Gå til innhold
Hundesonen.no

Bestilt lidelse - hjertesukk fra en veterinær


Artemis
 Share

Recommended Posts

Faktisk ett gryende problem på den rasen du har også, på lik linje med CA, EP, allergier, hjertesvikt, krabbe disease osv osv.

Hvor skal man sette grensen? På bare det som er synlig for "almenheten"?

(og dette er en rase som IKKE får lov til å stille på utstilling. Så man kan ikke skylde på det)

Hvis du fikk valget mellom å leve med allergi og en funksjonell kropp, eller leve med en klype over nesen og papir trødd ned halsen på deg slik at effektivt oksygenopptak var ca 20% av det du har i dag I TILLEGG TIL allergi, hofteproblemer, hjerteproblemer og en skjelettkonstruksjon som ikke ser ut i måneskinn - hva hadde du valgt?

En del hjerteproblemer og epilepsi kan medisineres bort, kan det ikke det avliver man som oftest hunden. En del av disse sykdommene er skjulte og man vet ikke om de før hunden ramler over død (har jo skjedd selv her på hundesonen, særlig hjerteproblemer).

Det blir så ****** smålig å begynne med gnellet (ja, there I said it) om "det finnes verre"... Åååååå bryr du deg om pelsdyra? Hva med broilerene hos Prior? Åååååå bryr du deg om norske frittgående høns som har det fælt? Har du SETT hvordan industrielt husdyrhold er i Amerika? Hvorfor skal vi egentlig ta vare på folk i Norge og bruke en krone på norsk helsevesen når flere hundretalls dør av ebola i Afrika as we speaks. Det er jo mye verre. Eldre med liggesår og premature barn i norge, du kan ikke komme her og påstå det er ille når det finnes noe som er ENDA verre. Hallo.

Når selv aktive hundefolk klarer å "unnskylde" dette, så blir det som Israel og Palestina-konflikten: jeg ser ikke hvordan dette noen sinne skal løses på egenhånd. Her må det noen inn og hjelpe til med regulering. Folkene i midtøsten lider hver dag, det gjør også hundene som er fødte med en feilkonstruert kropp fordi mennesker synes det er pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 415
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig synes jeg alle som avler på deformiteter og sykdom bør påberegne å måtte forsvare seg. Hvorfor skulle de ikke det? Man har tatt et bevisst valg på å drive oppdrett på raser som har mye

Var på utstilling i sommer og stod å kikka i på bulldogringen, mange triste sjebner der. På noen av hundene gikk nesa nesten innover, men jeg ble så glad da en av tispene med "ordentlig" snute fikk h

Men jeg skjønner faktisk at de som har flatnesa hunder ikke vil delta i debatten jeg. De opplever jo rene lynsjemobben når de åpner slike diskusjoner. Det er vanskelig å få en god debatt med oppdrette

Posted Images

Det er mange raser som trenger å ta et oppgjør med egen helse og egen avlspolitikk. Mange! Men for meg stiller de mest ekstreme kortnese-hunden i en egen liga. Vi avler hunder med innover-nese! Det kan ikke sammenlignes med raser som har allergi og HD-problematikk - vi avler hunder som ser ut som de er misdannede, og som lider under dette.

Jeg tror vi er alle så vant med å se en bulldog at vi ikke reagerer lenger, vi ser ikke hvor ille dette faktisk er og at det ikke kan sammenlignes med den haugen med raser som har andre helse-issues. Selvsagt må de andre rasene også ta tak i sine problemer, og noen raser har mer problemer enn andre. Men i mitt hode er det ingenting vi har i dag som kan måle seg med raser som avles uten nese. Det er barbarisk, og galskap at det i det hele tatt får lov til å eksistere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har ingen steder sagt at det ene slår i hel det andre. Hvor har jeg det?

Jeg forspør hvor man skal sette grensen? Kun på synlige defekter? Hva med alle de andre sykdommene som også er helt ****** for hunden som allmenheten ikke kan peke på å si: den er syk!

