Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Vi startet som over 30 stk, men hadde ekstremt stort frafall over de første årene. Jeg husker på UiS i matte og fysikk forelesningene, så var vi ca 400 stk, slik at forelesningen måtte bli video-overført til et ekstra auditorium slik at alle kunne få plass. Det var mange studenter det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Så klart ikke, men det er jo stor forskjell på bachelor og master. Regner med at hvis jeg hadde begynt i første på NTNU så hadde det vært enda flere, siden vi nå er delt i 4 forskjellige retninger og enda er 60-100 stk i våre forlesninger :)

Edit: Vi er nok bare delt i 4, og ikke i 5 igjen, det hadde vært GIGA klasser hehe :P Så kanskje det blir bedre for min del da vi spesialiserer oss enda videre, jeg krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skrive masteroppgaven min om et år, og må levere forslag til mastertema nå denne våren. Så jeg har begynt å tenke litt. I går skrev jeg fire sider med masse spørsmål som jeg er interessert i. Men hvordan gå fra det til et godt mastertema? Mye av det jeg er interessert i eller lurer på er det jo allerede skrevet masse om, jeg har bare ikke lest det ennå.

Universitetsbiblioteket her i Glasgow har et godt utvalg av bøker innenfor planlegging og bygeografi, så jeg har begynt å henge i den avdelingen en del for å bli inspirert og finne interessante problemstillinger. I tillegg har jeg fem bøker liggende i handlekurven på Amazon som jeg har veldig lyst (men ikke råd) til å klikke hjem. Dette er jammen meg en interessant liten test for meg selv for å finne ut hva jeg faktisk er mest interessert i innenfor dette store, vide, tverrfaglige og spennende feltet jeg studerer. Og jeg har vel begynt å innse at det jeg syns er mest interessant er prosess, kvalitet og byrom. I tillegg lurer jeg på om jeg skal gå for en programmeringsoppgave. Det vil si at jeg finner et aktuelt område og lager et konkret planforslag. For at det skal bli en god oppgave må jeg tufte det på god bruk av teori og metode. Det er veldig få på studiet mitt som lager programmeringsoppgaver, de fleste har enten teoretiske oppgaver eller studerer hvordan en konkret planleggingsprosess har vært og hvilket utfall den har fått. Men det kunne jo være litt gøy å starte i den andre enden og prøve å lage en ordentlig god plan? Det er jo tross alt det jeg skal gjøre resten av livet, så det ville jo være god trening. Dessuten har favorittforeleseren min sagt at hun veldig gjerne vil veilede programmeringsoppgaver, nettopp fordi det er så få av dem.

Samtidig hadde det vært gøy å kunne virkelig gå inn i noen mer teoretiske problemstillinger. Et av mine favorittspørsmål er "Hva vil vi om 40 år tenke at var feil med dagens planlegging?" Jeg er litt lei av at ikke flere er kritiske til dagens planlegging. Det er så mange floskler og klisjeer som slenges ut, også ender man opp med å bygge hvite kjedelige lammelblokker med svalganger og middelmådig bokvalitet "overalt". Hvorfor blir det slik? Og hvorfor fortsetter man å bygge motorveier når det bare fører til mer biltrafikk? En annen ting jeg er interessert i, er hva som faktisk genererer byliv og aktivitet. Man kan jo simpelthen ikke ha butikker og kulturhus overalt - men hva annet (av funksjon og form) er det som gjør byen til et attraktivt og godt sted å oppholde seg?

Ja, så dette driver jeg og funderer på, da. Litt usikker på hvordan jeg skal klare å lande på noe ennå. Dere andre som har valgt mastertema (enten master dere skal skrive, skriver nå eller har skrevet) - hvordan fikk dere det til? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har havnet i en litt snål og lite kjekk situasjon..

