Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Ser til min store fortvilelse at det er et fag jeg skal ha til høsten :| Høres ikke ut som noe for meg.
Har hatt det jeg og! Det var faktisk relativt enkelt. Du skulle bare forklare og synse rundt en "juksetabell" vi lærte siste forelesning av en gjesteforeleser. Helt genialt. Skjønte ingenting av sammenhengen i faget før siste time og det gikk som en lek etter det! Banantabellen :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser til min store fortvilelse at det er et fag jeg skal ha til høsten :|

Høres ikke ut som noe for meg.

Du skal ha det samme opplegget rundt det som jeg hadde. Går du i forelesninger og deltar på gruppearbeidet så går det helt fint. Men ikke gå i fellen jeg gikk i og tro at du kan lese deg til det på egenhånd :P det kan du, men du gjør det mye vanskeligere for deg selv. Og si fra hvis du trenger hjelp! Det virker overveldende, men det kommer til å gå helt fint hvis du bare jobber med det :) og det er faktisk veldig gøy når du først skjønner det!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha det samme opplegget rundt det som jeg hadde. Går du i forelesninger og deltar på gruppearbeidet så går det helt fint. Men ikke gå i fellen jeg gikk i og tro at du kan lese deg til det på egenhånd :P det kan du, men du gjør det mye vanskeligere for deg selv. Og si fra hvis du trenger hjelp! Det virker overveldende, men det kommer til å gå helt fint hvis du bare jobber med det :) og det er faktisk veldig gøy når du først skjønner det!

Får håpe det! Kommer til å gå på forelesningene og delta i gruppearbeidet. Det gjør jeg i alle fag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det! Kommer til å gå på forelesningene og delta i gruppearbeidet. Det gjør jeg i alle fag. :)

Bra! Gjorde ikke alltid det jeg nemlig ;) Men bare å sende meg en pm om du lurer på noe også.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel får oppdatere :)

2014 gikk jeg lærling skole for å ta grunnfag på nytt. Lærling skole har litt annerledes termin enn vanlig, januar til desember i stede for august til juni. Så mitt år på skolebenken er nå over. Det gikk bra, for første gang i livet trivdes jeg faktisk på skolen.

Jeg bestod i alle fagene jeg måtte ta, unntatt matte. Så det må jeg ta igjen! Har ikke tall på hvor mye jeg sliter med matte, men håper utredninga for dyskalkuli snart kommer igang.

Alt i alt så ble det 5 i norsk, 5 i samfunnsfag og 4 i engelsk. Det sier seg vel selv at årsaken til at jeg har tatt alt på nytt vare fordi jeg var en dum drittunge for 10 år siden, og strøk i det meste fordi jeg var rebelsk osv. Har tatt ''straffa'' for det nå. Skole er uansett mye morsommere når man går dit av egen fri vilje.

I august starter jeg på Barne,-ungdoms arbeider fag :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har hatt det jeg og! Det var faktisk relativt enkelt. Du skulle bare forklare og synse rundt en "juksetabell" vi lærte siste forelesning av en gjesteforeleser. Helt genialt. Skjønte ingenting av sammenhengen i faget før siste time og det gikk som en lek etter det! Banantabellen :D

Ikke nå lenger! AOS240 har blitt annerledes. På gruppeoppgaven skal du nå lage en online spørreundersøkelse og analysere svarene du har fått, mens eksamen er så og si lik som før, bare at man ikke skal sitte og lage kodebok lenger. Nå skal man komme med forslag på hvordan man ville gjennomført en undersøkelse ift en viss type oppgave.

@ Kommer til å gå helt fint så lenge man møter opp og er med på gruppeoppgaver (som nå er research- og kildekurs) :) Jeg var på forelesninger, men kom ikke med på kurset pga det var for fullt, også kan du legge til at jeg ikke er så glad i sånne "synsefag" som jeg kaller det. Fikk dosen min på videregående :P Men det er meg da :)

@Aya Not touching it ever again with a 10 foot pole :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg fikk bestått på farmakologi og toksikologi-eksamen jeg hadde før jul! :D Da har jeg kommet meg gjennom uten noen stryk hittil! :D Er så deilig det!

Vi har mattrygghet om dagen. Hadde sett for meg at det kom til å bli utrolig kjedelig, ettersom det ikke akkurat er det man tenker når man tenker veterinærer ofte. Men det er faktisk utrolig spennende! og ett utrolig bra opplegg fra skolens side. Strukturerte og flinke forelesere, som har lagt opp spennende forelesninger. Det kan man like! :) Muntlig eksamen i faget siste uka i april. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha det samme opplegget rundt det som jeg hadde. Går du i forelesninger og deltar på gruppearbeidet så går det helt fint. Men ikke gå i fellen jeg gikk i og tro at du kan lese deg til det på egenhånd :P det kan du, men du gjør det mye vanskeligere for deg selv. Og si fra hvis du trenger hjelp! Det virker overveldende, men det kommer til å gå helt fint hvis du bare jobber med det :) og det er faktisk veldig gøy når du først skjønner det!