Ingen sykdom som bikkjen dør eller lider av er bedre enn den andre. Men mange snakker om forbud. Hvor skal man da sette grensen for ett forbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den funker til gjeting så er det ikke så farlig om den har over/underbitt eller svak underkjeve vel? Svært få man snakker med av oppdrettere av WK vet hva svak underkjeve er en gang.

Og det viser seg jo at det er endel matadorer som går i avl som gir en god del EP. Ikke minst søsken av CA hunder som går i avl. CA kull som blir avlivet og fortsetter avle på foreldre uten info om CA blir utgitt. Nekter raseklubben utgi informasjon om linjer osv osv

Enkelte sykdommer er langt med utbredt, men aldri synlig. Så igjen: hvor skal man sette grensen for forbud?

Men ER det et utbredt eller begynnende problem med underutviklete underkjever på WK?

Ja, jeg følger også med på diskusjonene om epilepsi og cerebellar abiotrophy på både australsk og working kelpie. Det er hårreisende det som skjer i Working Kelpie Council og jeg håper inderlig protestene som har begynt å komme fører noen vei. Jeg er også veldig kritisk til matadoravl og har bevisst valgt å unngå slike linjer i min hund. Der synes jeg oppdretteren min også gjør en bra jobb. Jeg har kjøpt wk nettopp fordi jeg ville ha en sunn og funksjonell hund, og selv om det er umulig å gardere seg så føler jeg at jeg har valgt rett. Det finnes ikke så mange raser der ute som er friskere, tror jeg...generelt sett.

Spørsmålet om hvor grensen for forbud skal gå må nesten noen som faktisk taler for forbud, svare på.

Skal jeg tolke viljen til å vri samtalen over på andre raser og andre problemer som et tegn på at det ikke er interessant å gjøre noe med avlen på raser med synlige (og plagsomme) helseproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet i dag, 12:41

AlfaMamma, on 28 Jul 2014 - 1:14 PM, said:snapback.png

Så, strengt tatt burde vi avlive alle kortnesehunder da, i og med at det er lovbrudd at de lever?

Nei, det er ikke noe lovbrudd at de lever. Det er et lovbrudd å avle på dem. Etter loven er det heldigvis lovbryteren ikke hundene som skal straffes, men det spiller egentlig ingen rolle siden loven ikke håndheves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe lovbrudd at de lever. Det er et lovbrudd å avle på dem. Etter loven er det heldigvis lovbryteren ikke hundene som skal straffes, men det spiller egentlig ingen rolle siden loven ikke håndheves.

Hvordan får du til det ene uten det andre? Hunder som lever er et resultat av den avlen du mener er ulovlig, ergo er hundene ulovlige.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men ER det et utbredt eller begynnende problem med underutviklete underkjever på WK?

Ja, jeg følger også med på diskusjonene om epilepsi og cerebellar abiotrophy på både australsk og working kelpie. Det er hårreisende det som skjer i Working Kelpie Council og jeg håper inderlig protestene som har begynt å komme fører noen vei. Jeg er også veldig kritisk til matadoravl og har bevisst valgt å unngå slike linjer i min hund. Der synes jeg oppdretteren min også gjør en bra jobb. Jeg har kjøpt wk nettopp fordi jeg ville ha en sunn og funksjonell hund, og selv om det er umulig å gardere seg så føler jeg at jeg har valgt rett. Det finnes ikke så mange raser der ute som er friskere, tror jeg...generelt sett.

Spørsmålet om hvor grensen for forbud skal gå må nesten noen som faktisk taler for forbud, svare på.

Skal jeg tolke viljen til å vri samtalen over på andre raser og andre problemer som et tegn på at det ikke er interessant å gjøre noe med avlen på raser med synlige (og plagsomme) helseproblemer?

Er umulig å få oversikt over da de ikke stilles. Men ja, jeg har sett endel både på bilder og IRL.

Hvordan klarer du tolke det dit at synlige helseproblemer er ok, men ikke andre ettersom det blir nevnt?