I det ene emnet (7.5 stp, 3 arbeidskrav underveis, pluss 4 timers skoleeksamen) jeg tok i høst har jeg fått slakt av foreleseren. Jeg har alltid skrevet gode fagtekster (jeg er veldig glad i å skrive fagtekster og har lett for det), og fått tilbakemeldinger deretter i flere år. Denne foreleseren har plukket det jeg har krevet i fillebiter, blant annet ble jeg veldig kritisert for å mangle noe kilder i ene arbeidskravet på info som er velkjent for alle innenfor lærerprofesjonen. Pensumlisten i faget var veldig sprikende, nærmest todelt, og kun den ene siden ble belyst på forelesninger. Resten fikk vi beskjed om at det kunne vi lese selv. Det ble heller satt av en hel forelesning til narrativ metode.. Tre av titlene i pensumlisten sto foreleseren selv bak, og det er jo greit nok, problemet var bare at to av titlene var artikler som var skrevet basert på den tredje (en bok) og omtrent identiske. Eksamen kommer, sensur faller og jeg får en D. Synes det er litt snedig, snakker med en jeg stoler på som også er sensor, som da leser det jeg har skrevet og som ikke skjønner hvorfor jeg fikk den karakteren. Jeg ber om begrunnelse, og får tidenes rareste som ikke er knyttet opp mot hva som er forventet i forhold til de forskjellige karakterene i det hele tatt. Nå er vi jo bare 8 i klassen, 2 skriver på engelsk, så da er det ikke så vanskelig å gjette seg frem til hvem som har skrevet hva siden det også skinner litt igjennom i måten vi skriver på og hva vi skriver om. Jeg aner ikke hvorfor, men av en eller annen grunn har foreleseren tydeligvis et problem med meg og det jeg skriver som ikke er faglig begrunnet. Jeg kan klage på karakteren, men dersom emneansvarlig har noe med hvem som blir oppnevnt som sensor og gjøre er jeg like screwed. Har bedt om et møte med programansvarlig til uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjonsteknologi

Dataingeniør

To relativt like studier som gir nesten samme kompetanse.

Gikk på IT på HiB og vet derfor mye om dette. Denne linjen er lettere å komme inn på enn Dataing. og gir samme jobber. Kan søke inn på IT for deretter innpass på dataingeniør dersom du velger strategisk.

Spør om du vil vite mer om studiene!

Noen som vet forskjeller (pros and cons) ved dataingeniør og informasjonsteknologi i Bergen?

Edit: Ser nå at informasjonsteknologi IKKE er ingeniørstudie. :blink: Teite hjemmeside.

Ja, jeg vet forskjellen.

IT (Informasjonsteknologi) er ikke et ingeniørstudie, altså er det ikke fysikk i studiet. Dette gjør at dette er et lettere studie å komme inn på, men nå skal jeg fortelle deg noe gøy.

Dataingeniør (øverst)

Informasjonsteknologi(nederst)

1.semester

Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder for datafag

Ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder for datafag

Grunnleggende programmering

Grunnleggende programmering

Diskret matematikk og programmering

Diskret matematikk og programmering

2.semester

Modellering og databaser

Modellering og databaser

Algoritmer og datastrukturer

Algoritmer og datastrukturer

Grunnleggende matematikk for ingeniører

Grunnleggende matematikk for informasjonsteknologi

3.semester

Diskret matematikk og statistikk

Diskret matematikk og statistikk

Datamaskiner og operativsystemer

Datamaskiner og operativsystemer

Systemutvikling og webapplikasjoner

Systemutvikling og webapplikasjoner

4.semester

Videregående programmering

Videregående programmering

Fysikk og kjemi for data

Teknologiledelse, økonomi og nyskaping

5. semester velger begge linjene mellom de tre fordypningene:

Spesialisering - Web og mobilteknologi

Spesialisering - Programutvikling

Spesialisering - Drift av datasystemer

6. semester har begge bachelor.

den røde fargen markerer forskjellig fag!