Det er vel det som er problemet.... :lol:

Neida, når man skal bruke det og har egne data osv så er det jo også mye lettere å se sammenhenger fordi det ikke er så konstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som er problemet.... :lol:

Neida, når man skal bruke det og har egne data osv så er det jo også mye lettere å se sammenhenger fordi det ikke er så konstruert.

Mhm - det tok en god stund for meg også, for det er ikke et fag som kommer lett for meg. Første gang jeg hadde det (på bacheloren) var det såvidt jeg klarte å kreke meg gjennom :P Ca to uker før eksamen på masteren (andre gangen jeg hadde det, kvantitativ altså) fikk jeg en liten åpenbaring, og akkurat da var det gøy. Så jeg tror jeg hadde likt det hvis jeg virkelig hadde dypdykket inn og LÆRT meg det ... Men jeg skal bruke kvalitativ metode på masteren altså :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm - det tok en god stund for meg også, for det er ikke et fag som kommer lett for meg. Første gang jeg hadde det (på bacheloren) var det såvidt jeg klarte å kreke meg gjennom :P Ca to uker før eksamen på masteren (andre gangen jeg hadde det, kvantitativ altså) fikk jeg en liten åpenbaring, og akkurat da var det gøy. Så jeg tror jeg hadde likt det hvis jeg virkelig hadde dypdykket inn og LÆRT meg det ... Men jeg skal bruke kvalitativ metode på masteren altså :P

Jeg skal faktisk bruke begge deler på masteren :P Men jeg skal ikke kjøre full kvantitativ analyse. Det skal kun brukes for å få frem indikasjoner jeg skal jobbe kvalitativt med. Men da er det mitt materiale jeg skal jobbe med, mine spørreundersøkelser, min problemstilling osv, så da har jeg teorien mye mer i bunnen, så det ser jeg ikke på som noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig misfornøyd med C'en jeg fikk før jul. Vet godt at jeg høres utakknemlig ut, men jeg har aldri fått en C før - og det suger. Vitenskapsteori og metode er IKKE min sterke side, men alikevel. Den trekker ned snittet, men å ta den opp om et år/halvannet er uaktuelt, så den får bare stå. Godt å være ferdig med det i det minste. Hvis det blir masteroppgave er det en kvalitativ studie, så jeg er ihvertfall ferdig med den kvantitative biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig misfornøyd med C'en jeg fikk før jul. Vet godt at jeg høres utakknemlig ut, men jeg har aldri fått en C før - og det suger. Vitenskapsteori og metode er IKKE min sterke side, men alikevel. Den trekker ned snittet, men å ta den opp om et år/halvannet er uaktuelt, så den får bare stå. Godt å være ferdig med det i det minste. Hvis det blir masteroppgave er det en kvalitativ studie, så jeg er ihvertfall ferdig med den kvantitative biten.

Syns ikke det er å være utakknemlig, det er lov til å sette seg mål om hvilket snitt man vil ha :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er å være utakknemlig, det er lov til å sette seg mål om hvilket snitt man vil ha :) .

Joda, du har rett i det :ahappy: Men samtidig så er jo ikke C en dårlig karakter, og er jo faktisk den karakteren de fleste får på eksamen, så det er litt vanskelig å si høyt at man ikke er fornøyd synes jeg. Det får heller bli en motivasjon til å satse på en A på neste for å jevne ut :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har rett i det :ahappy: Men samtidig så er jo ikke C en dårlig karakter, og er jo faktisk den karakteren de fleste får på eksamen, så det er litt vanskelig å si høyt at man ikke er fornøyd synes jeg. Det får heller bli en motivasjon til å satse på en A på neste for å jevne ut :pinch:

Skjønner hva du mener. Jeg blir litt oppgitt når folk ikke "lar meg" få lov til å være skuffet for en C eller nervøs for en eksamen fordi jeg har så gode karakterer, men som IW sier - du er jo fornøyd med prestasjonene og måler skuffelse ut fra hvilke mål du har. Jeg ønsker å ta doktorgrad en dag, og da må jeg ha snitt på min. B - noe som innebærer at jeg selvfølgelig også ville blitt skuffet over C - selv om C på ingen måte er en dårlig karakter i det hele tatt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å ta doktorgrad en dag, og da må jeg ha snitt på min. B.