For meg personlig er det snakk om en total pakke. Helse er helse, synlig for allmenheten eller ikke. Det ene slår ikke det andre i hel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er umulig å få oversikt over da de ikke stilles. Men ja, jeg har sett endel både på bilder og IRL.

Hvordan klarer du tolke det dit at synlige helseproblemer er ok, men ikke andre ettersom det blir nevnt?

For meg personlig er det snakk om en total pakke. Helse er helse, synlig for allmenheten eller ikke. Det ene slår ikke det andre i hel.

Det er vel de aller fleste enige med deg i, men vi MÅ jo ikke diskutere alt i samme diskusjon ;-) For meg så oppleves det som et forsøk på å kneble diskusjonen. Artikkelen handler om bevisst avl på usunne, eksteriøre trekk, og jeg synes ikke det er relevant å trekke inn all verdens arvelige sykdommer hos alle verdens raser, selv om dette selvsagt også er en viktig del av avl.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen steder sagt at det ene slår i hel det andre. Hvor har jeg det?

Jeg forspør hvor man skal sette grensen? Kun på synlige defekter? Hva med alle de andre sykdommene som også er helt ****** for hunden som allmenheten ikke kan peke på å si: den er syk!

Ingen sykdom som bikkjen dør eller lider av er bedre enn den andre. Men mange snakker om forbud. Hvor skal man da sette grensen for ett forbud?

Åh, så lei jeg er av det men-hvor-skal-vi sette-grensen-argumentet. Det er nesten like tullete som det-finnes-mye-verre-ting-i-verden-argumentet, som Kangerlussuaq så fint slo ihjel ovenfor her.

Det å sette grenser er et problem i nesten enhver reguleringssak, men det er ikke et argument for ikke å gjøre noe. Alle Norges millioner av lover, forskrifter, reguleringer, forbud og påbud er utredet av fagfolk og besluttet. Det er omtrent alltid uenighet om eksakt hvor grensen skal gå, men en vanskelig grenseoppgang er aldri et godt argument for ikke å gjøre noe. Vi har fagfolk og fagstoff å basere gode beslutninger på. Det er selvfølgeli ikke hva den vanlige hundeeier ser som skal brukes for å trekke opp grensene. Vi kan gjerne begynne med veterinærene, de må regnes som fagfolk på området. Noen av de har sagt sitt i startinnlegget i denne tråden.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er vel de aller fleste enige med deg i, men vi MÅ jo ikke diskutere alt i samme diskusjon ;-) For meg så oppleves det som et forsøk på å kneble diskusjonen. Artikkelen handler om bevisst avl på usunne, eksteriøre trekk, og jeg synes ikke det er relevant å trekke inn all verdens arvelige sykdommer hos alle verdens raser, selv om dette selvsagt også er en viktig del av avl.

Nå har ikke du snakket om forbud. Men jeg syns sykdom generelle er ett tema nå man snakket om forbud ved lov.

Hvor skal da grensen settes? Om man setter en grense ved eksteriørt trekk så må man kanskje også gjøre det på rasen med tilsvarende problemer uten den helt korte snuten?

Det fins andre raser man ikke hører om som feks har lange ganger som gjør at deler av den må fjernes for å klare jobbe i varmen uten å svime av. Hvor setter man grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noe lovbrudd at de lever. Det er et lovbrudd å avle på dem. Etter loven er det heldigvis lovbryteren ikke hundene som skal straffes, men det spiller egentlig ingen rolle siden loven ikke håndheves.

Hvordan får du til det ene uten det andre? Hunder som lever er et resultat av den avlen du mener er ulovlig, ergo er hundene ulovlige.

Screenshot-2014-01-13-12.52.10.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les §25 i dyrevelferdsloven, samt det loven sier om straff.

Jeg har lest Dyrevelferdsloven, ikke bare de paragrafene som passer meg. Om disse kortnesehundene har det så ille som det påstås, så dekkes det av:

§ 22.Generelle vilkår for hold av dyr - Dyr skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

§ 24.Tilsyn og stell - Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

b) dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,

Og siden vi da er inne på å forby alt som faller inn under en paragraf i dyrevelferdsloven, så syns jeg at hundefolk generelt bør bite seg merke i

§ 23.Dyrs levemiljø

Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.

