her forfatningen, altså "babydreads" som noen kalte det, og ikke fullstendig dreads?

large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, til og med når man er i prosessen å lage dreads altså? Trodde man måtte la være fordi da må man begynne litt på nytt liksom. Men da virker det litt greiere, jeg er vandt til å vaske håret annenhver dag og så for meg at man såvidt kunne vaske håret :P Men hva om en er å trener hver dag og blir ordentlig svett, kan man rett og slett ikke vaske håret da? Og finne det en måte å holde håret i den her forfatningen, altså "babydreads" som noen kalte det, og ikke fullstendig dreads?

Børster du håret når du har laget dreads så ødelegger du det som er der... Og vil man ha dreads må man begynne på nytt ja. Skjønner ikke helt den problemstillingen.

Man kan fint vaske håret så ofte man vil med dreads, bare man er nøye på at de får tørke helt imellom hver vask. Vasken hjelper til og med for å få de til å knote seg, dvs at de modner fortere. Vask = tørker ut håret og fjerner oljer = håret floker seg lettere.

Skal du bare ha babydreads kan du maks ha de noen dager/uker, det kommer helt an på håret ditt.. For de begynner fort å floke seg. Og da må man slite med å få de ut om man ikke vil ha dreads som BLIR der.. Og i prosessen mister man gjerne en del hår og skader håret en god del. Så jeg vil si det er en dårlig idè.

http://www.dreadlocktruth.com/dtforums/topic?f=30&t=9739&sid=267290e761eb89c339715e0bd221255e - her ser man hvor mye de forandrer seg med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, til og med når man er i prosessen å lage dreads altså? Trodde man måtte la være fordi da må man begynne litt på nytt liksom. Men da virker det litt greiere, jeg er vandt til å vaske håret annenhver dag og så for meg at man såvidt kunne vaske håret :P Men hva om en er å trener hver dag og blir ordentlig svett, kan man rett og slett ikke vaske håret da? Og finne det en måte å holde håret i den her forfatningen, altså "babydreads" som noen kalte det, og ikke fullstendig dreads?

Du kan selvsagt føne håret hvis du er avhengig av å vaske det ofte, jeg er bare alt for lat til sånt :b

Når man har dreads bruker man gjerne ikke balsam fordi det motvirker floking/dreading. Jeg vil tro at hvis man bruker balsam når man vasker håret vil dreadsene forbli fjonete og baby-aktige lengre, men det er ikke noe jeg har prøvd selv altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børster du håret når du har laget dreads så ødelegger du det som er der... Og vil man ha dreads må man begynne på nytt ja. Skjønner ikke helt den problemstillingen.

Man kan fint vaske håret så ofte man vil med dreads, bare man er nøye på at de får tørke helt imellom hver vask. Vasken hjelper til og med for å få de til å knote seg, dvs at de modner fortere. Vask = tørker ut håret og fjerner oljer = håret floker seg lettere.

Skal du bare ha babydreads kan du maks ha de noen dager/uker, det kommer helt an på håret ditt.. For de begynner fort å floke seg. Og da må man slite med å få de ut om man ikke vil ha dreads som BLIR der.. Og i prosessen mister man gjerne en del hår og skader håret en god del. Så jeg vil si det er en dårlig idè.

http://www.dreadlocktruth.com/dtforums/topic?f=30&t=9739&sid=267290e761eb89c339715e0bd221255e - her ser man hvor mye de forandrer seg med tiden.

Tenkte ikke børsting. Tenkte vasking - med shampoo.

Sånn det så ut i begynnelsen og etter 1 1/2 år syns jeg var fint, på et punkt i midten syns jeg de så for store og "stive" ut, liker ikke når de står ut og ikke legger seg fint liksom. Men hennes på 1 1/2 år så jo fremdeles ganske ut som "babydreads" egentlig, fremdeles litt fjonete og tynt tovet på en måte, det er sånn jeg skulle hatt isåfall.

Du kan selvsagt føne håret hvis du er avhengig av å vaske det ofte, jeg er bare alt for lat til sånt :b

Når man har dreads bruker man gjerne ikke balsam fordi det motvirker floking/dreading. Jeg vil tro at hvis man bruker balsam når man vasker håret vil dreadsene forbli fjonete og baby-aktige lengre, men det er ikke noe jeg har prøvd selv altså

Åja, så det er bare sånn ift mugg man ikke bør vaske det oftere - de blir ikke ødelagt sånn ellers av det?

Og å vaske med balsam er jo absolutt en idè :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke børsting. Tenkte vasking - med shampoo.

Sånn det så ut i begynnelsen og etter 1 1/2 år syns jeg var fint, på et punkt i midten syns jeg de så for store og "stive" ut, liker ikke når de står ut og ikke legger seg fint liksom. Men hennes på 1 1/2 år så jo fremdeles ganske ut som "babydreads" egentlig, fremdeles litt fjonete og tynt tovet på en måte, det er sånn jeg skulle hatt isåfall.