Skal du ta doktorgrad på Harvard eller? :P Man bør ha et snitt på over C for å få en doktorgrad, men det er ingen lov som dikterer hverken MÅ eller SKAL. Er man godt nok egnet har ikke karakterene så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta doktorgrad på Harvard eller? :P Man bør ha et snitt på over C for å få en doktorgrad, men det er ingen lov som dikterer hverken MÅ eller SKAL. Er man godt nok egnet har ikke karakterene så mye å si.

Jeg har hatt samme oppfattelse som Aya, for på UiO sine nettsider under ph.d.-programmet i realfag (som jeg planlegger meg inn på etter hvert) står følgende:

Opptakskrav

For å få opptak til ph.d.-programmet i realfag gjelder disse kravene:

  • mastergrad eller tilsvarende
  • utenlandsk avsluttet grad (M.Sc.-nivå) som tilsvarer minst fire år i det norske universitetssystemet
  • gjennomsnittskarakteren på bachelor skal ikke være dårligere enn C
  • emner på masternivå skal ha en gjennomsnittskarakter ikke dårligere enn B
  • masteroppgaven skal ha karakteren B eller bedre

Men praksisen er kanskje en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme oppfattelse som Aya, for på UiO sine nettsider under ph.d.-programmet i realfag (som jeg planlegger meg inn på etter hvert) står følgende:

Opptakskrav

For å få opptak til ph.d.-programmet i realfag gjelder disse kravene:

  • mastergrad eller tilsvarende
  • utenlandsk avsluttet grad (M.Sc.-nivå) som tilsvarer minst fire år i det norske universitetssystemet
  • gjennomsnittskarakteren på bachelor skal ikke være dårligere enn C
  • emner på masternivå skal ha en gjennomsnittskarakter ikke dårligere enn B
  • masteroppgaven skal ha karakteren B eller bedre

Men praksisen er kanskje en annen?

Gjelder snittkarakter alle fag, eller kun tellende fag?

Jeg har bra nok snittkarakter på tellende fag, men har fått 3 c'er tilsammen på fag som ikke teller. Ene skal jeg ta opp igjen, fordi jeg fikk karakter langt under hva jeg kan her, dreit meg ut på eksamen. Men de to siste kommer jeg ikke til å gjøre noe med - fag jeg ikke liker og ikke har jobbet med, så har igrunn vært heldig som har fått C.

Nå tenker jeg at doktorgrad i utgangspunktet ikke er interessant for meg i det hele tatt, men det er greit å holde mulighetene åpne.

Skjønner hva du mener. Jeg blir litt oppgitt når folk ikke "lar meg" få lov til å være skuffet for en C eller nervøs for en eksamen fordi jeg har så gode karakterer, men som IW sier - du er jo fornøyd med prestasjonene og måler skuffelse ut fra hvilke mål du har. Jeg ønsker å ta doktorgrad en dag, og da må jeg ha snitt på min. B - noe som innebærer at jeg selvfølgelig også ville blitt skuffet over C - selv om C på ingen måte er en dårlig karakter i det hele tatt!

Jeg er veldig enig. Jeg har egentlig bare droppet å si om jeg blir misfornøyd med karakterer, selv om jeg har blitt misfornøyd med både B og C. Som oftest får jeg den karakteren jeg har jobbet mot, men når det nå skjer at jeg går dårligere enn hva jeg hadde som mål eller hva jeg føler jeg egentlig kan - så blir jeg selvsagt skuffet, selv om karakteren jeg har fått i utgangspunktet ikke er dårlig.

På den andre siden har jeg blitt strålende fornøyd med en C jeg fikk andre semester. Jeg hadde tenkt til å faget en annen gang, men 2 dager før eksamen fant jeg ut at jeg hadde glemt å melde meg av. Så da gjorde jeg 2 gamle eksamensoppgaver og gikk opp til eksamen. Da resultatet kom tilbake som en C fikk jeg selvsagt sjokk. Det var ikke forventet å få den karakteren, og selvsagt ble jeg da utrolig glad.

C er på ingen måte en dårlig karakter, men om man har satt seg høyere mål er det kjipt når man ikke lykkes. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta doktorgrad på Harvard eller? :P Man bør ha et snitt på over C for å få en doktorgrad, men det er ingen lov som dikterer hverken MÅ eller SKAL. Er man godt nok egnet har ikke karakterene så mye å si.

Min skole/mitt fagområde har krav på B i snittkarakter og minimum B på masteroppgaven ... Det samme gjelder for mitt fagområde på de fleste andre universiteter her til lands ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke A/B i alle mine masteremner og jeg tar en PhD ved et universitet som er rangert som det 3 beste universitetet i Norden - bedre enn alle de norske... De har også "offisielt" krav om karakterer (tror jeg), men ved ansettelse av meg gikk det på egnethet foran disse formaliteter. Men for all del :P Det er sikkert ikke noe ulempe å ha gode karakterer. Tror bare man gjør seg selv en bjørnetjeneste med å fokusere for mye på karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...