ALTSÅ: Man går ut av studiet med tilnærmet lik kompetanse, men på grunn av tittelen kan en dataingeniør ha bedre lønn. De får de samme stillingene, så dette er ingenting å tenke på (jobbmuligheter altså).

HVIS du feks søker dataingeniør først, kan du søke IT på andre, for ved riktig fagvalg (de jeg har markert med rødt) kan du allikevel ende med ingeniørtittelen. Altså bytte retning internt.

IT og data har samme forelesninger gjennom hele det første året, med unntak av mattefaget i 2.halvår. Når man velger fordypning er fagene 100% likt. Det er BARE fysikk og tittelen som utgjør forskjellen på de to studiene.

Om du lurer på vanskelighetsgrad på studiet(studiene) kan jeg si at jeg syntes denne var høy fra 2.året og utover. Første året programmerte man bare i HTML, CSS og JAVA. Helt supre programmer.

I andre året (3.+4.sem) begynte vi med linux, assembly, c++, sql og en del avanserte språk, det var her jeg datt av lasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin info over, men det er forskjell på jobbmuligheter også. Man blir som regel ikke ansatt i ingeniørstillinger uten ingeniørtittel (de var i alle fall fryktelig tydelige på dette på HiB).

Fysikken og kjemien som er på dataingeniør er så grunnleggende/lett at den kan alle klare. Så har du mulighet, gå for dataingeniør, eller bytt internt som nevnt over. :)

Det er universitetsnivå på studiet, og informasjonsteknologi er så og si likt, så kjedelig å ikke få samme grad for tilnærmet samme studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet forskjellen.

:frantics: Sorry! Jeg glemte at du sa du kunne svare om jeg lurte på noe (jeg var i mildt koma da jeg leste det første gangen).

Ok, vil det si at jeg KAN få ingeniørtittel selv om jeg velger uni og velger de riktige valgfagene? Eller bare nesten?

Jeg merker at jeg har så INNMARI mange tanker i hodet på en gang! Sånn jeg har forstått det, så telles ikke forkurset (tar bare matte og fysikk, ikke fullt forkurs) med i det hele tatt, så det gjør ikke noe med snittkarakteren uansett, og da kommer jeg AKKURAT ikke inn på HiB hvis de har samme poengkrav i år som i fjor. (Dritirriterende at jeg ikke tok vgs-karakterene mine litt mer seriøst). UiB har lavere grense, så der ligger jeg en del over ift fjorårets krav. Jeg tenker også det som Elisabeth sier over her, at det er kjipt å ta samme utdanningen, og ikke få samme jobbmulighetene! Når jeg først skal slite meg gjennom de årene med den matta, og det der, så vil jeg ha en lønnsslipp som gjenspeiler dette! :drool:

Jeg er også veldig i tvil på hvilken rekkefølge jeg skal sette ting. Skal jeg sette Bergen på topp, der jeg akkurat ligger og vipper på grensa, og risikere å ikke komme inn der? Skal jeg safe og sette HBV på topp, der alle kommer inn? Samboeren er ferdig utdanna til sommeren, så han skal jo søke jobber. Jeg vil jo ikke risikere at han søker, og får, jobb i Bergen, også havner jeg i Vestfold. :blink: Bare gjør slutt på lidelsene nå. Jeg kommer aldri til å få sove igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frantics: Sorry! Jeg glemte at du sa du kunne svare om jeg lurte på noe (jeg var i mildt koma da jeg leste det første gangen).

Ok, vil det si at jeg KAN få ingeniørtittel selv om jeg velger uni og velger de riktige valgfagene? Eller bare nesten?