Åja, så det er bare sånn ift mugg man ikke bør vaske det oftere - de blir ikke ødelagt sånn ellers av det?

Og å vaske med balsam er jo absolutt en idè :ahappy:

Hvor fort dreadsene blir modne, som i slutten på den linken der, er heeelt individuelt. Noens hår floker seg kjempe fort, mens det går treeegt hos andre..

Vasking generelt (uten balsam og med egnet shampoo) gjør bare at håret floker seg raskere og er ikke ille så lenge det får låv å tørke av og til. Akkurat som med hundepels.. De får jo våteksem om de går lenge våte. Er vel ca. det samme med oss. :)

Vasker man med balsam mens dreadsene er veldig unge så løser de seg opp og blir til vanlig hår. Evnt løser halve dreadsen seg opp mens resten forblir dreadet... Det kan bli ganske rotete for å si det mildt. Men når de begynner å sitte trygt så kan man kanskje prøve seg veeeldig forsiktig frem med balsam for å se hvordan de takler det... Men det er risky business vil jeg si.

Jeg blir ikke å bruke balsam før de begynner å bli tykke og små-stive og ligne på tau. :) Da ser jeg for meg de tåler det i små mengder og sikkert har godt av fuktighet fra balsam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mine i ca 9 år. Holder på å ta de ut nå, og det er utrolig deilig men sinnsykt tidkrevende. De har vært lange nesten ned til rumpa, de har vært korte Sideshow Bob-style, de har vært blonde og de har vært mørke. De har vært en kilde til endel hodelpine (lange dreads er tunge!). Hele veien har de vært ufattelig praktiske og det kommer jeg virkelig til å savne. Skinna eller dreads, det er de frisyrene jeg har likt best i livet.

Men nå er broen brent for begge deler føler jeg, og det er helt ok det også.

Tjolahopp, sonen!

14784757844_ecdb0cd029_c.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* @Mari har Puli - dreads jo! :D

Håper Nico får like jevne..

Har aldri hatt dreads "frivillig" , men jeg har en hårtype som tvinner seg etter en dag uten børsting ( å vaske håret uten å børste først går ikke), så jeg får lett babydreads i nakken hvis jeg glemmer hårbørste på tur. For real.

Jeg må dra de ut med fingrene og pinner.

En kollega av meg har fantastiske dreads!

Han er afrikaner og har seriøst de jevneste og mest velholdte dreadsene evver...

Jeg synes sjelden nordisk hår får like fine, men så har jeg ikke møtt mange afrikanere med så fine dreads som han har heller strengt tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, 9 år! :D Det er en stund det. Jeg tviler på jeg gidder å la mine bli så lange som helt ned til rumpa.. Kanskje en liten stund?

Gleder meg til flere er flokete nok til å kunne ha på pærler og stæsj!

*fnis* @Mari har Puli - dreads jo! :D
Håper Nico får like jevne..

En kollega av meg har fantastiske dreads!
Han er afrikaner og har seriøst de jevneste og mest velholdte dreadsene evver...
Jeg synes sjelden nordisk hår får like fine, men så har jeg ikke møtt mange afrikanere med så fine dreads som han har heller strengt tatt.

Pulier får sånn typisk "neglect"-dreads syns jeg, det har sin sjarm! ^_^

Afrikanere dreader ofte håret på en annen måte enn "oss andre". Pga hårtypen dreader håret veldig lett, også tvinner de det liksom bare også er det en dread. Og når de bruker heklenål så blir det veldig rent og ryddig siden håret sitter så godt i seg selv liksom. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veldig god erfaring med produktene til knottyboy når jeg og venner hadde dreads. Shampoene lukter veldig godt, og de har diverse gøy stæsj også..

Det du sier om voks er ikke helt sant, er ikke nødvendigvis sånn at man må klippe av om man har brukt (riktig) voks, dypper man dreadsa i veldig varmt vann oppløses voksen og man kan få den ut ganske lett. Har gredd ut dreads som det har blitt brukt voks på, og det er mulig. Men er dreadsene modnet i utstrakt grad kan det være greit å klippe av de nederste 5-6 centimetrene i hvertfall og gre ut resten.

En av de viktigste tingene for å unngå lukt er å la de tørke skikkelig, vasker man de for ofte kan man ende opp med at de er fuktige i midten konstant... ikke bra. Er man derimot i ett varmere klima kan man uten problemer svømme/surfe med de daglig og de blir bare bedre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knottyboy sin var den jeg også brukte! Elsket lukten og håret ble så fint og tuggete etterpå haha! Dessverre var jeg tom andre gangen jeg tok dreads og jeg ble litt lei over hvor mye arbeid det var da og lot de falle fra hverandre etter en stund!

Bilde rett etter vi var ferdige med første runden jeg hadde med dreads :D

1918971_1280345528389_5748001_n.jpg

Og ei uke etterpå :P

1918971_1285119047724_3477050_n.jpg

Og ca 3 mnd etterpå! Har jo såklart ikke noe bra bilde av de!

21969_1354138893177_99798_n.jpg?oh=c7b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...