- Så vidt jeg veit er ikke bur "artstypiske", og gir ikke mulighet for "stimulerende aktiviteter, bevegelse og annen naturlig atferd". Går forøvrig også under paragraf 14: Særskilte forbud:

b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,

§ 9. Medisinsk og kirurgisk behandling

Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

- Pubertet er ikke "andre særlige grunner" (kastrering), heller ikke "kan komme til å bli et problem" (fjerning av ulveklør).

Siden vi førstes er veldig opptatt av dyrevernsloven og at den skal følges, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke du snakket om forbud. Men jeg syns sykdom generelle er ett tema nå man snakket om forbud ved lov.

Hvor skal da grensen settes? Om man setter en grense ved eksteriørt trekk så må man kanskje også gjøre det på rasen med tilsvarende problemer uten den helt korte snuten?

Det fins andre raser man ikke hører om som feks har lange ganger som gjør at deler av den må fjernes for å klare jobbe i varmen uten å svime av. Hvor setter man grensen?

Grensen er jo satt den, mangler bare at den håndheves. Er nok et drøss med raser som ligger tynt an om forvaltningen først tar seg bryet med å sjekke ståa og håndheve regelverket.

Sånn generellt mener jeg at det er en vesentlig forskjell på det man ikke liker og det man vil forby, og er ikke veldig glad i forbud.

Men når man har klart å misbruke friheten sin så til de grader, så ser jeg snart ingen annen løsning på det enn et forbud.

@yurij, er no myostatin greier med med både whipsene og belgisk blå. Sånn jeg har forstått, så er det greit å importere, men ikke avle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest Dyrevelferdsloven, ikke bare de paragrafene som passer meg. Om disse kortnesehundene har det så ille som det påstås, så dekkes det av:

§ 22.Generelle vilkår for hold av dyr - Dyr skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

§ 24.Tilsyn og stell - Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

b) dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,

Og siden vi da er inne på å forby alt som faller inn under en paragraf i dyrevelferdsloven, så syns jeg at hundefolk generelt bør bite seg merke i

§ 23.Dyrs levemiljø

Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.

- Så vidt jeg veit er ikke bur "artstypiske", og gir ikke mulighet for "stimulerende aktiviteter, bevegelse og annen naturlig atferd". Går forøvrig også under paragraf 14: Særskilte forbud:

b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,

§ 9. Medisinsk og kirurgisk behandling

Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

- Pubertet er ikke "andre særlige grunner" (kastrering), heller ikke "kan komme til å bli et problem" (fjerning av ulveklør).

Siden vi førstes er veldig opptatt av dyrevernsloven og at den skal følges, mener jeg.

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til? Jeg uttalte meg om §25, dvs. paragrafen som omhandler avl, siden jeg trodde det var det vi diskuterte her.

Når du nå trekker frem mer av loven så kan jeg meddele at jeg er for at hele dyrevelferdsloven følges, hvis du var i tvil om det. Loven har både et forbud mot avl på dysfunksjon i § 25, og spesifiserer en plikt til å gi tilstrekkelig pleie og omsorg for allerede fødte individer, f.eks.§24, inkl. å avlive "om nødvendig". Det er rimelig åpenbart at det er forskjell på å videreføre alvorlige arvelige sykdommer og abnormiteter gjennom avl, og å gi pleie og omsorg slik at de hundene som er offer for denne avlen får leve sine mer eller mindre innskrnkete liv når de først er født. I tilfeller med mye lidelse krever imidlertid loven avliving, men det vil selvfølgelig ikke gjelde alle fødte individer i en rase selv om de må leve med en god del sykdom og plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til? Jeg uttalte meg om §25, dvs. paragrafen som omhandler avl, siden jeg trodde det var det vi diskuterte her.