Jeg merker at jeg har så INNMARI mange tanker i hodet på en gang! Sånn jeg har forstått det, så telles ikke forkurset (tar bare matte og fysikk, ikke fullt forkurs) med i det hele tatt, så det gjør ikke noe med snittkarakteren uansett, og da kommer jeg AKKURAT ikke inn på HiB hvis de har samme poengkrav i år som i fjor. (Dritirriterende at jeg ikke tok vgs-karakterene mine litt mer seriøst). UiB har lavere grense, så der ligger jeg en del over ift fjorårets krav. Jeg tenker også det som Elisabeth sier over her, at det er kjipt å ta samme utdanningen, og ikke få samme jobbmulighetene! Når jeg først skal slite meg gjennom de årene med den matta, og det der, så vil jeg ha en lønnsslipp som gjenspeiler dette! :drool:

Jeg er også veldig i tvil på hvilken rekkefølge jeg skal sette ting. Skal jeg sette Bergen på topp, der jeg akkurat ligger og vipper på grensa, og risikere å ikke komme inn der? Skal jeg safe og sette HBV på topp, der alle kommer inn? Samboeren er ferdig utdanna til sommeren, så han skal jo søke jobber. Jeg vil jo ikke risikere at han søker, og får, jobb i Bergen, også havner jeg i Vestfold. :blink: Bare gjør slutt på lidelsene nå. Jeg kommer aldri til å få sove igjen.

Det stemmer at forkurs ikke virker inn på poengsummen din.

Skal du bare tenke på deg selv bør du sette det som pleier å ha høyest snitt øverst. Dersom du ikke kommer inn der, konkurrerer du likevel på lik linje med alle andre om andrevalget ditt. (Eller tredjevalget, eller fjerdevalget.) Jeg skjønner argumentet med forutsigbarhet for samboeren din, da. Det gjør det litt vanskeligere... Men man bør alltid sette det man helst vil ha øverst, for plutselig er det endring i søkertallene som gjør at du kommer inn likevel, sant. :)

Vennlig hilsen Ingvild, opptaksekspert :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frantics: Sorry! Jeg glemte at du sa du kunne svare om jeg lurte på noe (jeg var i mildt koma da jeg leste det første gangen).

Ok, vil det si at jeg KAN få ingeniørtittel selv om jeg velger uni og velger de riktige valgfagene? Eller bare nesten?

Jeg merker at jeg har så INNMARI mange tanker i hodet på en gang! Sånn jeg har forstått det, så telles ikke forkurset (tar bare matte og fysikk, ikke fullt forkurs) med i det hele tatt, så det gjør ikke noe med snittkarakteren uansett, og da kommer jeg AKKURAT ikke inn på HiB hvis de har samme poengkrav i år som i fjor. (Dritirriterende at jeg ikke tok vgs-karakterene mine litt mer seriøst). UiB har lavere grense, så der ligger jeg en del over ift fjorårets krav. Jeg tenker også det som Elisabeth sier over her, at det er kjipt å ta samme utdanningen, og ikke få samme jobbmulighetene! Når jeg først skal slite meg gjennom de årene med den matta, og det der, så vil jeg ha en lønnsslipp som gjenspeiler dette! :drool:

Jeg er også veldig i tvil på hvilken rekkefølge jeg skal sette ting. Skal jeg sette Bergen på topp, der jeg akkurat ligger og vipper på grensa, og risikere å ikke komme inn der? Skal jeg safe og sette HBV på topp, der alle kommer inn? Samboeren er ferdig utdanna til sommeren, så han skal jo søke jobber. Jeg vil jo ikke risikere at han søker, og får, jobb i Bergen, også havner jeg i Vestfold. :blink: Bare gjør slutt på lidelsene nå. Jeg kommer aldri til å få sove igjen.

Ja, du kan søke over til dataing så lenge de har ledig kapasitet. Det var flere i mitt kull som gjorde det etter første året, da får du ingeniørtittelen.

Tar du matte og fysikk som privatist eller på forkurs? Jeg tok matte og fysikk på intensivgymnas og da telte de karakterene i forhold til snittet. Som forkurs teller det ikke.

Hvilke studie vurderer du på UiB? Jeg kjenner til studiene der også. Feks Informasjonsvitenskap og Informatikk. UiB er mye mer teoretisk i forhold til HiB og har mindre yrkesrettede fag.

Edit: nå hadde Ingvild svart på det med opptak ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan søke over til dataing så lenge de har ledig kapasitet. Det var flere i mitt kull som gjorde det etter første året, da får du ingeniørtittelen.

Tar du matte og fysikk som privatist eller på forkurs? Jeg tok matte og fysikk på intensivgymnas og da telte de karakterene i forhold til snittet. Som forkurs teller det ikke.

Hvilke studie vurderer du på UiB? Jeg kjenner til studiene der også. Feks Informasjonsvitenskap og Informatikk. UiB er mye mer teoretisk i forhold til HiB og har mindre yrkesrettede fag.

Edit: nå hadde Ingvild svart på det med opptak ;)

Tar matte og fysikk på forkurs, så de teller ikke.

Har sett på datateknologi på UiB.

Skal jo prate med samboeren om hva han tenker og, da, og om han tør å gamble på at jeg tar Bergen på toppen, eller hva. Bare at alle tankene er i hodet mitt NÅ, og han er på jobb. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar matte og fysikk på forkurs, så de teller ikke.

Har sett på datateknologi på UiB.

Skal jo prate med samboeren om hva han tenker og, da, og om han tør å gamble på at jeg tar Bergen på toppen, eller hva. Bare at alle tankene er i hodet mitt NÅ, og han er på jobb. :lol:

Det er jo informatikk, og jeg kjenner en som gikk på det. Han tok valgfag med meg på HiB fordi han likte HiB sine fag bedre. MEN jeg vet ikke så mye mer om det studiet enn at det er veldig teoretisk og gir ikke en klar yrkesvei i forhold til IT og dataing.. I morgen har jeg besøk av UiB på skolen, kan se om jeg får snakket med noen der som vet mer om linjen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo informatikk, og jeg kjenner en som gikk på det. Han tok valgfag med meg på HiB fordi han likte HiB sine fag bedre. MEN jeg vet ikke så mye mer om det studiet enn at det er veldig teoretisk og gir ikke en klar yrkesvei i forhold til IT og dataing.. I morgen har jeg besøk av UiB på skolen, kan se om jeg får snakket med noen der som vet mer om linjen :)

Tusen takk! :D

Kom gjerne med en fasit til meg, og si hva jeg skal velge, det hadde vært det enkleste! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke får en ny sensor som foreleseren har "godkjent" så..

Så utrolig kjipt! :( Men den nye sensoren skal vel ikke vite noe om deg eller karakteren som er gitt på forhånd? Han skal vel dømme besvarelsen din helt fra scratch uten å vite noe om tidligere bedømmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjipt! :( Men den nye sensoren skal vel ikke vite noe om deg eller karakteren som er gitt på forhånd? Han skal vel dømme besvarelsen din helt fra scratch uten å vite noe om tidligere bedømmelse.

I prinsippet ja. Jeg får se hva jeg gjør, snakke med programansvarlig først så jeg får loddet litt hvor landet ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoppenCamilla Da jeg gikk dataingeniør hadde vi ganske mange fag felles med UiB. Dem hos oss, og oss hos dem. Så jeg vil tro linjene i dag også er relativt like.

Det sies at universitetet er mer teoretisk, og høgskolene mer praktisk, men i realiteten er forskjellen liten - i alle fall har jeg opplevd det sånn. Nivået er relativt likt :)

Du får ingen ingeniørtittel av universitetsstudier innenfor informatikk, men jeg vil tro at du står en del over "ikke-ingeniør"-høgskoletittel, og at du vil kunne få samme jobber/lønn som du vil kunne få etter dataingeniørstudiet.

Disse studiene er ekvivalente med dataingeniørstudiet på HiB.

http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-DVIT#uib-tabs-introduksjon

http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-DTEK#uib-tabs-introduksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...