Når du nå trekker frem mer av loven så kan jeg meddele at jeg er for at hele dyrevelferdsloven følges, hvis du var i tvil om det. Loven har både et forbud mot avl på dysfunksjon i § 25, og spesifiserer en plikt til å gi tilstrekkelig pleie og omsorg for allerede fødte individer, f.eks.§24, inkl. å avlive "om nødvendig". Det er rimelig åpenbart at det er forskjell på å videreføre alvorlige arvelige sykdommer og abnormiteter gjennom avl, og å gi pleie og omsorg slik at de hundene som er offer for denne avlen får leve sine mer eller mindre innskrnkete liv når de først er født. I tilfeller med mye lidelse krever imidlertid loven avliving, men det vil selvfølgelig ikke gjelde alle fødte individer i en rase selv om de må leve med en god del sykdom og plager.

Du hevdet at hold av disse sykelige hundene var lovlig selv om avl på de ikke er det, og jeg hevder at om de er så sykelig som du/dere skal ha det til, så er de ulovlig pga paragraf 22 og 24. Hvis de ikke kan leve et naturlig liv uten å lide for det, går det under paragraf 22, og er de så syke at de ikke kan behandles, går det under paragraf 24. Ergo, ulovlige.

Jeg har fått med meg at du er opptatt av paragraf 25, men hvis vi skal bruke dyrevelferdsloven som argument for å forby disse rasene og la de dø ut, så får bruke hele dyrevelferdsloven, ikke bare de paragrafene som passer oss. Da er det brått ikke bare kortneseraser som står i faresonen, og det blir en god slump hundeeiere som må gjøre om på hundeholdet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hevdet at hold av disse sykelige hundene var lovlig selv om avl på de ikke er det, og jeg hevder at om de er så sykelig som du/dere skal ha det til, så er de ulovlig pga paragraf 22 og 24. Hvis de ikke kan leve et naturlig liv uten å lide for det, går det under paragraf 22, og er de så syke at de ikke kan behandles, går det under paragraf 24. Ergo, ulovlige.

Jeg har fått med meg at du er opptatt av paragraf 25, men hvis vi skal bruke dyrevelferdsloven som argument for å forby disse rasene og la de dø ut, så får bruke hele dyrevelferdsloven, ikke bare de paragrafene som passer oss. Da er det brått ikke bare kortneseraser som står i faresonen, og det blir en god slump hundeeiere som må gjøre om på hundeholdet sitt.

Jeg er ikke spesielt opptatt av §25, men den var mest relevant i denne diskusjonen som omhandler avl. Jeg bruker gjerne hele loven, Er det ikke nokså stor enighet at en hund bør avlives om den har store lidelser som ikke kan behandles eller lindres? Jeg har ikke sett noen grunn til å trekke det inn i diskusjonen her.

Kort oppsummert forskjellen på §§ 22/24 vs § 25: Om en mops har bare 50% av normalt oksygenoptak pga. trange luftveier, så vil den ha redusert livskvalitet, men kanskje likevel et ok liv med riktig pleie og omsorg etter §§22 og 24. Å avle videre på denne hunden er et brudd på § 25. Er ikke så vanskelig dette, er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkret hvilke raser gjelder det da? Hvor går grensen?

De Tabris nevnte.

Hvor grensen går? Det er vanskelig å si synes jeg. Men hos disse rasene har det jo gått så alt alt for langt... boxer er i grenseland synes jeg, men er da fortsatt håp der iallefall. Oppdrettere av de nevnte rasene sier at de fokuserer på helse bla bla, men etter mange år så ser man da ikke noen bedring? Er jo ikke slik at det er et nytt problem, dette med alt for korte snuter, så hvorfor noen velger å avle videre på hunder som man vet vil gå igjennom livet med et handicap er meg en gåte. Synes det er merkelig at det er lov jeg, å avle frem slikt med viten og vilje.

En mops får da vel den samme herlige personligheten med lengre snute og?Samme med bulldogen? Men den "sjarmerende" gryntingen forsvinner jo da...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...